بعد از ایمپلنت و سینوس لیفت چه آنتی بیوتیکی باید خورد؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه | منتشر شده در: 1402/08/01

بروزرسانی شده در: 1403/01/21

آیا دندانپزشک‌تان به شما گفته برای واجد شرایط بودن ایمپلنت دندان باید لیفت سینوس انجام دهید؟ یکی از عوارض احتمالی سینوس لیفت عفونت است که برای کنترل آن از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود. برای اینکه با عمل سینوس لیفت برای ایمپلنت دندانی آشنا شوید و بدانید بعد از آن چه آنتی بیوتیکی برای شما مفید است، بهتر است با ما در این نوشته همراه باشید.

چرا تصویربرداری سه بعدی بعد از ایمپلنت و سینوس مهم است؟

در طول مشاوره، یک تصویر سه بعدی از دهان شما گرفته می‌شود. این اسکن سه بعدی به جراح این امکان را می‌دهد تا ببیند دقیقا چه مقدار استخوان در فک بالا دارید. این فناوری به جراح بینشی در مورد مقدار استخوان و محل هر عصب یا شریان می‌دهد. دانستن این اطلاعات برای جلوگیری از عوارض جراحی مهم است.  تلاش برای انجام موفقیت آمیز عمل لیفت سینوس بدون این فناوری یک بازی حدس و گمان است.

مراقبت‌های بعد از عمل سینوس لیفت برای ایمپلنت دندان

بهداشت

تا 24 ساعت پس از درمان از مسواک زدن دندان‌های خود در ناحیه جراحی خودداری کنید، از دهانشویه یا نخ دندان استفاده نکنید. پس از این مدت، می‌توانید الگوهای بهداشتی عادی را از سر بگیرید، اما از ایجاد اختلال در ناحیه درمان جلوگیری کنید.

شستشو با آب نمک گرم به مدت 2 هفته پس از درمان برای بهبود بهبود ضروری است. به آرامی آبکشی کنید و کمی تف کنید.

خونریزی بعد از درمان باید حداقل باشد. اگر خونریزی رخ داد، یک تکه گاز مرطوب بردارید و فشار ملایمی به ناحیه وارد کنید تا خونریزی کاهش یابد. این گاز را می‌توان به مدت 20 دقیقه استفاده کرد و هر 45 دقیقه یکبار آن را تعویض کرد.

رژیم غذایی

برای چند روز اول یک رژیم غذایی مایع و به دنبال آن یک رژیم غذایی نرم پیشنهاد می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد اختلال در محل دندان عمل شده، مصرف نی یا نوشابه‌های گازدار توصیه نمی‌شود.

از خوردن دانه‌ها یا دانه‌های کوچکی که ممکن است در ناحیه درمان گیر کنند خودداری کنید.

پس از هفته اول، عادات غذایی عادی را می‌توان ادامه داد، اما حداقل به مدت 4 تا 6 ماه از غذا خوردن در ناحیه جراحی خودداری کنید.

هزینه لیفت سینوس

هزینه لیفت سینوس با توجه به اینکه بیمه شما این عما را پوشش می‌دهد یا نمی‌دهد، در نوسان باشد. علاوه بر این، در صورت نیاز به آرام‌بخشی IV یا کشیدن دندان، هزینه‌های شما افزایش خواهد داشت. وقتی شما قرار است برای دندان‌تان این هزینه‌ها را بگذارید مهمترین نکته این است که یک متخصص جراحی را انتخاب کنید که کار را به درستی انجام دهد.

عوارض سینوس لیفت

اگر جراح شما در این روش به خوبی تسلط داشته باشد، جراحی سینوس لیفت خطر جراحی نسبتاً کمی دارد. اما درست مانند هر درمان جراحی، اگر به درستی انجام نشود، می‌تواند عوارض بزرگی داشته باشد.

یکی از عوارض جراحی شامل خونریزی از شریان ماگزیلاری است. اگر شریان آلوئولار فوقانی خلفی نفوذ کند، خونریزی گسترده‌ای خواهید داشت. برای جلوگیری از این عارضه جراحی، جراح می‌تواند از توموگرافی سه بعدی (CBCT) برای برنامه ریزی مناسب عمل استفاده کند.

یکی دیگر از عوارض جراحی مرتبط با جراحی لیفت سینوس، پارگی یا سوراخ شدن غشای سینوس (اشنایدرین) است. غشای سینوس یک لایه نازک به اندازه بافت است و به راحتی سوراخ می‌شود. هنگامی که در غشای سینوس سوراخی ایجاد می‌شود، جراح باید فورا آن را ترمیم کند یا جراحی را لغو کند. در غیر این صورت، می‌تواند خطر عفونت‌های بعد از عمل را افزایش دهد و شانس موفقیت آمیز بودن ایمپلنت دندان را کاهش دهد.

یکی دیگر از عوارض بعد از جراحی که می‌توان مشاهده کرد عفونت است. علائم عفونت سینوسی افزایش تورم، حساسیت، خونریزی، چرک، تب، ترشحات بینی با بوی بد و طعم یا بوی فلزی است. این معمولاً با شروع حداقل 4 روز پس از عمل رخ می‌دهد. هر نوع تورمی در چند روز اول معمولی است و به احتمال زیاد عفونت نیست.

کشف علت عفونت، عامل اصلی در تعیین چگونگی رفع آن است. اولین مرحله، دادن آنتی بیوتیک برای مبارزه با عفونت است. آگمنتین آنتی بیوتیکی است که به بهترین وجه برای رفع عفونت‌های سینوسی استفاده می‌شود. اگر بیمار به آگمنتین حساسیت دارد، آزیترومایسین یا لووفلوکساسین را می‌توان به عنوان جایگزین تجویز کرد.

برای رفع عفونت سینوسی که آنتی بیوتیک‌ها نمی‌توانند آن را کنترل کنند، جراحی گزینه بعدی است. محل دندان باید دوباره باز شده و کاملاً تمیز و سپس بسته شود. این آخرین راه حل است زیرا بیمار باید زمان بهبودی را سپری کند و برای جراحی که حداقل 4-5 ماه دیگر انجام خواهد شد، آماده شود. به همین دلیل همیشه مهم است که درمان خود را توسط متخصصی که سال‌ها تجربه این کار را دارد انجام دهید.