02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1402/06/21

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

همان زمانی که دندانپزشک‌تان پیش‌بند آبی رنگ را دور گردن شما محکم می‌کند، فک‌تان را خواهد دید که در انتظار روش درمانی مناسبی است که به زودی دندان‌های شما را می‌پوشاند. دندانپزشک برای شروع کارش از دندان‌های شما قالب خواهد گرفت. قالب‌های دندانی به دندانپزشکان اجازه می‌دهند تا درمان ضروری دندان‌های از دست رفته را بر روی دندان‌های بیماران شروع کنند که شامل روکش‌ها، بریج‌ها، بریس‌ها، نگهدارنده‌ها، دندان‌های مصنوعی و ایمپلنت دندانی است. قبلاً از قالب های سنتی و بتونه مانندی روی دندان‌ها استفاده می‌شد، که اکنون کاملاً با روشی تخصصی قالب‌گیری دندان به راحتی انجام می‌شودو آن روش قالب‌های دیجیتال است.

در این نوشته سعی می‌کنیم تفاوت‌های بین کاشت ایمپلنت دیجیتال در مقابل کاشت ایمپلنت های سنتی و معمولی و اینکه چگونه دندانپزشکان می‌توانند اسکنرهای قالب دیجیتال را در عمل‌شان پیاده‌سازی کنند، بحث خواهیم کرد.

روش کاشت ایمپلنت معمولی

در کاشت ایمپلنت‌های معمولی از مواد بتونه مانندی مثل آلژینات‌ها یا سیلیکون‌های پلی اتر وینیل برای ایجاد قالب‌های منفی از دندان‌های بیمار استفاده می‌کنند.

برای به دست آوردن یکی از این قالب‌ها، دندانپزشکان باید بتونه را در یک سینی U شکل قرار و آن را در دهان بیمار بگذارد. هنگامی که مواد با قوام مناسب سفت شد، دندانپزشکان می‌توانند با احتیاط قالب را جدا و قالب را به آزمایشگاه ارسال کنند.

پس از حضور در آزمایشگاه، قالب دندانی را می‌توان برای ایجاد هر یک از موارد زیر استفاده کرد:

  •      تاج‌ها
  •      پل‌ها
  •      ایمپلنت‌های دندانی
  •      روکش‌ها
  •      پروتزهای متکی به ایمپلنت
  •      تراز کننده‌ها
  •      نگهدارنده‌ها
  •      سینی‌های سفید کننده دندان
  •      نایت گاردها
  •      محافظ دهان ورزشی

فرآیند کاشت دندان با ایمپلنت معمولی

هنگامی که یک قالب سنتی ایجاد شد، دندانپزشک با مخلوط کردن پایه و کاتالیزور، مواد قالب‌گیری بتونه مانند را آماده می‌کند. سپس بتونه در یک سینی پلاستیکی یا فلزی که به اندازه مناسب دهان بیمار است، ریخته می‌شود. از آنجا به بعد، دندانپزشکان مراحل زیر را انجام می‌دهند:

  •      مرحله 1 - سینی را در دهان بیمار قرار داده و آن را به دندان‌های او فشار می‌دهند.
  •      مرحله 2 - چند دقیقه صبر می‌کنند تا مواد سفت شوند.
  •      مرحله 3 - این روند را با مجموعه دندان‌های دیگر تکرار می‌کنند.
  •      مرحله 4 - سینی را برداشته و به بیمار اجازه می‌دهند تا باقی‌مانده بتونه را از دهانش پاک کند.
  •      مرحله 5 - قالب را به یک آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می‌کنند.

اگر این فرآیند به آرامی پیش برود، ممکن است حدود 15 دقیقه طول بکشد.

متأسفانه، قالب‌گیری‌های سنتی همیشه طبق برنامه پیش نمی‌روند. اگر قالب در حین خارج شدن از دهان بیمار آسیب ببیند، دندانپزشک معمولا مجبور است این فرآیند را دوباره انجام دهد.

یکی دیگر از معایب و نکته‌های منفی قالب‌گیری سنتی این است که برای بیمار بسیار ناراحت‌کننده هستند، چون طعم ناخوشایندی در خارج از سینی به مشام می‌رسد، ممکن است به بیماران حالت تهوع دست بدهد.

حتما بخوانید: قیمت ایمپلنت دندان

فرآیند کاشت دندان با ایمپلنت دیجیتال

در ایمپلنت دیجیتال برای اینکه وضعیت روشنی از شرایط استخوان فک و محل نصب آن به دست بیاورند از مدل‌سازی سه بعدی کامپیوتری استفاده می کنند. دندانپزشک با این نوع مدل سازی می‌تواند فرآیند کاشت ایمپلنت را با حداقل برش در ناحیه فک طراحی و انجام دهد.

در ایمپلنت دیجیتال با استفاده از اسکنر داخل دهانی، دندانپزشکان می‌توانند اطراف هر دندان را اسکن کنند. سپس نرم‌افزار دیجیتال تصاویر را به هم می‌چسباند تا یک مدل برداشت دقیق از دهان بیمار ایجاد کند.

فرآیند اسکنر برداشت دیجیتال به طور قابل توجهی ساده‌تر از روش معمولی است و به نوبه خود، مزایای بسیاری دارد، از جمله:

     قرار ملاقات سریع‌تر: از آنجایی که فرآیند اسکن دیجیتال بسیار سریع است، می‌تواند زمان ملاقات بیماران را سرعت بخشد و برنامه شما را برای انجام کارهای بیشتر باز کند.

     زمان ترمیم سریع‌تر: تصاویر اسکنر قالب دیجیتال به صورت الکترونیکی به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می‌شود. در نتیجه، کار سریع‌تر از اسکن معمولی انجام می‌شود و شما می‌توانند با کمترین زمان دندان‌های خودتان را ترمیم کنید.

با ایمپلنت دیجیتال، با یک عمل جراحی می توان کل قوس دندان را کاشت. این بدان معنی است که زمان کمتری از کار، درد کمتر و بازدید کلی کمتر نیاز است.

     تجربه بهبودیافته بیمار: هیچ کس در حین برداشت‌های سنتی از دست زدن به گوپ لذت نمی‌برد. قالب‌های دیجیتالی به‌عنوان جایگزینی بدون وقفه برای قالب‌های دندانی، برای بیماران بسیار راحت‌تر است. علاوه بر این، بسیاری از بیماران تحت تأثیر این فناوری قرار می‌گیرند.

با ایمپلنت‌های دیجیتال، می‌توانید تنها در چند ساعت داخل کلینیک شده و سپس خارج شوید. همچنین می‌توانید انتظار داشته باشید که در عرض چند هفته نتایج را مشاهده کنید.

     دقت بهبود یافته: اسکنرهای داخل دهانی هر پیچیدگی کوچکی از دندان‌ها را ثبت می‌کنند که منجر به مدل‌های سه بعدی دقیق می‌شود. با توجه به سطح بالای دقت، قالب‌های دیجیتال منجر به نتایج بازسازی بهتر و تکرارهای کمتری نسبت به قالب‌های سنتی می‌شوند.

     هزینه‌های کم: وقتی قالب‌های دیجیتالی می‌گیرید، دیگر نیازی نیست که نسبت به سینی‌های دندانپزشکی پرهزینه، مواد بتونه و کاسه‌های مخلوط‌کن هزینه‌ای پرداخت کنید.

    نتایج ظاهری طبیعی: ایمپلنت دیجیتال به نسبت ایمپلنت‌های معمولی، ظاهری طبیعی‌تر در نتایج دارند و به گونه‌ای تولید می‌شوند که با رنگ و شکل دندان طبیعی سازگار باشند. اما ایمپلنت معمولی ظاهری حجیم‌تر دارد.

جمع‌بندی

روش‌های معمولی کاشت دندان و ایجاد قالب‌های دندانی شامل یک ماده بتونه مانند است که برای ساختن قالب از دهان بیمار گرفته می‌شود، قالب‌های دیجیتال از فناوری پیشرفته دندان‌پزشکی برای ایجاد اسکن دیجیتالی از دندان‌ها، لثه‌ها و نیش استفاده می‌کنند.

فناوری قالب دیجیتال نیاز بوهای ناخوشایند قالب‌گیری را از بین می‌برد، پردازش سه بعدی بسیار دقیقی از دهان بیمار ارائه می‌دهد و می تواند تجربه بیمار را بهبود بخشد.

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!