02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

باورهای غلط در مورد سلامت دهان و دندان

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/12/03

بروزرسانی شده در: 1401/12/17

باورهای غلط در مورد سلامت دهان و دندان نیز مانند هر موضوع دیگری در میان عامه مردم وجود دارد. آگاهی از این باورها و تصورات امری ضروری است زیرا این کارهای نادرست و اشتباه می توانند صدمات جبران ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشند. علاوه بر این برای یک لبخند سالم تنها یک راه حل وجود ندارد و متخصصین مراقبت از سلامت دهان و دندان، انواع درمان های مختلف را به بیماران خود توصیه می کنند. 
همچنین به یاد داشته باشید که هیچ گاه دو بیمار نیستند و شرایط و نیازهای فردی آنها ممکن است تفاوت قابل توجهی با یکدیگر داشته باشند. دندانپزشکان از شما می خواهند که لبخند سالم خود را حفظ کنید و با راهنمای زیر از این باورهای غلط فاصله بگیرید.

باورهای غلط در مورد بهداشت دهان و دندان کدامند؟

1. خوردن مقدار زیاد قند می تواند باعث ایجاد حفره شود

معمولا همه می دانند که مواد غذایی شیرین برای دندان های شما وحشتناک است، اما این واقعا به چه معناست؟ مصرف مقدار زیادی قند از نظر تکنیکی باعث پوسیدگی دندان نمی شود، و دلیل واقعی آن این است که قند در دهان شما باقی می ماند. 
مواد غذایی شیرین وارد شده به دهان باعث می شود که باکتری ها اسیدهایی را تولید کنند که به آرامی مینای دندان شما را از بین برده و سبب می شوند که دندان ها بیشتر در معرض حفره قرار گیرند. اما مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به موقع از پوسیدگی جلوگیری کرده و علاوه بر این، مواد معدنی موجود در بزاق با ترمیم مینای دندان که توسط باکتری های مضر فرسوده شده اند باعث تقویت دندان های شما می شوند. 

2. سودای بدون قند برای دندان های شما ضرری ندارد

یک تصور غلط دیگر در مورد دندان ها این است که نوشابه های گازدار بدون قند برای دندان های شما مضر نیستند. با این حال، این نوشابه ها حتی بدون شکر، اسیدیته سودا هنوز هم می تواند برای مینای دندان های شما بسیار مضر باشد. سطح pH متوسط آب برابر با 7 بوده که این نظر مقیاس اسیدی و بازی، یک مقدار خنثی است. در هر صورت، pH نوشابه های رژیمی در حدود 2 یا 3 است که هنوز هم به طور خارق العاده ای برای دندان های شما اسیدی می باشد.

3. دندان های سفید سالم تر هستند

سفید کردن دندان ها یا بلیچینگ نیز جزء خدمات پرطرفداری بوده و بسیاری از افراد برای جلا بخشیدن به لبخند خود اقدام به این کار می کنند. در حدود 18 تا 52 درصد از مردم از رنگ دندان های خود راضی نیستند. اما این باور غلطی است که لبخند سفید حتما نشانگر سلامت دندان ها است.
رنگ طبیعی دندان ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. متخصصان به جای اینکه سلامت دندان را بر اساس رنگ دندان ها بسنجند، به دنبال شاخص هایی مانند نفس تازه و دهانی بدون حفره هستند تا طبق آن به سلامت دهان و دندان نمره دهند.

4. تا وقتی جوان هستید می توانید از براکت های ارتودنسی استفاده کنید

براکت های ارتودنسی یکی از بهترین گزینه های درمانی است که بسیاری از دندانپزشکان برای دندان هایی صاف و رسیدن به یک لبخند زیبا و ایده آل توصیه می کنند. با این حال، این تصور نادرست در مورد دندان ها وجود دارد که براکت ها تنها برای کودکان و نوجوانان تعبیه شده است. اما این درست نیست.
امروزه تعداد بزرگسالانی که برای اصلاح طرح لبخند خود از براکت های ارتودنسی بهره می گیرند رو به افزایش است. اگر شما نیز در کودکی برای صاف کردن دندان های خود از ارتودنسی استفاده نکرده اید، می توانید به عنوان بزرگسال اکنون اقدام به دریافت این گزینه نمایید. علاوه بر این، گزینه هایی مانند اینویزیلاین هستند که بزرگسالان می توانند بدون نگرانی از دیده شدن براکت ها برای مرتب کردن دندان های خود استفاده کنند.

5. مادران باردار نباید به دندانپزشکی مراجعه کنند

برخی از مادران باردار ممکن است برای مشکلاتی که در مورد دندان هایشان به وجود می آید وقت دندانپزشکی رزرو کنند اما هنوز این باور غلط وجود دارد که زنان باردار نباید به دندانپزشکی مراجعه کنند. در حقیقت، متخصصین دندانپزشک توصیه می کنند که مادران باردار باید در طی این دوران به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنند زیرا سطح هورمون ها در بدن آنان افزایش می یابد و این مسئله می تواند باعث تورم یا خونریزی شود.

6. اگر دندان درد شما متوقف شود، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد

اگر دندان درد دارید اما درد شما فروکش کرده است باید در اسرع وقت به دندانپزشکی مراجعه کنید. این حفره ها اغلب باعث دندان درد می شوند، زیرا حفره های درمان نشده می توانند به عصب داخل دندان شما رسیده و درد ایجاد کنند. این باور نادرستی است که اگر درد متوقف شود مشکل از بین رفته است. در واقع حفره باعث از بین رفتن عصب داخل دندان می شود.

7. سلامت دهان و دندان با بدن شما ارتباطی ندارد

یکی از باورهای غلط در مورد دهان و دندان این است که سلامتی آنها با سایر اعضای بدن ارتباطی ندارند. دهان شما محل زندگی بسیاری از باکتری ها است که برخی از آنها بی خطر هستند و برخی دیگر مفید. با این حال سلامت دهان و دندان شما می تواند سلامتی بقیه اعضای بدن را تعیین کند زیرا دهان می تواند یک نقطه ورودی برای باکتری های مضر باشد.
با نادیده گرفتن سلامتی و بهداشت دندان ها، بدن خود را در مقابل انواع مختلف بیماری ها مانند آندوکاردیت، ذات الریه و بیماری های قلبی عروقی آسیب پذیر می کنید. با رعایت یک روال مناسب مراقبت از دهان و مراجعه منظم به دندانپزشک، می توانید ورود سایر بیماری ها به بدن را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

8. سلامتی دندان های شما با گذشت زمان و افزایش سن از بین می رود

سلامت دهان و دندان با گذشت زمان تغییر می کند اما این بدان معنا نیست که کلا این سلامتی از بین می رود و نمی توانید هیچ اقدامی را در این زمینه انجام دهید. به جای این باور غلط، شما می توانید با داشتن یک روال منظم رعایت بهداشت دهان و دندان و معاینه منظم به دندانپزشک، از دندان هایی سالم برخوردار شوید.
این مسئله قطعا با افزایش سن در مورد فردی به فرد دیگر نیز متفاوت است زیرا نیازها و وضعیت افراد مشابه یکدیگر نیست. از این رو حتما در زمان های خاصی از سال به دندانپزشک مراجعه کنید تا او بهترین روش مراقبت از دهان و دندان ها را به شما ارائه دهد.

 

 

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

9. دندان های شیری کودک مهم نیستند

یکی از باورهای رایج غلط در مورد سلامت دهان و دندان به دندان های شیری کودکان مربوط می شود. بسیاری از افراد گمان می کنند که چون دندان های دائمی پس از دندان های شیری می رویند پس اهمیتی ندارند. اما نباید اهمیت دندان های شیری را کم رنگ دانست. این دندان ها علاوه بر اینکه برای جویدن غذا و صحبت کردن کودک شما بسیار مهم هستند، ایجاد فضای لازم برای ورود دندان ها در بزرگسالی را نیز به همراه دارند.
از بین رفتن زودرس دندان های شیری فضایی را برای جابجایی سایر دندان ها باز می گذارد که این می تواند مشکلاتی را چون همپوشانی یا کج شدن را ایجاد کند. فراموش نکنید دندان هایی که بیش از حد جابجا شوند را نمی توان به خوبی مراقبت نمود.

10. بلیچینگ برای دندان های شما ضرر دارد

در روزهایی که بلیچینگ تازه وارد عرصه دندانپزشکی شده بود، بیماران اغلب بلیچینگ را برای دندان های خود مضر می دانستند. از آنجایی که خاصیت اسیدی سفید کردن دندان ها باعث حل شدن مینای دندان می شود، دندان های شما میتوانند در برابر انواع حفره ها و پوسیدگی دندان آسیب پذیر باشند. با این حال دیگر این مشکل وجود ندارد. هم اکنون دندانپزشکان از روش های بلیچینگ ایمن و غیر اسیدی برای سفید شدن دندان ها استفاده می کنند و از این رو این باور غلط در مورد دندان ها وجود ندارد.

11. مسواک زدن سخت تر بهتر است

خیلی ها بر این باورند که هر چه سخت تر مسواک بزنند دندان هایشان سالم تر خواهند ماند. اما در واقع این گونه نیست. سعی کنید که همیشه هنگام مسواک زدن به نواحی مثل لثه توجه کنید. مسواک زدن بیش از اندازه می تواند لثه ها را عقب برده و بخشی از دندان را که توسط مینا محافظت نمی شود در معرض دید قرار دهد. علاوه بر این، این باور غلط می تواند خطر پوسیدگی دندان ها را افزایش دهد.

12. از مصرف فلوراید باید خودداری شود

برخی از جدیدترین مطالب علمی منتشر شده با موضوع فلوراید نشان داده اند که استفاده موضعی از فلوراید زمانی که مستقیما روی دندان ها قرار می گیرد می تواند به عنوان یک عامل پیشگیری در برابر حفره و پوسیدگی عمل کند. اما هنوز هم این باور غلط در مورد سلامت دهان و دندان وجود دارد که نباید از فلوراید استفاده نمود. لازم به ذکر است بیمارانی که بیشترین شانس را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان دارند باید در مورد افزودن درمان های فلوراید به استراتژی مراقبت های پیشگیرانه با دندانپزشک خود صحبت کنند.

13. سلامت ضعیف دهان و دندان تنها دلیل بوی بد دهان است

اگر از بوی بد مزمن دهان رنج می برید مراجعه به دندانپزشک باید اولین گزینه درمانی باشد. درست است که رویکرد شما در مورد مراقبت های دهان و دندان می تواند بوی بد را بهبود بخشد اما صرفا این تنها دلیل نیست و در حقیقت بوی بد دهان در طی یک دوره طولانی مدت می تواند نشان دهنده مشکلات تنفسی، مشکلات ریوی و شرایط نامساعد در سایر قسمت های بدن شما باشد.

14. خونریزی لثه امری طبیعی است

یکی از باورهای غلط دیگر در ارتباط با دندان ها این است که اگر هنگام مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان، دچار خونریزی لثه شدید این امری طبیعی است اما در واقع این می تواند به التهاب لثه رخ دهد. زمانی که تجمع بیش از حد پلاک سبب التهاب یا بیماری لثه شود لثه ها ممکن است که خونریزی کنند. برای جلوگیری از این مسئله شما باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا او بهترین گزینه درمانی را به شما ارائه دهد.

15. کشیدن نخ دندان لازم نیست

نخ دندان بخشی جدایی ناپذیر در حفظ سلامت دهان و دندان است. طبق آمار به دست آمده می توان گفت کمتر از نیمی از مردم از نخ دندان استفاده می کنند. نخ دندان می تواند تقریبا هشتاد درصد از پلاک ها را از بین ببرد. رسوبات پلاک باعث پوسیدگی دندان شده و شما می توانید با کشیدن نخ دندان آنها را از بین ببرید.

16. جویدن آدامس عملکردی مشابه مسواک زدن دارد

شما نباید به این باور غلط در مورد بهداشت دهان و دندان که اذعان می دارد جویدن آدامس می تواند جایگزینی برای مسواک باشد گوش فرا دهید. درست است که برخی از آدامس ها می توانند باعث تمیز تر شدن دندان ها و ایجاد تنفس بهتر شوند و حتی برخی از دندانپزشکان، انواع آدامس بدون قند برای دندان ها توصیه می کنند، اما هنوز به این سطح نرسیده اند که بتوان آنها را جایگزین مسواک نمود.

17. از بین رفتن مینای دندان باعث حساسیت می شود

حساسیت دندان ها دلایل زیادی دارد و صرفا از دست دندان مینای دندان منجر به این مسئله نمی شود. موارد دیگری چون دندان قروچه، خمیر دندان های ساینده و ... می توانند باعث بروز حساسیت شوند. اگر شما نیز دندان های حساسی دارید بهتر است که در مورد علائم خود با دندانپزشک مشورت کنید.

18. بیماری لثه فقط می تواند به دهان آسیب برساند

آخرین باور غلط در ارتباط با سلامت دهان و دندان که در این مقاله در مورد آن توضیح خواهیم داد این است که بیماری لثه فقط می تواند به دهان آسیب برساند. در واقع این درست نبوده و باکتری های موجود در لثه ها می توانند به سایر قسمت های بدن سرایت کنند. مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده و نشان می دهند که بیماری لثه می تواند به سلامت کلی بدن و با بیماری هایی همچون بیماری های قلبی، دیابت و حتی برخی از انواع سرطان ها مرتبط باشد.

سخن پایانی

باورهای غلط زیادی در مورد بهداشت دهان و دندان وجود دارند که ما را از حقایق دور نگه داشته و نمی توانیم به واسطه آنها به لبخند ایده آل و سلامت کامل دندان های خود دست یابیم. از این رو بهتر است که همیشه تمامی جوانب را با دقت در نظر داشته باشیم و با مراجعه منظم به دندانپزشکی، سلامتی دهان و دندان خود را تضمین کنیم.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!