02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

مزایا و معایب آمالگام

زمان مطالعه : 6 دقیقه | منتشر شده در: 1400/01/22

بروزرسانی شده در: 1401/12/16

پر کردن و ترمیم یکی از رایج ترین شیوه های مورد استفاده در کلینیک دندانپزشکی است که امروزه بیش از پیش رواج شده است. دندان هایی که دچار پوسیدگی می شوند را باید از طریق پر کردن، به حالت اولیه باز گرداند. اما یکی از سوالاتی که در این خصوص مطرح است، مربوط به ماده ترمیمی یا پر کنندگی دندان است. برای پر کردن دندان ها و ترمیم آن ها معمولا از ماده کامپوزیت یا آمالگام استفاده می شود.

اکثرا با کامپوزیت آشنا هستید. اما آمالگام چیست؟ آمالگام یک ماده پر کننده دندان است که تفاوت های زیادی با ماده کامپوزیت دارد. در این مطلب از وب سایت دکتر محمدی قصد داریم تا شما را با آمالگام آشنا کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

آشنایی با آمالگام

همانطور که گفتیم آمالگام یکی از مواد بسیار مستحکم پر کننده دندان است که مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد. کلمه آمالگام در فارسی به معنای ملغمه است. ملغمه یعنی ترکیبی از چند فلز. آمالگام نیز ترکیبی از چند فلز مستحکم است. حدود نیمی از وزن آمالگام را عنصر جیوه تشکیل می دهد. مابقی این ماده از ترکیب فلزاتی همچون: قلع، مس و نقره تشکیل می دهند. مخلوط این فلزان ماده ای مستحکم و غیر قابل نفوذ را ساخته است که امروزه در علم پزشکی از آن به عنوان ماده پر کننده دندان استفاده می کنند.

استفاده از آمالگام برای پر کردن دندان ها ویژگی های منحصر به فردی دارد. طبق تحقیقات به دست آمده دندانی که با آمالگام پر شده باشد حدودا می تواند تا 170 سال عمر کند. اما یکی از سوالاتی که در ذهن بیماران مطرح می شود این است که آیا ترکیب این فلزات و باقی ماندن آنها در دهان باعث بروز مشکلاتی نمی شود؟

آمالگام

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

آیا استفاده از آمالگام در ترمیم دندان برای انسان خطر ساز می شود؟

برخی افراد گمان می کنند که استفاده از جیوه و ماندن آن به همراه چند فلز دیگر در دهان باعث بروز مشکلات خطرناکی در انسان می شود. اما این باور کاملا غیر علمی و بی پایه و اساس است. تحقیقاتی که بر روی انسان های مختلف انجام شده نشان داده که وجود این فلزات و ترکیب آمالگام در دهان، در کوتاه مدت و دراز مدت، نمی تواند هیچ خطری برای سلامتی انسان باشد.

باور خطر ساز بودن آمالگام توسط سازمان های معتبر بهداشتی مانند سازمان غذا و دارو آمریکا و ADA یا همان جامعه پزشکان آمریکا رد شده است. تمامی این سازمان ها و دیگر سازمان های معتبر جهانی آمالگام را به عنوان یک ماده بی خطر می شناسند. این تاییده طبق تحقیقاتی که روی انسان های مختلف مانند کودکان بالای شش سال، مادران شیرده و افراد بالغ گرفته شده است، مطرح شده است. میزان جذب جیوه ای که از طریق آمالگام جذب بدن می شودف در مقایسه با غذاهای دریایی که ما مصرف میکنیم بسیار ناچیز است.

آمالگام

مطالب مرتبط: قیمت لمینت دندان 

مزایای استفاده از آمالگام

اما هر ماده ای دارای مزایا و معایبی است که قصد داریم در این بخش در مورد مزایای استفاده از آمالگام با ما صحبت کنیم. مهم ترین مزیت آمالگام به استحکام و پوشش مناسب آن است که در قیمت های خالی دندان ایجاد می کند. استحکام بالایی که این ماده دارد باعث شده تا از آن بیشتر برای پر کردن دندان های آسیا یا همان مولر استفاده کنند.

این ماده می تواند به خوبی تمامی فضای خالی دندان را پر کند . جلوی نفوذ باکتری ها و عواملی که باعث پوسیدگی دندان می شود را بگیرد. با این اوصاف باید بگوییم که مزیت اصلی آمالگام، مهر و موم کردن بسیار عالی درز ها است.

آمالگام

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

معایب استفاده از آمالگام

اما همانطور که از مزیت های آمالگام مطلع شدید لازم است تا معایب استفاده از این ماده برای پر کردن دندان را نیز بدانید. اولین موضوعی که سبب نارضایتی برخی افراد می شود و جزو معایب استفاده از آمالگام می باشد، رنگ نامناسب و ظاهر نه چندان زیبای آن است. معمولا آمالگام نقره ای رنگ است که استفاده از آن بر روی دندان، زیبای را ایجاد نمی کند.

نبود زیبایی و نا مناسب بودن رنگ این ماده، باعث شده تا اکثر افراد اجرای کامپوزیت را به جای آمالگام برای ترمیم دندان های خود انتخاب کنند.البته این تنها عیب آمالگام نیست. وجود این ماده در دندان برای برخی افراد احساس نا خوشایندی ایجاد می کند. هنگام غذا خوردن و نوشیدن یا حتی به هنگام موجه با سرما و گرما، برخی افراد دچار حساسیت هایی می شوند. البته لازم است بگوییم که اکثر این حساسیت ها موقت و گذرا است و معمولا تا حدود 15 روز نسبت به این حالت ها حساس هستند.

آمالگام

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

شما برای ما از آمالگام بنویسید

در این مطلب از وبسایت دکتر محمدی سعی کردیم تا یکی از مهم ترین خدمات دندان، دندان پزشکی که جهت پر کردن دندان ها از آن استفاده می شود را به شما معرفی کنیم. شما می تونید با مطالعه این مطلب و آشنایی با آمالگام نسبت به انتخاب آن برای پر کردن دندان خود استفاده کنید. شما می توانید در تمامی سوالات خود در خصوص آمالگام را از ما بپرسید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!