02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

فلورایدتراپی

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/11/14

بروزرسانی شده در: 1401/12/14

فلورایدتراپی یکی از روش های مفید برای حفظ سلامت دندان ها است که از ایجاد حفره جلوگیری می کند.  فلوراید حامی مینای دندان بوده و با باکتری هایی به آن آسیب می رسانند مبارزه می کند. مینای دندان لایه محافظ بیرونی هر دندان است. به جای مراجعه به دندانپزشک و استفاده از مته دندانپزشکی، تصور کنید که برای درمان سریع و بدون درد اقدام کنید که به جلوگیری از پوسیدگی نیز کمک می کند. خیلی عالی به نظر می رسد، نه؟ از دندانپزشک خود بخواهید که برای دندان هایتان فلوراید تراپی را انجام دهد تا به محافظت و بازسازی مجدد مینای دندان کمک کرده و به کاهش احتمال ایجاد حفره کمک کند.

فلوراید مخصوصاً در صورتی که در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی یا پوسیدگی دندان هستید مفید می باشد. حفره ها زمانی ایجاد می شوند که باکتری ها روی دندان ها و لثه ها تجمع کرده و لایه چسبنده ای از پلاک را تشکیل می دهند. برای آشنایی با مزایای فلورایدتراپی، عوارض جانبی آن و قیمت، تا پایان با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی همراه باشید.

فلوراید چیست؟

فلوراید یک ماده معدنی ضروری برای تقویت و حفظ سلامت دندان است که به جذب بهتر کلسیم و فسفر کمک می کند و مانع رشد باکتری ها می شود. فلوراید مخصوصاً برای افرادی که سلامت دهان و دندان پایینی دارند و در معرض خطر بالای پوسیدگی هستند مفید واقع می شود.

در بسیاری از نقاط، مردم به طور طبیعی از رژیم غذایی و آب آشامیدنی خود فلوراید دریافت می کنند. اما برای افرادی که در مکان هایی با سطح فلوراید پایین زندگی می کنند، فلورایدتراپی بهترین راه حل است.

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

فلوراید تراپی حرفه ای

دندانپزشکان درمان‌های حرفه‌ای فلوراید را به شکل شستشوی بسیار غلیظ، فوم، ژل یا وارنیش ارائه می‌کنند. درمان ممکن است با برس، تری یا دهانشویه اعمال شود.

این درمان‌ها از فلوراید بسیار بیشتری نسبت به آنچه در آب یا خمیر دندان شما وجود دارد، برخوردار هستند. فلوراید تراپی فقط چند دقیقه طول می کشد. پس از اتمام کار، دندانپزشک از شما می خواهد تا سی دقیقه پس آن از خوردن خودداری کنید. این مسئله باعث جذب بهتر و کامل فلوراید می شود.

قبل از این درمان، همیشه تاریخچه سلامت کامل خود را به دندانپزشک ارائه دهید تا او بتواند درمان مناسب را برای شما انتخاب کند.

مزایای فلوراید تراپی

در مقاله ای که توسط NPR منتشر شده است مشخص می شود که فلوراید با جبران کلسیم و فسفات از دست رفته یا مواد معدنی موجود در بزاق به ترمیم مینای ضعیف دندان کمک می کند. این مواد معدنی همچنین دندان های شما را در برابر پوسیدگی های آینده مقاوم تر می کنند.

درمان های فلوراید که توسط دندانپزشک استفاده می شود به ویژه برای افرادی که در معرض خطر پوسیدگی یا فرسایش دندان هستند مفید است. اگر دهان خشک و مینای ضعیفی دارید، از دندانپزشک خود بپرسید که آیا استفاده از وارنیش فلوراید به محافظت از دندان‌های شما کمک می‌کند یا خیر.

فلوراید تراپی کودکان زیر دو سال

کودکان می توانند پس از ظاهر شدن اولین دندان خود، فلوراید تراپی را نزد دندانپزشک اطفال شروع کنند. با این حال، توجه داشته باشید که کودکان زیر دو سال باید همچنان از خمیر دندان های بدون فلوراید استفاده کنند. اگر در کودکی بیش از حد فلوراید خورده شود، قبل از رویش دندان های بالغ، می تواند منجر به فلوئوروزیس دندانی شود.

نگران نباشید؛ وارنیش فلورایدی که توسط دندانپزشک استفاده می شود برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان بی خطر است. آنها فقط از مقدار کمی فلوراید استفاده می کنند و آن به سختی بلعیده می شود.

عوارض فلورایدتراپی

مانند هر دارویی، فلوراید بیش از حد می تواند عوارض منفی ایجاد کند. البته امروزه مسمومیت با فلوراید بسیار نادر است، اگرچه قرار گرفتن در معرض بیش از حد مزمن ممکن است به رشد استخوان ها و دندان ها در کودکان کوچک آسیب برساند.

فلوراید بیش از حد با آسیب های زیر همراه است:

  • لکه های سفید روی دندان های بالغ
  • لکه شدن و سوراخ شدن روی دندان
  • مشکلات مربوط به هموستاز استخوان

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

مسمومیت حاد، مانند مصرف بیش از حد قرص های مکمل فلوراید، می تواند باعث شود:

  • حالت تهوع
  • اسهال
  • خستگی
  • تعریق بیش از حد

مکمل های فلوراید را همیشه دور از دسترس کودکان قرار دهید.

سخن آخر

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که از ایجاد حفره جلوگیری می کند. آن همچنین مواد معدنی را به مینای دندان باز گردانده و از تجمع باکتری های مضر در دهان جلوگیری می کند. مصرف بیش از حد فلوراید نیز می تواند عوارض منفی ایجاد کند.

سلامت دهان و دندان تا حد زیادی بر سایر عملکردهای بدن و سلامت کلی تأثیر می گذارد. برای مراقبت خوب از دهان خود:

  • دندان های خود را دو بار در روز به مدت دو دقیقه مسواک بزنید.
  • روزی یکبار نخ دندان بکشید.
  • مصرف تنقلات و نوشیدنی های شیرین را به حداقل برسانید.
  • سیگار نکشید.
  • حداقل سالی یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!