02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/09/11

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

کارسینومای دهان، سرطانی که بیشتر مردم پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت نگران ابتلا به آن هستند. درست است که تمام جراحان، ایمپلنتولوژیست ها و متخصصین سرطان به تمام بیمارانی که قصد کاشت ایمپلنت دارند اطمینان می دهند که جای هیچگونه نگرانی درخصوص ابتلا به سرطان پس از کاشت  ایمپلنت دندان وجود ندارد اما همچنان بسیاری از افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند برای انتخاب روش ایمپلنت تردید دارند و این سوال را مطرح می کنن که آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود؟

برای ساده تر کردن پاسخ به این سوال، باید گفت که سلول های موجود در سطح و لایه های میانی پوست جزو سلول هایی هستند که در عمل جراحی کاشت ایمپلنت تحت تاثیر قرار می گیرند. کارسینوما نوع خاصی از سرطان است که در پوست و سلولهای آن بوجود می آید و گاهی اوقات در تمام بدن پخش می شود. به همین علت بیمارانی که تحقیقاتی در خصوص کاشت ایمپلنت انجام می دهند نگرانند که با توجه به اینکه عمل جراحی ایمپلنت دندان روی همین سلولها تاثیر گذار است آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود؟

تحقیقات نشان می دهد که بیش از 95 درصد افرادی که در معرض ابتلا به این نوع سرطان قرار دارند، کسانی هستند که سیگار یا مشروبات الکلی مصرف می کنند. البته با پیشرفت تکنولوژی درصورت تشخیص زود هنگام، درمان سرطان باموفقیت انجام می شود. اما به دلیل نامشخص بودن علائم این بیماری، و عدم انجام منظمِ آزمایشات ، درمان در ابتدای ابتلا به سرطان امکان پذیر نیست. با توجه به تحقیقات انجام شده، سالانه تقریبا 60000 مورد از این بیماری تشخیص داده می شود. پس احتمال ابتلا به آن بسیار کم است. با این حال، پزشکان و متخصصان بهداشت در چکاپ های معمولی، برای پیشگیری از احتمال ابتلا به این سرطان بیماران خود را دقیق تر معاینه می کنند تا درصورت تشخیص، اقدامات لازم را انجام بدهند. اما خبر خوب این است که تحقیقات انجام گرفته درخصوص کاشت ایمپلنت نشان می دهد تاکنون هیچ موردی گزارش نشده که نشان دهد علت ابتلا به کارسینومای دهان، کاشت ایمپلنت بوده است. پس اینکه ایمپلنت سرطان زا است یک شایعه نادرست است.

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

چرا کارسینوما دهان با التهاب لثه اطراف ایمپلنت اشتباه گرفته می شود؟

التهاب لثه وضعیتی است که در آن لثه اطراف ایمپلنت ورم می کند. بافت نرم، سفت تر شده و استخوان شروع به تحریک شدن می کند. این اتفاق رایجی نیست و روش های مختلفِ درمانی دارد. نجات ایمپلنت با توجه به زمان تشخیص و شروع درمان متفاوت است. محققان می گویند که گاهی اوقات بیماری کارسینوما یا سرطان را اشتباها، التهاب لثه تشخیص می دهند که همین مسئله منجر به شبیه هم شناخته شدن آن دو با هم می شود و درنتیجه بیمارانی که ایمپلنت کاشته اند و مبتلا به بیماری التهاب لثه شده اند تصور می کنند که سلول های آنها پس از کاشت ایمپلنت سرطانی شده است در صورتیکه تشخیص بیماری اشتباه بوده است. تحقیقات گسترده نشان می دهد که ایمپلنت های دندانی سرطان زا نیستند.

احتمال اینکه ایمپلنت باعث سرطان شود؛ چقدر است؟

مطالعات زیادی در رابطه با این نوع از سرطان دهانی انجام شده و نتیجه همه آن ها نشانگر این است که کاشت ایمپلنت هیچ ارتباطی با ابتلا به این بیماری یا هر نوع سرطان دیگری ندارد. با توجه با تحقیقات ژورنال ایمپلنتوری آمریکا که درصد شیوع این بیماری ها را 0.00017 محاسبه کرده، خطر و احتمال ابتلا به سرطان پس از کاشت ایمپلنت بسیار کم است. 

چطور باید مطمئن شد که ایمپلنت سرطان زا نیست؟

انتخاب ایمپلنت به جای دندان از دست رفته مطمئنا بهترین راه حل برای شما است. چرا که ایمپلنت های دندانی بهترین و شبیه ترین جایگزین ممکن برای دندان های طبیعی شما هستند و دقیقا عملکردی شبیه به آن دارند. چون پایه ایمپلنت جایگزین ریشه دندان در استخوان فک می شود نه تنها ایمپلنت باعث سرطان نمی شود بلکه به رشد استخوان فک کمک کرده و از تحلیل رفتن آن جلوگیری می کند. ایمپلنت دندان، برای کسانی مناسب است که به دلایل مخلتلف، دندان های خود را از دست داده اند یا دندان هایشان به طور کامل شکسته است. دندان های ناقص ظاهر شما را پیرتر نشان خواهند داد و به مرور زمان بیمارهای مختلفی در فک و دهان شما بوجود خواهند آورد. پس ایمپلنت یک انتخاب منطقی خواهد بود. اما اگر از ریسک سرطان زا بودن ایمپلنت نگران هستید، با پزشک خود مشورت کنید تا با توضیحاتی که به شما می دهد؛ نگرانی شما را در خصوص اینکه آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود برطرف کند. 

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

آیا سرطان جزو ریسک های ایمپلنت دندان است؟

زمانی که ایمپلنت شما از طرف پزشکی مجرب انجام شود، از موفقیت آن مطمئن خواهید بود. ایمپلنت هایی که جایگزین دندان می شوند عملکردی مشابه با دندان طبیعی دارند؛ علاوه بر آن، ریشه دندان را تحریک کرده، و موجب رشد مجدد آن می شوند و در نتیجه می توان گفت که نقش دندان طبیعی را در دهان ایفا می کنند. اما ایمپلنت ها هم عوارض و ریسک های متعددی دارند که باید مورد اهمیت قرار گرفته و به حداقل برسند.

عوامل متعددی مثل کیفیت و تراکم استخوان فک یا واکنش بافت لثه به ایمپلنت وجود دارد که می تواند در جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک و لثه اختلال ایجاد کند. 

توصیه می شود برای کاهش ریسک های احتمالی در دوران جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک و لثه، از وارد آوردن هرگونه فشار زیاد بر ایمپلنت و لثه خودداری کنید تا ریکاوری پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت در سریعترین مدت ممکن انجام شود.

 


   مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

از مهمترین ریسک های عمل جراحی کاشت ایمپلنت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. جوش خوردن ناموفق ایمپلنت به استخوان فک

پایداری اولیه ایمپلنت دندان بعد از جراحی، عامل مهمی است. استحکام ناکافی ایمپلنت می تواند منجر به عدم سازگاری و عدم جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک شده و عوارض جانبی مانند التهاب لثه را به دنبال داشته باشد. چون علائم بیماری التهاب لثه یا peri-implantities با سرطان بافت دهان مشابه است؛ معمولا بیماران تصور می کنند که ایمپلنت باعث سرطان می شود درصورتیکه این تصور کاملا نادرست است. از آن جایی که استخوان اطراف پست ایمپلنت شروع به رشد می کند، تمام ایمپلنت را در برگرفته و استحکام اولیه را جهت پایدار ماندن ایمپلنت بوجود می آورد. این عمل تا جایی ادامه پیدا می کند تا فاصله بین استخوان و ایمپلنت به حداقل می رسد و در نهایت استحکام مورد نیاز جهت نصب تاج دندان مهیا می شود.

اگر ایمپلنت به خوبی با استخوان فک جوش نخورد، سازگاری آن با لثه نیز با اختلال روبرو می شود. به همین دلیل، قبل از انجام جراحی در کلینیک دندانپزشکی ، به بیماران آنتی بیوتیک هایی داده می شود که یک سوم از خطر عدم سازگاری ایمپلنت با لثه را کاهش میدهد.

2. جراحت

گاهی اوقات ممکن است در طول انجام جراحی ایمپلنت در استخوان فک، برخی از بافت های دهان مثل حفره میان آرواره ها، مرز بین فک پایین و زیر چانه، زبان، کانال آلوئول فک پایین و لثه سوراخ یا زخمی شوند. اگر آرواره ها حین کاشت ایمپلنت زخمی شوند، ممکن است در آینده مشکلات و عفونت هایی در این محل بوجود بیاید.

3. عفونت

عفونت یکی دیگر از ریسکهای ایمپلنت است که در محل قرار گیری ایمپلنت با علائم مختلف مثل تورم، زخم، حساسیت به اشعه و احساس خستگی در بیمار تشخیص داده می شود. علاوه بر این ها، عفونت می تواند به بخش های دیگر بدن پیشروی کرده و منجر به عفونت سیستمی بدن نیز بشود. در چنین مواقع، مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند از گسترش عفونت جلوگیری کند. اما نکته اینجاست که عفونت پس از کاشت ایمپلنت به هیچ وجه منجر به سرطان دهان نخواهد شد و درصورتیکه در مراحل اولیه تشخیص داده شود؛ به راحتی درمان می شود.

4. لق شدن ایمپلنت

لق شدن ایمپلنت در ناحیه ای که قرار گرفته، به معنای از دست دادن استحکام آن است و نیازمند اقدامات پزشکی خواهد بود. لغزش استخوان میان ایمپلنت و دندان باعث بوجود آمدن تیزی های سیاه رنگ در میان دندان ها می شود که از لحاظ ظاهری، خوشایند نخواهد بود و مراقبت از آن ها را هم سخت خواهد کرد. راههای جلوگیری از لق شدن ایمپلنت بسیار ساده است و فقط کافی است مراقبت های لازم در روزهای اولیه پس از کاشت ایمپلنت انجام گیرد و بهداشت دهان و دندان نیز رعایت گردد. 

ترک خوردن یا شکستگی تاج دندان

ترک خوردن یا خرد شدن تاج دندان یکی از مشکلات بزرگ ایمپلنت است و به سادگی قابل حل نیست.گاهی اوقات تنها راه حل برداشتن تاج و تعویض ایمپلنت دندان است اما، در برخی موارد استخوان باقی مانده دیگر استحکام لازم برای نگهداشتن پایه ایمپلنت را ندارد؛ در این شرایط ابتدا باید عمل جراحی پیوند استخوان برای بیمار انجام گیرد و سپس پایه ایمپلنت جدید کاشته شود.

مشکل ترک خوردن یا خرد شدن تاج ایمپلنت معمولا با تعویض یا ترمیم تاج و اباتمنت برطرف می شود. شکستگی تاج دندان فقط جنبه زیبایی دندان را تحت تاثیر می گذارد و در پایه ایمپلنت تاثیری ندارد. پس ترمیم تاج شکستهِ ایمپلنت راحت تر از شکستگی دیگر اجزا آن است.

  مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

آیا سرطان از عوارض جانبی کاشت ایمپلنت است؟

کاشت ایمپلنت دندان ممکن است عوارض جانبی زیر را به همراه داشته باشد:

آسیب دیدگی به عصبی که با علائمی مانند درد و بی حسی در بافت اطراف دندان، لثه ها، چانه و لب ها همراه است.

از بین رفتن بافت های دهان: از بین رفتن بافت لثه یا استخوان فک در اثر دریل کردن نادرست هنگام کاشت ایمپلنت در برخی بیماران مشاهده می شود.

جدا شدن لثه: جدا شدن لثه اطراف ایمپلنت از پایه می تواند جزو عوارض جانبی ایمپلنت های دندانی و یکی از دلایل شکست کاشت ایمپلنت باشد.

جراحت: جراحت ناشی از ناسازگاری پیچ با ریشه دندان که نیازمند پیوند استخوان است

خونریزی بیش از اندازه 

خونمردگی و ورم لثه

هیچکدام از عوارض جانبی ذکر شده نشان نمی دهد که ایمپلنت باعث سرطان می شود و تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر سرطان زا بودن ایمپلنت بدست نیامده است.

من از سرطان زا بودن ایمپلنت دندان می ترسم؛ آیا نباید ایمپلنت کنم؟

وقتی جراحی ایمپلنت با موفقیت انجام شود، دهان، لثه ها و فک در سلامتی کامل خواهند بود و هیچ دلیل برای سرطانی شدن سلول های دهانی وجود نخواهد داشت. اما مواردی وجود دارد که جایگزینی ایمپلنت، به علت عدم دستیابی به نتایج مثبت، برای افراد مناسب نیست. به عنوان مثال افراد زیر نباید ایمپلنت دندان انجام دهند:

دندان پوسید ترمیم نشده داشته باشند؛

به بیماری های فعال دهان دندان مانند عفونت لثه مبتلا باشند؛

دیابت کنترل نشده داشته باشند

ضخامت استخوان فک آنها که در نگهداری از ایمپلنت مهم است؛ کافی نباشد

افرادی که این ویژگی ها را ندارند و از سلامت عمومی مناسبی برخوردارند می توانند بجای دندان های از دست رفته خود ایمپلنت بکارند. اما وجود هرکدام از علائم بالا احتمال ایجاد عفونت پس از کاشت ایمپلنت و عدم موفقیت آن را بالا می برد. حتی ممکن است پایه ایمپلنت در صورت اتصال لق شود و در نهایت خواهد افتاد.

افراد سیگاری، بهتر است قبل از انتخاب ایمپلنت، سیگار را ترک کنند. ترک کردن سیگار درصد موفقیت ایمپلنت را بالا خواهد برد. همچنین افراد سیگاری در معرض ابتلا به سرطان دهان قرار دارند و ابتلا به سرطان در افراد سیگاری به علت کاشت ایمپلنت نیست.

آیا سرطان می تواند دلیل عدم موفقیت ایمپلنت باشد؟

ایمپلنت، فلزی است که به کمک جراحی به جای ریشه دندان داخل استخوان فک قرار میگیرد تا پروتز دندان مصنوعی را نگهدارد. میزان موفقیت ایمپلنت ها بالا بوده اما در برخی موارد با شکست مواجه می شوند.

درصورتیکه سرطان دارید و درحال حاضر شیمی درمانی یا پرتودرمانی به خصوص در ناحیه فک و صورت انجام می دهید بهتر است تا پایان دوره درمان سرطان خود از کاشت ایمپلنت صرفنظر کنید چون احتمال عدم موفقیت کاشت ایمپلنت در این شرایط بسیار بالا است.

آیا با ایمپلنت کردن دندان احتمال ابتلا به سرطان وجود دارد؟

تا کنون رابطه ای بین سرطان دهانی با کاشت ایمپلنت بدست نیامده است. اما در برخی موارد التهاب لثه های اطراف ایمپلنت بعنوان سرطان دهان تشخیص داده شده است. پس نمی توان گفت که ایمپلنت ها سرطان زا هستند. فقط در برخی موارد بیماری های دهانی که ایمپلنت ها موجب بروز آن شده اند، بعنوان سرطان دهان معرفی شده است که نشان می دهد ایمپلنت باعث سرطان نمی شود.

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

مجید

سلام آقای دکتر هزینه ای ایمپلنت هر دندانی چقدر هست

ماریا

سلام دکتر من سرطان ترویید داشتم امسال رفتم جراحی وکل تروییدم را برداشتند و ید درمانی شدم میخواستم ۴ تا دندان ایمپلنت کنم ولی میترسم پرتوهایی که در عکس برداری استفاده میشه باعث جهش سلولی وسرطان بشه آیا باتوجه به شرایط من عکس برداری در ایمپلنت موجب سرطان‌ میشود؟

نرگس

سلام وقت بخیر ۳۰ سالمه چن ساله دندونام کشیدم از دندون مصنوعی استفاده میکنم ۵ تا دندون بالا جلو دارم که خراب باید درست بشه ۷ تا هم پایین ایا میتونم ایمپلنت کنم و دندونام درست کنم روکش کنم که یکدست بشه چن تا ایمپلنت لازمه

دکتر شهاب محمدی

بله میتونید اما اینکه چندتا ایمپلنت لازمه باید معاینه بشید

نرگس

سلام وقت بخیر ۳۰ سالمه چن ساله دندونام کشیدم از دندون مصنوعی استفاده میکنم ۵ تا دندون بالا جلو دارم که خراب باید درست بشه ۷ تا هم پایین ایا میتونم ایمپلنت کنم و دندونام درست کنم روکش کنم که یکدست بشه چن تا ایمپلنت لازمه

نرگس

سلام وقت بخیر ۳۰ سالمه چن ساله دندونام کشیدم از دندون مصنوعی استفاده میکنم ۵ تا دندون بالا جلو دارم که خراب باید درست بشه ۷ تا هم پایین ایا میتونم ایمپلنت کنم و دندونام درست کنم روکش کنم که یکدست بشه چن تا ایمپلنت لازمه

نرگس

سلام وقت بخیر ۳۰ سالمه چن ساله دندونام کشیدم از دندون مصنوعی استفاده میکنم ۵ تا دندون بالا جلو دارم که خراب باید درست بشه ۷ تا هم پایین ایا میتونم ایمپلنت کنم و دندونام درست کنم روکش کنم که یکدست بشه چن تا ایمپلنت لازمه

غلامرضا

من درسال۱۳۵۴ مبتلابه هوجکین بودم شیمی درمانی ورادیوتراپی شدم ازآن زمان تاکنون هم نه بامشکلی مواجه شدم ونه دارویی مصرف می کنم آیامیتوانم ایمپلنت انجام دهم۶۱سال سن دارم.

دکتر شهاب محمدی

سلام بله میتونین.

ناشناس

سلام دکتر۳۸سالمه دندان جلوکشیدم نمیخوام ک بخاطراون ۲تاازدندانم خراب کنم راهی داره ک بتونم بدون آسیب بـ بقیه دندانها درستش کنم آیا ایمپلنت سرطان زاست؟

دکتر شهاب محمدی

سلام خیر سرطان زا نیست باید تشریف بیارین معاینه

حندانه

کاشت ایمپلنت با یک جلسه تمام میشود

دکتر شهاب محمدی

سلام اگه از ایمپلنت فوری استفاده کنید بله.

رضا

ایا این امکان هست که اصلا نتونی از ایمپلنت استفاده بکنی.

دکتر شهاب محمدی

سلام متوجه منظورتون نمیشم

هدا

سلام عروست وقتی امپلنت میزاریم اگ روزی خواستیم ک عکس امارایی....نمیشه عکس بگیریم؟؟؟؟

دکتر شهاب محمدی

سلام سوال مفهوم نیست

مهدی

سلام خسته نباشین آقای دکترمن۴۳سال دارم وتمام دندانهای ردیف پایین راکشیدم و۲تادیگرکه جلوهستندهم خراب هستندمیشه ردیف پایین فک راهمگی راایمپلنت کنم یانه ممنون میشم راهنمایی کنین

دکتر شهاب محمدی

سلام بله میشه تشریف بیارید ویزیت

میتا ش

بعد ازیکسالیا بیشترمیتوان دندانروی پیچگذاشث مدت ۳ تا۶ ماه است

دکتر شهاب محمدی

سلام بله

حسین م

سلام دکتر آیا ایمپلنت برای من که ۴۲سال دارم امکانپذیر هست و اصولا ایمپلنت چندسال دوام دارد؟

دکتر شهاب محمدی

سلام بله امکان پذیره و از ۱۰ سال تا پایان عمر دوام داره

ايمان

ابا يمپلنت ميشگند

دکتر شهاب محمدی

سلام بله احتمال شکستن پایه ایمپلنت وجود دارد