02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

چند وقت بعد از کشیدن دندان میتوان دندان مصنوعی گذاشت

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1402/08/02

گذاشتن دندان مصنوعی برای اولین بار یک فرآیند و پروسه درمانی است نه یک رویداد و اتفاق. این مورد به ویژه در کشیدن دندان برای گذاشتن دندان مصنوعی و زمان بهبودی آن نیز صادق است.

ممکن است بلافاصله پس از کشیدن دندان‌های باقی مانده، دندان مصنوعی بگذارید، اما به یاد داشته باشید که پروتزهایی که در ابتدا دریافت می‌کنید به صورت موقتی طراحی شده‌اند. دهان شما در مسیر بهبودی کامل، تغییرات زیادی را تجربه خواهد کرد. جایگزینی پروتزهای موقت با مجموعه دائمی‌تر تنها بخشی از کل فرآیند درمان شما است.

 

در طول فرآیند کشیدن دندان چه اتفاقی می‌افتد؟

بهبود لثه پس از کشیدن دندان به طور متوسط 6 تا 8 هفته طول می‌کشد، تا بافت لثه به طور کامل بسته شود و آنقدر سفت شود که خوردن غذاهای سفت‌تر را تحمل کند. بعد از کشیدن دندان و گذاشتن دندان مصنوعی دائمی، زمان بهبودی پروتز و بهبود کامل استخوان زیرین بسیار بیشتر - 6 تا 8 ماه - طول می‌کشد تا حفره‌ها با استخوان جدید پر شوند و کوچک شدن اولیه استخوان رخ دهد.

در جامعه پرشتاب امروزی، بیماران عجله دارند که دندان مصنوعی جدید خود را خیلی زود در دهانشان بگذارند و زودتر از این مرحله عبور کنند و فکر می‌کنند به محض برداشتن دندان‌ها، همه مشکلاتشان حل می‌شود. از آنجایی که بهبودی یک فرآیند بیولوژیکی است، نمی‌ توان در آن عجله کرد. بهبودی و تکمیل فرآیند درمان بخشی از ترکیب DNA شما است و برای هر فرد منحصر به فرد است. هیچ جراح دهان یا هر کس دیگری نمی‌تواند برای سرعت بخشیدن به این روند کاری انجام دهد.

اما کارهایی هستند که می‌توانید انجام دهید تا روند بهبودی کمتر شود. بیمارانی که سیگار می‌کشند مدت بیشتری طول می‌کشد تا بهبود پیدا کنند. از آنجایی که سیگار باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود، جریان خونرسانی غنی اکسیژن را به ناحیه زخمی کند می‌کند و بهبودی را نسبت به افراد غیرسیگاری طولانی‌تر می‌کند.

بعد از کشیدن دندان برای گذاشتن دندان مصنوعی چقدر باید صبر کرد؟

این سوال رایجی است که بسیاری از بیماران بالقوه پروتز و دندان مصنوعی می‌پرسند. پاسخ به این سوال بستگی به اولویت‌های شما دارد. دو روش متفاوت برای گذاشتن دندان مصنوعی برای اولین بار وجود دارد. هر کدام مزایا و معایب جداگانه خودش را دارد.

یکی از روش‌ها شامل برداشتن دندان‌ها و اجازه دادن به بافت لثه برای التیام 6 تا 8 هفته‌ای یا بیشتر قبل از گذاشتن دندان مصنوعی موقت است. از مزایای این روش می‌توان به عدم نیاز به یادگیری استفاده از دندان مصنوعی در زمانی که لثه شما درد می‌کند، اشاره کرد.

وقتی اولین دندان مصنوعی خودتان را دریافت می‌کنید، دندان مصنوعی جا افتاده‌تر می‌شود، زیرا برای لثه‌هایی ساخته شده‌اند که اکنون کاملا بسته شده‌اند و زمان زیادی برای جمع شدن اولیه داشته‌اند. عیب اصلی این روش این است که شما باید به مدت 6 تا 8 هفته بدون دندان باشید.

روش دوم شامل ساختن دندان مصنوعی قبل از کشیدن دندان است. سپس، دندان مصنوعی بلافاصله پس از کشیدن دندان گذاشته می‌شود، عبارت «دندان مصنوعی فوری» به این معنی است. پوشیدن دندان مصنوعی بلافاصله پس از کشیدن دندان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. یادگیری جویدن دوباره با دندان مصنوعی و همزمان درد لثه‌ها به صبر و تحمل شما نیاز دارد. چرا این روش را بیشتر انتخاب می‌کنند؟ فقط به یک دلیل: تا بی‌دندان نمانند.

بسیاری از بیماران نمی‌توانند بدون دندان به کار و زندگی شان برسند و زمان انتظار بهبودی لثه‌هایشان را پشت سر بگذارند. به همین دلیل در گذاشتن دندان مصنوعی عجله دارند. برای حل این مشکل می‌توانید از پروتزهای فوری استفاده کنید، کشیدن و پروتزهای مصنوعی را می‌توان در یک روز انجام داد تا مطب دندانپزشکی را با خوشی و خرمی ترک کنید و احساس تازگی داشته باشید و برای ادامه سفرتان به سمت دندان مصنوعی دائمی آماده باشید!

پروتزهای مصنوعی بعد از کشیدن دندان

استفاده از پروتزهای مصنوعی بلافاصله پس از کشیدن دندان فواید خودش را دارد. برای کسی که سال‌ها از دندان‌های بد رنج برده، گذاشتن دندان مصنوعی در همان روزی که دندان‌هایش کشیده شده، می‌تواند زندگی‌اش را تغییر دهد. پروتزهای مصنوعی به عنوان بانداژ عمل می‌کنند تا از لثه‌های شما در طول فرآیند بهبودی محافظت کنند. آنها انتقال یافتن به دندان مصنوعی دائمی را آسان‌تر می‌کنند. پروتزهای جزئی همچنین بلافاصله پس از کشیدن دندان از یکپارچگی ساختار استخوان شما پشتیبانی می‌کنند.

در حالی که پروتزهای فوری ممکن است آزاردهنده یا کمی ناراحت کننده باشند، نباید صدمه ببینند یا باعث خونریزی شوند. اگر در حالی که دندان مصنوعی در دهان‌‌تان است و دردی را تجربه می‌کنید یا متوجه خونریزی شدید دارید، دندان مصنوعی شما نیاز به تنظیم دارد. مشکل را نادیده نگیرید و اصلاً فکر نکنید که طبیعی است و خودش درست می‌شود. با دندانپزشک خود تماس بگیرید. یک تنظیم ساده دندان مصنوعی می‌تواند دنیایی از تفاوت را در راحتی و توانایی شما در استفاده از پروتزهای مصنوعی ایجاد کند.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!