02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ایمپلنت دندان بهتر است یا روکش

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1402/06/14

بروزرسانی شده در: 1403/01/21

روکش‌ها و ایمپلنت دندانی دو تا از قوی‌ترین و بادوام‌ترین تقویت‌کننده‌های طرح لبخند شما هستند، اما در زمان انتخاب احتمالاً خواهید ماند که کدام یک از آنها بهترین گزینه برای اهداف شما است. در ادامه سعی می‌کنیم مواردی که در انتخاب ایمپلنت دندان یا روکش به شما کمک می‌کند را بیان کنیم.

روکش دندان را بشناسید، ایمپلنت دندان بهتر است یا روکش

روکش‌های دندانی پوسته‌های نازکی مانند ویفر دارند که به صورت سفارشی برای زیبایی لبخند شما ساخته می‌شوند. دندانپزشک هر روکش سفارشی شده را روی یک دندان خاص اعمال می‌کند، بنابراین اگر می‌خواهید شش تا از دندان‌های خود را بپوشانید، به شش روکش جداگانه نیاز دارید.

روکش‌ها فقط سطح جلوی هر دندان را می‌پوشانند و کمی تا لبه‌ها و پایین به اطراف می‌پیچند، اما هرگز سطح پشتی دندان را نمی‌پوشانند. آنها عیوب مختلف، از لکه‌ها گرفته تا تراشه‌ها را پنهان می‌کنند و حتی می‌توانند به تغییر خطوط لبخند شما کمک کنند. در موارد محدود، آنها همچنین می‌توانند از نازک و ضعیف بودن یا ترک خوردگی مینای دندان محافظت کنند.

با دندانپزشک‌تان صحبت کنید تا دقیقاً مشخص شود که روکش‌های شما چه حالتی باید داشته باشند. شما می‌توانید رنگ دلخواه‌تان را برای بهبود لبخند خود سفارش دهید تا با رنگ سایر دندان‌هایتان هماهنگ و ترکیب شود. همچنین شما می‌توانید اندازه، شکل و حتی بافت روکش را انتخاب کنید. ونیرها در دو حالت آماده‌سازی شده و بدون آماده سازی شده عرضه می‌شوند و می‌توانند از رزین کامپوزیت، سرامیک یا چینی ساخته شوند.

ایمپلنت دندان را بهتر و بیشتر بشناسید

ایمپلنت دندان جایگزین یا پشتیبان مناسب برای دندان مصنوعی و بریج و جایگزینی دندان‌های از دست رفته هستند. ایمپلنت دندان به جای استفاده از دندان‌های دیگر به عنوان تکیه‌گاه، درست مانند دندان‌ها و ریشه‌های طبیعی استوار به خود هستند. پس از بهبودی، پایدار و بسیار بادوام بوده و با مراقبت مناسب تا پایان عمر باقی می‌مانند.

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

چه کسی کاندیدای خوبی برای روکش است؟

برای استفاده از روکش، باید مینای دندان آسیب دیده یا نگرانی‌های زیبایی شما در شش دندان جلویی بالایی باشد. اگرچه روکش‌ها را می‌توان روی دندان‌های دیگر نیز استفاده کرد، اما خطر آسیب زدن به دندان‌ها را افزایش می‌دهد و برای ترمیم و اصلاح آن دندان‌ها گزینه‌های درمانی بهتری وجود دارد.

دندان‌هایی که سعی دارید درمان کنید نباید پوسیدگی فعال داشته باشند و به اندازه کافی از دندان طبیعی باقی مانده باشد که روکش‌ها سطحی روی آنها چسبانده شوند. شما همچنین نباید بیماری لثه فعال داشته باشید زیرا روکش‌ها این وضعیت را بدتر می‌کنند.

ونیرها تنها زمانی گزینه خوبی برای ترمیم هستند که بتوانند ناحیه آسیب دیده را به طور کامل بپوشانند. تراشه‌ها باید به اندازه‌ای کوچک باشند که روکش بتواند به دور آنها بپیچد تا از عاج محافظت کند و ترک‌ها در پشت دندان‌ها قرار نگیرند.

دندان قروچه با تضعیف سیمان دندان و افزایش احتمال ایجاد ترک، طول عمر روکش‌ها را کاهش می‌دهد. اگر شب‌ها دندان قروچه می‌کنید، یک نایت گارد بگیرید یا به دنبال جایگزینی برای روکش باشید. همچنین اگر قصد دارید در آینده درمان ارتودنسی داشته باشید، نباید روکش بکنید، زیرا بریس‌ها و الاینرها می‌توانند به آنها آسیب برسانند.

شما اگر می‌خواهی روکش بگذارید، باید از بابت تراشیدن بخشی از مینای دندان خود نگران نباشید، مگر اینکه روکش‌های بدون آماده سازی را انتخاب کنند. اگر نیاز به برداشتن مینای دندان دارید، باید تا آخر عمر هر چند وقت یکبار روکش‌های خود را تعویض کنید.

چه کسی کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان است؟

ایمپلنت‌های دندانی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته طراحی شده‌اند، بنابراین برای واجد شرایط بودن، حداقل به یک دندان از دست رفته یا دندانی نیاز دارید که نیاز به کشیدن داشته باشد. ایمپلنت‌های دندانی یک وسیله ترمیمی هستند، بنابراین اگر فقط نگرانی‌های مربوط به زیبایی دارید، دندانپزشکان معمولاً آنها را پیشنهاد نمی‌کنند.

ریشه تیتانیوم از لثه می‌گذرد و در استخوان فک کاشته می‌شود. در نتیجه همه کاندیدای ایمپلنت دندان باید لثه و استخوان سالم داشته باشند. استخوان فک همچنین باید به اندازه کافی متراکم باشد تا بتواند جراحی را با توانایی رشد مجدد استخوان در اطراف ریشه و محکم کردن آن انجام دهد.

افرادی که از دخانیات استفاده می‌کنند معمولاً از جراحی محروم می‌شوند زیرا این محصولات برای دندان‌ها و لثه‌ها مضر هستند. به علاوه خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می‌دهند.

داوطلبان باید اقدامات بهداشتی دهان و دندان عالی داشته باشند و مایل باشند برای معاینه و تمیز کردن دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنند.

در نهایت، اگر فردی مبتلا به دندان قروچه باشد، ممکن است واجد شرایط درمان نباشد، زیرا ساییدن و فشردن دندان می‌تواند از ریشه‌کردن پست به استخوان فک جلوگیری کند.

ایمپلنت دندان یا روکش کدام برای شما مناسب است؟

وضعیت دندان‌های شما است که تعیین خواهد کرد کدامیک از این دو روش درمانی برای شما مناسب است. برنده نهایی بین روکش‌ها و ایمپلنت‌های دندانی بعد از بررسی کامل دندان‌های شما مشخص خواهد شد.

حتی زمانی که استفاده از این دو روش درمانی با یکدیگر همپوشانی دارند، معمولاً شرایط بسیار متفاوتی تحت درمان قرار می‌گیرد، بنابراین نیازی به انتخاب بین این دو روش ندارید.

چه موقع روکش دندان را انتخاب کنیم؟

اما اگر قرار باشد ونیرهای دندانی را انتخاب کنید شرایط زیر را در نظر داشته باشید.

  •      اگر به دنبال ایجاد تغییرات زیبایی در طرح لبخندتان هستید، روکش‌ها گزینه خوبی است.
  •      اگر مشکلات دندان شما بیشتر در سطوح جلویی دندان‌تان است، می‌توانید از روکش‌ها کمک بگیرید.
  •      اگر دندانی که می‌خواهید بپوشانید، بیشتر ساختارش دست نخورده است، استفاده از روکش خوب است.

چه موقع ایمپلنت دندان را انتخاب کنیم؟

اما ایمپلنت دندان را انتخاب کنید اگر…

  •      زمانی که می‌خواهید عملکرد و سلامتی طرح لبخندتان را بهبود بدهید.
  •      زمانی که باید حداقل یک دندان از دست رفته را جایگزین کنید.
  •      زمانی که دندان‌تان در محلش قرار دارد، اما برای روکش گذاشتن بیش از حد آسیب دیده است.

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

روش‌های درمانی جایگزین

زمان‌هایی است که نه روکش‌ها و نه ایمپلنت‌های دندانی برای دندان‌های شما مناسب نیستند. اگر این وضعیت را دارید، بدانید که هنوز روش‌های درمانی پیش رو دارید. روش‌های جایگزین متعددی برای هر دو درمان وجود دارد، تعدادی از این روش‌ها را فهرست کرده‌ایم شاید به درد شما بخورد.

ونیرهای اسنپ

روکش‌های اسنپ یک وسیله دندانپزشکی متحرک هستند که دندان‌ها را می‌پوشانند و بسیاری از مسائل را پشت ظاهر یک لبخند کامل پنهان می‌کنند. برخلاف روکش‌های سنتی، آنها به دندان چسبانده نمی‌شوند و می‌توانند یک قوس کامل را به جای یک دندان بپوشانند.

آنها همچنین به طور قابل توجهی مقرون به صرفه‌تر هستند، حتی اگر قصد تعویض آنها را داشته باشید باز اقتصادی‌تر هستند. این گزینه همچنین می‌تواند با پوشاندن دندان‌های از دست رفته جایگزین ایمپلنت‌های دندانی شود، اگرچه آنها هیچوقت با ایمپلنت دندان برابری نمی‌کنند.

تاج دندان

شما می‌توانید تاج ها را به عنوان پل بین روکش‌ها و ایمپلنت‌های دندانی در نظر بگیرید. آنها زمانی وارد عمل می‌شوند که دندان بیش از حد برای روکش گذاشتن آسیب دیده باشد و به شما امکان می‌دهد از کشیدن آن جلوگیری کنید. با توجه به جنس، آنها می‌توانند به‌مانند زیبایی روکش‌ها باشند و در عین حال عملکردی را که از ایمپلنت دندان دریافت می‌کنید را ارائه می‌دهند.

تراز کردن دندان

اگر به دنبال پنهان کردن شکاف دندان، دندان‌های کج یا ناهماهنگی دیگر هستید، احتمالا که اصلاح و ترمیم دندان‌ها بهترین کار است. ترازهای شفاف روشی محتاطانه برای اصلاح طیف وسیعی از نگرانی‌های دندانی را ارائه می‌دهند.

سفید کردن دندان

روکش‌ها راه بسیار خوبی برای پنهان کردن لکه‌های دندان هستند، اما شما می‌توانید از طریق سفید کردن دندان‌ها نیز ‌آنها را از بین ببرید. کیت‌های سفید کننده خانگی بهتر بوده و در رفع لکه‌های زرد عالی هستند. اگر لکه‌های شدیدتری دارید یا تغییر رنگ دندان شما قهوه‌ای یا بنفش است، درمان سفیدکننده در مطب احتمالا بهتر جواب دهد. در حالی که این کیت‌ها گران‌تر از کیت‌های خانگی هستند، اما هنوز بسیار مقرون به صرفه تر از روکش‌ها هستند.

دندان مصنوعی

اگر ایمپلنت‌های دندان بیرون از بودجه‌بندی شما هستند یا برای جراحی و زمان بهبودی آماده نیستید، پروتزهای مصنوعی جایگزین مناسبی برای شما هستند. این پروتزها انواع مختلفی دارند که به شما این آزادی را می‌دهد تا مناسب‌ترین مورد را برای دندان‌های خود انتخاب کنید. اگر در نهایت تصمیم گرفتید که ایمپلنت برای شما بهتر است، می‌توانید به راحتی آن را تغییر دهید.

جمع‌بندی

روکش‌ها و ایمپلنت‌های دندانی دو گزینه درمانی بسیار متفاوت برای دندان‌های از بین رفته هستند و به ندرت پیش می‌آید که برای مشکلات دندان از هر دوی آنها استفاده شود.

شما هرگز در موقعیتی نخواهید بود که بین روکش‌ها و ایمپلنت‌های دندانی یکی را برای دندان‌تان انتخاب کنید. اما دانستن تفاوت‌ها و نحوه درمان با آنها و همچنین درمان‌های جایگزین می‌تواند به شما در انتخاب نوع درمان کمک کند.

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!