قرص درمان دندان درد عصبی

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1402/08/17

بروزرسانی شده در: 1402/09/17

دندان درد عصبی دلایل مختلفی مانند عفونت، صدمه به دندان، پوسیدگی، بیماری لثه، شل شدن پرکننده‌ها و مشکل عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) دارد. همچنین درد دندان به خاطر مشکلات ناحیه‌های گوش، سینوس‌ها یا ماهیچه‌های صورت ایجاد می‌شود و علامتی از حمله قلبی است.

اگر به هر دلیلی دندان درد عصبی را تجربه می‌کنید، برای کاهش ناراحتی خودتان باید یاد بگیرید چگونه آن را متوقف کنید. در این نوشته سعی می‌کنیم راه‌حل‌های درمانی دندان درد عصبی پزشکی، که معمولاً با قرص انجام می‌شود را برایتان توضیح دهیم.

داروهای بدون نسخه دندان درد عصبی

در اولین قدم می‌توانید داروهای بدون نسخه را برای درمان دندان درد عصبی مصرف کنید. آسپرین، ایبوپروفن (مانند ادویل)، استامینوفن (مانند تیلنول)، و ناپروکسن داروهای بدون نسخه‌ای هستند که می‌توانید برای تسکین درد دندان‌تان امتحان کنید.

دندان درد عصبی با علائم هشدار دهنده

به علائم هشدار دهنده همراه با دندان درد توجه کنید. دندان درد عصبی معمولاً شامل التهاب در اطراف پایه دندان در پالپ دندان است. این التهاب معمولاً قابل درمان است، اما برخی از علائم هشدار دهنده هستند که نیاز به مراقبت‌های دندانپزشکی حرفه‌ای دارند. این علائم عبارتند از:

• بدتر شدن درد با جویدن
  • حساسیت به دمایی که بیش از 15 ثانیه پس از حذف منبع سرد یا گرم باقی می‌ماند.
  • خونریزی یا ترشح از اطراف دندان یا لثه
  • تورم اطراف دندان یا تورم فک یا گونه
  • آسیب یا ضربه به ناحیه به ویژه اگر دندان شکسته یا لق شده باشد.

شدت دندان درد عصبی

شما حتما بسیاری از درمان‌های خانگی را برای تسکین دندان درد عصبی امتحان کرده‌اید. اما متوجه شدید که این روش‌ها فقط یک تا دو روز درد شما را تسکین می‌دهند، اینجاست که شما باید به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا درمان حرفه‌ای دریافت کنید. ممکن است وضعیت شما شدیدتر شده و نیاز به درمان پزشکی دارید.

•      اگر علائمی مثل درد شدید، بوی بد دهان، مشکل در بلع، تورم فک، لثه یا دهان یا تب داشتید، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید، زیرا ممکن است به مراقبت های پزشکی اورژانسی نیاز داشته باشید.

درمان دندانپزشکی دندان درد عصبی

وقتی پیش دندانپزشک رفتید، دندانپزشک دندان شما را معاینه می‌کند. اول یک معاینه کامل چشمی کافی است، بعد احتمالاً برای یافتن حفره‌های جدید، مینای دندان ترک خورده یا دندان‌های شکسته نیاز به تصویربرداری داشته باشید. دندانپزشک همچنین پرکردگی‌های قدیمی شما را هم بررسی می‌کند تا ببینند که آیا نیاز به تعویض دارند یا اینکه آیا پوسیدگی دوباره‌ای در زیر دندان پر شده وجود دارد یا نه.

•      دندانپزشک لثه‌های شما را از نظر هرگونه علائم التهابی، خونریزی یا نیاز به تمیز کردن عمیق بررسی می‌کند. دندانپزشک همچنین هرگونه آبسه، دندان عقل نهفته و هر گونه علائم دندان قروچه، فشردن یا ساییدن دندان‌ها را که معمولاً هنگام خواب انجام می‌شود، بررسی می‌کند. اگر هیچ یک از اینها مشکل ساز نبودند، دندانپزشک سینوس‌ها و همچنین اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی شما را بررسی می‌کند.
  •      اگر دندان‌های ترک خورده، شکسته یا نهفته دارید، اگر دندان قابل نجات دادن نباشد، ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد. اگر آبسه باعث درد دندان شما شده، ممکن است پس از اینکه دندانپزشک عفونت را از طریق یک بریدگی کوچک در لثه شما برطرف کرد، مصرف یک دوره آنتی بیوتیک را سپری کنید و بعد عمل کانال ریشه انجام دهید.
  •      در عمل کانال ریشه، سوراخی در دندان‌تان ایجاد می‌شود و عفونت به صورت فیزیکی از بین می‌رود. سپس ناحیه داخل دندان تمیز شده و دندان با پر کردن ترمیم می‌شود.

درمان بیماری لثه

بیماری لثه ممکن است علت اصلی دندان درد عصبی شما باشد. درمان زودرس بیماری لثه بسیار مهم است. درمان بیماری لثه بر بیماری‌های دندانی جدی‌تر، بیماری‌های مزمن و حتی سایر مشکلات عمومی‌تر اولویت دارد. مقابله و درمان بیماری لثه در اسرع وقت بسیار مهم است.

•      تمیز کردن عمیق، که معمولاً اولین قدم در درمان بیماری لثه است، نواحی زیر لثه با ابزارهای دندانپزشکی تمیز می‌شوند، باکتری‌ها و پلاک‌ها از بین می‌روند و همچنین قطعات سخت جرم و سیمان نکروزه که منبع اصلی تورم لثه هستند، پاک می‌شوند.

درمان اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

اختلال مفصل گیجگاهی فکی نیز یکی از دلایل ایجاد دندان درد عصبی است. اگر علت دندان درد شما این اختلال باشد باید سریعاً نسبت به درمان آن اقدام کنید. تعدادی از روش‌های درمانی برای درمان این علت عبارتند از:

•      داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و استامینوفن را می‌توان برای تسکین درد مصرف کرد.
  •      گاهی اوقات، داروهای ضد افسردگی و/یا داروهای شل کننده عضلانی برای اختلال مفصل گیجگاهی فکی تجویز می‌شود. این داروها معمولاً به عنوان یک روش درمانی کوتاه مدت برای اختلال مفصل گیجگاهی فکی استفاده می‌شوند.
  •      محافظ های دهان را می‌توان برای درمان اختلال مفصل گیجگاهی فکی استفاده کرد، به ویژه اگر دندان‌های خودتان را به هم می‌سایید یا فشار می‌دهید.
  •      تمرینات فیزیوتراپی را می‌توان برای شل کردن عضلات ماساژ دهنده انجام داد.
  •      دریافت مشاوره ممکن است برای کاهش استرس و آموزش تکنیک‌های مختلف آرامش مفید باشد.
  •      در موارد شدید دندان درد ناشی از اختلال مفصل گیجگاهی فکی ممکن است به جراحی نیاز باشد.
  •      تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) نیز می‌تواند برای تسکین دندان درد عصبی ناشی از اختلال مفصل گیجگاهی فکی استفاده شود. هدف این روش آرامش عضلانی پس از اعمال تحریک الکتریکی بر روی عضلات اصلی است که باعث مشکلات ساییدن می‌شود.
  •      تزریق بوتاکس نیز می‌تواند به طور شگفت انگیزی برای درمان این اختلال مفید باشد، به شرطی که توسط متخصصش انجام شود.