02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

من نیاز به ایمپلنت دندان دارم ولی از جراحی ایمپلنت میترسم، چه باید بکنم؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/07/28

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

مطمئنا صحبت با جراح و ایمپلنتولوژیست با گرفتن اطلاعاتی در خصوص اینکه ایمپلنت دندانی چیستند و چه مزایایی برای شما دارند به شما کمک خواهد کرد که دیگر ترس از جراحی ایمپلنت دندان نداشته باشید.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندانی پیچ های تیتانیومی هستند که در استخوان فک کاشته می شوند سپس یک اباتمنت روی آنها قرار می گیرد تا بتوان تاج دندان مصنوعی یا اوردنچر را روی پایه‌های آن نصب کرد.

مزایای ایمپلنت های دندانی

پیچ های تیتانیومی به عنوان یک ریشه مصنوعی که می تواند تاج دندان مصنوعی را پایدار نگه دارد؛ در استخوان فک عمل می کند شاید. شما از اینکه به مواد فلزی ایمپلنت دندان حساسیت داشته باشید می ترسید اما باید بدانید که تیتانیوم مورد استفاده در پایه ایمپلنت یک ماده سازگار با بدن انسان است و حتی اگر دندان پزشک تشخیص دهد که شما به فلزات آلرژی دارید می توانید از پایه های ایمپلنت زیرکونیومی استفاده کنید.
اگر در حال استفاده از دندان مصنوعی متحرک هستید مطمئن باشید که جایگزین کردن آن با ایمپلنت های دندانی بهترین انتخاب شما خواهد بود چون علاوه بر این که دیگر نیازی نیست دندان ها را شبها از دهان خود بیرون بیاورید می توانید به راحتی هر آنچه را که دوست دارید بجوید و دیگر نگران بیرون افتادن دندان مصنوعی از دهان خود نباشید.
اگر از درد حین عمل جراحی کاشت ایمپلنت و یا بعد از آن می ترسید بهتر است مطلب زیر را با دقت بخوانید:
احساس درد و ناراحتی تا حدودی برای بیمارانی که عمل کاشت ایمپلنت را انجام می‌دهند طبیعی است به هر حال عمل جراحی ایمپلنت دندان با پاره شدن بافت لثه و دریل کردن استخوان فک همراه است. هر چند که دندانپزشک تلاش می کند که کمترین آسیب را به بافت‌های دهان بیمار برساند اما بعد از عمل جراحی در فرایند ریکاوری داشتن احساس درد و کاهش آن با مصرف مسکن ها کاملاً طبیعی است. اما می توانید مطمئن باشید که حین انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان هیچگونه دردی احساس نخواهید کرد. چون این عمل جراحی معمولاً در حالت ناهوشیاری بیمار انجام می گیرد.
جراح حین عمل جراحی کاشت ایمپلنت از بیهوشی عمومی و بی حسی موضعی استفاده می کند؛ به همین علت این عمل جراحی اصلاً در ناک نیست. بافت دهان شما در ناحیه ای که قرار است ایمپلنت کاشته شود کاملاً بی حس شده و در نتیجه دردی احساس نخواهید کرد فقط ممکن است در صورتی که بی‌حسی موضعی باشد تا حدودی دریل کردن استخوان شما را آزار دهد. اما حتی اگر ترس از جراحی ایمپلنت می توانید از ایمپلنتولوژیست بخواهید شما را تحت بیهوشی کامل عمل کند.
 
 
  1. ترس از جراحی ایمپلنت
 مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان
 
بعد از عمل جراحی زمانی که بی حسی از بین رفت با مصرف مسکن های تجویز شده توسط جراح درد به حداقل خود خواهد رسید و شاید کمی سوزش را در ناحیه استخوان فک خود احساس کنید. البته بروز کبودی و کمی خونریزی و تورم نیز کاملا طبیعی است و نباید از آنها بترسید چون خود به خود پس از دو تا سه هفته از بین خواهند رفت و می توانید به زندگی عادی خود ادامه دهید.
عوامل مختلفی وجود دارد که بر میزان دردی که پس از جراحی کاشت ایمپلنت احساس می کنید؛ تاثیر گذار است. اگر جراحی شما کمی پیچیده باشد و نیاز به پیوند استخوان، جراحی سینوس یا شرایط درمانی دیگری نیاز باشد باید انتظار کمی درد پس از عمل جراحی را داشته باشید.
اما خبر خوب این است که وقتی تاج دندان مصنوعی روی پایه ایمپلنت قرار می گیر؛د هیچ گونه درد و ناراحتی وجود نخواهد داشت و می توانید تا پایان عمر هر غذایی که دوست دارید با ایمپلنت های خود هرچیزی را مانند دندان طبیعی بجوید.
همانطور که اشاره کردیم دلیلی ندارد که از عوارض جانبی کاشت ایمپلنت مانند کبودی، خونریزی و تورم بترسید. تمام این عوارض طی یک هفته تا ۱۰ روز از بین میروند و درد ناشی از آن ها نیز با مصرف مسکن ها به طور کامل قطع خواهد شد. همچنین روش های تکمیلی مانند استفاده از کیسه یخ روی دهان نیز به شما توصیه می شود تا فرایند بهبود را هرچه سریعتر طی کنید.
شاید فکر می کنید ریکاوری بعد از عمل جراحی ایمپلنت بسیار طولانی است و به همین علت از ایمپلنت دندان می‌ترسید. البته درست است که فرایند ریکاوری بعد از کاشت پایه ایمپلنت چندین ماه طول می‌کشد اما به این معنی نیست که شما در طی این مدت آزار خواهید دید. بلکه حتی دندان پزشک می تواند با قرار دادن تاج دندان مصنوعی موقتی به شما این امکان را بدهد که طی این چند ماه از ایمپلنت دندان خود مانند دندان طبیعی استفاده کنید. فقط باید به توصیه های دندانپزشک در خصوص وارد نیاوردن فشار بیش از حد به پایه ایمپلنت توجه کنید.
مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان
در صورتی که تمام توصیه‌های دندانپزشک اعم از مصرف مسکن ها مانند ایبوپروفن را به درستی دنبال کنید؛ درد ناشی از آن کاملاً قابل تحمل خواهد بود. اما سعی کنید همان دوزی را که دندان پزشک به شما توصیه کرده مصرف کنید. استفاده از کیسه یخ برای کاهش تورم، روی لبها و گونه بلافاصله پس از اینکه به خانه برگشتید می‌تواند به شما کمک کند.
قرقره آب نمک از دیگر راهکارهایی است که هم جلوی عفونت ناحیه ایمپلنت شده را می گیرد و هم از لثه های شما محافظت کرده وبه  بهبود سریعتر آنها کمک می کند.
رعایت رژیم غذایی تجویز شده توسط جراح شامل خوردن بستنی، اسموتی، ماست و غذاهای نرم طی چند روز و حتی یک هفته پس از زمان جراحی کاشت ایمپلنت در کاهش عوارض جانبی و بهبود سریع تر شما تاثیر بسیار زیادی دارد.
ترس از جراحی ایمپلنت بسیاری از بیماران از عفونت ناحیه ایمپلنت شده پس از عمل جراحی است و به همین علت این عمل را به تعویق می اندازند. باید به شما بگوییم که اگر از جمله افرادی هستید که بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت می کنید هیچ دلیلی وجود ندارد که ایمپلنت دندان شما عفونت کند اما حتی اگر این اتفاق بیفتد و شما به طور منظم چکاپ های خود را نزد دندانپزشک انجام دهید؛ عفونت به سرعت تشخیص داده شده و درمان خواهد شد.
در ادامه توصیه دکتر شهاب محمدی - ایمپلنتولوژیست و جراح دندان - را به بیمارانی که از ایمپلنت دندان می ترسند؛ می خوانیم:
"من همواره با بیمارانی مواجه می شوم که می گویند مدت زیادی است که تصمیم گرفتم ایمپلنت دندان انجام دهم اما از آن میترسم به خاطر همین این عمل را به تعویق انداخته ام و جای خالی دندان مرا اذیت میکند.
ترسیدن از عمل جراحی ایمپلنت دندان تا حدودی معقول است. چون به هر حال یک عمل جراحی هزینه‌بر و طولانی مدت است که معمولاً افراد اطلاعات چندانی در خصوص آن ندارند. برخلاف تصور بیماران که فکر می‌کنند خود عمل جراحی کاشت ایمپلنت ترسناک است باید بگویم اصلی‌ترین مرحله ای که بیمار باید از آن بترسد مراقبت هایی است که بعد از عمل جراحی از ایمپلنت دندان می کند. بنابراین در صورتی که بیمار به توصیه های دندانپزشک توجه کند؛ هیچ مشکلی در حین عمل جراحی کاشت ایمپلنت و پس از آن نخواهد داشت.
اکثر بیماران، نظرات افرادی که کاشت ایمپلنت انجام داده و با مشکل مواجه شده اند را می خوانند و تصور می کنند این مشکلات حتماً برای خودشان هم پیش می آید. در صورتی که بروز هر نوع بیماری مانند پری ایمپلنتایتیس یا التهاب لثه یا عفونی شدن ناحیه ایمپلنت کاشته شده و هر عاملی که موجب شکست روش کاشت ایمپلنت شود؛ دقیقاً به خود بیمار و رعایت نکات بهداشت دهان و دندان و توصیه‌های دندانپزشک بستگی دارد.
بسیاری از بیمارانی که به من مراجعه می کنند از درد ناشی از عمل جراحی کاشت ایمپلنت می ترسند. خوشبختانه باید بگویم که در حال حاضر عمل جراحی کاشت ایمپلنت با تزریق داروهای کاهش هوشیاری و بی حسی موضعی انجام می گیرد و با استفاده از این روش بیمار هیچ گونه دردی حین عمل جراحی احساس نخواهد کرد.
تزریق داروهای کاهش هوشیاری با روش بیهوشی کامل که در بیمارستان برای انجام عمل های جراحی تهاجمی انجام می گیرد کمی متفاوت است. در تکنیک تزریق ماده کاهش هوشیاری در دندانپزشکی بیمار کاملاً بیهوش نمی شود و فقط تا حدودی احساس خواب آلودگی و بی حسی خواهد داشت. به همین علت دندان پزشک می‌تواند بدون بیهوش کردن بیمار به راحتی و بدون اینکه دردی توسط بیمار تجربه شود؛ عمل کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهد.
بنابراین این روش برای افرادی که از درد ناشی از کاشت ایمپلنت می ترسند و یا از بیهوشی کامل پیش از عمل جراحی وحشت دارند؛ بسیار مناسب است. این روش برای بیمارانی که چند پایه ایمپلنت و یا قوس کامل یک فک خود را می‌خواهند ایمپلنت کنند نیز به کار می رود و هیچ محدودیتی ندارد. تجربیات من در مطب نشان داده است که اکثر بیماران زمانیکه متوجه می‌شوند قرار نیست به طور کامل بیهوش شوند و در عین حال دردی نیز احساس نمی کنند؛ دیگر ترسی از انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان ندارند.
  مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال
تجربه عمل کاشت ایمپلنت دندان در مطب من با روش تزریق ماده کاهش هوشیاری نشان داده است که فرآیند ریکاوری و بهبود بیماران نیز با سرعت بیشتری انجام می گیرد. در حقیقت من میتوانم دوز داروها را به درستی برای شما تعیین کنم و این دوز کنترل شده در دوره اولیه بهبود و ریکاوری در بدن شما باقی خواهد ماند و به کاهش درد و ناراحتی و همچنین بهبود سریع تر زخم شما کمک خواهد کرد.
برخی از بیماران نیز از من سوال می کنند که آیا ایمپلنت های دندانی ایمن است؟ البته دقیقا باید بدانیم که منظور آن ها از ایمن بودن ایمپلنت دندان چیست. بسیاری از افراد در حال حاضر در سراسر جهان عمل جراحی کاشت ایمپلنت را با درصد موفقیت بالا انجام می‌دهند. من به بیمارانم اطمینان می‌دهم که پایه تیتانیوم ایمپلنت به طور کامل و استخوان فک آنها طی فرایند اسئواینتگریشن جوش خواهد خورد و هیچگونه مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد کرد. به این مفهوم که پایه فلزی که در استخوان فک قرار می گیرد؛ هیچ گونه واکنش آلرژیک در آینده ایجاد نخواهد کرد.
مطمئنا، در صورتی که این روش ایمن نبود و درصد موفقیت بالایی نداشت بیشتر متخصصان و ایمپلنتولوژیست ها جایگزین کردن دندان های از دست رفته را با ایمپلنت های دندانی برای میلیون ها نفر در سراسر جهان توصیه نمی کردند.
در خصوص درد بعد از عمل جراحی ایمپلنت که بسیاری از بیماران از آن می ترسند نیز باید بگویم مصرف دوز مناسبی از مسکن های موثر می تواند درد را به طور کامل از بین ببرد و برخی از مسکن ها مانند ایبوپروفن و ادویل در حال حاضر کاملا متداول هستند و بیمار با مصرف آنها می‌تواند غذاهای نرم را بدون هیچ مشکلی بجود و زمانی که پس از چند روز تورم از میان رفت کم کم می تواند خوردن غذاهای سفت را نیز شروع کند.
 من به بیمارانم توصیه می کنم که از روز بعد از عمل جراحی قرقره آب نمک را شروع کنند و سعی کنند به آرامی دهانشان را با مسواک تمیز کنند تا مشکلی از لحاظ عفونت برای ایمپلنت دندان پیش نیاید.
با توضیحاتی که دادم امیدوارم تمام بیمارانی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند؛ به این نتیجه رسیده باشند که عمل جراحی کاشت ایمپلنت نه تنها ترسناک نیست بلکه مزایای بسیار زیادی برای آنها دارد. برای تکمیل توضیحات هم باید اضافه کنم که عمل جراحی ایمپلنت دندان در مدت بسیار کوتاهی و براحتی انجام می گیرد و می تواند لبخند زیبا را همراه با عملکردی مناسب به بیمار برگرداند تا مجدداً از زندگی طبیعی خود لذت ببرد.
با غلبه بر ترس و واهمه خود از عمل جراحی کاشت ایمپلنت می توانید کیفیت زندگی خود را با بهره گیری از این روش به طرز چشمگیری افزایش دهید. اگر همچنان سوالاتی در ذهن شما وجود دارد که ترس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت از آنها ناشی می شود می توانید یک جلسه مشاوره رایگان در مطب یا کلینیک دندانپزشکی داشته باشید تا شما را بیشتر راهنمایی کنم."
مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

زهرا

سلام من‌چند سال هست که سه تا از دندون هامو از دست دادم ولی به شدت از ایمپلنت میترسم چون کلا استانه درد پایینی دارم و هر بار به دندان پزشکی مراجعه میکنم دو یا سه آمپول بی حسی برای من‌میزنن ایا بیهوش میکنن برای ایمپلنت ؟ اگر بله ما مراجعه کنیم

دکتر شهاب محمدی

سلام و عرض ادب باید به کلینیک هایی که بیهوشی انجام میدن مراجعه کنید.

...

من دیگه غلط کنم بگم ایمپلنت مگه از جونم سیر شدم🙄

ناشناس

چرا؟؟ مگه چه اتفاقی افتاده ؟ چون من هم میخام ایمپلنت کنم

سینا

اگر احتیاج به ایمپلنت دارید، بنده عضو انجمن آکادمی دندانپزشکان آمریکا با 20% تخفيف بدون ذره ای درد کارتون رو انجام میدم فقط کافیه که به این آدرس جیمیل مشکلتون رو مطرح کنید شماره تماس بگذارید تا منشی باهاتون تماس بگیره و نوبت مشاوره به شما بدیم با تشکر

باران

باعرض سلام، منهم مثل خیلیای دیگە از کاراهای دندانپزشکی میترسم و میخوام کە بطور کامل دندونامو ایمپلنت کنم، جایی خوندم کە با بیهوشی کامل هم انجام میشە، آیا این واقعیت دارە؟؟ ممنون از پاسخگوییتون

دکتر شهاب محمدی

سلام ایمپلنت با دندانپزشک باتجربه اصلا درد نداره و نیازی به بیهوشی نیست.