02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

مراقبتهای بعد از پودر استخوان در ایمپلنت

زمان مطالعه : 6 دقیقه | منتشر شده در: 1402/08/12

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

بعد از کاشت پودر استخوان در ایمپلنت دندانی باید مراقبت‌های ویژه‌ای را انجام دهید. ازجمله مراقبت‌های مهم بعد از کاشت پودر استخوان در ایمپلنت دندان می‌توان به مواردی چون استفاده از داروها و ضدعفونی، تغذیه مناسب برای بهبود فرآیند التیام و ترمیم استخوان، رعایت بهداشت دهان و دندان مانند استفاده از دهان‌شویه و سایر مراقبت‌های منظم، انجام آزمایش‌های مختلف، پیگیری فرایند بهبودی توسط دندان‌پزشک، رعایت موبه‌مو و کامل دستورات دندان‌پزشک اشاره کرد.

عوارض پودر استخوان در ایمپلنت

عفونت در نواحی جراحی و بارگذاری ایمپلنت ، عدم ترکیب پودر استخوان و ایمپلنت دندان، ایجاد تنش در استخوان و عدم ترمیم، آلرژی و حساسیت های مختلف از عوارض پودر استخوان در ایمپلنت است که می توان به آن اشاره کرد.

چنانچه قصد اجرای پودر استخوان در ایمپلنت دندانی دارید، قبل از اجرای این خدمات حتما با دندانپزشک مربوطه مشورت کنید. دندانپزشک راهنمایی های لازم را در این زمینه به شما خواهد کرد.

پیوند استخوان دندان چیست؟

پودر استخوان چیست پیوند استخوان دندان در ناحیه‌هایی که از دست دادن استخوان رخ داده، انجام می‌شود و به فک شما حجم و تراکم کافی را می‌افزاید. مواد پودر استخوان ممکن است از بدن شما گرفته شود (اتوژن) یا ممکن است از بانک بافت انسانی (آلوگرافت) یا بانک بافت حیوانی (گزنوگرافت) تهیه شود. در برخی موارد، مواد پودر استخوان ممکن است مصنوعی (آلوپلاست) باشد.

پیوند استخوان دندان چگونه کار می‌کند؟

 با پودر استخوان چیست ؟ به طور کامل آشنا شدید حال نوبت آشنایی با نوع کارکرد آن است. هنگامی که پیوند استخوان قرار داده شد، فضایی در دهان‌تان خالی می‌ماند تا کار ترمیم انجام شود. به عبارت دیگر، پیوند استخوان دندان مانند داربستی است که بافت استخوانی شما می‌تواند روی آن رشد کرده و بازسازی شود.

در برخی موارد، دندانپزشک‌ شما ممکن است پودر استخوان دندان را با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)  ترکیب کند. این پلاسما از نمونه خون شما گرفته می‌شود و برای افزایش روند بهبودی و بازسازی بافت استفاده می‌شود.

چه کسانی به پیوند استخوان دندان نیاز دارند؟

فردی که دچار از دست دادن استخوان در فک خود است معمولاً به پیوند استخوان دندان نیاز دارد. این روش ممکن است در موارد زیر نیز توصیه شود اگر:

  •      در حال کشیدن دندان هستند.
  •      برای جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت دندان برنامه‌ریزی می‌کنید.
  •      قبل از گرفتن دندان مصنوعی باید فک را بازسازی کنید.
  •      به دلیل بیماری لثه (پریودنتال) ناحیه‌های از دست رفته استخوانی داشته باشید.

پیوند استخوان دندان چقدر رایج است؟

پیوند استخوان دندان بسیار رایج است. ممکن است توسط یک دندانپزشک عمومی یا یک متخصص مانند پریودنتیست یا جراح دهان انجام شود.

آیا انواع مختلفی از پیوند استخوان وجود دارد؟

پودر استخوان چیست و چند نوع پیوند استخوان وجود دارد؟ چهار نوع اصلی وجود دارد که عبارتند از:

     حفظ سوکت: این نوع پیوند بلافاصله پس از کشیدن دندان در حفره قرار می‌گیرد. فضای خالی دندان از دست رفته را پر می‌کند و از فرورفتگی دو طرف سوکت جلوگیری می‌کند.

     افزایش ریج: اگر دندان‌های شما مدتی است که از دست رفته‌اند، ممکن است استخوان فک نگهدارنده دندان‌ها نیز نازک‌تر از قبل شده باشد. تقویت ریج باعث افزایش عرض و حجم استخوان فک می‌شود، بنابراین می‌تواند پایه‌ای پایدار برای ایمپلنت‌ها یا سایر گزینه‌های ترمیمی ایجاد کند.

     لیفت سینوس: سینوس‌های فک بالا درست بالای دندان‌های عقب بالایی شما قرار دارند. اگر دندان‌های پشت بالایی از بین رفته باشند، سینوس‌ها می‌توانند به سمت پایین بیفتند و به فضایی که ریشه دندان اشغال کرده بود، حمله کنند.

در این حالت، شما نمی‌توانید ایمپلنت‌ها را قرار دهید، زیرا آنها به غشای سینوس نفوذ می‌کنند. برای رفع این مشکل، جراح دهان یا پریودنتیست شما می‌تواند لیفت سینوس را انجام دهد.

این روش سینوس را به موقعیت مناسب خود برمی‌گرداند. سپس یک پیوند استخوان دندانی در زیر سینوس قرار می‌گیرد و یک پایه محکم برای ایمپلنت‌های دندانی ایجاد می‌کند.

     پیوند استخوان پریودنتال: عفونت ناشی از بیماری لثه می‌تواند استخوانی را که از دندان‌ها حمایت می‌کند، دچار فرسایش کند. این عامل می‌تواند باعث لق شدن دندان‌ها نیز شود. پیوند استخوان پریودنتال در اطراف دندان موجود قرار داده می‌شود تا تحرک آن را کاهش دهد و حمایت بیشتری را فراهم کند.

     در بیشتر موارد، پیوند استخوان باید قبل از کاشت ایمپلنت واقعی، به طور کامل بهبود یابد. از آنجا که هر فرد دندان‌های منحصر به فردی دارد، زمان بهبودی نیز متفاوت است. در موارد نادر، دندانپزشک شما ممکن است بتواند پیوند استخوان و ایمپلنت دندان را همزمان قرار دهد. اما این موضوع به صورت موردی تصمیم‌گیری می‌شود.

قبل از قرار دادن پیوند استخوان دندان چه اتفاقی می‌افتد؟

  • دندانپزشک شما یک معاینه دهانی برای بررسی سلامت دندان‌ها، لثه‌ها و فک شما انجام می‌دهد.
  • اشعه ایکس یا اسکن دندان برای تعیین میزان از دست دادن استخوان شما گرفته می‌شود.
  • در مرحله بعد، دندانپزشک گزینه‌های درمانی را با شما در میان می‌گذارد و یک برنامه درمانی شخصی برای رفع نیازهای شما تدارک می‌بیند.

در طول جراحی پیوند استخوان چه اتفاقی می‌افتد؟

  • ابتدا، متخصص دندانپزشکی ناحیه را با بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌کند.
  • در مرحله بعد، یک برش کوچک در لثه شما ایجاد می‌کند.
  • بافت لثه کمی به عقب جابجا می‌شود تا استخوان فک قابل مشاهده باشد.
  • پس از تمیز کردن و ضد عفونی کردن ناحیه، دندانپزشک مواد پیوند استخوان را برای ترمیم نقص اضافه می‌کند.
  • در بسیاری از موارد، پیوند استخوان با یک غشاء برای محافظت بیشتر پوشانده می‌شود. در نهایت بافت لثه جابجا شده و محل برش با بخیه بسته می‌شود.

بعد از پیوند استخوان دندان چه اتفاقی می‌افتد؟

به دنبال پیوند استخوان دندان، ممکن است درد، تورم و کبودی داشته باشید. اینها عوارض جانبی طبیعی هستند که باید در عرض چند روز از بین بروند. علائم را می‌توان با مسکن‌ها کنترل کرد. دندانپزشک شما ممکن است به شما آنتی بیوتیک نیز بدهد. اینها باید دقیقاً طبق دستور مصرف شوند.

ممکن است در چند روز اول متوجه تکه‌های کوچک استخوانی شوید که از محل خارج می‌شوند. این قطعات معمولاً شبیه دانه‌های نمک یا شن هستند. دلیلی برای نگرانی نیست، اما برای اطمینان از بهبودی طبق برنامه می‌توانید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

پیوند استخوان دندان چقدر دردناک است؟

اکثر افرادی که پیوند استخوان دندانی انجام می‌دهند، درد اندکی را احساس می‌کنند یا هیچ دردی را تجربه نمی‌کنند. فقط مطمئن شوید که تمام داروها را طبق دستور مصرف می‌کنید و دستورالعمل‌های بعد از عمل خود را به دقت دنبال می‌کنید.

آیا برای پیوند استخوان دندان به بیهوشی کامل نیاز دارید؟

معمولاً قرار دادن پیوند استخوان نیازی به بیهوشی کامل ندارد. با بی حسی موضعی به راحتی قابل انجام است.

بسیاری از دندانپزشکان می‌توانند آرامبخشی را برای راحتی شما تجویز کنند، از جمله اکسید نیتروژن، آرامبخش خوراکی و آرامبخش IV.

اگر استخوان شما بیشتر درگیر شده باشد، بیهوشی عمومی ممکن است توصیه شود. از دندانپزشک خود بپرسید که کدام گزینه برای شما مناسب است.

آیا پیوند استخوان دندان می‌تواند شکست بخورد؟

پیوند استخوان دندانی نرخ موفقیت بالایی دارد. اما مثل هر روش دیگری، شکست نیز یک احتمال است. به ویژه در میان افرادی که سیگار می‌کشند یا شرایط پزشکی خاصی دارند. علائم شکست پیوند استخوان دندان عبارتند از:

  •      درد یا تورمی که بعد از هفته اول بدتر می‌شود.
  •      چرک یا تخلیه از محل پیوند استخوان.
  •      تحلیل رفتن لثه (زمانی که لثه‌ها از دندان‌ها دور می‌شوند).
  •      بدون بهبود حجم استخوان فک.

مزایای پیوند استخوان دندان چیست؟

پیوند استخوان دندان می‌تواند واجد شرایط بودن شما را برای ایمپلنت‌های دندانی و سایر درمان‌های ترمیمی افزایش دهد.

این روش پس از ضربه، از دست دادن دندان یا بیماری لثه (پریودنتال) فک شما را به شکل اولیه خود باز می‌گرداند.

خطرات یا عوارض پیوند استخوان دندان چیست؟

پیوند استخوان در دهان شما به طور کلی بی‌خطر است. اما این روش دارای خطراتی نیز است، از جمله:

  •      عفونت
  •      خونریزی شدید
  •      آسیب عصبی
  •      عوارض ناشی از بیهوشی

 

چه مدت طول می‌کشد تا پس از پیوند استخوان دندان بهبود یابد؟

اگرچه احتمالاً ظرف یک یا دو هفته احساس می‌کنید که به حالت عادی برمی‌گردید، اما بهبودی کامل پیوند استخوان دندان می‌تواند بین سه تا نه ماه، گاهی اوقات بیشتر، طول بکشد.

زمان بهبودی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع پیوند، ناحیه‌‌ای که پیوند در آن قرار داده شده و ظرفیت بهبودی بدن شما.

چه زمانی می‌توانم به زندگی عادی خود برگردم؟

در بیشتر موارد، افراد می‌توانند روز بعد از عمل به زندگی عادی خود بازگردند. اگر آرام بخش به شما تزریق شده باشد، ممکن است یک یا دو روز بیشتر برای بهبودی در خانه بمانید و استراحت کنید.

مراحل بهبود پیوند استخوان دندان چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد، زمان بهبودی می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد. هنگامی که پیوند استخوان قرار داده شد، دندانپزشک شما بر روند بهبودی شما نظارت خواهد کرد.

اگر منتظر انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان هستید، زمانی که استخوان جدید شما به اندازه کافی قوی باشد که از ایمپلنت پشتیبانی کند، به شما اطلاع خواهند داد.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنید؟

اگر پیوند استخوان دندانی را انجام داده‌‌اید، مراقب علائم نگران‌کننده باشید. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

  •      درد شدید.
  •      افزایش تورم.
  •      چرک اطراف محل پیوند.
  •      تب 101 درجه یا بالاتر.

 

در آخر

از دست دادن استخوان فک برای سلامت دهان و دندان شما مضر است و می‌تواند باعث ایجاد دومینویی از مشکلات، از جمله تحرک و از دست دادن دندان شود. پیوند استخوان دندان به بهبود کاندیداتوری شما برای ایمپلنت‌های دندانی و سایر روش‌های ترمیمی کمک می‌کند.

اگر فکر می‌کنید که استخوان فک شما خراب شده است، جراحی دندان می‌تواند سلامت دهان، عملکرد و کیفیت کلی زندگی شما را بازیابی کند.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!