02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

دلیل افتادن زودهنگام دندان شیری چیست

زمان مطالعه : 6 دقیقه | منتشر شده در: 1400/02/03

بروزرسانی شده در: 1401/12/16

افتادن زودهنگام دندان شیری و علل آن یکی از مسائلی است که می تواند اغلب سبب نگرانی والدین شده و از این رو آنها دوست دارند که در مورد علل، عوارض، روش های پیشگیری و درمان این مسئله آگاهی کافی داشته باشند. درست است که روزی بالاخره دندان های شیری افتاده و دندان های دائمی جایگزین می شوند اما گاهی اوقات این مسئله بسیار زود رخ می دهد.

به خاطر داشته باشید که تکامل دندان های شیری از دوران جنینی آغاز شده و از این رو مراقبت های درست مادران در بارداری می تواند نقش بسزایی را در سلامت دندان های شیری داشته باشد. علاوه بر این، دندان های شیری به جهت اینکه مرتبط با توسعه و شکل گیری دهان و فک کودک می باشند و نقش بسزایی را در غذا خوردن و گفتار کودکان ایفا می کنند، بسیار اهمیت دارند. در ادامه با این مطلب از سایت دکتر محمدی همراه باشید.

چه عواملی باعث افتادن زودهنگام دندان های شیری می باشد؟

شرایط مختلفی هستند که باعث افتادن زودهنگام دندان شیری می شوند از جمله:

  • ضربه به دندان ها در اثر حادثه یا آسیب دیدگی؛
  • پریودنتیت که یک عفونت جدی لثه به شمار رفته و می تواند به طوری بافت لثه و استخوان اطراف را ضعیف کند تا جایی که دیگر نمی توانند دندان ها را پشتیبانی کنند؛
  • برخی از شرایط خاص پزشکی مانند هیپوفسفاتازی (Hypophosphatasia). هیپوفسفاتازی نوعی اختلال ژنتیکی است که رشد استخوان ها و دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهد و یا برخی از انواع سرطان ها طی دوران کودکی.

علاوه بر موارد بالا، پوسیدگی شدید دندان نیز می تواند منجر به عفونت های جدی شود و دندانپزشک مجبور شود قبل از افتادن دندان، آن را بکشد. به همین ترتیب، زمانی که ترومای دندانی باعث شُل شدن دندان شیری می شود، دندان عفونی شده و باید به طور کامل از دهان خارج شود.

افتادن زودهنگام دندان شیری

مطالب مرتبط: قیمت لمینت دندان 

عوارض افتادن زودهنگام دندان شیری چیست؟

اگر دندان شیری خیلی زود از دست برود، می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی برای دندان های دائمی شده و نیز بر رشد عضلات و استخوان فک نیز تأثیرات منفی را به همراه داشته باشد. در واقع زمانی که دندان شیری زودتر از موعد بیفتد، جای خالی آن توسط دندان های دیگر اشغال شده و این مسئله سبب کج شدن دندان های مجاور خواهد شد. علاوه بر این، در برخی شرایط این وضعیت می تواند روی تکلم کودک نیز اثر منفی داشته باشد.

روش های پیشگیری از افتادن زودهنگام دندان شیری

اگرچه همیشه جلوگیری از از بین رفتن زودهنگام دندان های شیری کودکان امکان پذیر نیست، اما با اقدامات مختلفی می توانید این احتمال را کاهش دهید:

  1. ابتدا به کودک خود کمک کنید تا بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کند. از بخواهید که روزانه دو بار مسواک بزند و همچنین مطمئن شوید که به طور مرتب از نخ دندان استفاده می نماید.
  2. مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی شیرین را برای کودکان خود محدود کرده و غذاهایی را که از نظر تغذیه ای متعادل هستند در برنامه غذایی آنها بگنجانید.
  3. مطمئن شوید که کودک شما در تمرینات ورزشی تماسی برای محافظت از دندان ها و لثه خود از محافظ استفاده می کند. محافظی که توسط یک دندانپزشک متخصص ساخته شود می تواند بهترین محافظت را برای دهان فرزند شما ارائه دهد.
  4. کودک خود را به طور منظم برای معاینه دهان و دندان، نزد دندانپزشک کودکان ببرید. ویزیت های معمول دندانپزشکی می تواند نقش مهمی را در تشخیص و جلوگیری از افتادن زودهنگام دندان شیری داشته باشند. در واقع، اگر دندانپزشک تشخیص دهد که کودک شما در معرض خطر از دست دادن زودهنگام دندان شیری است، می تواند آن را کنترل نموده و بهترین راه حل را ارائه دهد.
  5. زنان در دوران بارداری باید به منظور استحکام دندان های کودک خود، تغذیه صحیحی داشته باشند.

افتادن زودهنگام دندان شیری

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

درمان از دست رفتن زودهنگام دندان های شیری

همانطور که در بالا ذکر شد، دندان های شیری عمدتا در اثر پوسیدگی و یا وارد آمدن ضربه به دهان می افتند. از دست دادن زودهنگام این دندان ها می تواند توأم با عوارضی بوده و از این رو این مشکل باید در اسرع وقت از طریق ارزیابی متخصص ارتودنسی و یا دندانپزشک متخصص برطرف شود.

برای امکان پیوند مجدد دندان شیری، می توان دندان را در شیر قرار داده و به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمود. اگر متخصص بتواند آن را پیوند دهد که بسیار عالی است اما در غیر این صورت، کودک باید تا زمان رشد دندان های دائمی خود از فضا نگهدارنده دندان یا space maintainer  استفاده نماید.

به طور کلی دو نوع فضا نگهدارنده دندان کودک وجود دارد: فضا نگهدارنده بند و حلقه و دو طرفه.

فضا نگهدارنده بند و حلقه: زمانی که دندان مولر شیری اول بیفتد می توان از فضا نگهدارنده بند و حلقه استفاده نمود. برای این کار، دندانپزشک با کشیدن یک بند دور مولر دوم و امتداد حلقه سیمی تا طرف مقابل این کار را انجام می دهد. امتداد بند و حلقه از مولر شیری اول تا دائمی به گونه ای ادامه می یابد تا فضای مناسب برای رشد پرمولر حفظ شود.

  1. فضا نگهدارنده دندان دو طرفه: اگر در یک قوس دهانی بیش از یک دندان و یا مولر دوم از بین رفته باشد، در این هنگام از فضا نگهدارنده دو طرفه استفاده می شود. این نوع فضا نگهدارنده بسیار پر کاربرد بوده و عمدتا با باندهایی به دندان های عقب دو طرف دهان متصل می شود. این دستگاه ها به معنای واقعی کلمه فضای باقی مانده را حفظ کرده و از جابجایی دندان های اطراف جلوگیری می کنند.

افتادن زودهنگام دندان شیری

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

سخن پایانی

اگر شما نیز این نگرانی را دارید که کودک دلبندتان خیلی زود دندان های شیری خود را از دست بدهد، می توانید به یک دندانپزشک با تجربه و با مهارت مراجعه نمایید. به طور قطع، دندانپزشک متخصص می تواند سلامت دندان های کودک شما را ارزیابی نموده و به او در حفظ لبخندی زیبا کمک کند. امیدواریم این مطلب از کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی مورد پسند شما قرار گرفته باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!