اثرات تغییرات هورمون های خانم ها بر دهان و دندان

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/11/29

بروزرسانی شده در: 1401/12/14

احتمالا تا حدی در مورد اثرات تغییرات هورمون های خانم ها بر دهان و دندان آشنایی دارید. هورمون ها می توانند وزن، خلق و خوی، میل جنسی و سلامت دندان ها را تحت تأثیر قرار دهند. شاید تعجب کنید اگر بدانید افزایش هورمون ممکن است شما را در برابر بیماری لثه آسیب پذیرتر کند. دلیل این امر این است: هورمون های زنانه بیشتر (استروژن و پروژسترون) باعث می شود خون بیشتری به لثه های شما جریان یابد، و در نتیجه لثه ها حساس تر شده و به هر چیزی که ممکن است آنها را تحریک کند واکنش بیش از حد نشان دهند.

به عبارتی، زمانی که سطح هورمون ها بالا باشد، زنان به وجود پلاک و باکتری در اطراف لثه حساس تر هستند. این می تواند باعث التهاب، تورم و خونریزی لثه ها شود. در صورت عدم درمان، التهاب مداوم در لثه همچنین می تواند منجر به از دست دادن استخوان اطراف دندان و در نهایت از دست دادن دندان شود. برای اطلاعات بیشتر با سایت دکتر محمدی همراه باشید.

بلوغ و تأثیر تغییرات هورمونی بر سلامت دهان و دندان

هورمون های بلوغ می توانند لثه های دختران نوجوان را قرمز، متورم و ملتهب کنند. (در برخی موارد، واکنش بیش از حد لثه به پلاک ممکن است باعث بزرگ‌تر شدن لثه‌ها شود.) برخی از دختران نوجوان نیز ممکن است دچار زخم‌های شانکر شوند که معمولاً خود به خود بهبود می‌یابند.

اما بهترین درمان چیست؟ دندانپزشکان بر این باورند که بهترین درمان برای این مشکل این است که دختران روزی دو بار با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنند، روزی یک بار نخ دندان بکشند و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. حذف پلاک و باکتری به طور کامل هر روز می تواند التهاب، ناراحتی و خونریزی را کاهش دهد.

حتما بخوانید: ایمپلنت دندان

دوره قاعدگی

ممکن است که شما در روزهای قبل از قاعدگی متوجه تغییری در دهان خود نشوید. اما اگر لثه‌های متورم، خونریزی لثه‌ ها، زخم‌ های شانکر یا غدد بزاقی متورم دارید، ممکن است هورمون ‌ها در پیدایش آنها نقش داشته باشند. این علائم باید پس از قطع قاعدگی فروکش کنند. اما اگر اینطور نشد، افزایش خونریزی لثه نشانه چیز دیگری است. اگر در مورد ارتباط سیکل ماهانه و سلامت ظاهری لثه سوالی دارید با دندانپزشک خود صحبت کنید.

همچنین، به برنامه روزانه بهداشت دندان خود اهمیت دهید و اگر متوجه شدید که قبل یا در طول قاعدگی حساسیت بیشتری نسبت به معمول دارید، تمیز کردن دهان و دندان را برای حدود یک هفته تا پس از پایان قاعدگی با دقت بیشتری دنبال کنید.

استفاده از قرص های ضد بارداری و اثرات تغییرات هورمونی بر دندان ها

التهاب ممکن است در گذشته یک عارضه جانبی برای زنانی که از کنترل بارداری استفاده می‌کنند بوده باشد، اما امروز خبرهای خوبی برای لثه‌های شما وجود دارد. طبق بررسی فوریه 2013 در مجله Periodontology 2000، سطوح استروژن و پروژسترون در نسخه های کنترل بارداری امروزی بسیار پایین است و نمی تواند مشکلاتی در لثه شما ایجاد کند.

اما اگر در حال کشیدن دندان هستید، ممکن است بیشتر در معرض خطر عارضه دردناکی به نام حفره خشک باشید. طبق مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا در ژوئن 2016، زنانی که از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می‌کنند، تقریباً دو برابر بیشتر در معرض خشکی حفره قرار دارند. از 100 زنی که کنترل بارداری را مصرف کردند، 13.9 نفر دچار خشکی حفره شدند. تنها 7.54 از 100 زنی که از کنترل بارداری استفاده نکردند این عارضه را داشتند.

حتما بخوانید: هزینه ایمپلنت دندان

بارداری

در دوران بارداری، بدن شما در حالت هایپر هورمونی قرار دارد. به عبارتی سطح هورمون های زنانه افزایش می یابد و اثرات تغییرات هورمونی بر دهان و دندان بسیار مشهود است. برخی از زنان متوجه می‌شوند که به ژنژیویت بارداری مبتلا شده‌اند، یک نوع خفیف بیماری لثه که باعث قرمزی، حساس شدن و درد لثه ‌ها می‌شود. این مسئله عمدتا بین ماه های دوم و هشتم بارداری شایع است و شما می توانید با عادات خوب روزانه به کنترل آن کمک کنید.

مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری بسیار مهم و کاملا بی خطر است. در واقع، دندانپزشک شما ممکن است تمیز کردن مکرر را در طول سه ماهه دوم و اوایل سه ماهه سوم برای کمک به کنترل التهاب لثه توصیه کند. اگر در دوران بارداری تغییرات دیگری در دهان خود مشاهده کردید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

یائسگی

یائسگی یک تغییر بزرگ در زندگی یک زن و سلامت دهان و دندان او است، از جمله تغییر طعم، احساس سوزش در دهان و افزایش حساسیت. پزشکان معتقدند که تمامی این موارد به هورمون ها مرتبط هستند.

با این حال، دو تغییر حیاتی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود: خشکی دهان و از دست دادن استخوان. لازم به ذکر است که بزاق دندان ها را تمیز می کند و باکتری های ایجاد کننده حفره را از روی دندان های شما پاک می کند. پس هنگامی که دهان خشکی دارید، جریان بزاق شما کاهش یافته و بیشتر در معرض خطر پوسیدگی هستید. اگر احساس می کنید دهان شما خشک است، با دندانپزشک خود صحبت کنید تا راه حل هایی را ارائه داده و به کاهش خطر پوسیدگی دندان های شما کمک کند.

همچنین کاهش استروژن که با یائسگی اتفاق می‌افتد، شما را در معرض خطر از دست دادن تراکم استخوان قرار می‌دهد. علائم از دست دادن استخوان در فک شما می تواند چیزی به سادگی عقب رفتن لثه باشد. وقتی لثه ‌های شما تحلیل می‌رود، قسمت بیشتری از دندان شما در معرض دید قرار می‌گیرد و این باعث می‌شود که دندان شما بیشتر در معرض پوسیدگی باشد. و اگر دهان شما خشک است، این یک ضربه مضاعف است.

در نهایت، برای کمک به کاهش خطر از دست دادن استخوان، با دندانپزشک یا کلینیک پزشکی معتبر صحبت کنید تا مطمئن شوید که مقدار مناسبی از کلسیم و ویتامین D دریافت می کنید. علاوه بر این، سیگار نکشید و از مصرف زیاد الکل خودداری کنید.