02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بلیچینگ دندان با لیزر دیود

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/10/24

بروزرسانی شده در: 1401/12/17

بلیچینگ دندان با لیزر دیود یکی از روش های رایج و موثر سفید کردن دندان ها است که توسط متخصص دندانپزشکی در مطب انجام می شود. از آنجایی که این نوع درمان یکی از درمان های زیبایی محافظه کارانه یا با حداقل تهاجم است پس روز به روز میان مردم از محبوبیت بیشتری برخوردار می شوند. دلیل آن هم کمترین نیاز به تغییر و مداخله در بافت های طبیعی دندان و لثه است. تقاضا برای از بین بردن زردی دندان ها و به دست آمدن یک لبخند زیبا و جذاب از سالیان قبل وجود داشته و همچنان این درخواست ادامه دارد. 
روش های درمانی زیادی برای سفید کردن دندان ها مطرح شده اند از جمله روش های بلیچینگ دندان در خانه، خمیر دندان های سفید کننده، قلم سفید کننده دندان و ...، که در این بین بلیچینگ دندان با لیزر دیود را می توان یکی از کارآمدترین و کم عوارض ترین روش ها دانست. در این مقاله قصد داریم در مورد عملکرد این روش درمانی زیبایی با شما صحبت کنیم.

لیزر دیود و عملکرد آن برای سفید کردن دندان ها

لیزرهای دیود معمولا برای درمان های سفید کردن دندان در مطب استفاده می شوند. این نوع لیزر یک لیزر متوسط و جامد است که از بلورهای نیمه هادی ساخته شده و با استفاده از برخی ترکیبات آلومینیوم یا ایندیم، گالیوم و آرسنیک کار می کند. رایج ترین لیزرهای این گروه عبارتند از لیزر گالیم ، آلومینیوم ، آرسنید (810 نانومتر) و لیزر ایندیوم ، گالیوم ، آرسنید ، فسفید (980 نانومتر) که در حالت موج پیوسته و یا پالس کار می کنند. آنها دارای ظرفیت جذب نسبتا ضعیفی هستند و دندانپزشکان می توانند از آنها در مجاورت جراحی های بافت نرم و در کنار مینا و عاج دندان کار کنند. 
بیشترین تغییر رنگ دندان به دلیل فلوروز (fluorosis) است که به موجب مصرف بیش از حد فلوراید در هنگام تشکیل و تکلیس شدن (calcification) مینای دندان ایجاد می شود. روش های مختلفی برای تغییر رنگ دندان وجود دارند که می توانند به طور غیر مستقیم زیبایی دندان ها را بهبود بخشند از جمله بلیچینگ دندان با لیزر دیود.

تفاوت لیزر دیود در بلیچینگ دندان با نورهای معمولی در چیست؟

لیزر به طور کلی با تحریک پرتوهای نور خواهان دستیابی به اثری فراتر از نورهای معمولی است. لیزر امروزه کاربردهای زیادی در طراحی، صنعت، برش قالب ها، صنعت و ... دارد اما بدون شک یکی از مهمترین موارد کاربرد لیزر بخصوص لیزر دیود در پزشکی و دندانپزشکی است.
 لیزرهایی که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند در دو نوع پر توان و کم توان هستند که از انواع پر توان آن ها می توان برای بریدن بافت های نرم و سخت مثل لثه و دندان بهره برد. در مقابل از لیزرهای کم توان برای رفع دردهایی که در سر یا صورت وجود دارند استفاده می شود. برخی از آنها نیز هستند که برای سفید کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند مانند لیزر دیود برای بلیچینگ با طول موج 830 و 910 نانومتر.

نحوه بلیچینگ دندان با لیزر دیود به چه صورت است؟

در ابتدا در جلسه مشاوره و قبل از انجام بلیچینگ، دندانپزشک با رادیوگرافی از وضعیت دندان های شما اطمینان می یابد تا مبادا مشکلی وجود داشته باشد. زمانی که فرد آماده این فرآیند شد. او دندان ها را با کمک مجموعه ای از وسایل مخصوص دندانپزشکی تمیز و خشک کرده و فاصله لب ها را با ابزار خاصی از روی دندان تنظیم می سازد. دندانپزشک لثه را نیز ماده ای مخصوص می پوشاند تا مانع رسیدن مواد سفید کننده به آنها شود.
 در مرحله بعدی ژل پراکسید هیدروژن را با ضخامت یک تا دو میلی متر روی دندان ها اعمال می کند و در نهایت با تنظیمات طول موج و شدت اشعه لیزر دیود، ژل بلیچینگ را تحت تابش اشعه قرار می دهد. پراکسد هیدروژن شناخته شده ترین  ماده بلیچینگ است که در حداقل زمان بین ماتریکس ارگانیک عاج و مینا انتشار می یابد. این ماده با نفوذپذیری بالایی که روی ساختار دندان ها دارد، سبب حرکت یون ها در آنها شده و قادر است که رادیکال های آزاد زیادی را با قدرت واکنشی بالایی ایجاد نماید. 
این رادیکال های آزاد برای اینکه به ثبات برسند با مولکول های دیگر واکنش داده و رادیکال های آزاد دیگری را تولید می کنند. سرانجام مولکول هایی که نور بیشتری را جذب می کنند باعث می شوند که سفید شدن دندان ها به گونه ای موثر و موفقیت آمیز انجام شود.

 

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

مزایای بلیچینگ دندان با لیزر دیود

با پیشرفت های فنی و علمی می توان امروزه بیش از پیش نقص های طبیعی از جمله دندان های زرد را برطرف نمود. محصولات بسیار متنوعی مانند نوارها و خمیر دندان های سفید کننده در بازار موجود هستند اما هیچ یک از این موارد را نمی توان با مزایای سفید شدن دندان ها با لیزر قیاس نمود. در ادامه با برخی از مزایای چشمگیر بلیچینگ دندان با لیزر دیود آشنا خواهیم شد:

 - غیر تهاجمی

در روش سفید کردن دندان ها با لیزر دیود، از هیچ نوع وسیله یا ابزار اضافی استفاده نمی شود که بتواند باعث تحریک یا خونریزی لثه ها شود. در حقیقت، لیزر دیود با حداقل عوارض جانبی همراه بوده و به صورت ایمن و ملایم و کاملا تحت نظارت متخصص صورت می گیرد. اما در مقابل، به دلیل نامناسب بودن برخی از محصولات سفید کننده ممکن است که دندان ها دچار ساییدگی شده و یا به مینا آسیب رسد. 

- نتایج فوری قابل مشاهده

برای رسیدن به دندان های سفید فقط یک جلسه نیاز است تا تفاوت قابل توجهی در دندانهای شما ایجاد شود. با لیزر دیود، دندان های شما بلافاصله چندین سایه سفیدتر از رنگ قبلی خواهند شد. در موارد بسیار شدید که دندان ها دارای لکه های زیادی هستند، ممکن است برای دستیابی به بهترین نتایج به چند جلسه نیاز داشته باشند.

- اثرات طولانی مدت

بلیچینگ دندان با لیزر دیود می تواند بسیار ماندگار و طولانی مدت باشد. البته در واقع تمامی این ها به روند مراقبت روزانه شما از دندان هایتان بستگی دارد. دندانپزشکان توصیه می کنند که روزانه دو بار مسواک بزنید و از دهان شویه نیز استفاده کنید. این امور باعث می شوند که دندان ها دیرتر جرم گرفته و لک نشوند.

- روشی سریع و بدون درد

بلیچینگ دندان با لیزر دیود تنها در یک ویزیت و در کلینیک دندانپزشکی انجام می شود. انجام این فرآیند ممکن است تا یک ساعت به طول انجامیده و سریع و بدون درد خواهد بود. با این روش، به راحتی و به سرعت، دندان های شما تا چندین سایه سفیدتر خواهند شد. از طرفی، سفید کردن دندان ها با نوارهای سفید کننده یا پودرها بسیار کندتراز لیزر بوده و برای دستیابی به بهترین نتایج به چندین برنامه کاربردی نیاز است. قطعا نتایج حاصل از لیزر دیود بسیار چشمگیرتر و پایدارتر خواهند بود. 

- روش بسیار کارآمد و موثر

بلیچینگ دندان با لیزر دیود یک روش بسیار موثر است که باعث بهبود ظاهر دندان های زرد می شود. این زردی و تغییر رنگ ممکن است با افزایش سن اتفاق بیفتد و باعث شود که دندان هایتان تیره شود. لیزر درمانی به عمق هسته نفوذ کرده و می تواند لکه ها را به خوبی از بین ببرد. 

- بی خطر بودن سفید شدن دندان ها با لیزر

استفاده از لیزر کاملا ایمن است زیرا اقدامات احتیاطی توسط متخصص دندانپزشکی مانند محافظ های لثه و ژل های خنثی کننده این اطمینان را به فرد می دهند که لثه، دهان و زبان شما تحت تأثیر لیزر قرار نگرفته و درمان شما با موفقیت صورت خواهد گرفت.

- افزایش اعتماد به نفس

مطالعات نشان داده اند که هر اندازه احساس بهتری را نسبت به خود داشته باشیم اعتماد به نفس بیشتری را در مقابل دیگران نشان خواهیم داد. بلیچینگ دندان با لیزر دیود به دلیل کارایی موفقی که دارد باعث می شود که اعتماد به نفس شما تا حد زیادی افزایش یابد.

عوارض بلیچینگ دندان با لیزر دیود

درمان های سفید کننده با لیزر دیود ممکن است به دلیل شدت تغییر رنگ و یا زردی دندان ها به دو یا چند جلسه پیگیری برای رسیدن به بهترین نتایج نیاز داشته باشند. همچنین این روش از سایر روش های سفید کننده دندان گرانتر است. علاوه بر این موارد، ممکن است برخی از بیماران به دلیل حساسیت دچار تحریک در دندان های خود شوند. اما تمامی این مسائل موقتی بوده و با گذشت زمان از بین می روند.

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان ها پس از بلیچینگ

برای حفظ لبخند سفیدتر و سالم تر خود پس از درمان های سفید کننده لازم است که اقدامات احتیاطی زیر را با دقت در نظر بگیرید:
-    سیگار کشیدن را ترک کنید: سیگار کشیدن و به طور کلی استعمال دخانیات می توانند باعث تغییر رنگ مجدد دندان های شما شود. 
-    مصرف نوشیدنی ها و غذاهای حاوی رنگ دانه را به حداقل برسانید: برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان ها بهتر است که از نوشیدنی ها و غذاهای حاوی رنگ دانه مثل قهوه، شراب، چای یا قهوه، نوشیدنی های ورزشی و سس گوجه فرنگی تا حد امکان پرهیز کنید.
-    استفاده از نی: شما می توانید برای مصرف نوشیدنی های رنگی و جلوگیری از تغییر رنگ دندان ها از نی استفاده نمایید.
در نهایت ضمن در نظر گرفتن هزینه ها و مزایای روش های مختلف بلیچینگ، از جمله بلیچینگ دندان با لیزر دیود، منافع و نتایج آن را با دقت در نظر بگیرید زیرا یک روش کارآمد می تواند سلامت دندان های شما را به جز سفید کردن آنها بهبود بخشد و منجر به لبخندی روشن تر، سفیدتر و رضایت بخش تر شود. از این رو همیشه با یک متخصص دندانپزشک با مهارت و با تجربه مشورت کنید تا بهترین راه حل را در اختیار شما قرار دهد. 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!