02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

شرایط ایمپلنت دندان چیست؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/08/10

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

ایمپلنت دندانی بهترین روش جایگزین کردن دندان های از دست رفته هستند اما پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت بهتر است شرایط ایمپلنت دندان و تمام فاکتورهایی که برای تصمیم گیری نسبت به کاشت ایمپلنت ضروری هستند را در نظر بگیرد؛ به این ترتیب می‌توانید روش ایده آل خود را انتخاب کنید.

شرایط ایمپلنت دندان 

پیش از شروع ایمپلنت باید طی جلسه مشاوره، شرایط لثه و استخوان فک را برای جراحی دندان بررسی کنید و بررسی های لازم را به منظور تعیین اینکه آیا کاندید مناسبی برای این عمل جراحی هستید یا خیر انجام دهید.
از جمله شرایط ایمپلنت دندان این است که استخوان فک باید از لحاظ ارتفاع، حجم و کیفیت مناسب باشد که جراح دهان و دندان با توجه به عکس های رادیوگرافی یا همان اشعه ایکس می تواند ارزیابی لازم را از استخوان فک شما داشته باشند.
سلامت عمومی بدن نیز از دیگر شرایط ایمپلنت دندان است که باید به طور کامل بررسی شود تا مطمئن شوید که این فرآیند کاملا برای شما ایمن است. 
سپس جراح شما را از مزایا و معایب ایمپلنت دندانی و عوارض جانبی احتمالی آن آگاه خواهد کرد. همچنین شرایط ایمپلنت و تاثیری که روی زیبایی و ساختار چهره شما نیز خواهد داشت و مزایای دیگر از جمله کمک به رشد استخوان و جلوگیری از تحلیل آن به اطلاع شما خواهد رساند.
در صورتی که نیاز به عمل جراحی جانبی مانند پیوند استخوان داشته باشید نیز در همین مرحله مشخص خواهد شد. داشتن استخوان سالم و با تراکم کافی یکی از مهمترین شرایط ایمپلنت دندان است. به همین منظور اگر جراح تشخیص دهد که نیاز به پیوند استخوان دارید باید استخوان قابل پیوند از بدن شما و یا استخوان مصنوعی گرفته شود و به استخوان فک پیوند بخورد؛ تا ارتفاع و پهنای کافی برای کاشت ایمپلنت ایجاد شود. همچنین در صورت نیاز به پیوند بافت لثه داشته باشید نیز باید پیش از این عمل جراحی کاشت ایمپلنت برای شما انجام گیرد.
از دیگر شرایط ایمپلنت دندان که باید بررسی شود  می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تعداد دندان هایی که باید جایگزین شوند
هدف از کاشت ایمپلنت از لحاظ زیبایی و عملکردی یا هر دو
انتخاب نوع ایمپلنت مناسب
تعیین عمل های جراحی جانبی مورد نیاز
نوع داروهای مصرفی و یا بیماری های خاص
وضعیت سلامت دندان‌های دیگر
بودجه بیمار
 
 
شرایط ایمپلنت دندان چیست
 مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

شرایط موفقیت کاشت ایمپلنت دندان

عوامل بسیاری وجود دارد که در شرایط موفقیت کاشت ایمپلنت دندان تاثیر بسزایی دارد. برخی از آنها در ادامه مطرح شده است:
استخوان فک کافی: پایه های ایمپلنت باید به استخوان فک جوش بخورد تا بتواند پروتز دندان مصنوعی را روی خود نگه دارد. تراکم و کیفیت آن باید به اندازه کافی باشد. به همین دلیل یکی از شرایط موفقیت کاشت ایمپلنت دندان است. کودکان معمولاً کیفیت استخوان فک کافی برای ایمپلنت دندان را ندارد و افرادی که به هر دلیل دچار تحلیل استخوان شده اند نیز باید با انجام پیوند استخوان به شرایط مطلوب برسند.
سلامت عمومی: چون برای کاشت ایمپلنت باید عمل جراحی انجام گیرد شرایط سلامت عمومی شما باید در حالت مطلوب قرار داشته باشد. بیمارانی که سیگار می‌کشند یا الکلی هستند یا به بیماری‌های خاص مانند دیابت مبتلا می باشند؛ درصد موفقیت کاشت ایمپلنت در آنها پایین است. چون روی فرآیند بهبود پایه ایمپلنت به استخوان فک آنها تاثیر می گذارد.
لثه های سالم: از دیگر شرایط موفقیت کاشت ایمپلنت، داشتن لثه های سالم است تا بتواند پایه ایمپلنت و پروتز دندان مصنوعی را روی خود نگه دارد. افرادی که احتمال بروز بیماری پریودنتال در آنها بالاست ممکن است با شکست ایمپلنت دندان مواجه شوند.
رعایت بهداشت دهان و دندان: ایمپلنت دندان باید در شرایط بهداشت کامل حفظ و نگهداری شود. رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و چکاپ های منظم نزد دندانپزشک برای سالم ماندن ایمپلنت  های دندانی ضروری است. به یاد داشته باشید که این عادات حفظ بهداشت و سلامت دهان و دندان موجب سالم ماندن دندان های طبیعی شما نیز خواهد شد.
خودداری از دندان قروچه کردن: در صورتی که دندان قروچه می کنید حتماً این مسئله را با دندانپزشک خود مطرح کنید. چون دندان قروچه کردن هم به پروتز دندان مصنوعی آسیب می رسانند و هم موجب می‌شود پایه ایمپلنت به خوبی با استخوان فک جوش نخورده و در جای خود لق شود.
  مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

آیا بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کنیم؟

فرآیند کاشت دندان معمولاً نیاز به سه مرحله دارد: در مرحله اول دندان طبیعی باید کشیده شود. سپس جراح دهان و دندان در کلینیک دندانپزشکی می تواند پست ایمپلنت را در استخوان فک به جای ریشه دندان طبیعی قرار دهد و زمانی که استخوان اطراف ایمپلنت به اندازه کافی رشد کرد در مرحله سوم پروتز دندان مصنوعی را روی آن قرار دهد.
اگر جراح تشخیص بدهد که دندان شما آنقدر آسیب دیده که باید کشیده شود به شما توصیه می کند که بعد از کشیدن دندان ایمپلنت کنید. هرچند تصمیم‌گیری نسبت به کاشت ایمپلنت دندان به علت طولانی بودن فرآیند کاشت و هزینه ای که به شما تحمیل می‌کند ممکن است کمی چالش برانگیز باشد اما مطمئن باشید که بهترین انتخاب برای جایگزین کردن دندان از دست رفته، ایمپلنت های دندانی است. در صورتی که نسبت به کاشت ایمپلنت تردید دارید بهتر است با جراح در خصوص مزایا و معایب آن صحبت کنید و جایگزین هایی که برای روش ایمپلنت وجود دارد مانند بریج یا دندان مصنوعی را نیز بررسی کنید.

در چه شرایطی باید دندان را کشید؟

شرایطی پیش می آید که دندانپزشک چاره‌ای جز کشیدن دندان ندارد. در صورتی که یکی از شرایط زیر را داشته باشید جراح مجبور است که ریشه دندان شما را از لثه خارج کند:
روی هم افتادن دندان ها
عدم تراز در دندان ها
پوسیدگی شدید دندان

چرا بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کنیم؟

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که  دندان پزشک به شما توضیح خواهد اما به طور خلاصه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
جلوگیری از جابجایی سایر دندانها
حفظ سلامت استخوان فک
جویدن راحت تر غذا ها
حفظ ساختار چهره
زمانی که دندانپزشک یک یا چند دندان شما را می کشد سایر دندانها شروع به جابجا شدن به سمت فضای خالی می کنند و برای جلوگیری از چنین اتفاقی جراح به شما پیشنهاد می دهد که بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کنید تا فضای خالی بین دندانها پر شود.
اگر میخواهید استخوان فک شما تحلیل نرود باید دندان های پایدار، مستحکم و سالمی داشته باشید. زمانیکه یک یا چند دندان خود را از دست می دهید چون دیگر ریشه ای در استخوان وجود ندارد که از آن حمایت کند احتمال تحلیل استخوان به شدت بالا می رود بنابراین بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کنیم تا از تحلیل استخوان جلوگیری شود.
اصلی ترین دلیل وجود دندان ها در دهان شما جویدن غذا هاست. در صورتی که جای یک یا چند دندان شما خالی باشد جویدن غذا برای شما مشکل خواهد بود. اما اگر بعد از کشیدن دندان، ایمپلنت کنید به شما کمک خواهد کرد تا هر نوع غذایی را که دوست دارید به طور کامل بجوید و در نتیجه سیستم گوارش شما نیز با مشکل مواجه نخواهد شد.
لب ها و گونه های شما توسط دندان های تان در جای خود نگه داشته می شود. پس اگر شرایط ایمپلنت دندان را داشته باشید می تواند برای حفظ ساختار چهره به شما کمک کند.
مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

روش های جایگزین ایمپلنت های دندانی

روش های مختلفی جایگزین ایمپلنت دندان وجود دارد اما هیچ کدام از آنها نمی تواند وظایفی که ایمپلنت دندان انجام میدهد را به طور کامل پوشش دهد. اگر می خواهید بدانید چرا بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کنید بهتر است تفاوت روش های جایگزین ایمپلنت دندان را به طور کامل بدانید. روش های جایگزین کردن دندان های از دست رفته به جز ایمپلنت دندان عبارتند از:
1. بریج
2. دندان مصنوعی جزئی
3. دندان مصنوعی کامل
بریج یک تاج دندان مصنوعی است که به دو دندان اطراف آن دندانی که از دست رفته متصل میشود. برای کار گذاشتن بریج باید دندانهای مجاور دندان از دست رفته تراشیده شوند و به عنوان پایه مورد استفاده قرار گیرند. همچنین بریچ نمی‌تواند از تحلیل استخوان ناحیه ای که دندان خود را کشیده اید جلوگیری کند.
دندان مصنوعی جزئی چند پروتز دندان مصنوعی است که معمولاً به جای دو یا سه دندانی که کنار هم کشیده شده باشند؛ قرار می گیرد. هرچند دندان مصنوعی جزئی می‌تواند ظاهر دندان های شما را طبیعی نشان دهد اما شرایط نگهداری آن بسیار مشکل است چون باید هر شب آنها را از دهان خارج کرده و تمیز کنید و همچنین چون اتصال آن به طور کامل با لثه و استخوان فک برقرار نمی‌شود و فقط به صورت یک دندان مصنوعی روی لثه قرار میگیرد؛ هنگام جویدن یا گاهی اوقات هنگام حرف زدن از دهان بیرون می افتد. در این روش نیز تحلیل استخوان در ناحیه ای که دندانها را کشیده اید اتفاق می افتد و پس از مدتی ساختار چهره شما تغییر خواهد کرد.
دندان مصنوعی کامل یک ست کامل از دندان های مصنوعی است که در قوس کامل فک پایین یا فک بالا قرار می گیرد. این نوع دندان مصنوعی نیز باید شبها از دهان خارج شود و پاکسازی گردد. همچنین چون هیچ گونه پایه برای حفظ و نگهداری این دندانها در دهان وجود ندارد مدام جابجا می شوند و بیمار هنگام جویدن یا صحبت کردن با آنها راحت نیست. همچنین استخوان ‌فک به تدریج تحلیل پیدا کرده و ساختار چهره کاملا به هم می‌ریزد.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

چه اتفاقی می‌افتد اگر بعد از کشیدن دندان، ایمپلنت نکنیم؟

در صورتی که بعد از کشیدن دندان ایمپلنت نکنید فضای خالی بین دندان های شما وجود خواهد داشت که پس از مدتی مشکلات دیگری در سایر دندان های شما به وجود خواهد آورد. احساس درد در ناحیه فک، مشکل در جویدن و کج شدن سایر دندان ها و به هم ریختن ساختار چهره از پیامدهای عدم کاشت ایمپلنت دندان است. خالی ماندن جای دندان ها در کوتاه مدت مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند اما اگر نمی خواهید در آینده دچار مشکل شوید و شرایط ایمپلنت دندان را دارید؛ پس از کشیدن دندان باید ایمپلنت کنید.
در صورتی که از جایگزین کردن دندان از دست رفته خود با ایمپلنت  خودداری کنید دندانهای مجاور به تدریج دچار آسیب دیدگی می‌شوند و از جای خود خارج خواهند شد. هر چه زمان بیشتری بگذرد خطر کج شدن دندانهای مجاور جای خالی بسیار بیشتر خواهد شد و استخوان فک نیز تحلیل رفته و ممکن است غذاهای گیر کرده در ناحیه ای که جای دندان شما خالی است موجب رشد باکتری در آن ناحیه شوند و به عفونت لثه دچار شوید. در صورتی که این بیماری ها برطرف نشوند تحلیل لثه و بیماری پریودنتال نیز ایجاد خواهد شد.

آیا بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کنید؟

در صورتی که بعد از کشیدن دندان مدت زیادی منتظر بمانید تحلیل استخوان بروز خواهد کرد و کاشت ایمپلنت نیز با مشکل مواجه خواهد شد. خود ایمپلنت های دندانی تا تکمیل فرآیند بهبود و جوش خوردن به استخوان و اتصال تاج دندان مصنوعی، به چندین ماه زمان نیاز دارند. بنابراین هر چه سریعتر پس از کشیدن دندان شروع به اقدام به کاشت ایمپلنت نمایید به نفع خودتان است.

چه زمانی کاشت ایمپلنت دندان ضروری است؟

کاشت ایمپلنت‌های دندانی زمانی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اید ضروری هستند. ایمپلنت دندان جایگزین مناسبی برای روش های دیگری مانند بریج و دندان مصنوعی است. به هر حال پر کردن جای خالی دندان به منظور جلوگیری از بروز پیامد هایی مانند کج شدن سایر دندان ها ضروری به نظر می رسد. اما اگر می خواهید با مشکلات جدی تری مانند تحلیل لثه و تحلیل استخوان فک مواجه نشوید بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت  کنید.
ایمپلنت های دندانی از لحاظ زیبایی نیز کمک بسیاری به شما خواهند کرد. پایه ایمپلنت داخل استخوان فک به عنوان ریشه مصنوعی عمل کرده و تاج دندان مصنوعی سرامیکی که کاملا شبیه دندان طبیعی شما توسط پریودنتیست در آزمایشگاه تهیه می شود به اصلاح ظاهر دندان های شما کمک خواهد کرد.
از دیگر فواید کاشت ایمپلنت دندان جویدن غذاهای مختلف دقیقا مانند دندان طبیعی خودتان است. ایمپلنت های دندانی پس از بهبود کامل هیچگونه دردی نخواهند داشت و اعتماد به نفس شما را برای حضور در جوامع اجتماعی برخواهد گرداند.
مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

مهناز

سلام همه ی دندان ها پوسیده شده فقط ریشه مونده الان ده سال میشه کلا با لثه هم سطح شدن دندون هام آیا ایمپلنت میشه؟

سلام بابک هستم

سال۹۰تمام دندانهایم راکشیده ام آیاالان که تقریبا۱۰سال ازآن می گذردمی توانم ایمپلنت کنم یانه چرا؟هزینه آن چقدرمیشود؟باتشکر

دکتر شهاب محمدی

سلام بله احتمالا میشه باید تشریف بیارید معاینه میزان تحلیل استخوانتون مشخص بشه.

امیر علی

ده سال پیش دندانهای آسیا را کشیده م لثه تحلیل رفته آیا می توانم ایمپلنت کنم

دکتر شهاب محمدی

سلام با تزریق پودر استخوان بله.