درمان آبسه دندان در کودکان با چه روش هایی انجام می شود؟

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/11/28

بروزرسانی شده در: 1401/12/14

درمان آبسه دندان در کودکان با روش های مختلفی در خانه و در مطب دندانپزشک انجام می شود. آبسه دندان، نوعی چرک است که می تواند اثر عفونت باکتریایی، در داخل دندان، لثه یا استخوان فک ایجاد شود. متأسفانه، آبسه تنها بزرگسالان را تحت تأثیر قرار نداده و کودکان نیز به همان اندازه در سال های اولیه زندگی خود دچار آبسه دندانی می شوند.

آبسه ها بسته به جایی که قرار دارند نام های متفاوت دارند. اگر آبسه پری آپیکال دارید، در انتهای دندان است. با این حال، آبسه پریودنتال به آبسه داخل لثه اشاره دارد. هیچ یک از این دو نوع به خودی خود بهبود نمی یابند، بنابراین مهم است که درمان به تعویق نیفتد و فوراً به کلینیک دندانپزشکی خود مراجعه کنید. اگر این کار را انجام ندهید ممکن است عفونتی ایجاد شود که به خارج از ناحیه هدف گسترش یابد، و در نتیجه منجر به مشکلات جدی تری شود.

نحوه تشخیص آبسه دندان در کودکان

اگر کودک شما آبسه داشته باشد، احتمال دارد که یک یا چند مورد از علائم زیر را نشان دهد:

- درد شدید در دندان آسیب دیده یا ناحیه لثه. این درد ممکن است به سرعت رخ دهد و به تدریج بدتر شود.

- درد ممکن است به گوش، فک و گردن در سمت آسیب دیده سرایت کند.

- این ناراحتی ممکن است در هنگام دراز کشیدن بدتر شود، ممکن است مجبور شوند روی یک سمت خاص دراز بکشند یا خواب آنها را مختل کند.

- صورت آنها

حتما بخوانید: فرق لمینت و کامپوزیت

ممکن است در اثر لمس قرمز، متورم و حساس به نظر برسد.

- لثه آنها قرمز و متورم به نظر می رسد.

- بوی بد طعم بدی در دهان

- خوردن یا آشامیدن ممکن است دردناک شود.

- وجود یک دندان لق

در برخی موارد، عفونت ممکن است گسترش یابد و باعث افزایش دمای بدن و احساس کلی بیماری شود.

مراقبت از کودک مبتلا به آبسه دندان

اگرچه باید برای درمان حرفه ای آبسه دندان در کودکان به دندانپزشک مراجعه نمایید، اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای کمک به او در این مدت انجام دهید. این موارد شامل موارد زیر است:

- تسکین درد

یکی از درمان های آبسه دندان در کودکان، استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مسکن برای آبسه های دندانی هستند زیرا به کاهش تورم مرتبط نیز کمک می کنند. البته اطمینان حاصل کنید که دوز صحیح را بر اساس سن کودک خود ارائه می دهید. با این حال، مسکن‌های مبتنی بر پاراستامول می‌توانند به همان اندازه مؤثر باشند و در مورد دردهای جدی، ممکن است به طور متناوب با NSAIDs برای تسکین قوی‌تر جایگزین شوند. اگر مطمئن نیستید که کدام داروی مسکن می تواند تجویز شود، همیشه با پزشک یا دندانپزشک خود مشورت کنید.

- پرهیز از غذاهای سرد یا گرم

دهان کودک شما به احتمال زیاد بسیار حساس بوده و بنابراین، اگر او نمی تواند هر نوع غذا یا نوشیدنی را تحمل کند. از این رو، باید از دادن هر چیز خیلی گرم یا سرد به او خودداری کنید زیرا می تواند ناراحتی او را بدتر کند.

- تمیز کردن ملایم

کودک شما همچنان باید دندان های خود را تمیز کند، اما این ممکن است دردناک نیز باشد. ما توصیه می کنیم که آنها از مسواک نرم استفاده کنند تا ناراحتی به حداقل رسیده و تا زمانی که درمان نشده اند از کشیدن نخ دندان خودداری نمایند.

ارائه درمان های حرفه ای برای دندان های آبسه

زمانی که درمان آبسه دندان در کودکان به صورت حرفه ای دنبال شود، دندانپزشک ممکن است یکی از چندین روش مختلف زیر را توصیه کند. درمان مورد نظر عمدتا به محل آبسه و شدت عفونت بستگی دارد:

حتما بخوانید: اسنپ اسمایل

- درناژ

این روش شامل برشی در لثه برای تخلیه آبسه است که در برخی موارد ممکن است مشکل را حل کند. با این حال، گاهی اوقات این فقط یک اقدام موقت است تا زمانی که بتوان برای یک راه حل بهتر برنامه ریزی کرد.

- درمان کانال ریشه

در این نوع درمان آبسه دندان در کودکان، دندانپزشک آبسه را از ریشه دندان، قبل از پر کردن از بین می‌برد تا عفونت دوباره عود نکند.

- کشیدن دندان

اگر عفونت شروع به گسترش کرده باشد و دندان به شدت تحت تأثیر قرار گیرد، ممکن است بهترین درمان آبسه کشیدن دندان باشد.

در نهایت اگر نگران این هستید که آبسه دندان در کودک شما مشکل ساز شده است، برای درمان آن درمان درنگ نکنید.