02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

وقتی دندان سوراخ و به عصب رسیده چه کنیم؟

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1402/10/25

وقتی دندان سوراخ و به عصب رسیده چه کنیم؟ در این مواقع باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید تا عصب کشی را انجام دهد. بعد از معاینه، دندانپزشک سریعا عصب ، رگ های خونی و بافت هایی که سوراخ و یا عفونت کرده است را از بین می برد و بعد از آن کانال های ریشه های دندان را تمیز می کند. این کار باعث بهبودی شما خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر در این باره ادامه این مطلب از کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی را مطالعه کنید.

علائم آسیب و سوراخ شدن دندان و عصب

داخل هر دندان، تارهای عصبی ظریفی وجود دارند که حکم سیم‌های برق را برای حس دارند که به آن‌ها عصب می‌گوییم و وظیفه‌شان فرستادن پیام‌های خوب و گاهی دردناک به مغز است. اما وقتی میکروب‌ها حفره به حفره این تارهای ظریف را دور می‌زنند و به عصب می‌رسند. این کار باعث درد و تیر کشیدن دندان می شود.

انواع دردهای هشداردهنده

درد عصب، انواع مختلفی دارد. بعضی‌هایشان مثل تیراندازی ناگهانی‌اند که تا مغزتان نفوذ می‌کنند. بعضی دیگر مثل نبض زدن مداوم‌اند که با هر نفس کشیدن، تشدید می‌شوند. گاهی هم دندان فقط به سرما یا گرما حساس می‌شود و انگار عصب نازک شده است.
حساسیت دندان هم یکی از پیام‌رسان‌های آسیب عصب است. با خوردن یک بستنی، دندان‌تان تیر می‌کشد یا نوشیدن چای داغ، لرزه به اندامش می‌اندازد.

وقتی دندان سوراخ و به عصب رسیده چه کنیم؟

ابزارهای نجات دندان عصب‌گرفته

آیا ریشه دندان قابل ترمیم است؟ خبر خوب این است که برای هر مشکلی، راه‌حلی وجود دارد. دندان عصب‌گرفته هم قهرمان‌های نجات‌دهنده‌ی خودش را دارد. یکی از آن‌ها دکتر دندانپزشک است که با انبرهای مخصوص، عصب آسیب‌دیده را خارج می‌کند. به این فرآیند، عصب‌کشی می‌گویند.

عصب‌کشی، کابوس یا آرامش؟ مراحل و نکات

البته عصب‌کشی راه‌حل ترسناکی به نظر می‌رسد، اما با بی‌حسی‌های موضعی، دردی احساس نمی‌کنید. بعد از خارج کردن عصب، دندانپزشک با کمک مواد مخصوص، مثل مجسمه‌های کوچک، قسمت خالی دندان را پر می‌کند. گاهی هم اگر دندان ضعیف شده باشد، به جای پرکردن، روکش محکمی برایش می‌سازد.

مراقبت‌های پس از درمان

بعد از عصب‌کشی، شاید هنوز کمی درد داشته باشید که با مسکن‌های ساده قابل کنترل است. همچنین ممکن است تورم و کبودی در ناحیه اطراف دندان مشاهده کنید که با کمپرس سرد، برطرف می‌شود.
در این دوران، باید بهداشت دهان و دندان خود را با دقت بیشتری رعایت کنید. از مسواک نرم استفاده کنید و نخ دندان بکشید تا از تجمع میکروب‌ها جلوگیری کنید. همچنین باید از خوردن غذاهای سفت و سخت که ممکن است به دندان آسیب برسانند، خودداری کنید.

جمع‌بندی

عصب‌کشی یک فرآیند ساده و بدون درد است که می‌تواند درد دندان شما را برای همیشه برطرف کند. پس اگر علائم آسیب عصب را در دندان خود مشاهده کردید، سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید تا از پیشرفت بیماری و از دست دادن دندان جلوگیری کنید.

سوالات متداول

آیا عصب‌کشی درد دارد؟
 

عصب‌کشی با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، بنابراین دردی احساس نمی‌کنید. اما ممکن است بعد از بی‌حسی، کمی احساس ناراحتی کنید که با مسکن‌های ساده قابل کنترل است.
 


آیا عصب‌کشی خطر دارد؟
 

عصب‌کشی یک روش ایمن و بی‌خطر است، اما اگر به درستی انجام نشود، ممکن است عوارضی مانند عفونت یا شکستگی دندان داشته باشد.
 

هزینه عصب‌کشی چقدر است؟
 

هزینه عصب‌کشی بسته به عواملی مانند نوع دندان، شدت آسیب و موقعیت دندانپزشک متفاوت است.
 

چه زمانی باید برای عصب‌کشی اقدام کنیم؟
 

اگر علائم آسیب عصب را در دندان خود مشاهده کردید، باید سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید تا از پیشرفت بیماری و از دست دادن دندان جلوگیری کنید.
 

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!