02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

چطور از نمونه کارهای لمینت دندان بفهمیم لمینت دندان خوب است یا بد؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/02/14

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

ونیرهای پرسلین در عمل معجزه می کنند. این پوسته های نازک عیوب ظاهری دندان های بیمار را پوشانده و طرح لبخند را در مدت کوتاهی اصلاح می کنند. لمینت ونیرها قادرند به طور معجزه آسایی ظاهر بیمار را چندین برابر زیباتر کرده و اعتماد به نفس او را تقویت کنند. با توجه به اینکه عوامل بسیار زیادی وجود دارد که در نتیجه لمینت دندان موثر است؛ برای اطمینان از اینکه استفاده از ونیر های سرامیکی انتخاب خوبی برای اصلاح طرح لبخند شما است باید با دندانپزشک زیبایی مشورت کنید و از او بخواهید نمونه کارهای لمینت دندان را که تاکنون انجام داده؛ به شما نشان دهد. با مشاهده عکس های قبل و بعد از لمینت دندان می‌توانید تصور کلی از تغییر ظاهر دندان های خود داشته باشید. اما نکته اینجاست که چطور از نمونه کارهای لمینت دندان بفهمیم لمینت دندان خوب است یا بد؟
برای بررسی بیشتر نمونه کارهای لمینت دندان بهتر است ابتدا چند نمونه از عکس های قبل و بعد لمینت دندان را در وب سایت زیر ببینید و با هم مقایسه کنید:
https://dallascosmeticdentist.us/gallery/cosmetic-dentistry/dental-veneers
برای ارزیابی نمونه کارهای لمینت دندان باید در عکس های قبل از نصب ونیر دندانی، مشکلات و ظاهری دندانهای بیمار را تا حدودی تشخیص دهید و آنها را با عیوب دندان های خود مقایسه کنید. لمینت دندان کج، لمینت دندان خرگوشی، لمینیت دندان هایی با فاصله بسیار زیاد، لمینیت دندان های شکسته و بسیاری از نمونه های دیگر در عکس های قبل و بعد از لمینت دندان به وضوح قابل تشخیص است.

چطور از نمونه کارهای لمینت دندان بفهمیم لمینت دندان خوب است یا بد؟

لمینت دندان کج

بدیهی است که وجود دندان های کج نه تنها تاثیر قابل توجهی در ظاهر بیمار دارد بلکه مشکلات زیادی را برای سلامت دهان و دندان بیمار ایجاد می کند. در صورتی که دندان های کج متعددی در دهان بیمار موجود باشد؛ تمیز کردن آنها بسیار مشکل است؛ به همین علت احتمال ایجاد پوسیدگی دندان ها افزایش می یابد. دندان های کج همچنین فشار بسیار زیادی به سایر دندانها وارد می آورد و در صورتی که غذای سفتی را گاز بزنید؛ احتمال شکستن یا لب پر شدن آن وجود دارد.
با مشاهده نمونه کارهای لمینت دندان کاملا مشخص است که ظاهر دندان های کج با ونیرهای پرسلین اصلاح می شود. البته هرچند لمینیت پرسلین نمی تواند مشکل اصلیی دندانهای کج را اصلاح کند اما از لحاظ ظاهری به خوبی آن را پوشش می دهد و نحوه گاز زدن و جویدن بیمار نیز تا حدودی راحت تر خواهد شد.
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

لمینت دندان بعد از ارتودنسی

با ارزیابی بیشتر نمونه کارهای لمینت دندان متوجه خواهید شد دندانهایی که اختلاف بسیار زیادی با دندان های دیگر داشته باشند و از جای خود بیرون زده باشد؛ برای نصب ونیر لمینت مناسب نیستند. موقعیت قرارگیری این دندان ها ابتدا باید با روش ارتودنسی اصلاح شود تا تقریبا در یک سطح با دندان های دیگر قرار بگیرد. در این شرایط لمینت دندان بعد از ارتودنسی امکان پذیر است. البته لمینت دندان خرگوشی برای اکثر بیماران بدون نیاز به اصلاح با براکت های ارتودنسی انجام می شود. لمینت دندان بعد از ارتودنسی برای بیمارانی که دندان هایشان روی هم افتاده است نیز انتخاب مناسبی است.

آیا پس از لمینت دندان می توان ارتودنسی کرد؟

همانطور که اشاره کردیم اگر قصد دارید پس از درمان ارتودنسی یا تراز کردن دندان های خود را آغاز کرده و سپس از لمینت ونیر برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده کنید؛ مشکل چندانی نخواهید داشت. اما برخی از بیماران بعد از نصب لمینیت ونیر تصمیم میگیرند دندان‌های خود را با روش ارتودنسی اصلاح کنند. استفاده از براکت های ارتودنسی روی ونیرهای دندانی، احتمال شکستن آن ها را افزایش می دهد. لمینت های پرسلین، لایه های بسیار نازکی از جنس سرامیک هستند که روی سطح دندان را پوشانده اند. لمینت دندان جلو که برای پوشاندن عیوب ظاهری مانند زرد شدن و فاصله زیاد بین دندانها مورد استفاده قرار گرفته احتمالاً با چسبیدن براکت به آنها آسیب می بیند. از طرفی چون انجام روش ارتودنسی، فاصله بین دندان ها را پر میکند ونیرهای لمینیت فضای کافی برای کنار هم قرار گرفتن نخواهند داشت در نتیجه مشکلات بیشتری برای شما به وجود خواهند آورند. با بررسی نمونه کارهای لمینت دندان می توانید تشخیص دهید که لمینت دندان پس از ارتودنسی خوب است یا بد. به طور کلی می توان گفت نصب لمینت ونیرها بهتر است بعد از اتمام کار براکت های دندانی و ارتودنسی انجام گیرد.

اینویزالاین (Invisalign) بعد از نصب لمینت دندان خوب است یا بد؟

اینویزالاین (Invisalign) یکی از روش‌های جایگزین ارتودنسی است که از تراز کننده های پلاستیکی به جای براکت یا سیم استفاده می کند. این روش درمان ارتودنسی مزایای بسیار زیادی دارد؛ از جمله اینکه از لحاظ ظاهری در طول فرآیند درمان هیچ تاثیری روی لبخند بیمار ندارد و غذاها نیز لابلای آن گیر نمی کنند. یکی از مهم‌ترین مزایای روش Invisalign امکان استفاده از آن حتی پس از ونیر لمینت است.
 اینویزالاین (Invisalign) کمترین ریسک آسیب دیدن ونیرهای دندانی را ایجاد می کند. چون این روش به طور فیزیکی به دندان نمی‌چسبد و به جای آن تراز کننده های پلاستیکی روی دندانهای شما سوار می شوند. بنابراین حتی اگر از ونیرهای دندانی برای پر کردن فاصله بین دندان ها استفاده کرده باشید نیز نیازی به برداشتن آنها ندارید. با این وجود بررسی نمونه کارهای لمینت دندان نشان می دهد که درمان با روش  Invisalign نتایج بسیار بهتری خواهد داشت. اگر به تازگی تصمیم گرفته اید طرح لبخند خود را اصلاح کنید ولی نمی دانید کدام روش ها ی درمانی بعد از نصب لمینت دندان خوب است یا بد می توانید یک جلسه مشاوره در کلینیک دکتر شهاب محمدی تنظیم کنید تا بهترین روش اصلاح طرح لبخند برای شما انتخاب شود. همچنین برای مقایسه نمونه کارهای لمینت دندان انجام گرفته توسط دکتر شهاب محمدی می‌توانید به صفحه اینستاگرام به آدرس زیر مراجعه کنید:
https://www.instagram.com/dr_shahab_mohammadi/
 
چطور از نمونه کارهای لمینت دندان بفهمیم لمینت دندان خوب است یا بد؟
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

لمینت دندان پوسیده

"آیا دندان های پوسیده کاندید مناسب نصب ونیر لمینت (لمینیت) هستند؟" این سوال متداول بسیاری از مراجعین برای کاشت لمینت ونیر است. ونیر پرسلین راه‌حل فوق‌العاده‌ای برای بیمارانی است که دندان‌های آنها شکسته و ترک خورده یا فاصله زیاد بین آنها وجود دارد. معمولا بیماران به علت وجود این مشکلات به درستی نمی توانند صحبت کنند و از ظاهر دندان های خود نیز راضی نیستند. برای این افراد ونیر لمینت یک راه حل دائمی است که خیلی راحت تمام عیوب ظاهری دندان های آنها را می پوشاند و نیاز به مراقبت خاصی نیز ندارد. اما لمینت دندان پوسیده می‌تواند مشکلات بسیار جدی برای سلامت دهان و دندان ایجاد کند. در صورتی که پوسیدگی دندان گسترش یابد و موجب عفونت لثه شود؛ احتمال ابتلا به بیماری های پریودنتال افزایش می‌یابد و لمینیت ونیرها نیز از روی دندان ها خواهند افتاد.
بنابراین اگر تصور می کنید لمینت دندان پوسیده می‌تواند مشکلات دندان های شما را برطرف نماید؛ در اشتباهید. شما ابتدا باید برای رفع مشکل پوسیدگی به دندانپزشک مراجعه کنید تا با پر کردن یا روت کانال کردن پوسیدگی دندان را برطرف کنید سپس می ‌توانید اقدام به نصب لمینت دندان نمایید.

لمینت دندان پرشده 

با مشاهده نمونه کارهای لمینت دندان پرشده کاملا مشخص است که دندان هایی با پر شدگی بسیار وسیع و عمیق که موجب تغییر رنگ دندان شده کاملا پوشش داده می‌شوند. از لحاظ ظاهری لمینت دندان های جلو که به علت پوسیدگی و افتادن بخشی از آن ها با کامپوزیت یا مواد فلزی پر شده اند؛ تاثیر قابل توجهی در چهره بیمار دارد.
دندانهایی که با کامپوزیت پرشده باشند را می توان با چسب به ونیر پرسلین چسباند و پیوند مستحکمی نیز برقرار می شود. البته درصورتیکه بیش از نیمی از دندان با کامپوزیت پر شده باشد؛ معمولا دندانپزشک توصیه می کند که برای آن دندان خاص، تاج دندان نصب کنید. 

لمینت دندان جلو

لمینت دندان جلو به‌خصوص برای دندان های کج یا فاصله دار هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ نحوه صحبت کردن و جویدن غذا های بیمار تاثیر مثبتی دارد. برای تشخیص اینکه لیمنت دندان جلو خوب است یا بد باید با دندانپزشک خود مشورت کنید. از طرفی می توانید با مشاهده نمونه کارهای لمینت دندان جلو و مقایسه آنها با مشکلات و عیوب ظاهری دندان های خودتان تا حدودی به تصمیم گیری درستی برای انتخاب نوع ونیر دندانی برسید.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

لمینت دندان کامپوزیت شده

همانطور که در مقاله "آیا امکان دارد به جای کامپوزیت ونیر های خود لمینت قرار دهم؟" به طور کامل شرح دادیم؛ در صورتی که روی دندانهای جلویی خود کامپوزیت ونیر داشته باشید؛ می توانید به راحتی آن ها را برداشته و به جای آنها ونیر پرسلین نصب کنید. برخی از بیماران از نتیجه نهایی ونیر سرامیکی مطمئن نیستند و یا از اینکه مینای دندان آنها باید تراشیده شود و این فرایند بازگشت ناپذیر است؛ می‌ترسند. به همین علت کامپوزیت ونیر (Composite Veneer) را برای اولین ترمیم و اصلاح لبخند خود انتخاب می‌کنند تا اگر از آن راضی بودند بعد از حدود ۲ تا ۳ سال که با ونیر های کامپوزیت نیاز به ترمیم داشته باشند؛ به جای آن‌ها لمینت سرامیکی نصب کنند. معمولا نمونه کارهای لمینت دندان کامپوزیت شده در مطب دندانپزشکان موجود است .می توانید از آن ها بخواهید که عکس های قبل و بعد لمینت دندان کامپوزیت شده را به شما نشان بدهند تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا لمینت دندان خوب است یا بد.

لمینت کل دندان ها

از لمینیت سرامیکی معمولاً برای ۴ یا ۵ دندان‌جلو استفاده می‌شود. اما گاهی اوقات برخی از بیماران ترجیح می‌دهند لمینت کل دندان ها را انجام دهند تا حتی ظاهر دندان های پشت نیز زیبا بنظر برسد. این گزینه برای افرادی که لبخند پهنی دارند و بیشتر دندان هایشان هنگام خندیدن مشاهده می شود؛ مناسب تر است.
برای نصب لمینت کل دندان ها بهتر است به یک دندانپزشک با تجربه مراجعه کنید. معمولاً دندانپزشکانی که کمتر از ۱۰ سال سابقه کار نصب ونیر دندانی داشته باشند؛ به ندرت لمینت کل دندان ها را انجام داده اند. 90 تا ۹۵ درصد بیمارانی که به یک مطب مراجعه می‌کنند؛ فقط تقاضای اصلاح طرح لبخند دندان های جلویی خود را دارند و فقط ۵ درصد از آنها تصمیم به لمینت کل دندان های خود می گیرند. برای اطمینان از تجربه دندانپزشک می توانید از او بخواهید که نمونه کارهای لمینت کل دندان ها را به شما نشان دهد.
البته پاسخ به این سوال که آیا لمینیت سرامیکی برای دندان های پشت خوب است یا بد؟ کاملاً بستگی به نحوه مراقبت بیمار از لمینت ونیر های خود دارد. همانطور که میدانید هنگام گاز دادن و جویدن غذاها فشار بسیار زیادی به دندان های پشت وارد می شود که احتمال آسیب دیدن ونیر های پرسلین کاشته شده روی دندان ها پشت را به شدت افزایش می دهد. بنابراین اگر قصد دارید لمینت کل دندان ها را انجام دهید باید با احتیاط بیشتری غذا بخورید و مراقبت بیشتری از ونیر دندان خود در نظر بگیرید.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله تا حدودی می توانید از بررسی نمونه کارهای لمینت دندان تشخیص دهید که آیا لمینت دندان خوب است یا بد؟ اگر دندان‌های شما مانند آنچه که در عکسهای قبل و بعد لمینت دندان نشان داده شده دارای عیوبی مانند لب پریدگی، ساییدگی، فاصله زیاد یا زرد شدن هستند؛ به راحتی با ونیر پرسلین پوشش داده شده و اصلاح می شوند. مزایای لمینت دندان کج، لمینت دندان بعد از ارتودنسی، لمینت دندان پرشده و غیره عدم نیاز به انجام ارتودنسی های دردناک و طولانی مدت برای صاف کردن دندان های کج و همچنین از بین بردن فاصله بین دندان ها است که به خوبی در نمونه کارهای لمینت دندان قابل تشخیص است.
 
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

مهین کدخدازاده

لمینت دندان خرگوشی جواب میده؟

دکتر شهاب محمدی

سلام منظورتونو متوجه نمیشم