02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

انواع روش های جراحی و غیر جراحی اصلاح لبخند لثه ای

زمان مطالعه : 6 دقیقه | منتشر شده در: 1402/12/02

اصلاح لبخند لثه ای امروزه با انواع روش های جراحی و غیر جراحی صورت می گیرد. لبخند لثه ای می تواند ناشی از رویش غیر طبیعی دندان، مشکل در رشد فک، نیش نا مناسب، مشکلات عضلانی یا بیش فعالی لی فوقانی و غیره باشد. آگاهی کامل از این موارد برای حل مسئله و سپس اصلاح و کاهش لبخند لثه ای، مراقبت و درمان مناسب لازم است. 
لبخندی که به همراه آن بافت زیادی از لثه ها نمایان می شود می تواند به تفکر شخص بستگی داشته باشد و یا به عبارتی ذهنی باشد. برخی می گویند که این بر زیبایی چهره تأثیر منفی می گذارد و بعضی دیگر ادعا می کنند که این نوع لبخند زیبا است.

اما به طور کلی، یک لبخند دلنشین نمادی از زیبایی و رفاه در یک جامعه مدرن تلقی می شود. عوامل مختلفی هستند که ممکن است بر زیبایی کلی لبخند شما تأثیر بگذارند مانند شکل یا موقعیت دندان ها و سطح بافت لثه. برای اطلاعات بیشتر با بهترین کلینیک دندانپزشکی غرب تهران همراه باشید.

دلایل به وجود آمدن لبخند لثه ای کدامند؟

دلایل متعددی برای پیدایش لبخند لثه ای وجود دارند. برخی از آنها ناشی از ژنتیک هستند و از این رو ما نمی توانیم کار زیادی برای جلوگیری از ایجاد این نوع لبخند انجام دهیم اما برخی از دلایل به نحوه مراقبت ما از دندان هایمان بستگی دارد و مطمئنا مواردی وجود دارند که می توانیم انجام داده و جلوی این اتفاقات را بگیریم. در ادامه با سه دلیل شایع ایجاد لبخند لثه ای آشنا خواهیم شد:

- نیش نا مناسب

یکی از موارد ارثی مزاحم که می توانند سبب به وجود آمدن لبخند لثه ای شود، یک نیش نا مناسب است. زمانی که فک بالایی شما با فک پایینی مطابقت ندارد، دندانپزشک از آن تحت یک نیش نا مناسب یاد می کند. این مسئله می تواند مشکلات عظیمی را از درد فک گرفته تا دندان های کج و در نهایت لبخند لثه ای به وجود آورد. 

- بیش فعالی لب بالایی

یکی از دلایل ارثی که در به وجود آمدن لبخند لثه ای نقش دارد بیش فعالی لب فوقانی می باشد. بیش فعالی زمانی رخ می دهد که عضلات لب بالایی و در زیر بینی بیش از حد فعال باشند. استفاده مکرر از این عضلات می توانند باعث بالا رفتن لب فوقانی و در نتیجه نمایان شدن بیش از حد بافت لثه شوند.

- بافت بیش از حد لثه

شاید مهمترین دلیل لبخند لثه ای، وجود بیش از حد بافت لثه باشد. در زمان رویش دندان های دائمی، گاهی اوقات رشد بیش از حد بافت لثه می تواند روی دندان ها را بپوشاند و این امر در نهایت منجر به ظاهر لثه ای می شود.

با این حال، عفونت لثه ها نیز می تواند باعث نمایان شدن بیش از حد لثه ها شود. اما در اینجا عفونت است که باعث التهاب شده و تورم بیش از اندازه می تواند دندان ها را بپوشاند. با انجام مراقبت های روزانه نظیر مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و همچنین مراجعه منظم به دندانپزشکی می توان از این نوع لبخند لثه ای که در اثر عفونت ایجاد می شود پیشگیری نمود.

انواع روش های جراحی و غیر جراحی اصلاح لبخند لثه ای

چگونه با انواع روش های جراحی و غیر جراحی ظاهر لبخند لثه ای را بهبود بخشیم؟

اصلاح لبخند لثه ای با چندین روش امکان پذیر است؛ با روش های جراحی و غیر جراحی. البته بهترین روش رفع این مشکل بستگی به علت ایجاد آن دارد. در واقع درمان می تواند بسیار وابسته به علت اصلی باشد. در ادامه با انواع روش های جراحی و غیر جراحی اصلاح لبخند لثه ای آشنا خواهیم شد:

- جراحی تغییر موقعیت یا مکان لب (Lip repositioning surgery)

جراحی تغییر موقعیت یا وضعیت لب روشی است که در آن با کاهش بافت لب، می توان لبخند لثه ای را اصلاح کرد. اگر لبخند لثه ای به دلیل کوتاهی یا بالا رفتن بیش از اندازه لب بالایی باشد می تواند با جراحی، عضلات بالا برنده لب را برید و به این ترتیب زمانی که لبخند می زنید لب دیگر خیلی بالا نمی رود. البته شاید دوره نقاهت کمی طولانی باشد و یا احتمالا این روش جراحی کمی ترسناک به نظر برسد اما زمانی که جای بخیه بهبود یابد دیگر هیچ جای زخمی باقی نمی ماند. 
مطالعات نشان می دهند که جراحی موقعیت لب می تواند یک گزینه موفقیت آمیز برای درمان لبخند لثه ای باشد. اما با این حال روش های دیگر و کم تهاجمی تری برای اصلاح لبخند لثه ای وجود دارند که در ادامه در مورد آنها توضیح خواهیم داد.

- اصلاح لبخند لثه ای با ارتودنسی

درمان با براکت ها چه بریس های فلزی و چه ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین می توانند دندان ها و فک را به طور ایده آل تنظیم کنند و مقداری از بافت لثه که در لبخند نمایان می شود کاهش یابد. علاوه بر مزایای زیبایی این درمان، هم ترازی یا تنظیم صحیح دندان ها و نیش می تواند عملکرد دهان و دندان را نیز بهبود بخشیده و توانایی در گفتار و غذا خوردن را به طور چشمگیری بهبود بخشد.

بهتر از همه این است که اصلاح لبخند لثه ای با ارتودنسی بسیار کمتر تهاجمی بوده و اغلب به اندازه روش های دیگر در از بین بردن بافت های اضافی لثه یا قرارگیری مجدد لب بالایی موثر عمل می کنند.
برای اینکه مشخص شود آیا بهره گیری از ارتودنسی می تواند به اصلاح لبخند لثه ای شما کمک کند، باید یک دندانپزشک با تجربه رجوع کرده و او با ارزیابی صحیح موقعیت دندان ها و دهان به شما بگوید که آیا این روش مناسب است یا خیر و در صورت اینکه کاندید خوبی برای این روش نباشید او گزینه های دیگری را به شما پیشنهاد خواهد داد.

- لیفت لثه با لیزر و اصلاح لبخند لثه ای

استفاده از لیزر برای بهبود لبخند لثه ای یک روش بسیار دقیق، سریع و بدون درد است. در این روش، دندانپزشک در ابتدا لثه های شما را با بی حسی موضعی بی حس کرده و سپس با مهارت و دقتی که دارد، با بهره گیری از لیزر، میزان اضافی لثه های اطراف دندان ها را بر می دارد و به باقیمانده آن فرم می دهد. در نهایت پس از این کار، هماهنگی بیشتری بین لثه و دندان برقرار شده و لبخند لثه ای کاهش می یابد. 
یکی از انواع لیزر که برای این کار استفاده می شود، لیزر دایود است. این لیزر برای برداشتن لثه های اضافی در هر سنی مناسب است. علاوه بر این، دوره ریکاوری یا نقاهت بسیار کوتاه بوده و شما می توانید خیلی زود به فعالیت های روزمره خود بازگردید.

به طور کلی لیزر یک روش بسیار محافظانه بوده که می توان بدون درد و خونریزی درمان را با موفقیت به پایان رسانید. علاوه بر این می توان با کاهش باکتری بافت های مجاور، بهداشت دهان و دندان را نیز بهبود بخشید.

- ونیرهای دندان

یکی از دلایل لبخند لثه ای، کوتاه بودن دندان های فرد است. ونیرهای پرسلن که به منظور بهبود دندان های فرد و اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می گیرند می توانند برای شخصی نیز که دندان های کوتاهی دارد و لبخند لثه ای به چهره او بخشیده است استفاده شده و دندان های او را بلندتر و هماهنگ تر سازند.

این روکش ها نسبتا غیر تهاجمی بوده و می توانند فورا نتایج خوبی را برای شما رقم بزنند. علاوه بر این به دلیل ساخت سفارشی آنها، مطابقت خوبی با دندان های شما خواهند داشت.

ونیرها نیز در انواع مختلفی وجود داشته و پس از اینکه دندانپزشک بررسی کاملی از وضعیت دندان های شما به عمل آورد می تواند بهترین گزینه را برای شما در نظر بگیرد.

- اصلاح لبخند لثه ای با افزایش طول تاج دندان

در این روش اصلاح لبخند لثه ای با جراحی لثه و افزایش طول تاج دندان هایی را که به طور کامل بیرون نیامده و توسط بافت لثه پوشیده شده اند انجام می شود. تاج ها سرپوش هایی شبیه دندان هستند و برای اهداف زیبایی یا ساختاری روی دندان طبیعی قرار می گیرند. 
این جراحی یک جراحی ساده بوده و در زمانی تقریبا یک ساعت انجام می شود. قسمتی از بافت لثه که روی دندان قرار دارد در این فرآیند برداشته می شود تا بخش بیشتری از دندان نمایان شود. در برخی مواقع اگر نیاز به طول بیشتری از دندان باشد، ممکن است جراح قسمتی از استخوان فک را نیز بردارد.

- بوتاکس

درمان بوتاکس در اصلاح لبخند لثه ای عبارت است از تزریق بوتولینیوم توکسین A به عضلات لب فوقانی. این سم باعث می شود که عضلات لب بالایی به طور موقت فلج شوند و زمانی که فرد لبخند می زند، لب بیش از حد بالا نرود.

لبخند لثه ای به راحتی با این روش درمان می شود و از همه مهمتر اینکه این فرآیند سریع بوده و تهاجمی نیست. اما یکی از معایب تزریق بوتاکس، ماندگار نبودن نتایج آن است.

پزشک در ابتدا با کرم های موضعی بی حسی و یا کمپرس آب سرد ناحیه مورد نظر را بی حس می نماید و سپس میزان کمی از سم مورد نظر را در طرفین اتصال بینی و بینی به چین دهان تزریق می کند.
 در این حالت عضلات مذکور ضعیف شده و در کمتر از سه تا چهار روز، بالا رفتگی لب بالا به تدریج کم می شود و لبخند لثه ای نیز اصلاح می شود. بوتاکس برای اصلاح لبخند لثه ای در مقایسه با سایر گزینه هایی که در بالا صرف شد، مقرون به صرفه تر بوده و نتایج طبیعی و سریعی دارد. همچنین می توان تزریق سم را بسته به نتایج مورد نظر تنظیم کرد.

- جراحی فک

جراحی فک که از نظر فنی جراحی ارتوگناتیک نامیده می شود فقط در مواردی که رشد بیش از اندازه فک یا برجستگی بیش از حد آن وجود دارد انجام می شود. یک جراح فک و صورت در این حالت، فک فوقانی را کنترل می کند تا متناسب با فک پایین باشد. سپس موقعیت آن را تغییر می دهد تا در جای مناسبی قرار گیرد. این جراحی در بیمارستان و با بیهوشی عمومی انجام می شود.

جراح فک اغلب اوقات برای این عمل به یک متخصص ارتودنسی نیز نیاز دارد. البته تکمیل این فرآیند ممکن است چند سال طول بکشد و دوران نقاهت طولانی نیز داشته باشد. اما در هر حال، اگر مشکلات فک شما بسیار زیاد باشد این بهترین گزینه برای شما بوده و نتایج چشمگیری نیز حاصل خواهد شد.
در نهایت، برای داشتن یک لبخند زیبا و دوری از لبخند لثه ای، باید میان لب ها، دندان ها، لثه ها و فک هماهنگی و تناسب مناسبی برخوردار باشد. این دندانپزشک شما است که علل این مسئله را بررسی کرده و بهترین گزینه را برای بر طرف نمودن لبخند لثه ای و اصلاح آن پیشنهاد می دهد.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!