02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

لبخند لثه ای را با بوتاکس اصلاح کنیم یا با جراحی لیفت لثه؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/10/23

بروزرسانی شده در: 1401/12/17

لبخند لثه ای را با بوتاکس اصلاح کنیم یا با جراحی لیفت لثه؟ شاید شما هم بارها این سوال کاربران را در فضای مجازی مشاهده نموده باشید. برخی از افراد در مورد لبخند خود احساس خود آگاهی دارند زیرا بر این باورند که لثه آنها بیش از حد برجسته است. اگر چه هر یک از ما تعریف خاصی از یک لبخند زیبا داریم اما اگر هنگام لبخند زدن مقداری زیادی از بافت لثه در معرض نمایش قرار گیرد دیگر آن را زیبا و خوشایند نمی دانیم. 
این نوع لبخند تحت عنوان لبخند لثه ای شناخته می شود یعنی زمانی که 4 میلی متر از بافت لثه مشخص است. اگر شما نیز دارای لبخند لثه ای هستید مهم است که دقیقا بفهمید که چه چیزی باعث این مسئله شده است. در واقع در این صورت است که می توان روش های درمانی مناسب دندانپزشکی یا پریودنتال را برای جلوه دهی بهتر لثه ها و دندان ها توصیه کرد. در این مقاله قصد داریم در مورد دو روش اصلاح لبخند لثه ای یعنی بوتاکس و جراحی لیفت لثه با شما صحبت کنیم. 

اصلاح لبخند لثه ای با بوتاکس

لبخند لثه ای را می توان به راحتی با بوتاکس درمان کرد. مهمتر از همه اینکه این روش درمان سریع بوده و تهاجمی نیست. بوتاکس دارای سم بوتولینوم نوع A بوده و با تزریق آن می توان عضلات لب بالایی را شل کرده و در نتیجه لثه پوشیده خواهد ماند. دو یا چند واحد بوتاکس در ناحیه بین بینی و لب بالایی تزریق می شود تا ظاهر لبخند لثه ای کاهش یافته و فرد به لبخندی جذاب و طبیعی دست یابد.
درست است که این روش با حداقل تهاجم همراه است اما نتایج این روش ماندگار نبوده و معمولا سه ماه طول می کشد. متخصصین بر این باورند که زمانی که روش تکرار می شود، با گذشت زمان به طور کلی به زمان بیشتری برای درمان نیاز خواهند داشت. 

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

فرآیند درمان لبخند لثه ای با بوتاکس

قبل از درمان یک متخصص یک مشاوره کامل پزشکی برای تأیید اینکه این روش برای شما مناسب است یا خیر صورت می دهد. در طول این مشاوره ممکن است توانایی شما برای حرکت عضلات خاص به منظور تعیین مکان و استفاده از عضلات مورد بررسی قرار گیرد. 
برای درمان نیازی به استفاده از داروهای بی حسی نیست. در واقع پزشک می تواند با یک کمپرس یخ یا کرم های موضعی بی حسی، ناحیه مورد نظر را بی حس نماید. فرد بیمار ممکن است در طول درمان، ناراحتی جزئی و خفیفی را تجربه کند. میزان کمی از سم بوتولینوم در طرفین اتصال سوراخ بینی و بینی به چین دهان تزریق می شود تا عضلات مورد نظر را تضعیف کند. به طور کلی، برای ضعیف کردن لب در نواحی مختلف می توان چهار نقطه تزریق را در نظر گرفت. 
پس از اتمام درمان و در کمتر از سه تا چهار روز، بالا رفتگی لب بالا کم کم، کاهش یافته و لبخند لثه ای به یک لبخند جدید و زیبا تغییر می یابد. پس از آن زمان دیگر هنگام لبخند زدن، لثه ها در معرض نمایش نبوده و فرد با اعتماد به نفس بیشتری می تواند بدون محدودیت بخندد. نتیجه کامل معمولا دو هفته پس از درمان حاصل می آید.

مزایای درمان لبخند لثه ای با بوتاکس

- تزریق بوتاکس ناراحتی کمی ایجاد کرده و دوره بهبودی آن کوتاه است در واقع بهبودی بلافاصله پس از اتمام درمان حاصل می آید.
- بوتاکس در مقایسه با سایر گزینه های درمانی مقرون به صرفه تر است.
- نتایج طبیعی و سریع می باشند.
- تزریق را می توان بسته به نتایج مورد نظر تنظیم کرد.

اصلاح لبخند لثه ای با بوتاکس چه عوارضی دارد؟

عوارض جانبی تزریق بوتاکس معمولا موقت و جزئی هستند. تورم، قرمزی، کبودی و انتشار سم بوتولینوم به عضله مجاور که باعث شل شدن موقت آن می شود از عوارض اصلاح لبخند لثه ای با بوتاکس به شمار می روند. 

ماندگاری نتایج حاصل از تزریق بوتاکس برای لبخند لثه ای چقدر است؟

نتایج تزریق بوتاکس برای اصلاح لبخند لثه ای بین چهار تا شش ماه معمولا ماندگار هستند. البته ماندگاری و طول عمر این درمان متغیر بوده و در هر فردی ممکن است با نتایج متفاوتی همراه باشد. 

درمان لبخند لثه ای با جراحی لیفت لثه

لیفت لثه یا کانتورینگ لثه یکی از روش ها بسیار کارآمد در اصلاح لبخند لثه ای به شمار می رود. این روش شامل برداشتن مقداری از بافتی است که دندان ها را پوشانده است. با استفاده از لیزر می توان این سطح از لثه را شکل داد یا قسمتی از آن را برداشت تا به لبخند بیمار مجددا شکل داده شود. دندانپزشکان متخصص همچنین از این روش در ترکیب با ونیرهای دندان استفاده می کنند تا نتایج خیره کننده ای را برای فرد رقم بزنند. لیفت لثه به تقارن و صافی نتیجه کلی لبخند، کمک شایانی می نماید. 
در واقع می توان گفت اصلاح لبخند لثه ای با بوتاکس نمی تواند یک لبخند متقارن را به اندازه لیفت لثه به همراه داشته باشد. علاوه بر این کاربرد لیزر می تواند مفید باشد زیرا نیاز به بخیه را برطرف نموده و در نتیجه خونریزی کمتری وجود دارد. علاوه بر آن، زمان بهبودی نیز سریع تر است. از آنجایی که این جراحی، یک روش درمانی زیبایی است غالبا روی لثه های اطراف دندان های جلویی انجام می شود که در هنگام لبخند زدن، مشهودترین قسمت می باشند. بسیاری از بیمارانی که تحت درمان جراحی لیفت لثه قرار می گیرند، این درمان را به همراه سایر درمان های زیبایی انتخاب می کنند. به عنوان مثال، یک خط صاف لثه هنگام استفاده از روکش با جذابیت بالاتری همراه است.

 

 

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

جراحی سنتی لیفت لثه در مقابل جراحی با لیزر برای درمان لبخند لثه ای

تکنیک های قبلی جراحی با تیغ اغلب دردناک بوده و با برش دستی لثه و بخیه در دوران نقاهت به مدت هفته ها همراه بود. اما امروزه با پیشرفت های صورت گرفته با لیزر، دیگر جراحی لیفت لثه مثل گذشته نیست. استفاده از لیزر در جراحی لیفت لثه باعث می شود که درمان بسیار دقیق تر، با حداقل دوره نقاهت و کمترین درد همراه باشد.
در این جراحی، معمولا از بی حسی موضعی در ناحیه درمان استفاده می شود و به بیهوشی عمومی نیازی نیست. سپس دندانپزشک متخ با لیزر اقدام به بریدن خط لثه نموده و آن را شکل می دهد. لیزر به طور خودکار رگ های خونی را مسدود می کند و از این رو خونریزی وجود ندارد و یا بسیار کم است. بیماران در صورت تمایل می توانند برای راحتی بیشتر، از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنند و به طور معمول می توانند ظرف یک روز پس از عمل مثل گذشته غذا خورده و نوشیدنی های مورد نظر خود را مصرف کنند. در نهایت بیماران باید دستورالعمل های پس از درمان را که توسط دندانپزشک تجویز می شود برای به حداقل رساندن خطر عفونت با دقت دنبال کنند.

مزایای اصلاح لبخند لثه ای با جراحی لیفت لثه

جراحی لیفت لثه با لیزر همانگونه که در بالا هم توضیح داده شد، یک گزینه جراحی مدرن است که در آن از انرژی نور برای بهبود سلامت دهان و لبخند شما استفاده می شود. در ادامه با پنج مزیت جراحی لیفت لثه با لیزر برای اصلاح لبخند لثه ای آشنا خواهیم شد:

- حداقل تهاجم

جراحی لیفت لثه با لیزر با حداقل تهاجم نسبت به روش های قدیمی جراحی لثه همراه است. در جراحی سنتی لثه به یک سری ابزارهای پزشکی نیاز است که داخل بافت لثه را برش داده و زخم های دردناکی را که نیاز به بخیه و زمان بهبودی دارند، به جای می گذارد. اما از آنجایی که لیزر هرگز بافت لثه شما را نمی برد پس خطر ابتلا به عفونت، حساسیت و خونریزی پس از عمل را کاهش می دهد. این همچنین به آن معنا است که این درمان با عوارض بسیار کمی همراه است. 

- بهبود لبخند

همانطور که دندان های صاف و مستقیم به شما جذابیت و زیبایی چهره شما کمک زیادی می کنند، زیبایی لثه ها نیز در عزت نفس شما نقش مهمی را ایفا می کنند. آیا شما احساس می کنید که دندان های کوتاهی دارید و یا لبخند لثه ای دارید؟ اگر فکر می کنید نسبت بافه لثه شما با دندان هایتان متعادل نیست پس می توانید با جراحی لثه با لیزر، به بهترین لبخند خود دست یابید.

- دقت بالای لیزر

به دلیل دقت بالای لیزر در حین این جراحی، به بافت سالم لثه ها هیچ گونه آسیبی نمی رسد. متخصصین همچنین می توانند از لیزر برای رفع بافت آسیب دیده و تحریک رشد بافت سالم استفاده کنند. از آنجایی که این روش بسیار دقیق است بافت سالم لثه را از بافت مضر متمایز می کند. علاوه بر آن در حین این درمان آسیبی به استخوان ها یا دندان ها نخواهد رسید.

- بهبودی سریع

جراحی قدیمی لیفت لثه به هفته ها بهبودی نیاز دارند که علاوه بر آن، شامل درد، تورم و برخورداری از رژیم غذایی مایع نیز می شود. اما زمان بهبودی برای جراحی لثه با لیزر تنها بیست و چهار ساعت طول می کشد و بیماران معمولا طی این مدت یک ناراحتی خفیف و جزئی را تجربه می کنند. از آنجایی که هیچ برش و بخیه ای در این روش وجود ندارد پس فرآیند بهبودی سریع و با حداقل دوره نقاهت همراه است. 

- از بین بردن باکتری ها و عفونت لثه

همان گونه که می دانید التهاب لثه در صورت عدم درمان به موقع می تواند به بیماری لثه منجر شده و در صورتی که هرگز درمان نشود می تواند منجر به از دست رفتن دندان های فرد شود. بیمارانی که لبخند لثه ای دارند و به التهاب لثه نیز مبتلا هستند می توانند با جراحی لیفت لثه هم از یک لبخند زیبا و طبیعی بهره مند شوند و هم اینکه با لیزر درمانی دندان های طبیعی و لثه خود را نجات دهند. بیماری های لثه، می توانند سبب به جای گذاشتن انبوهی از باکتری ها شوند که شما نتوانید با تمیز کردن منظم دندان ها از آنها رها شوید. اما با لیزر درمانی تمامی این باکتری های مضر از بین می روند حتی وقتی در اعماق لثه گیر کرده باشند.

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

جمع بندی

لبخند لثه ای که از آن تحت عنوان نمایش بیش از حد لثه نیز یاد می شود می تواند در اثر عوامل مختلفی به وجود آمده باشد. اگر لبخند لثه ای موجب پایین آمدن اعتماد به نفس شما می شود و یا نگران سلامتی لثه های خود هستید می توانید از چندین گزینه برای اصلاح آن بهره مند شوید. دو روش معمول درمان لبخند لثه ای عبارتند از بوتاکس و جراحی لیفت لثه. از مطالب بالا می توان نتیجه گرفت که جراحی لیفت لثه با لیزر با حداقل تهاجم همراه بوده و علاوه بر این نتایج حاصل از آن ماندگار است. در هر حال، پزشک یا متخصص دندانپزشکی می تواند بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهد. فراموش نکنید که بهترین گزینه باید مطابق با نیازها و وضعیت سلامتی هر فرد انتخاب شود.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!