02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ایمپلنت دندان به عکس رادیولوژی نیاز دارد؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1401/04/08

بروزرسانی شده در: 1403/01/03

امروزه ایمپلنت دندان نسبت به سال های پیش در میان مردم، مقبولیت بیشتری کسب کرده است. کاشت ایمپلنت دندان و استفاده از آن به جای دندان های از دست رفته جزو انتخاب های پر تکرار مردم واقع شده است. برای اینکه بتوانید ایمپلنت موفقیت آمیزی را پشت سر بگذارید باید مراحل مختلفی طی شود. یکی از مهم ترین این عوامل، ارزیابی ریج استخوان فک قبل از آغاز جراحی در محل کاشت ایمپلنت دندان است. اگر مراحل کاشت ایمپلنت دندان را سپری کنید در مراحل اغازین از شما عکس رادیولوژی خواسته خواهد شد. همین مسئله سبب می شود از خود بپرسید آیا ایمپلنت دندان به عکس رادیولوژی نیاز دارد؟ چرا باید برای انجام جراحی محل کاشت ایمپلنت دندان، عکس رادیولوژی ارائه کنیم؟ پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما در وبسایت دکتر محمدی همراه باشید تا بدانید چرا ایمپلنت دندانی به عکس رادیولوژی نیاز دارد.

عکس قبل و بعد ایمپلنت

زمانی می توانید بهتر از نقش ایمپلنت دندان در زیبایی صورت خود مطلع شوید که قبل و بعد چهره فردی را که ایمپلنت دندان انجام داده مشاهده کنید. زیبایی دندان ها و صورت تاثیر مستقیمی از شیوه جراحی می گیرد به همین خاطر است که برای زیبایی ریج استخوان فک قبل از جراحی در محل کاشت ایمپلنت دندان عکس رادیولوژی گرفته می شود. قبل و بعد ایمپلنت و نقش آن در زیبایی چهره را در تصاویر زیر می توانید مشاهده کنید.

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

با چه اهدافی تصاویر رادیوگرافی گرفته می شود؟

گفتیم که برای جراحی کاشت ایمپلنت دندان به عکس رادیولوژی نیاز خواهید داشت. اما به نظر شما چرا باید از این تصاویر استفاده کرد. یا به عبارت ساده تر، اهداف تصویربرداری رادیوگرافی چیست؟ گرفتن تصاویر رادیولوژی با چندین هدف انجام خواهد شد. وجود یا عدم وجود بیماری در بیمار، تبادل اطلاعات کلینیکی و رادیولوژی، بالاتر بردن دقت محاسبات، گرفتن تصویر های مقطعی از قوس دندان برای دیدن اندازه و طول استخوان فک در جهات عمودی و آناتومی داخلی و تعیین کیفیت استخوان فک از جمله مهمترین اهدافی است که برای کاشت ایمپلنت دندان افراد اقدام به تصویر برداری رادیوگرافی می کنند. بنابر این دانستید که چرا ایمپلنت دندان به عکس رادیولوژی نیاز دارد. اما برای گرفتن عکس رادیولوژی نیز می توانید با تکنیک های مختلفی این کار را انجام دهید. در حال حاضر گرفتن تصویر رادیولوژی با هزینه ای معقول برای بیماران در دسترس خواهد بود. شما می توانید این کار را با تکنیک های گوناگونی انجام دهید. در ادامه دو تکنیک مهم برای گرفتن عکس رادیولوژی را به شما معرفی خواهیم کرد.

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

عکس رادیولوژی اشعه ایکس با استفاده از تکنیک داخل دهانی

اکثر افرادی که قصد گرفتن عکس رادیولوژی اشعه ایکس با استفاده از تکنیک داخل دهانی را دارند این کار را در درون کلینیک های دندانپزشکی انجام می دهند. معمولا دستگاه مخصوص این نوع عکس برداری در هر کلینیک دندانپزشکی وجود دارد. پری اپیکال یا همان عکس رادیولوژی اشعه ایکس با استفاده از تکنیک داخل دهانی می تواند موقعیت ساختاری آناتومیکی مختلف  را با دقت بالا نشان دهد. استفاده از این روی می تواند به تشخیص تحلیل استخوان نیز کمک کند. به طور کلی می توان گفت استفاده از عکس رادیولوژی اشعه ایکس با استفاده از تکنیک داخل دهانی یا همان پری اپیکال از جهاتی دارای مزیت و از جهاتی هم دارای محدودیت است.

مشخص کردن تقریبی ارتفاع عمودی ریج آرواره ها، هزینه پایین برای بیمار، گرفتن اطلاعاتی در مورد استخوان از جمله بافت، وجود بیماری و یا تراکم ان، ارائه بهترین تصویر با کمترین نویز و تعیین موقعیت ساختاری آناتومی مانند کانالهای عصبی و سینوس فک بالا از جمله مهمترین مزایایی است که استفاده از عکس رادیولوژی اشعه ایکس با استفاده از تکنیک داخل دهانی دارد. اما در برابر مزایا دارای معایبی نیز می باشد. ارائه تصویر به صورت دو بعدی، محدودیت اندازه فیلم رادیولوژی و عدم ارزیابی دقیق ابعاد عمودی استخوان فک از جمله مهمترین محدودیت هایی است که استفاده از این روش دارد.

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

عکس رادیولوژی اشعه ایکس با استفاده از تکنیک خارج دهانی

عکس رادیولوژی اشعه ایکس با استفاده از تکنیک خارج دهانی یا پانوراما که پنل نیز نام گذاری شده است، یک تصویر رادیولوژی است که از تمام دهان بیمار و دندان های آن عکسبرداری می کند. این تصویر ثبت شده برای بررسی استخوان و محل قرارگیری دندان های بیمار مناسب خواهد بود. معمولا در اکثر کلینیک های دندانپزشکی دستگاه های پانورامیک را در یک اتاق اشعه ایکس به صورت مجزا قرار می دهند تا بیمار برای گرفتن عکس خود وارد آن اتاق مخصوص و پشت دستگاه مربوطه قرار بگیرد.

انتخاب عکس رادیولوژی اشعه ایکس با استفاده از تکنیک خارج دهانی نیز به خودی خود دارای مزایا و معایبی است. هزینه پایین تر برای مراجعه کنندگان، دوز تشعشع بسیار اندک، آماده شدن سریع پلک در کلینیک، تشخیص دقیق وجود یا عدم وجود بیماری و تشخیص ابعاد فضایی آناتومیکی از جمله مهمترین مزایایی است که استفاده از این روش دارد. محدودیت های آن نیز شامل: ارائه تصویر دو بعدی، عدم ارائه اطلاعات در مورد پهنای ریج، رزولوشن پایین و محدود، حساس بودن روش به محل قرارگیری نادرست بیمار و عدم بزرگنمایی یکنواخت در جهات افقی و عمودی از مهم ترین محدودیت هایی است که استفاده از این روش به وجود خواهد آورد.

نتیجه گیری

دانستید که کاشت ایمپلنت دندان می تواند جای خالی دندان های از دست رفته و اصلی شما را پر کند. همان طور که مطالعه کردید، کاشت ایمپلنت دندان در استخوان فک به سپری کردن پروسه خاصی نیاز دارد. سعی کردیم به خوبی برایتان توضیح دهیم که چرا برای کاشت ایمپلنت دندان به عکس رادیولوژی نیاز است. بدون گرفتن و ارائه عکس رادیولوژی نمی توانید به خوبی اقدام به کاشت ایمپلنت دندان کنید. سعی کنید در یک کلینیک دندانپزشکی و تحت نظر یک دندان پزشک متخصص و با تجربه این کار را انجام دهید. کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی آماده است تا از صفر تا صد مراحل کاشت ایمپلنت دندان را به شما کمک کند تا مطلوب ترین نتیجه را شاهد باشید.

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

 بازنویسی: چهارشنبه, 1401/04/08

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

رضارنجبر

سلام ايا جهت ايمپلنت دنداني،راديوگرافي opgضروري هست يافقطcbct كفايت ميكنه؟ قانون جهت ارائه به محاكم چي ميكه؟

دکتر شهاب محمدی

در این باره باید با متخصص خودش صحبت کنید

دکتر شهاب محمدی

در این باره باید با متخصص خودش صحبت کنید

دکتر شهاب محمدی

در این باره باید با متخصص خودش صحبت کنید