02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ایمپلنت دندان در بارداری

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1402/12/19

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

مزایای ایمپلنت دندان در بارداری بسیار زیاد است. از جمله مزایای ایمپلنت دندانی در بارداری می توان به جلوگیری از تحلیل استخوان فک، حفظ سلامت دهان و دندان، بهبود سلامت عمومی، افزایش اعتماد به نفس، کاهش درد و ناراحتی اشاره کرد. ایمپلنت در بارداری و اجرای آن برعکس تصور سایر افراد نمی تواند ضرر داشته باشد. برای آشنایی بیشتر در این باره با سایت دکتر محمدی همراه باشید.

ایمپلنت در بارداری

زنان باردار باید به طور منظم به دنبال مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه دندان مانند تمیز کردن و معاینه باشند. اگرچه جراحی‌های انتخابی مانند ایمپلنت دندانی ارزان را می‌توان بعد از سه ماهه اول انجام داد، اما بیشتر جراحان دهان ترجیح می‌دهند صبر کنند تا بیمار دوران بارداری خود را سپری کند.

دندانپزشکان برای ایمپلنت در بارداری چه توصیه‌هایی دارند؟

متخصصان زنان و زایمان و همچنین دندانپزشکان معتبر جهانی، اکیداً توصیه می‌کنند که زنان برای کاشت ایمپلنت دندانی پس از تولد نوزاد اقدام کنند. هر چند مراقبت‌های پیشگیرانه منظم دندانپزشکی توصیه می‌شود، ولی اقدام به کاشت ایمپلنت برای جایگزینی دندان‌های آسیب دیده در دوران اولیه بارداری به شدت نهی می‌شود.

دلیل آن توصیه‌ها این است که اشعه ایکس و بیهوشی دندان در دروان بارداری هم برای مادر و هم نوزاد خطرناک هستند. در طول سه ماهه اول بارداری، اکثر جراحان دهان و دندانپزشکان عمومی به دلیل خطرات احتمالی، تصاویر دیجیتالی از این افراد نمی‌گیرند. در حالی که بی حسی موضعی ممکن است در طول این نه ماه بی‌خطر باشد، دندانپزشک ایمپلنت ممکن است نیاز به استفاده از بی‌حس‌کننده قوی‌تری برای گذاشتن ایمپلنت دندان داشته باشد که باعث می‌شود برای مادر و نوزاد ناایمن باشد.

مشکلات ایمپلنت در بارداری

به دلیل تغییرات زیادی که مادر در طول بارداری متحمل می‌شود، سطوح هورمونی می‌تواند دریافت ایمپلنت دندان را درست در زمانی که ریسک ابتلا به بیماری لثه نیز زیاد است، دشوار کند. می‌توانید از این زمان برای حفظ سلامت دهان و دندان خود استفاده کنید و به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم ادامه دهید تا از رشد باکتریایی که باعث التهاب و خونریزی لثه می‌شود جلوگیری کنید.

همچنین، مهم است به یاد داشته باشید که آنتی بیوتیک‌ها معمولا پس از کاشت ایمپلنت دندان توصیه می‌شوند. هنگام بارداری، بسیاری از این داروها را نمی‌توان بدون احتیاط مصرف کرد. در صورت بروز عفونت یا عوارض، ممکن است در معرض خطر شکست ایمپلنت دندانی قرار داشته باشید که به طور بالقوه هزینه ایمپلنت دندان بالا ترو زمان بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت.

ایمپلنت در بارداری چه زمانی امکان پذیر است؟ 

احتمالاً در دوران بارداری نتوانید ایمپلنت دندانی خود را دریافت کنید، اما مطمئناً پس از ورود به سه ماهه دوم بارداری، انجام یک جلسه مشاوره برنامه‌ریزی شده ضرری ندارد. دندانپزشک‌تان سلامت کلی دهان و دندان و همچنین میزان تراکم استخوان فک را با کمک تصویربرداری دیجیتال ارزیابی می‌کند.

در این مرحله از بارداری، استفاده از اشعه ایکس دیجیتال بی‌خطر است. اگر علائم بیماری لثه یا پوسیدگی دندان وجود داشته باشد، می‌توان درمان‌های مناسبی را برای اطمینان از سالم بودن حفره دهان و آماده بودن حفره دهان برای زمان کاشت ایمپلنت دندانی ارائه کرد.

هنگام ملاقات با دندانپزشک‌تان درباره روش‌های جایگزینی دندان، امکان کاشت دندان پس از تولد نوزاد حتماً صحبت کنید. در این بین، متخصص دندانپزشک‌تان نحوه رسیدگی به وضعیت‌تن را تعیین می کند تا بتوانید از لبخندی کامل و زیبا لذت ببرید.

چرا باید جراحی ایمپلنت در بارداری به تعویق بیفتد؟

به بیماران باردار معمولا پس از سه ماهه اول برای درمان‌های استاندارد دندانپزشکی مانند پرکردن، روکش و کانال ریشه اجازه داده می‌شود.

طبق مطالعات انجام شده، بی‌حسی موضعی در دوران بارداری کاملا بی‌خطر است. از سوی دیگر، ایمپلنت دندانی، معمولا نیاز به بیهوشی قوی‌تری دارند که ممکن است برای مادر باردار یا فرزند متولد نشده‌اش خطرناک باشد. اکثر درمان‌ها به عکس‌برداری با اشعه ایکس نیاز دارند که دندانپزشک در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی‌کند.

چه زمانی انجام عمل ایمپلنت در بارداری ضروری است؟

اگر دندانی به شدت پوسیده دارید که باعث ناراحتی شما می‌شود، ممکن است نیاز به کشیدن آن باشد. اگر دندان عقبی‌تان باشد که خیلی مهم نیست، احتمالاً می‌توانید برای تعویض آن تا زمانی که فرزندتان به دنیا می‌آید صبر کنید. اما اگر دندان جلویی‌تان است، باید فوراً آن را با ایمپلنت جایگزین کنید.

زمانی که در سه ماهه دوم بارداری یا بعد از آن هستید، قرار دادن ایمپلنت دندان تحت بی‌حسی موضعی بی‌خطر است.

روش کاشت ایمپلنت ضروری و انتخابی در بارداری

دندانپزشک‌تان خطرات و مزایای هر نوع درمان دندانپزشکی را قبل از اقدام ارزیابی می‌کند. دندانپزشک همیشه سعی می‌کند خطر آسیب به بیماران‌اش را کاهش دهند، این کار به ویژه در دوران بارداری بسیار مهم است.

چرا پر کردن دندان مجاز است، اما ایمپلنت در بارداری مجاز نیست؟

ممکن است شما در دوران بارداری قبلی پرکردگی دندان داشته باشید، یا یکی از دوستانتان ممکن است در دوران بارداری دندان عقل عفونی‌اش را برداشته باشد، چرا چنین روش‌هایی درست هستند، اما ایمپلنت دندانی خیر؟ تفاوت در این است که عمل ایمپلنت دندان انتخابی است، و با در نظر گرفتن مزایا و معایب، کفه ترازوی معایب در زمان بارداری بیشتر از مزایای آن است.

یک دندان عفونی سلامت شما و کودکتان را به خطر می‌اندازد. خطر به تعویق انداختن درمان بیشتر از خطر ادامه درمان است. اما انتظار کشیدن برای ایمپلنت دندان هیچ خطری برای سلامتی شما و نوزادتان ندارد. چون کاشت ایمپلنت ریسک زیادی در این بازه زمانی دارد. اگر نگران شکاف لبخندتان هستید، دندانپزشک‌تان می‌تواند تا زمانی که منتظر جراحی ایمپلنت هستید، یک ترمیم موقت روی دندان‌تان انجام دهد و آن را بپوشاند.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!