ورم صورت بعد از عصب کشی تا چند روز طبیعی است

زمان مطالعه : 3 دقیقه | منتشر شده در: 1402/08/09

اگر به تازگی روشی مانند ایمپلنت دندان یا کشیدن دندان را تجربه کرده‌اید، احتمالاً صورت‌تان بر اثر این عمل با عارضه ورم روبه رو شده است. حالا نگران هستید که این تورم و التهاب صورت بعد از عصب‌کشی چند روزه می‌خوابد و فرو کش می‌کند؟ جواب این سوال برای هر بیماری متفاوت است ولی در این نوشته سعی می‌کنیم به صورت مختصر در این باره توضیحی بدهیم.

چه مدت طول می‌کشد تا پس از جراحی دهان‌مان بهبود یابد؟

پاسخ این سوال به نوع روشی که انجام می‌دهید بستگی دارد. در جلسه اول مشاوره دندانپزشکی‌‌تان، جدول زمانی جراحی شما به طور مفصل مورد بحث قرار می‌‌ گیرد تا بتوانید بفهمید که در چند روز هفته اول پس از جراحی انتظار چه چیزی را باید داشته باشید.

به طور متوسط، روش کشیدن دندان برای بهبودی کامل یک هفته طول می‌کشد. جراحی ایمپلنت دندان، حدود 3 تا 6 ماه طول می‌کشد تا ایمپلنت دندان به طور کامل با استخوان فک شما یکپارچه شود. ممکن است در این مدت دهان‌تان‌ متورم شده باشد که بعد از این مدت معمولا از بین می‌رود.

در مورد خونریزی و تورم بعد از عصب‌کشی دندان

قبل از هر جراحی دهان، جراح ناحیه درمان را بی حس می‌کند تا درد و ناراحتی را به حداقل برساند. در طول درمان ممکن است برای چند دقیقه از محل برش خونریزی داشته باشید. می‌توان خونریزی خفیف را با گاز کنترل کرد.

تورم دهان و ورم صورت نیز یکی دیگر از عوارض جانبی رایج است که با کمک دندانپزشک قابل کنترل است. با توجه به محل و مدت زمان جراحی، ممکن است داروهایی برای کمک به تورم و التهاب تجویز شود. یک کمپرس خنک نیز می‌تواند احساس راحتی بیشتری به شما بدهد.

مراقبت از دندان بعد از جراحی دهان

پس از کاشت دندان یا کشیدن دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. جراحان دهان و فک و صورت می‌توانند دستورالعمل‌های دقیقی در مورد تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌های شما پس از جراحی دهان ارائه دهند.

این دستورالعمل‌ها شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن حداقل یک بار در روز با یک مسواک نرم است.

از خوردن غذاهای سفت یا چسبنده که ممکن است محل جراحی را تحریک کنند خودداری کنید.

همچنین ترک سیگار در فروکش کردن ورم صورت بسیار مهم است، زیرا این کار می‌تواند باعث عفونت و عوارض سلامتی شود.

مراقب عوارض بعد از عمل باشید

ایجاد تورم در محل‌های جراحی پس از هر نوع جراحی دهان طبیعی است. ممکن است چند روز یا تا یک ماه طول بکشد تا ورم فروکش کند. اما اگر تورم شما با گذشت زمان بدتر شد، یا هر یک از عوارض جانبی زیر را تجربه کردید، فوراً یه دندان‌پزشک‌تان مراجعه کنید.

•      افزایش درد
  •      تغییر رنگ
  •      افزایش تورم یا التهاب
  •      تب یا سایر علائم عفونت
  •      دشواری در تنفس به دلیل تورم

فکر هر گونه جراحی دهان ترسناک است. حالا چه کشیدن یک دندان یا چندین دندان باشد یا کاشت دندان. ممکن است بعد از هر یک از این جراحی‌ها، خونریزی، تورم دهان و سایر عوارض جانبی را تجربه کنید که بهبودی شما را به تاخیر می‌اندازد. اما خبر خوب این است که هر گونه عوارض جانبی معمولاً خود به خود از بین می‌رود و شما نباید از این بابت نگرانی داشته باشید.