02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

چه عواملی باعث عدم موفقیت کاشت ایمپلنت می شود؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/07/20

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

برای کاشت ایمپلنت دندان موفق، علاوه بر این که عمل جراحی باید توسط متخصص و ایمپلنتولوژیست حرفه‌ای انجام بگیرد و جنس ایمپلنت دندانی نیز مناسب باشد؛ حفظ و نگهداری از آن پس از کاشت نیز اهمیت بالایی دارد. اکثر افراد کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت هستند. در صورتی که استخوان فک کافی داشته باشید که به شما اجازه دهد پایه ایمپلنت را در استخوان فک بکارید و به بیماری های پریودنتال نیز دچار نباشید؛ مانعی برای کاشت ایمپلنت وجود نخواهد داشت. اما معمولاً دندانپزشکان کاشت ایمپلنت را به افراد زیر توصیه نمی‌کنند:
افراد سیگاری
افرادی که به بیماری سیستم ایمنی دچار هستند یا داروهایی در ارتباط با آن مصرف می‌کنند
افرادی که در ناحیه گردن یا سر، رادیو تراپی انجام میدهند
بیمارانی که مبتلا به دیابت کنترل نشده هستند
معمولاً دندانپزشکان با انجام برخی تستها شرایط شما را بررسی کرده و مشخص می کند که آیا کاندید مناسبی برای انجام این پدر هستید یا خیر. در هر صورت نمی توان گفت که درصد موفقیت کاشت ایمپلنت دندانی برای همه یکسان است. 
در اکثر موارد بیمارانی که از سلامت عمومی کافی برخوردار باشند و تراکم استخوان فک کافی پس از کشیدن دندان موجود باشد؛ دلیلی ندارد که کاشت ایمپلنت برای آنها با شکست مواجه شود. به طور کلی عوامل موثر در موفقیت آمیز بودن ایمپلنت دندانی، داشتن لثه های سالم و تراکم استخوان کافی برای نگهداری ایمپلنت، بهداشت دهان و دندان و تبحر دندانپزشک است که از عوامل تاثیر گذار روی دوام و طول عمر ایمپلنت دندانی نیز می باشند.
تحقیقات مربوط به ایمپلنتولوژی نشان می دهد که عوامل شکست ایمپلنت را می توان به عوامل مربوط به بیمار به عنوان مثال سالم بودن لثه و استخوان فک، نداشتن عاداتی مانند سیگار کشیدن، کیفیت و کمیت کافی استخوان فک، رعایت بهداشت دهان و دندان و مبتلا نبودن به بیماری های خاص و عوامل مربوط به مشخصات ایمپلنت شامل ابعاد، نوع پوشش، نوع بارگذاری، محل قرارگیری ایمپلنت و تجربه و تبحر دندانپزشک تقسیم کرد. اکثر تحقیقات نشان می دهند که عوامل مربوط به بیمار نقش اساسی تری در موفقیت آمیز بودن کاشت ایمپلنت ایفا می کند که در ادامه این عوامل را با هم مرور می کنیم:
 مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

1. تاثیر سیگار کشیدن روی عدم موفقیت کاشت ایمپلنت

اثرات سیگار کشیدن روی عدم موفقیت ایمپلنت دندان کاملاً اثبات شده است که به علت کیفیت پایین استخوان فک می باشد. نرخ شکست ایمپلنت دندان در افراد سیگاری برای ایمپلنت هایی که در فک بالا کاشته می شوند؛ بیشتر است چون استخوان فک از کیفیت کمتری برخوردار است و به همین علت احتمال آسیب دیدن آنها بیشتر است. نکته اینجاست که نیکوتین موجود در سیگار به صورت جذب موضعی وارد جریان خون می شود و به همین علت ایمپلنت های کاشته شده در استخوان فک پایین در قسمت خلفی در افراد سیگاری نیز با عدم موفقیت کمتری مواجه می‌شوند. چون این ناحیه از فک با زبان پوشانده شده و جریان خون آن ناحیه را نسبت به به جذب تنباکوی سیگار محافظت می کند.
همچنین سیگار کشیدن می تواند تاثیر قابل توجهی روی بروز عوارض جانبی پس از کاشت ایمپلنت مانند تحلیل لثه، تحلیل استخوان فک و افزایش ابتلا به بیماری پری ایمپلنتایتیس داشته باشد که این موارد از عواملی است که روی عدم موفقیت کاشت ایمپلنت در بلند مدت تاثیر گذار است.
در مطالعات نشان داده شده که افراد سیگاری پس از کاشت ایمپلنت بیشتر در ناحیه فک بالا دچار تحلیل استخوان می‌شوند.
 
 
موفقیت ایمپلنت
 مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان
 

2. تاثیر خالی ماندن جای دندان به مدت طولانی روی عدم موفقیت ایمپلنت دندان

برخی افراد پس از سالها که از کشیدن دندانشان می گذرد و جای خالی اثرات قابل توجهی مانند جابجایی دندانهای مجاور یا تحلیل استخوان آن ناحیه را بر جای گذاشته است؛ می خواهند اقدام به کاشت ایمپلنت نمایند. هرچند ایمپلنتولوژیست با انجام درمان های تکمیلی می تواند ایمپلنت دندان را برای آن ها بکارد اما احتمال عدم موفقیت در این بیماران نسبت به سایرین بیشتر است.

3. تاثیر بیماری های دهان و دندان روی عدم موفقیت کاشت دندان

در صورتی که بیمار دچار بیماری های لثه یا پریودنتال، عفونت یا آسیب دیدگی در اطراف ناحیه ای که ایمپلنت قرار است کاشته شود؛ باشد؛ احتمال شکست ایمپلنت دندان بسیار بالا می رود. وجود عفونت شدید در ریشه یکی از دندان ها یا در لثه و همچنین پوسیدگی بسیار شدید دندانهای مجاور ایمپلنت می تواند تاثیر منفی روی موفقیت کاشت ایمپلنت داشته باشد. به همین علت معمولاً دندانپزشک توصیه می کند که ابتدا بیماری های دهان و دندان به طور کامل درمان می شوند و سپس اقدام به کاشت ایمپلنت نماید.
مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

4. تاثیر کافی نبودن تراکم استخوان فک روی عدم موفقیت ایمپلنت دندان

کافی نبودن استخوان فک برای حمایت از پایه ایمپلنت، یکی از عوامل موثر در شکست ایمپلنت دندان است. البته این نقص را می‌توان با انجام عمل جراحی پیوند استخوان یا لیفت سینوس و گزینه های دیگری که جراح به شما پیشنهاد می دهد؛ برطرف کرد. هرچند این عمل‌های جراحی موجب می‌شوند کاشت ایمپلنت حدود ۴ تا ۸ ماه به تعویق بیفتد اما در عوض احتمال موفقیت آن را را افزایش خواهند داد.

5. تاثیر بیماریهای سیستم ایمنی روی عدم موفقیت کاشت ایمپلنت

برای بیمارانی که به بیماری های سیستم ایمنی دچار هستند؛ معمولا نگرانی برای شکست کاشت ایمپلنت وجود دارد چون یکی از شرایط موفقیت آمیز بودن کاشت ایمپلنت دندان توانایی لثه برای بهبود یافتن و کافی بودن تراکم استخوان فک برای تکمیل فرایند اسئواینتگریشن است. علائم معمول بیماری سیستم ایمنی مانند التهاب می تواند از بهبود لثه جلوگیری کند و علاوه بر این برخی از داروهایی که به عنوان ضد التهاب برای این بیماران تجویز می شود؛ منجر به عدم موفقیت کاشت ایمپلنت دندان خواهد شد.
البته تحقیقات نشان می دهد که درصد عدم موفقیت ایمپلنت دندان در افرادی که به بیماری‌های سیستم ایمنی مبتلا هستند؛ چندان تفاوتی با مردم عادی ندارد و تنها در صورتی که دندانپزشک با در نظر گرفتن شرایط خاص آنها اقدام به کاشت ایمپلنت نماید می ‌تواند از موفقیت آمیز بودن، ایمنی و کیفیت بالای آن مطمئن باشد.

6. تاثیر رادیوتراپی سر و گردن روی درصد موفقیت ایمپلنت های دندان

ایمپلنت های دندانی ممکن است تحت تاثیر رادیوتراپی قرار بگیرند؛ مخصوصا برای افرادی که تصمیم دارند در فک بالای خود ایمپلنت دندان بکارند. اما چون انجام رادیوتراپی برای بهبود برخی از سرطان ها در ناحیه سر و گردن ضروری است به همین علت این بیماران بهتر است تا پایان دوره رادیوتراپی و چندین ماه پس از آن با مشورت پزشک اقدام به کاشت ایمپلنت نمایند.

7. تاثیر شیمی درمانی روی درصد موفقیت کاشت ایمپلنت دندان

تحقیقات بسیاری در زمینه شیمی درمانی و کاشت ایمپلنت دندان انجام گرفته و نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند؛ نرخ شکست ایمپلنت بالایی ندارند. بنابراین بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند می توانند اقدام به کاشت ایمپلنت دندان نمایند.
مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

8. تاثیر دیابت کنترل نشده روی عدم موفقیت کاشت ایمپلنت

بیمارانی که مبتلا به دیابت نوع یک و دو هستند و همزمان خواهند اقدام به کاشت ایمپلنت نمایند باید بدانند که این درمان برای آنها غیر ممکن نیست. اما احتمال شکست کاشت ایمپلنت در این بیماران کمی بالاست. به همین علت ایمپلنت های دندانی در بیماران دیابتی باید با احتیاط کامل کاشته شوند. اکثر مطالعات نشان می دهد بیمارانی که دارای دیابت کنترل نشده هستند؛ نرخ موفقیت کاشت ایمپلنت مشابهی با بیماران عادی دارند. بنابراین روش کاشت ایمپلنت برای افرادی که به دیابت کنترل نشده مبتلا هستند؛ منعی ندارد.
پیشرفتها و تحقیقات جدید در زمینه کاشت ایمپلنت نشان می دهد که درصد موفقیت این عمل جراحی امروزه نسبت به گذشته برای افراد دیابتی بسیار افزایش یافته است. معمولا افرادی که دچار دیابت کنترل نشده هستند  به زمان بیشتری برای بهبود یافتن و ریکاوری نسبت به افرادی که دیابت کنترل نشده دارند؛ نیاز دارند.

9. مصرف بیس فسفونات و اثر آن روی کاشت ایمپلنت

اثبات شده است که بیس فسفونات ها تاثیر منفی روی کاشت ایمپلنت دارند. این داروها اغلب توسط بانوانی که به پوکی استخوان دچار هستند؛ مصرف می شود که موجب جلوگیری از کم شدن میزان تراکم استخوان و استحکام آن می شود. اما متاسفانه درمان با  بیس فسفونات  روی درصد موفقیت کاشت ایمپلنت تاثیر منفی دارد.
نتایج مطالعاتی که در دانشگاههای مختلف روی بیماران زن با سنین بالاتر از ۶۰ سال که تحت درمان بیس فسفونات به علت تشخیص پوکی استخوان قرار دارند و عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان را در فک پایین خود انجام داده‌اند؛ نشان می دهد که حدود ۱۱ درصد از ایمپلنت ها با شکست مواجه شده است و ۲۵ درصد آنها نیز یک سال بعد از کاشت ایمپلنت با مشکل مواجه شده است.
چون نتایج تحقیقات دیگر نیز تقریباً همین روند را اثبات کرده‌اند؛ اکثر ایمپلنتولوژیست ها بر این عقیده اند که BPs می تواند روی کیفیت و کمیت استخوان کورتیکال در ناحیه خلفی استخوان فک پایین بیمارانی که به پوکی استخوان مبتلا هستند؛ تاثیر بگذارد و همین علت جراحان باید با احتیاط بیشتری برای این بیماران اقدام به کاشت ایمپلنت نمایند.
مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

10. تاثیر پوکی استخوان روی عدم موفقیت کاشت ایمپلنت

پوکی استخوان نیز از عواملی است که روی عدم موفقیت کاشت ایمپلنت تاثیر می گذارد. نتایج تحقیقات روی بیمارانی که به پوکی استخوان دچار هستند؛ نشان می‌دهد که این عامل یکی از ریسک فاکتورهای عدم موفقیت کاشت ایمپلنت است و اسئواینتگریشن را به تاخیر می‌اندازد و ممکن است موجب شود پایه ایمپلنت های دندانی با استخوان فک جوش نخورند و استحکام کافی برای نگه داشتن پروتز دندان مصنوعی را نداشته باشند.
ایمپلنت های دندانی به بیماران کمک میکنند تا دندان از دست رفته خود را جایگزین کرده و علاوه بر داشتن ظاهری زیبا بتوانند تا پایان عمر از ایمپلنت دندان همانند دندان طبیعی خود استفاده کنند. برای کاشت موفق ایمپلنت دندان بیمار باید تراکم استخوان فک کافی داشته باشد که به نظر می‌رسد در بانوانی که به بیماری پوکی استخوان مبتلا هستند؛ این فاکتور وجود نداشته باشد. البته نمی‌توان گفت که پوکی استخوان به طور کامل با کاشت ایمپلنت متناقض است.
برخی مطالعات نشان می دهند که اکثر بیماران زن بالای ۵۰ سال به پوکی استخوان دچار هستند. این بیماری استخوان های بدن را که شامل استخوان فک نیز می شود؛ ضعیف می کند. به همین علت متخصصین معتقدند افرادی که دچار پوکی استخوان هستند نباید ایمپلنت دندان انجام دهند؛ چون فرآیند بهبود استخوان فک اطراف پست های ایمپلنت با مشکل مواجه خواهد شد و ریسک عدم موفقیت کاشت ایمپلنت افزایش خواهد یافت.
اما خوشبختانه در مطالعات اخیر در رابطه با ایمپلنت دندان و پوکی استخوان مشخص شده زنانی که از داروهایی به جز بیس فسفونات برای درمان پوکی استخوان استفاده می کردند توانستند ایمپلنتهای دندانی را با موفقیت بکارند.
خوشبختانه تا به حال هیچ کدام از زنان مبتلا به پوکی استخوان که داروهایی به جز بیس فسفونات را مصرف می کردند در درمان پوکی استخوان و ایمپلنت دندان دچار مشکل نشده اند و به همین علت دندانپزشکان توصیه می کنند که این بیماران ایمپلنت دندان را انجام دهند. چون خود پایه ایمپلنت به رشد استخوان فک کمک می کند و به عنوان یک ریشه مصنوعی می تواند جریان خون را در آن ناحیه افزایش داده و به استخوان سازی و در نتیجه کاهش پوکی استخوان کمک کند.
مطالعات بعدی پس از کاشت ایمپلنت در بانوانی که به پوکی استخوان مبتلا بوده‌اند نشان می دهد که پیشرفت تحلیل استخوان بعد از کاشت ایمپلنت در این بیماران به شدت کاهش پیدا کرده و پوکی استخوان آنها نیز بهتر شده است. به همین علت دندان پزشکان در حال حاضر تناقضی بین کاشت ایمپلنت و بیماری پوکی استخوان نمی ‌بینند.

آیا شما هم به فکر کاشت ایمپلنت دندان هستید؟

حتی اگر یکی از عواملی که روی عدم موفقیت کاشت ایمپلنت موثر است را دارید نباید از انتخاب این روش پشیمان شوید. همانطور که در متن بالا اشاره کردیم بسیاری از مشکلات موثر روی عدم موفقیت کاشت ایمپلنت با روش های ترمیمی، تغییر دارو یا گذشت زمان برطرف خواهند شد. بنابراین بهتر است با مشورت با ایمپلنتولوژیست های حرفه ای در کلینیک دندانپزشکی شرایط خود را بررسی کرده و با گرفتن دستورات و توصیه های لازم به منظور کاهش ریسک فاکتورهای موثر بر روی عدم موفقیت کاشت ایمپلنت دندان بهترین درمان را دریافت نمایید.
با وجود اینکه ایمپلنت های دندانی تقریباً یک تکنولوژی نوظهور هستند اما پیشرفت های قابل توجهی در این رشته دندانپزشکی در دهه های اخیر به جراحان و دندانپزشکان این امکان را داده است که ۹۹ درصد بیمارانی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند با ایمنی و اطمینان کامل با استفاده از روش کاشت ایمپلنت دندان درمان کنند.
 مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!