02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

نارسائی ایمپلنت دندان

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1402/03/25

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

آیا می دانید علت یا دلائل شکست یا نارسائی ایمپلنت دندانی چیست؟ به طور کلی، دلیل این وضعیت بسته به فرد، می تواند متفاوت باشد. برای بسیاری از بیماران، این بستگی به عادات بد آنها، وضعیت سلامتی و تجربه و تخصص دندانپزشکی دارد که ایمپلنت های آنها را نصب نموده است. به همین دلیل، ایمپلنت دندان یک جراحی بسیار مهم است که باید به دقت در مورد آن فکر کنید. دلیل آن هم این است که در صورت عدم موفقیت این درمان، دندان ها و دهان شما که بخش ظریفی از بدن شما است، ممکن است با شرایط بدی مواجه شوند.

خوشبختانه، شکست ایمپلنت دندان چندان رایج نبوده و خبر خوب این است که تکنیک های درمانی مدرن میزان موفقیت بسیار بالایی را ارائه می دهند. نارسائی ایمپلنت دندانی ممکن است در اولین مراحل پس از عمل رخ دهد، یا با گذشت زمان این شکست رخ دهد. پس باید علائمی را که پس از کاشت دندان زیر نظر داشته باشید بشناسید. در ادامه با علل و علائم نارسائی ایمپلنت دندان بیشتر آشنا خواهیم شد.

علل احتمالی نارسائی ایمپلنت دندان

به طور معمول، شکست ایمپلنت به احتمال زیاد در نتیجه یک فرآیند پیچیده رخ می دهد، مانند ضربه، رشد استخوان، کمیت یا کیفیت استخوان و ... . این نارسائی دلایل مختلفی دارد، از جمله چندین خطر عوامل زا که باید به آنها توجه کرد:

نارسایی ایمپلنت دندان

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

- عدم مطلوب بودن موقعیت ایمپلنت

یکی از چالش برانگیزترین زمینه های جراحی ایمپلنت دندان، اطمینان از احاطه کامل ایمپلنت توسط استخوان است. به عبارتی، ایمپلنت و استخوان ممکن است در وضعیت هماهنگی قرار نداشته باشند.

زمانی که ایمپلنت با استخوان هماهنگ نیست، تاج ها یا دندان جایگزین ممکن است غیر طبیعی به نظر برسند، لثه ها عقب نشینی کرده و ایمپلنت در اطراف لثه قابل مشاهده می باشد.

- قالب گیری نادرست

در این فرآیند، دندانپزشک از دهان بیمار قالب برداشته و برای ساخت روکش به آزمایشگاه می فرستد. در صورتی که این قالب گرفتن نادرست نباشد، ممکن است که دندان های مصنوعی به درستی قرار نگیرند. در نهایت، یک ناهماهنگی جزئی می تواند باعث ایجاد فاصله بین تاج و لثه شده و ظاهر و عملکرد دندان ها را به خطر بیندازد. همین مسئله اجازه می دهد تا باکتری ها وارد لثه شده و در نهایت عفونت رخ دهد.

همچنین ممکن است نارسائی ایمپلنت دندان از سمانی که تاج دندان جدید را به پایه ایمپلنت می‌چسباند، ایجاد شده و در صورت ریختن روی لثه، عفونت ایجاد گردد. به همین دلیل است که تجربه جراح دهان در اینجا بسیار حائز اهمیت می باشد.

- عفونت یکی از دلائل اصلی نارسائی ایمپلنت دندان

پری ایمپلنتیت یکی از دلایل مهم شکست ایمپلنت دندان است. مشخص نیست که آیا این یک بیماری است یا یک عارضه ناشی از جسم خارجی در حفره دهان. به هر حال التهاب می تواند به سرعت پس از جراحی به دلیل تکثیر باکتری در دهان ایجاد شود.

پری ایمپلنتیت می تواند به لثه و استخوان اطراف ایمپلنت آسیب رسانده و منجر به تحلیل استخوان یا نارسائی ایمپلنت شود. در حالی که مشکل قابل درمان است، اما آن معمولا نیاز به تعویض دارد. بیماران دیابتی، افراد سیگاری و کسانی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند، بیشتر در معرض عفونت باکتریایی قرار دارند.

- آسیب عصب

آسیب عصبی زمانی رخ می دهد که ایمپلنت خیلی نزدیک به اعصاب دهان قرار گیرد. این احتمال بیشتر در مورد دندانپزشکان بی تجربه صدق می کند که از برنامه ریزی درمانی استفاده نمی کنند. یک طرح درمانی سفارشی و دقیق به دندانپزشک کمک می کند تا بهترین جایگذاری ایمپلنت را از نظر ساختارها و اعصاب ضروری در دهان تعیین کند.

- بهداشت ضعیف دهان

عدم رعایت مراقبت و بهداشت دهان و دندان پس از کاشت دندان نیز ممکن است احتمال عوارض را افزایش داده و در نتیجه منجر به نارسائی ایمپلنت دندان شود.

- ادغام استخوانی ناموفق

ادغام استخوان یا Osseointegration عبارت است از تشکیل یک پیوند ساختاری بین استخوان و ایمپلنت تیتانیوم. این فرآیند معمولا هفته ها تا ماه ها طول می کشد. اما ممکن است که ایمپلنت به طور کامل با استخوان فک ادغام نشود. این می تواند ایمپلنت را شل یا حتی از جای خود خارج نماید.

تراکم و سلامت استخوان از عوامل ضروری در موفقیت ایمپلنت های دندان هستند. به همین دلیل قبل از جراحی، متخصص ایمپلنت سلامت استخوان شما را ارزیابی می کند. عدم استخوان کافی ممکن است با پیوند استخوان یا عمل جراحی لیفت سینوس جایگزین شود.

نارسایی ایمپلنت دندان

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

- واکنش آلرژیک

واکنش آلرژیک می تواند یکی دیگر از علل نارسائی ایمپلنت دندان باشد. طبق گفته انجمن دندانپزشکی، هرگاه جسمی خارجی وارد بدن شما شود، احتمال بروز عوارض جانبی نیز وجود دارد. ایمپلنت دندان و سایر مواد مرتبط با آن ممکن است پاسخ موضعی ایجاد کنند. پس برای اطمینان از اینکه بهترین مواد برای درمان شما استفاده می شود، باید دندانپزشک خود را در مورد شرایط سلامتی یا آلرژی خود مطلع نمایید.

علائم نارسائی ایمپلنت دندان

طبق آمار منتشر شده ایمپلنت های دندان در حال حاضر به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند و احتمالاًدر سال های آینده محبوبیت بیشتری خواهند داشت. این بدان معناست که متخصصان دندانپزشکی باید با عوارض و نارسائی ایمپلنت بیش از پیش مقابله کنند.

به طور کلی علائم زیر ممکن است نشان دهنده یک عارضه در این مورد باشند:

  • مشکلات جویدن
  • التهاب لثه
  • رکود لثه
  • تحریک و تورم
  • تعویض یا لق شدن ایمپلنت یا دندان جایگزین شده
  • درد یا ناراحتی شدید

چگونه از نارسائی ایمپلنت دندان جلوگیری نموده یا آن را به حداقل برسانیم؟

- رعایت عادات بهداشتی خوب دهان و دندان

یکی دیگر از روش های محدود کردن خطر عفونت پس از درمان، رعایت بهداشت دهان و دندان است. باکتری ها باعث عفونت می شوند و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باکتری ها را از دندان ها و لثه ها پاک می کند یا خطر تشکیل پلاک را به حداقل می رساند.

- ترک سیگار

ترک سیگار یک روش خوب دیگری برای جلوگیری از تحریک لثه و پری ایمپلنتیت و در نهایت نارسائی ایمپلنت دندان می باشد. سیگار و استفاده از محصولات تنباکو هر دو با افزایش خطر بیماری پریودنتال مرتبط هستند. پس برای افزایش طول عمر ایمپلنت های دندانی خود، از مصرف دخانیات خودداری نمایید.

- تغییر رژیم غذایی به طور موقت

به بیماران توصیه می شود پس از درمان ایمپلنت دندان به طور موقت رژیم غذایی خود را تغییر دهند. مصرف غذاهای سفت یا جویدنی می ‌تواند دردناک باشد، همچنین می ‌تواند روند بهبودی را کُند کرده و به برش ‌ها آسیب برساند، که همگی می ‌توانند منجر به شکست یا نارسائی ایمپلنت دندان شوند.

نارسایی ایمپلنت دندان

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

- پیروی از دستورالعمل های دندانپزشک

گاهی اوقات ممکن است که دندانپزشک شما یک آنتی بیوتیک خوراکی یا شستشوی ضد باکتری برای کاهش خطر عفونت تجویز نماید. از این رو به منظور کاهش خطر عفونت و شکست ایمپلنت دندان، شما باید داروهای توصیه شده را دقیقا طبق دستورالعمل متخصص مصرف نمایید.

سخن پایانی

اگرچه امروزه با دندانپزشکی مدرن میزان نارسائی ایمپلنت دندان بسیار پایین است، اما این وضعیت ممکن است به دلایل زیادی از جمله عدم تجربه دندانپزشک، بیماری های زمینه ای، آسیب عصبی، عفونت های پریودنتال و غیره رخ دهد.

اما خبر خوب این است که روش های آسان و متعدد بسیاری برای جلوگیری از شکست ایمپلنت در وهله اول وجود دارد. در صورت نارسائی ایمپلنت دندان، شناسایی و درمان به موقع می تواند از عوارض جدی و هزینه های هنگفت جلوگیری نماید.

اگر شما نیز در جستجوی یک متخصص ایمپلنت با تجربه و شناخته شده هستید، حتما یک کلینیک دندانپزشکی معتبر و قابل اعتماد را انتخاب کنید. کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی با تیمی بسیار حرفه ای و با سال ها تجربه می تواند ایمپلنت دندان را با بهترین و بروزترین تجهیزات برای شما ارائه دهد. برای اطلاع بیشتر در مورد درمان یا تعیین وقت مشاوره رایگان می توانید همین امروز با این مرکز تخصصی تماس بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!