02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بهترین سن برای ارتودنسی چه زمانی است؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/10/25

بروزرسانی شده در: 1401/12/17

بهترین سن برای ارتودنسی طبق توصیه های آکادمی دندانپزشکی سنین هشت تا نه سالگی است. در واقع به دلیل اینکه مشکلات و ناهنجاری های دندانی فکی دیرتر از هفت سالگی تشخیص داده نمی شوند پس بهترین سن بین هشت تا نه سالگی می باشد. البته ارتودنسی در تمامی سنین انجام می شود اما شروع آن در سن کودکی دلایل گوناگونی دارد. درمان ساده تر، افزایش اعتماد به نفس و عدم پوسیدگی زودهنگام دندان ها می تواند از مزایای ارتودنسی در سن پایین باشد.

بهترین سن برای ارتودنسی

اکثر کودکان در حال رشد می توانند برای صاف کردن دندان های خود از درمان با براکت ها بهره مند شوند اما آیا می دانید بهترین سن برای این درمان چه زمانی است؟ پاسخ مناسبی که می توان به این سوال داد این است: عوامل مختلفی وجود دارند که باید قبل از تصمیم گیری برای درمان ارتودنسی در کودکان مورد بررسی قرار داد. اما قبل از آن باید سه نکته مهم را بدانید:

1. دندان های دائمی از حدود شش سالگی به بعد شروع به رشد می کنند؟

اولین دندان های دائمی رشد یافته، دندان های آسیابی هستند که در پشت آخرین دندان های آسیاب کودک رشد می کنند. دندان های جلویی مرکزی نیز اولین دندان هایی هستند که جایگزین دندان های شیری خواهند شد.

2. در حدود پنج تا شش سال طول می کشد تا انتقال کامل دندان های شیری به دندان های دائمی تکمیل شود.

اکثر کودکان در حدود سن دوازده تا سیزده سالگی صاحب مجموعه ای کامل از دندان های دائمی می شوند.

3. سن کودک همیشه شاخص دقیقی برای رشد دندان نیست.

این بدان معنا است که برخی از دندان های کودکان رشد سریعی داشته و برخی دیگر اینگونه نیستند. مشاهده یک کودک نه ساله با مجموعه ای کامل از دندان های دائمی در دهان و یک شخص 15 ساله که هنوز چند دندان شیری در دهان خود دارد غیر معمول نیست. تأخیر در رشد دندان دلایل مختلفی داشته و در بیشتر موارد این موضوع تا زمانی که دندان های دائمی در نهایت رشد کنند، نمی تواند مسئله ای نگران کننده باشد.

4. دندان های کودک باید در سن هفت سالگی توسط یک متخصص ارتودنسی معاینه شود.

انجمن ارتودنتیست های آمریکا غربالگری و ارزیابی ارتودنسی را برای همه کودکان هفت سال به بالا توصیه می نماید. البته این لزوما به این معنی نیست که کودک هفت ساله شما همیشه به براکت نیاز دارد. در واقع درمان ارتودنسی به احتمال زیاد در این سن ضروری نیست. با این وجود، متخصصین یک ارزیابی دقیق را برای برخی از مشکلات که در رشد دندان و نیش آنها وجود دارد توصیه می نمایند.

5. بهتر است که به جای دندانپزشک خانوادگی شما، یک متخصص ارتودنسی دندان های فرزندتان را معاینه نماید.

متخصصین ارتودنسی، دندانپزشکانی هستند که دو تا سه سال دوره آموزشی تخصصی خود را در زمینه تشخیص و درمان مشکلات ارتودنسی گذرانده اند. به احتمال زیاد، دندانپزشک خانواده شما دانش و تجربه کافی را برای انجام معاینه کامل ارتودنسی ندارد. از این رو توصیه می شود که این کار را به یک متخصص با تجربه و با مهارت واگذار نمایید.

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

سنین پایین همیشه نمی تواند بهترین سن برای ارتودنسی باشد

علائم خاصی برای درمان زودرس ارتودنسی وجود دارند اما اکثر کودکان در این سن کم از براکت ها یا هیچ وسیله دیگری عمدتا بهره مند نخواهند شد. نه تنها مزایای درمان زودرس ارتودنسی محدود است بلکه ممکن است دندان ها مجددا بعدا نیاز به درمان داشته باشند. این کار یعنی ارتودنسی در سن پایین می تواند هم مدت زمان و هم هزینه درمان را افزایش دهد. اما حتی اگر متخصص ارتودنسی، این درمان را در سن پایین برای فرزند شما توصیه نکرد، لازم است که رشد دندان های خود را مشاهده و کنترل نمایید تا در بزرگسالی با محدودیت هایی مواجه نشوید. 
برخی از متخصصین ارتودنسی مدافع جدی برای درمان زودرس ارتودنسی هستند و بعضی دیگر نه. درمان زودهنگام ارتودنسی یکی از موضوعات بحث برانگیز در این درمان است و به همین دلیل، درک اهمیت توصیه درمان و اینکه آیا در آینده به درمان اضافی ارتودنسی نیازی هست یا خیر، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. پس شما همیشه باید مزایا و معایب هر یک از این روش ها را با دقت در نظر بگیرید و بهترین تصمیم گیری را اتخاذ نمایید.

 

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

بهترین سن برای استفاده از براکت ها برای اکثر کودکان قبل از دست دادن آخرین دندان های شیری است

بهترین سن برای درمان ارتودنسی درست قبل از این است که کودک شما آخرین مجموعه از دندان های آسیاب شنا از دست بدهد. شروع درمان خیلی زود یعنی زمانی که دندان های شیری زیادی وجود دارند ممکن است منجر به طولانی شدن مدت درمان و عواقب منفی بالقوه شود. از سوی دیگر، شروع زود هنگام درمان می تواند گزینه های درمانی خاصی را که به رشد فک متکی هستند، بدون جراحی فک دشوارتر و گاه غیر ممکن سازد. تنها را جلوگیری از این مسائل مراجعه مرتب به متخصص ارتودنسی و دریافت راهنمایی رشد و شروع درمان در زمان مناسب است.
با تشخیص و برنامه ریزی مناسب، درمان ارتودنسی می توان راحت تر و کوتاه تر باشد. در اکثر موارد، ارتودنسی ممکن است در هجده ماه یا کمتر درمان شود، به جز موارد پیچیده تر که ممکن است بیشتر طول بکشند. از طرف دیگر، زمان بندی نا مناسب ممکن است منجر به یک درمان طولانی مدت (بیش از دو سال) با تجربه منفی و نتایج کمتر رضایت بخش شود.

بهترین سن درمان ارتودنسی برای بزرگسالان چه زمانی است؟

برای بزرگسالان بهترین سن برای ارتودنسی در "اسرع وقت" است. جابجایی دندان ها در طول زندگی ادامه داشته و علاوه بر تأثیر بر زیبایی، دندان های کج می توانند برای دندان ها و سلامت دهان شما بسیار مخرب باشند. ارتودنسی بزرگسالان به ویژه به دلیل افزایش آگاهی و گزینه های درمانی با احتیاط بیشتر مانند اینویزیلاین محبوبیت بیشتری پیدا می کند. در بزرگسالی باید درمان ارتودنسی خود را به محض اینکه برای شما عملی شد شروع کنید. دلایل آن نیز ساده است. اول اینکه اگر از ظاهر دندان های خود راضی نیستید، هرگز هم نخواهید بود. دوم اینکه، مشکلات ارتودنسی هرگز به خودی خود بهتر نمی شوند و تقریبا همیشه با گذشت زمان بدتر می شوند. سوم، با گذشت زمان و افزایش سن، مشکلات دندان ها و مسائل سلامتی ممکن است درمان ارتودنسی را پیچیده تر سازند. 

چرا ارتودنسی در سن پایین تر بهتر است؟

ارتودنسی در سن پایین تر از نظر دلایل مختلفی می تواند بهتر باشد. اگر کودک شما مستعد ناهنجاری های فکی باشد، می توان با درمان ارتودنسی از همان اول، رشد فک را کنترل کرد. زیرا اگر در سن بزرگسالی اقدام به درمان ارتودنسی شود، تنها راه حل می تواند جراحی فک باشد و علاوه بر این، این جراحی می تواند بسیار سخت و دردناک باشد. دوره پس از عمل نیز می تواند شرایط سختی را رقم زده و تقریبا دو ماه به طول بیانجامد. پس یکی از علل ارتودنسی در سن کم می تواند همین مسئله باشد.
افزایش اعتماد به نفس با ارتودنسی در سن پایین نیز یکی از دلایل مهم آغاز این درمان می باشد. اشخاصی که دندان های نامرتبی دارند معمولا لبخند خود را از دیگران دریغ کرده و کمتر صحبت می کنند تا دندان هایشان دیده نشود و سعی می کنند در جمع دوستان خود به ندرت حضور یابند. کودکی که در سن پایین درمان ارتودنسی را دریافت می کند نه تنها صاحب دندان هایی زیبا خواهد شد بلکه با زیبایی لبخند خود اعتماد به نفس او نیز دو چندان می شود. 
سلامتی دندان ها نیز یکی از دلایل بسیار مهم ارتودنسی در سنین پایین است. معمولا دندان هایی که کج هستند و روی هم قرار گرفته اند به خوبی مسواک نمی شوند و همین مسئله سبب می شود که آنها دچار پوسیدگی زودهنگام دندان ها شوند. پس با دریافت براکت ها، دندان ها یکدست شده و به راحتی تمیز می شوند. 

هر آنچه که لازم است بزرگسالان قبل از استفاده از براکت ها بدانند

درست است که بهترین سن برای ارتودنسی در سنین پایین است اما با رعایت نکات زیر، بزرگسالان نیز می توانند در این درمان موفق باشند:

- دندان ها و فک مهم هستند

شما می تواند در سن بزرگسالی با درمان ارتودنسی دندان هایتان را بهبود بخشید، اما به شرطی که از دندان های سالم و استخوان طبیعی فک برخوردار باشید. متخصصین ارتودنسی و سایر متخصصین دندانپزشکی این امر را برای جلوگیری از عواقب ناخواسته مانند مشکلات فک، بیماری های لثه یا پوسیدگی دندان توصیه می کنند.

- برخی از ناهماهنگی های دندانی پیچیده تر هستند

دندان های بزرگسالان به مرحله ای رسیده اند که رشد آنها متوقف شده است و این امر می تواند اصلاح ناهماهنگی های شدیدتر را دشوار نماید. برخی از تغییرات ساختاری را نمی توان فقط با براکت و درمان ارتودنسی انجام داد و به جز آن بیمار ممکن است به جراحی دهان و فک نیز نیاز داشته باشند تا نتایج مشابه کودکان یا نوجوانان حاصل آید. البته، به جز بهترین سن برای ارتودنسی، این موارد از شخصی به شخص دیگر متفاوت بوده و همیشه نمی توان سن را یک عامل موفقیت آمیز دانست.

- نیاز به درمان های قبل از ارتودنسی

بزرگسالانی که به دنبال هر گونه درمان ارتودنسی هستند ممکن است متوجه شوند که سایر موارد دندانپزشکی را باید قبل از نصب براکت ها مورد بررسی قرار دهند. به عنوان مثال، اگر در معرض خطر بیماری لثه هستید باید به یک متخصص پریودنتال مراجعه کنید. اگر در بزرگسالی از بهداشت دهان و دندان خود غافل شده اید ممکن است که نیاز به ترمیم یا پرکردگی، درمان کانال ریشه یا سایر درمان های دندانپزشکی داشته باشید.
با این وجود این نیازها. مطالعات نشان داده اند که اصلاح دندان بزرگسالان با استفاده از براکت ها اغلب در مقایسه با نمونه های کم سن و سال تر به همان اندازه موفقیت آمیز است. میزان موفقیت بالا ناشی از این واقعیت است که بزرگسالان به توصیه ها و راهنمایی دندانپزشکان، ارتودنتیست ها و سایر متخصصین پزشکی به خوبی عمل می کنند. به طور کلی، بزرگسالانی که به دنبال دریافت براکت ها هستند، همچنین از بهداشت دهان و دندان سازگارتری از کسانی که برای لبخند سالم ارزشی نمی گذارند برخوردار هستند.

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

نتیجه گیری

ارتودنسی یکی از رشته های تخصصی دندانپزشکی است که در با آن می توان ناهنجاری های دندانی را اصلاح و برطرف نمود. اما سوال اصلی این می باشد که بهترین سن برای ارتودنسی چه زمانی است. به طور کلی، گرچه ارتودنسی در سنین پایین تر نتیجه بهتر و طول درمان کمتری دارد اما می توان در هر سنی از این درمان استفاده کرد و دندان ها و لبخندی زیبا و سالم دست پیدا نمود البته به شرطی که دندان های فرد از سلامت بالایی برخوردار باشند.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!