02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

تومور در دهان و یا استخوان‌های فک چگونه است؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه | منتشر شده در: 1400/02/20

بروزرسانی شده در: 1401/12/16

آیا می دانید تومور در دهان و یا استخوان های فک چگونه است؟ آیا با روش های درمان آن آشنایی دارید؟ و یا اینکه این نوع توده ها سرطانی هستند؟ تومورها هر نوع رشد غیر طبیعی در داخل و اطراف فک و دهان است که می توانند هم خوش خیم باشند و هم بدخیم و به سایر نقاط گسترش پیدا کنند. در این مقاله قصد داریم توضیح جامعی در مورد تومور در دهان یا استخوان های فک ارائه دهیم. پس تا پایان با  سایت دکتر محمدی همراه بمانید.

تومورها و کیست های فک و دهان

تومورها و کیست های فک و دهان، ضایعات نسبتا نادری هستند که در استخوان فک یا بافت های نرم دهان و صورت ایجاد می شوند. این نوع تومورها که گاهی تومورهای ادنتوژنیک نیز نامیده می شوند، می توانند از نظر اندازه و شدت بسیار متفاوت باشند. این نوع رشد می تواند غیر سرطانی یا خوش خیم باشد اما می تواند گاهی هم تهاجمی باشد و به استخوان و بافت اطراف حمله کرده و دندان ها را جابجا کند.

گزینه های درمان این تومورها بسته به نوع رشد یا ضایعه، مرحله رشد و علائم بیمار می توانند متفاوت باشند. جراحان دهان، فک و صورت می توانند تومور یا کیست را معمولا با جراحی و یا در برخی موارد با درمان پزشکی یا ترکیبی از جراحی و درمان پزشکی درمان کنند.

تومور دهان

بیشتر بخوانید: آیا ایمپلنت دندان در دوران بارداری (حاملگی) خطرناک است؟

 

علل پیدایش تومور در دهان یا فک

تومورها و کیست های فک ادنتوژنیک از سلول ها و بافت هایی نشأت می گیرند که در رشد طبیعی دندان نقش دارند. تومورهای دیگری که روی فک ها تأثیر می گذارند می توانند غیر ادنتوژنیک باشند، به این معنا که از بافت های دیگر فک که به دندان مربوط نیستند ایجاد می شوند. به طور کلی، علت تومورها و کیست فک مشخص نیست. با این حال، برخی از آنها با سندرم های ژنتیکی در ارتباط هستند

افراد مبتلا به سندرم کارسینوم سلول بازال (nevoid basal cell carcinoma syndrome) که سندرم گورلین (Gorlin-Goltz syndrome) نیز نامیده می شود، فاقد ژن سرکوب کننده تومورها هستند. جهش ژنتیکی که باعث بروز این سندرم می شود ارثی بوده و آن می تواند به ایجاد کراتوسیستهای ادنتوژنیک متعدد در داخل فک ها، سرطان های پوستی  متعدد و سایر خصوصیات دیگر شوند.

علائم تومورهای ادنتوژنیک

علائم رایج تومورهای ادونتوژنیک عبارتند از:

  • عدم رویش دندان
  • لقی و سست شدن دندان ها
  • درد یا تورم در فک
  • تورم بدون درد، سخت و گسترده در اطراف دندان ها

به طور کلی، علائم تومورهای ادنتوژنیک تا حدود زیادی بسته به شرایط بیمار متفاوت هستند.

انواع تومورهای فک و دهان

- آملوبلاستوما (Ameloblastoma):

آملوبلاستوما یک تومور کم رشد و معمولا خوش خیم اما شایع است که غالبا در فک و نزدیک به دندان عقل و آسیای ایجاد می شود. این تومور به ساختارهای موضعی مانند استخوان و بافت نرم حمله می کند.

- سلول غول پیکر مرکزی گرانولوم (Central giant cell granuloma):

این ضایعه خوش خیم معمولا در قسمت جلوی فک زیرین رشد می کند و گاهی اوقات می تواند سبب درد و آسیب رساندن به استخوان ها شود. این تومور ممکن است به خودی خود ایجاد و برطرف شود اما به طور معمول این تومورها نیاز به جراحی دارند.

تومور دهان

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

- کیست دانتی ژور (Dentigerous cyst):

این نوع کیست از یک بافت تشکیل شده است که دندان را قبل از بیرون آمدن در دهان احاطه می کند. اغلب آنها پیرامون دندان عقل ایجاد شده و روی فک تأثیر می گذارند.

- کراتوسیست بافت دندانی (Odontogenic keratocyst):

این کیست در فک پایین نزدیک به دندان آسیاب سوم تشکیل می شود و از آنجایی که مشابه به توموری است که پس از جراحی گرایش به بازگشت دارد به آن کراتوسیست می گویند. رشد آن کم بسیار کم بوده و می تواند برای ساختاری موضعی مخرب باشد.

- میکسوم بافت دندانی (Odontogenic myxoma):

این تومور خوش خیم و کم رشد عمدتا در فک پایین به وجود می آید. البته آن می تواند تهاجمی و بزرگ باشد و با حمله به بافت های اطراف، دندان ها را جابجا کند.

زمان مراجعه به پزشک

اگر گمان می کنید که دارای علائم تومور یا کیست فک و دهان هستید بهتر است که با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید. در صورت نیاز، او می تواند شما را به متخصص مناسب برای تشخیص و درمان ارجاع دهد. کلینیک دندانپزشکی محمدی می تواتند بهترین گزینه برای شما باشد. به طور کلی اگر شما علائم زیر را تجربه نمودید باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید:

  • مشکل در بلع
  • مشکل در تنفس
  • تب بالا
  • درد شدید و ناگهانی که با تورم زیاد همراه است
  • حالت تهوع

تومور دهان

مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

درمان تومور در دهان یا استخوان های فک

گزینه های درمانی برای این نوع ضایعات معمولا بسته به نوع تومور یا علائم بیمار متفاوت می باشد و از این رو، تیم درمانی، برای از بین بردن آن، اهداف درمان و ترجیحات شخصی فرد را در نظر می گیرند. درمان تومور و یا توده فک و دهان به طور کلی جراحی می باشد و زمانی که پزشک توده را خارج نمود آن را برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه می فرستد. پس از اینکه آسیب شناس آن را با دقت بررسی نمود، اطلاعاتی را در اختیار پزشک مربوطه قرار می دهد تا او بتواند بر اساس آن عملکرد بهتری داشته باشد.

اقدامات دیگر عبارتند از:

  • درمان پزشکی برای انواع خاصی از تومور یا توده ها
  • بازسازی استخوان فک یا دیگر ساختارها که تخریب شده اند.
  • ارائه مراقبت های حمایتی برای کمک به بهبود سبک زندگی مانند تغذیه، صحبت کردن و گزینه های درمانی برای جایگزین نمودن دندان از دست رفته

با توجه به مطالب بالا اگر شما نیز علائمی دارید که نوید از احتمال داشتن تومور در دهان یا فک را نشان می دهد فورا با دندانپزشک خود تماس بگیرید. این احتمال وجود دارد که توده ها خوش خیم باشند اما شما نباید غفلت کرده و زمان را از دست بدهید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!