کاربرد لیزر در دندانپزشکی ، انواع و هزینه لیزر دندانپزشکی

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/11/16

بروزرسانی شده در: 1401/12/14

لیزر دندانپزشکی یک روش دقیق و موثر برای انجام بسیاری از اقدامات دندانپزشکی می باشد. اگر شما به عنوان بیمار خود را تا حدی مضطرب می‌دانید و به دنبال ایمنی و آسایش شدید هستید، ممکن است به دنبال دندانپزشکی باشید که تکنیک‌های لیزر را در اقدامات و درمان‌های خود گنجانده باشند. امروزه برآورده شده است که در حدود 6 درصد از دندانپزشکان عمومی دارای لیزر برای کاربردهای بافت نرم هستند که انتظار می رود این تعداد در طول زمان افزایش یابد.

با گسترش کاربردهای لیزرهای دندانی، تعداد بیشتری از دندانپزشکان از این فناوری برای ارائه درمان دقیق به بیماران استفاده می کنند که ممکن است درد و زمان بهبودی را به حداقل برساند. در ادامه مقاله، با کاربرد لیزر در دندانپزشکی، انواع آن و هزینه آشنا خواهیم شد. با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی در این مطلب همراه باشید.

لیزر دندانپزشکی

کلمه LASER مخفف عبارت Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation است. لیزر برای طیف گسترده ای از محصولات و فناوری ها استفاده می شود. برای مثال در سیستم های رفع خالکوبی، فناوری های جراحی چشم و یا از بین بردن موهای زائد. در سال های اخیر، کاربرد لیزر در دندانپزشکی (دندانپزشکی لیزری) نیز به شکل فزاینده ای از مراقبت های دندانی تبدیل شده است.

لیزر دندانپزشکی از دهه 1990 وجود داشته است و آن برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته است. لیزر یک جایگزین کم تهاجمی برای برخی از گزینه‌های درمانی تهاجمی، مانند پر کردن حفره، درمان بیماری لثه، کانال‌های ریشه و غیره است.

حتما بخوانید: فرق لمینت و کامپوزیت

کاربرد لیزر در دندانپزشکی و انواع آن

چهار نوع لیزر در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند که شامل لیزر دایود، لیزر CO2، لیزر اربیوم و لیزر Nd:YAG می شود. نوع لیزرهای مورد استفاده عمدتا به نوع جراحی یا درمان بستگی دارند. کاربرد لیزر در دندانپزشکی می تواند بسیاری از بیماری های مربوط به بافت های سخت یا نرم دهان را درمان کند.

- کاربرد لیزر برای بافت نرم

- درمان "لبخند لثه ای": در این درمان، دندانپزشک شما از لیزر دندانی پرقدرت برای برداشتن بافت اضافی لثه استفاده می کند.

- ژنژیوکتومی: ژنژیوکتومی که به نام کانتورینگ لثه یا تغییر شکل لثه نیز شناخته می شود، یک روش دندانپزشکی زیبایی است که با برداشتن بافت لثه، خط لثه را تغییر شکل می دهد.

- افزایش طول تاج دندان: قبل از انجام ترمیم های دندانی، مانند روکش یا ایمپلنت، ممکن است که شما نیاز به افزایش طول تاج داشته باشید. در این روش، استخوان زیرین و بافت لثه تغییر شکل می یابد تا ساختار سالم دندان در معرض دید قرار گیرد.

- رفع چین های بافت نرم: پروتزهای نامناسب می توانند منجر به چین های بافت نرم شوند. لیزر یک گزینه بدون بخیه، با حداقل درد برای سازماندهی بی نظمی های بافت نرم می باشد.

- درمان بیماری های لثه: درمان دندانپزشکی با لیزر می تواند به جلوگیری از نیاز به جراحی لثه در آینده کمک کند. به طور خاص، لیزر می تواند پاکت های عمیق پریودنتال را بدون درد استریل کرده و باکتری هایی که باعث بیماری لثه می شوند را از بین ببرد. لیزر دندان همچنین هرگونه التهاب لثه مرتبط با التهاب لثه یا بیماری پریودنتال را از بین می برد.

- درمان فرنولوم: فرنکتومی با لیزر درمانی می تواند شکاف بین دندان ها (دیاستما) را از بین برده و تحلیل لثه را برطرف کند.

- کاربرد لیزر برای بافت سخت

- درمان پوسیدگی دندان: برخی از لیزرها می توانند پوسیدگی (حفره) دندان را زود تشخیص دهند. آنها همچنین می توانند باکتری های عامل پوسیدگی را از بین برده و حفره های دندان را بدون استفاده از روش های سنتی از بین ببرند.

حتما بخوانید: قیمت ایمپلنت دندان

- درمان حساسیت: حساسیت دندان یکی از علائم رایج حفره ها و مینای نازک است. لیزر می تواند این حساسیت را به حداقل برساند.

- درمان ریشه: دندانپزشک از لیزر برای دسترسی به کانال ریشه، برداشتن بافت عفونی، تمیز کردن، استریل کردن و شکل دادن به کانال و سپس پر کردن آن بهره می گیرد.

مزایای لیزر دندانپزشکی

کاربرد لیزر در دندانپزشکی تقریباً 30 سال است که وجود دارد. با این حال، در سال های اخیر به دلیل پیشرفت های جدید در فناوری، محبوبیت آن افزایش یافته است. لیزرهای دندانی مزایای زیادی نسبت به چاقوی جراحی دستی و ابزارهای دندانپزشکی سنتی دارند. این مزایا عبارتند از:

• کم تهاجمی و کمتر دردناک
  • آسیب کمتر به لثه ها، دندان ها و سایر بافت ها
  • زمان بهبودی سریعتر برای اکثر بیماران
  • تورم، ناراحتی و درد کمتر.
  • از دست دادن خون کمتر (لیزر لخته شدن خون را بهبود می بخشد)
  • لیزر لثه های شما را استریل می کند که احتمال عفونت های باکتریایی را کاهش می دهد
  • شانس بیشتری برای بازسازی بافت ها نسبت به روش های سنتی

هزینه لیزر دندانپزشکی

هزینه لیزر دندانپزشکی، با توجه به نوع و کاربردی که دارد متفاوت می باشد. به طور کلی، هزینه لیزر در دندانپزشکی نسبت به درمان های سنتی بالاتر است. در این میان، هزینه شارژ لیزر نیز به درمان اضافه می شود.