02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

کنترل ترس از دندانپزشکی

زمان مطالعه : 0 دقیقه | منتشر شده در: 1400/11/17

بروزرسانی شده در: 1401/12/14

ترس از دندانپزشکی می تواند ناشی از تعدادی از احساسات مربوط به نگرانی در مورد سلامت دهان و دندان شما و یا داشتن تجربیات بد احتمالی باشد که در کلینیک دندانپزشکی با آن مواجه شده اید. بهداشت دهان و دندان به طور گسترده ای به عنوان یکی از مهمترین جنبه های سلامت کلی ما در نظر گرفته می شود. با این حال، شاید به همان اندازه ترس از دندانپزشک نیز شایع باشد. برآوردهای فعلی نشان می دهد که بین 5 تا 8 درصد از افراد به دلیل ترس از دندانپزشکی، از رفتن به نزد دندانپزشک اجتناب می کنند. این در حالی است که 20 درصد به حدی مضطرب هستند که فقط در صورت لزوم به دنبال درمان های دندانپزشکی می روند.

چنین ترس هایی می تواند برای برخی از افراد، به شکل دنتوفوبیا (dentophobia) ظاهر شود. مانند سایر فوبیاها، این ترس شدید یا غیرمنطقی از اشیا، موقعیت ها یا افراد تعریف می شود. اما در هر صورت، با توجه به اهمیت مراقبت از دهان و دندان برای سلامت کلی شما، ترس از دندانپزشکی نباید شما را از معاینات و تمیز کردن منظم باز دارد. در ادامه مکانیسم‌های مقابله‌ای را که می‌توانند نقطه شروعی برای کمک به شما برای غلبه بر ترس از دندانپزشک باشد، توضیح خواهیم داد. با کلینیک دندانپزشکی محمدی همراه باشید.

دلایل ترس از دندانپزشکی

اضطراب، ترس یا فوبیای دندانی معمولاً توسط رویدادها یا تجربیات خاصی ایجاد می شود و برخی از آنها عبارتند از:

- از دست دادن کنترل

 برخی از بیماران وقتی روی صندلی دندانپزشکی دراز می‌کشند احساس می‌کنند کنترل خود را از دست می‌دهند و وقتی دندانپزشک بالای سرشان رفته و داخل دهانشان را بررسی می نماید، این احساس شدت می گیرد.

حتما بخوانید: فرق لمینت و کامپوزیت

- درد

یکی از دلایل مهم ترس از دندانپزشکی ترس است. بیشتر مردم از ترس درد، از رفتن به دندانپزشک می ترسند، به خصوص آنهایی که آستانه درد پایینی دارند.

- خجالت

 برخی از بیماران نیز وقتی دندانپزشک به داخل دهانشان نگاه کرده و لثه ها و دندان هایشان را معاینه می کند، احساس شرم یا خجالت می کنند. ناراحتی همچنین می تواند ناشی از فاصله کم بین بیمار و دندانپزشک در طول درمان باشد.

- تجربیات ناخوشایند گذشته

تجربه های بد گذشته نیز می تواند یکی از علل دیگر ترس از دندانپزشکی باشد. به عبارتی، اکثر مردم به دلیل تجربه بدی که در گذشته داشته اند دچار ترس از دندان می شوند. اگر درمان قبلی دردناک بوده باشد یا منجر به عوارضی شده است، ممکن است بیمار در مورد مراجعه مجدد به دندانپزشک دچار ترس شود.

حتما بخوانید: ایمپلنت دندان

روش های کنترل ترس از دندانپزشکی

راه‌ هایی برای غلبه بر نگرانی ‌هایی که در مورد رفتن به دندانپزشک دارید وجود دارد. در ادامه با این روش های موثر آشنا خواهیم شد:

- ترس های خود را بشناسید

برای درک بهتر احساسات خود و پرداختن به آنها، باید با اضطراب یا ترس خود از رفتن به دندانپزشک کنار بیایید. ترس های خود را بنویسید تا بهتر بتوانید در مورد آنها صحبت کنید. فهرست کردن ترس‌ هایتان نه تنها به شما کمک می‌کند آن‌ها را بشناسید، بلکه به دندانپزشکتان کمک می‌کند تا توضیح دهد که چه چیزی باعث اضطراب یا فوبیای شما می‌شود و به شما در مقابله با آن کمک می‌کند.

- دندانپزشک مناسب پیدا کنید

بخش بزرگی از غلبه بر ترس از دندانپزشکی، با انتخاب یک کلینیک دندانپزشکی و یک دندانپزشک مجرب و مناسب برای کار انجام می شود. برای این کار، مشاهده کنید که کارکنان کلینیک چگونه با شما صحبت می کنند. آیا آنها سازگار هستند؟ آیا دندانپزشک به راحتی با شما صحبت می کند؟

در بازدید خود، به جو و محیط اطراف آن مکان توجه داشته باشید. اگر احساس آرامش می کنید، پس این نشانه خوبی است که در اینجا نه تنها مشکلات دهان، بلکه اضطراب شما را نیز برطرف خواهد شد.

- در طول قرار ملاقات با دندانپزشک، همراه بیاورید.

یکی دیگر از روش های کنترل ترس از دندانپزشکی، همراه بودن یک نفر در قرار ملاقات شما با دندانپزشک است. این فرد می تواند یکی از دوستان یا اعضای خانواده باشد، زیرا اطمینان بیشتری به شما می دهد.  توجه داشته باشید با فردی بروید که هیچ ترسی از رفتن به دندانپزشک ندارد. علاوه بر این، قرار ملاقات را در صبح برنامه ریزی کنید تا بتوانید زمان کمتری را به نگرانی های خود اختصاص دهید.

- ببینید آیا آرامبخش ها مناسب هستند یا خیر.

برای حفظ آرامش بیمار در طول درمان، می توان آرام بخش تجویز کرد. برخی از آرام بخش ها شامل بی حسی های موضعی، اکسید نیتروژن و آرام بخش خوراکی یا IV هستند. با دندانپزشک خود صحبت کنید که آیا داروهای آرامبخش موثر هستند و اگر چنین است، کدام یک برای شما بهتر عمل می کند.

-  تکنیک های آرامش را تمرین کنید

تمرینات تمدد اعصاب می توانند به شما در حفظ آرامش در طول درمان کمک کنند. یکی از راه ‌هایی که می‌توانید آرام شوید، تنفس کنترل‌ شده است، که شامل یک نفس عمیق و بیرون دادن آن بسیار آهسته است. این روش کنترل ترس از دندانپزشکی، به شل شدن عضلات و کاهش ضربان قلب شما کمک می کند.

حتما بخوانید: ایمپلنت یک روزه

- از عوامل حواس پرتی استفاده کنید

حواس پرتی می تواند به منحرف کردن توجه شما در طول درمان کمک کند. برخی از راه‌ هایی که می‌توانید ذهن خود را با این روش منعطف مسئله دیگری کنید، گوش دادن به موسیقی، بازی کردن با توپ استرس و شمارش برای خودتان است. در همین حال، شما همچنین می توانید یک ویدیو خنده دار یا یک کلیپ با احساس خوب تماشا کنید تا قبل از قرار ملاقات با دندانپزشک به آرامش برسید.

- از یک روانشناس کمک بگیرید

اگر ترس شما بسیار شدید است و هیچ یک از نکات ذکر شده در بالا برای شما کارساز نیست، با یک روانشناس مشورت کنید. روانشناسان در رسیدگی به فوبیا از جمله ترس از دندان تخصص بالایی داشته و می توانند به خوبی ترس از دندانپزشکی را کنترل کنند.

جمع بندی

در حال حاضر درمان های دندانپزشکی نسبت به چند سال قبل بسیار پیشرفته تر شده اند. در واقع، به جز روش های کنترل ترس از دندانپزشکی که در بالا ارائه شدند، راه هایی نیز برای انجام کارها با کمترین درد ممکن وجود دارد. علاوه بر این، یک دندانپزشک مجرب به خوبی تشخیص می دهد که بیمار او دلهره دارد یا خیر و بنابراین همچنان به تلاش خود برای ایجاد فضایی راحت و اطمینان بخش برای او ادامه می دهد.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!