02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

لبخند لثه ای در کودکان

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/11/04

بروزرسانی شده در: 1401/12/17

لبخند لثه ای در کودک شما نیز مشهود است؟ برخی کودکان نیز مانند بزرگسالان زمانی که لبخند می زنند ممکن است بافت اضافی لثه آنها بیش از حد نمایان باشد. البته کودکانی که سن آنها بسیار کم است ممکن است بعدا مشکل آنها بهبود یابد زیرا دندان ها و فک آنها هنوز در حال رشد است و از این رو شکل ظاهریشان همیشه ثابت نیست.

اما به طور کلی بچه ها باید در حدود اولین سالگرد تولد خود یا شش ماه پس از رویش اولین دندان نزد دندانپزشک معاینه شوند تا متخصص دندانپزشکی رشد دندان های آنان را کنترل کند و در مورد اینکه آیا مبتلا به لبخند لثه ای هستند یا خیر با شما صحبت کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد لبخند لثه ای کودکان، علل به وجود آمدن و روش های درمان آن با شما صحبت کنیم. تا پایان مقاله با ما همراه بمانیدو

لبخند لثه ای در کودکان

لبخند لثه ای در کودکان زمانی رخ می دهد که کودک شما هنگام خندیدن، معمولا بیشتر از چهار میلی متر از بافت لثه او مشخص باشد. در این صورت باید حتما علت ایجاد این عارضه مشخص شود تا بتوان با استفاده از روش های درمانی زیبایی مناسب با سن کودک، لبخند لثه ای و ظاهر ناخوشایند لثه ها و دندان های او را هنگام لبخند زدن درمان کرد. 

فراموش نکنید که برخی اوقات لبخند لثه ای به قدری مشهود است که سایر کودکان او را در مدرسه به تمسخر گرفته و این باعث می شود که اعتماد به نفس او تا حد زیادی کاهش یابد. این مسئله می تواند به غرور او آسیب زده و به مرور زمان مشکلات جدی برای او و شما پیش آورد. 

علاوه بر این کودک شما به دلیل اینکه لبخند لثه ای او نمایان نشود کمتر در جمع دوستان و خویشاوندان حاضر شده و این می تواند به انزوا و گوشه گیری او دامن زند. مهمترین مرحله از درمان لبخند لثه ای کودکان و رسیدن به یک نتیجه مطلوب، مراجعه به یک دندانپزشک با مهارت و متخصص است که به خوبی علل این عارضه را ریشه یابی کرده و بتواند بهترین گزینه درمانی را پیشنهاد دهد. 

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

علل لبخند لثه ای در کودکان چیست؟

لثه ها، لب ها و استخوان فک کودکان می توانند نقش عمده ای را در به وجود آمدن لبخند لثه ای داشته باشند و از این رو باید متناسب با هر یک از عوامل روش درمانی مناسب برای اصلاح طرح لبخند انتخاب شود. به همین دلیل است که در ابتدا باید معاینه کامل و دقیقی از وضعیت کودک شما به عمل آید. مهمترین عواملی که می توانند سبب ایجاد لبخند لثه ای در کودکان شوند عبارتند از:

- دندان ها: گاهی اوقات ممکن است کودک شما در زمانی که دندان های خود را در می آورد با برخی از تغییرات و اختلالات طبیعی مواجه شود. این تغییرات خود سبب می شوند که طول دندان های کودک شما نسبت به حالت طبیعی کوتاه تر باشد و در نتیجه لبخند لثه ای به وجود آید. یکی دیگر از دلایل کوتاهی دندان ها می تواند به سبب ساییده شدن آنها به مرور زمان باشد. کودکانی که دچار استرس هستند و یا هنگام خواب دندان قروچه می کنند، دندانهایشان با گذشت زمان کوتاه می شود. با این حالت، فرآیندی به نام دندان درآوردن جبرانی رخ می دهد یعنی دندان های کودکان برای جبران ساییدگی زیاد شروع به بیرون آمدن لثه با سرعت بسیار آرام کرده و سبب پیدایش لبخند لثه ای می شود. دندان آوردن جبرانی به مرور زمان سبب می شود که طول دندان ها خیلی کوتاه شود به عبارتی، لثه ها که به دندان ها متصل هستند همراه آنها رشد کرده و کشیده خواهند شد. 

لثه ها: گاهی اوقات دلیل به وجود آمدن لبخند لثه ای در کودکان به این علت است که مقداری زیادی از بافت لثه، روی دندان های آنها را پوشانده است. در واقع طول دندان ها در این حالت مشخص نیست و دندانپزشک متخصص می تواند با یک روش جراحی به نام افزایش طول تاج دندان این مشکل را برطرف کرده و شکل لثه ها را به گونه ای اصلاح نماید که تمام طول دندان آنها مشخص شود.

- فک: گاهی اوقات به دلیل رشد عمودی فک بالا، اندازه فک بالایی برای صورت خیلی بلند است و این سبب می شود که لبخند لثه ای در کودکان رخ دهد. اگر لبخند لثه ای در کودک شما به این دلیل باشد، متخصص برای اصلاح آن  و تغییر وضعیت استخوان فک یک عمل جراحی انجام می دهد.  این جراحی که تحت عنوان جراحی ارتوگناتیک  شناخته می شود یکی از پیچیده ترین عمل های جراحی می باشد اما در عین حال می تواند نتایج بسیار ماندگاری را نیز داشته باشد. این عمل در بیمارستان و تحت بیهوشی کامل انجام می شود. درمان هم با نظر یک تیم درمانی متشکل از متخصص ارتودنسی و جراح فک و صورت انجام می شود که باید بسیار با دقت صورت گیرد زیرا در غیر این صورت نمی توان نتایج مناسبی را انتظار داشت. 

- لب ها: یکی دیگر از علل ایجاد لبخند لثه ای در کودکان می تواند لب ها باشد. به طور طبیعی، در زمانی که کودک شما لبخند می زند، لب بالایی در حدود شش تا هشت میلی متر از وضعیت فعلی خود حرکت کرده و به سمت بالا می رود. حال اگر این دامنه حرکت بیشتر باشد و در واقع در زمان لبخند زدن کودک، لب او بیشتر از حد طبیعی بالا رود، بافت لثه بیش از حد مشخص می شود. در این حالت، متخصص باید ماهیچه هایی را که حرکت لب بالایی را کنترل می کنند به گونه ای تغییر دهد که زیاد بالا نرود. روش های مختلف درمانی برای این مشکل پیشنهاد می شوند. مثلا می تواند با بوتاکس و از کار به انداختن عضلات این مشکل را به صورت موقتی و تقریبا در حدود شش ماه برطرف کرد. اما برای نتایج ماندگار می تواند  دامنه حرکت لب بالایی را با عمل جراحی به طور دائمی کاهش داد.

در نهایت توجه داشته باشید که عادت هایی مانند مکیدن انگشت شست یا دندان قروچه، فشار بیش از حد و ساییدگی دندان ها می تواند ظاهر دندان ها و در نتیجه لثه ها را تغییر دهید. این مشکلات را می توان با ارتودنسی، روش های جراحی یا ترمیمی مانند تاج یا روکش اصلاح کرد. اما همان گونه که در بالا ذکر شد، ارزیابی صحیح مشکلات و تشخیص دقیق توسط متخصص بسیار حیاتی بوده و می توان با به راحتی این مشکلات را اصلاح نمود.

 

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

آیا لازم است که لبخند لثه ای در کودکان درمان شود؟

گاهی اوقات، لثه های برجسته کودکان شما ممکن است علامت یک مشکل ارتودنسی باشد که می تواند به جز تحت تأثیر قرار دادن ظاهر، سلامت دهان و دندان آنها را نیز به خطر بیندازد. اگر دندان ها یا فک آنها به درستی و در موقعیت صحیحی قرار نداشته باشند این امر می تواند حتی بر غذا خوردن یا تمیز کردن دندان ها نیز تأثیرگذار باشد و کودکان را با مشکل مواجه سازد. این مشکل می تواند بر سلامت لثه تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به اختلالات تنفسی مربوط به خواب را افزایش دهد. 

در صورتی که متخصص دندانپزشکی به شما بگوید که لبخند لثه ای کودک شما مشکلی برای سلامتی به وجود نمی آورد، پس نیازی نیست که لبخند او تغییر داده شود. اما اگر ظاهر لبخند او برای شما بسیار مهم است دندانپزشک می تواند گزینه های ترمیمی زیبایی مثل کانتورینگ لثه یا افزایش طول تاج را پیشنهاد دهد.

دندانپزشک چگونه می تواند لبخند لثه ای در کودکان را تغییر دهد؟

اگر دندانپزشک توصیه نماید که بنا به دلایل زیبایی یا مشکلات دیگر، لبخند لثه ای در کودکان باید تغییر کند، او به شما توضیح خواهد داد که روش های درمانی شامل چیست و با چه خطرات بالقوه ای همراه هست. در این صورت شما می توانید تصمیم بگیرید که آیا این گزینه برای شما مناسب است یا خیر. بسته به درمانی که انتخاب می کنید ممکن است دندانپزشک معالج شما را به یک متخصص ارتودنسی و یا جراح لثه ارجاع دهد. روش های اصلاح لبخند لثه ای در کودکان عبارتند از:

- لیفت یا کانتورینگ لثه

کانتورینگ یا لیفت لثه که شامل تغییر شکل لثه می باشد با برداشتن بافت اضافی لثه از طریق جراحی انجام شده و در این صورت دندان ها بهتر نمایان شده و خط جدید لثه به گونه ای متناسب توسط جراح شکل می گیرد. این روش یکی از رایج ترین روش های اصلاح لبخند لثه ای است که یا با چاقوی جراحی و یا با لیزر انجام می شود. لیفت لثه با لیزر یک روش بسیار دقیق و با حداقل تهاجم است که متخصص می تواند با آن لبخند لثه ای در کودکان را درمان نماید.

- افزایش طول تاج دندان

به طور کلی شکل و طول دندان ها یکی از عوامل زیبایی لبخند بوده و به طور ایده آل، در زمان لبخند زدن، باید حداکثر تا دو میلی متر از لثه دیده شود. در برخی از کودکان طول دندان ها کوتاه بوده و بافت زیادی از لثه نمایان می شود. اگر دندان های کودک شما بنا به دلایلی که در بالا ذکر شد مانند جویدن ناخن یا یا دندان قروچه، کوتاه یا ساییده شده است، دندانپزشک می توان با افزایش طول تاج دندان، این مشکل را برطرف نموده و لبخند لثه ای را اصلاح نماید.

 تاج ها را می توان از پرسلن یا سایر مواد هم رنگ دندان تهیه نمود تا ظاهری طبیعی داشته باشند. گاهی اوقات نیز تاج دندان ها به طور مادرزادی کوتاه بوده و میزان زیادی از بافت لثه روی آنها را پوشانده است که در این حالت نیز، دندانپزشک لثه اضافی را با انجام جراحی افزایش طول تاج دندان برداشته و تناسب زیباتری به دندان ها در هنگام لبخند زدن می بخشد. 

- تزریق بوتاکس

اگر لب بالایی بالاتر از حد طبیعی و به عبارتی در حالت بیش فعال باشد، دندانپزشک می تواند با تزریق بوتاکس که به طور معمول برای درمان چین و چروک استفاده می شود، عملکرد عضله لب را کاهش دهد و هنگام لبخند زدن، میزان نمایش بافت لثه را به حداقل برساند. اما ماندگاری این روش پایین بوده و با گذشت زمان یعنی حداقل شش ماه تأثیر آن از بین می رود. اگر می خواهید که لبخند لثه ای با این روش انجام شود و نتایج حفظ شوند باید برای فواصل معین درمانی برای تزریق مراجعه کنید.

- ارتودنسی

اگر لبخند لثه ای در کودک شما به دلیل بیرون آمدن دندان ها یا نا مناسب بودن فک باشد دندانپزشک یا ارتودنتیست ممکن است که این مشکل را با استفاده از براکت ها اصلاح کند. این درمان ممکن است در حدود هجده ماه یا بیشتر طول بکشد و دندان ها و لثه ها را به تدریج به موقعیت جدید خود منتقل نماید. رشته ارتودنسی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه عالی سریعا مورد توجه قرار می گیرد. در ارزیابی مشکلات کودکان از سن شش سالگی می توان مشکلات احتمالی آینده را در وضعیت نیش، رشد فک و نا مرتب بودن دندان ها شناسایی نمود. 

سخن پایانی

لبخند لثه ای در کودکان مانند بزرگسالان می تواند علل مختلفی داشته باشد از جمله مشکلات مربوط به لثه، دندان ها، لب ها و استخوان فک. برای اصلاح و درمان هر یک از این عوامل و بسته به وضعیت کودک از گزینه های درمانی متفاوتی استفاده می شود. نکته اصلی برای درمان لبخند لثه ای در کودکان، شناسایی به موقع این مشکل و اقدام برای برطرف نمودن آن است. فراموش نکنید که لبخند لثه ای به جز اینکه می تواند مشکلاتی را از نظر سلامتی داشته باشد، اعتماد به نفس کودک شما را نیز تا حد زیادی کاهش می دهد. 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!