02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

کامپوزیت ونیر باعث پوسیدگی دندان میشود؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/02/23

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

برای اینکه تصمیم بگیرید از کامپوزیت ونیر برای اصلاح طرح لبخند تان استفاده کنید باید به تمام نگرانی هایی که در خصوص نصب ونیر های دندانی دارید؛ پایان بدهید. سوالاتی که در ذهن شما وجود دارد باید به بهترین نحو پاسخ داده شود تا در تصمیم گیری خود تردید نداشته باشید. شایعات بسیار زیادی در مورد کامپوزیت دندان وجود دارد. این شایعات نگرانی‌های بسیاری را از جمله این که آیا کامپوزیت ونیر باعث پوسیدگی دندان میشود؟ به وجود می آورد. اگر تصور می‌کنید کامپوزیت ونیر احتمال پوسیدگی دندان های شما را افزایش می دهد؛ در اشتباهید. با خواندن ادامه مقاله، نگرانی خود را در خصوص اینکه آیا کامپوزیت ونیر باعث پوسیدگی دندان میشود؟ برطرف‌کنید.
ونیر کامپوزیت یک لایه نازک از مواد رزین ساخته شده از ترکیبات مختلفی است که برای پوشاندن عیوب ظاهری دندان استفاده می شود. هر دندانپزشک از تکنیک های لایه گذاری، فرم دهی، سفت کردن و پیوند دادن خاصی برای شکل دهی و برقراری پیوند بین کامپوزیت ونیر و دندان ها استفاده می کند تا مشکلاتی مثل زرد شدن دندان ها، وجود فاصله بین دندان ها، ترک خوردگی، ساییدگی و شکستگی را برطرف کند. کامپوزیت دندان بعد از سفت شدن کاملا شبیه دندان طبیعی به نظر می‌رسد و دوام قابل قبولی دارد.

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟

به هیچ عنوان کامپوزیت به طور مستقیم باعث پوسیدگی دندان‌های شما نخواهد شد. نه تنها پوسیدگی رخ نخواهد داد، بلکه کامپوزیت دندان به طور مستقیم می‌تواند کیفیت و کارایی دندان‌ها را افزایش دهد. کامپوزیت‌ها ماده‌ای هستند که باعث ترمیم و پرشدن حفره‌های دندان‌ها خواهند شد. به این نکته نیز توجه کنید که اگر کامپوزیت‌ها مراقبت نشود ممکن است خطر پوسیدگی آن‌ها افزایش یابد.

چرا این شایعه که "کامپوزیت ونیر باعث پوسیدگی دندان میشود" وجود دارد؟
برای توضیح بیشتر و برطرف کردن نگرانی شما از آسیب رسیدن به دندان های تان بعد از کاشت کامپوزیت ونیر بیایید از اینجا شروع کنیم که ونیر کامپوزیت هیچ گونه آسیبی به دندان‌های طبیعی شما نمی رساند. کامپوزیت ونیر نه تنها می‌تواند ظاهر لبخند شما را زیباتر کند بلکه توسط طراحان متخصص با تکنولوژی بسیار پیشرفته تولید می شود که به حفظ سلامت دهان و دندان شما نیز کمک خواهد کرد. پس از اینکه رزین کامپوزیت به طور کامل فرم دهی شد و توسط لیزر به دندان پیوند خورد؛ تا حدودی مقاومت دندان ها را در برابر وارد آمدن فشار، ضربه و زرد شدن بالا می برد. برای اینکه مطمئن شوید کامپوزیت ونیر باعث پوسیدگی دندان نمیشود؛ دلایل زیر را بخوانید:
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی
1. رزین کامپوزیت کاملا با محیط دهان و دندان شما سازگار است.
رزین کامپوزیت مورد استفاده برای ونیرهای دندانی در حقیقت ماده ای است که به مدت چندین دهه برای پر کردن پوسیدگی های دندانی به رنگ سفید پیش از این، توسط دندانپزشکان مورد استفاده قرار می‌گرفت. همانگونه که مواد کامپوزیت بعد از پر کردن دندان ها هیچ گونه آسیبی به دندان نمی رساندند و در عوض از پیشرفت پوسیدگی آن نیز جلوگیری می کردند؛ کامپوزیت رزین نیز پس از فرم دهی روی دندان ها می تواند همان نقش را ایفا کند و با محافظت از دندان ها از پوسیدگی آنها جلوگیری کند.
2. برای نصب کامپوزیت دندان نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارید.
یکی از مزایای کاشت کامپوزیت ونیر، غیرتهاجمی بودن و حفظ مینای دندان است. دندانپزشک برای فرم دهی رزین کامپوزیت روی دندان های شما نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد که موجب حفظ ساختار دندان و جلوگیری از پوسیدگی آن می‌شود. مینای دندان از لایه‌های زیرین خود که دنتین (DENTIN) نام دارد؛ محفاظت کرده و از آسیب رسیدن به آن ها و پوسیده شدن دندان ها جلوگیری می کند. هرچه ضخامت مینای دندان بیشتر باشد؛ احتمال پوسیدگی دندان کمتر است. بنابراین، این شایعه که کامپوزیت ونیر باعث پوسیدگی دندان میشود؛ اصلاً درست نیست.
اما بسیاری از بیماران پس از کاشت ونیر کامپوزیت در کوتاه مدت یا بلند مدت دچار پوسیدگی دندان می شوند و این سوال برای افرادی که قصد دارند؛ کامپوزیت کنند پیش می آید که:

چگونه کامپوزیت ونیر باعث پوسیدگی دندان میشود؟

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از کامپوزیت

همانطور که پیش از این اشاره کردیم اگر مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان را به درستی رعایت نکنید؛ ریسک پوسیدگی دندان های زیر کامپوزیت ونیر به شدت افزایش پیدا می‌کند. حفظ بهداشت دهان و دندان به سالم ماندن لثه ها و دندان های زیر کامپوزیت کمک می کند. اما اگر به درستی مسواک نزنید و نخ دندان نکشید؛ احتمال تجمع باکتری در اطراف کامپوزیت و لثه شما افزایش یافته و دندان‌های شما در مدت کوتاهی پوسیده میشود. در صورتی که زیر ونیر کامپوزیت، حفره ای در دندان ایجاد شود؛ چون از ظاهر دندان به خوبی مشخص نیست؛ بیمار تا مدت ها متوجه پوسیدگی دندان هایش نمی شود و اگر به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نکند؛ پوسیدگی به شدت پیشرفت کرده و ممکن است دندان نیاز به روت کانال پیدا کند. در این شرایط دندانپزشک باید ونیر کامپوزیت را از روی دندان ها برداشته و به جای آن از روکش دندان استفاده کند.

تجمع پلاک اطراف کامپوزیت و لثه

ذرات غذا، جرم و پلاک براحتی اطراف کامپوزیت و لثه تجمع پیدا میکنند و می توانند به راحتی پوسیدگی هایی در دندان های زیر کامپوزیت ایجاد کنند. در صورتی که بیمار عادات بدی مثل سیگار کشیدن یا مصرف غذاهای به شدت اسیدی داشته باشد؛ گسترش این پوسیدگی در مدت کوتاهی افزایش خواهد یافت و زمانی بیمار متوجه می شود که کامپوزیت ونیر باعث پوسیدگی دندان شده که دیگر دیر شده و احتمالا دندان نیاز به روت کانال کردن و استفاده از روکش دندان پیدا کرده است. در شرایطی که بیمار آنقدر دیر به دندانپزشک مراجعه کند که دندان خود را از دست بدهد باید به جای دندان از دست رفته ایمپلنت دندان بکارد.
 
 کامپوزیت ونیر باعث پوسیدگی دندان میشود؟
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

نیاز به ترمیم و تعویض کامپوزیت دندان

طول عمر کامپوزیت ونیر ها نسبت به لمینت سرامیکی بسیار کمتر است و مقاومت آنها در برابر ضربه و وارد آمدن فشار به اندازه ونیر پرسلین نیست. به همین علت بیمارانی که فشار زیادی به کامپوزیت ونیرهای خود وارد می‌کنند و یا به عارضه هایی مانند دندان‌قروچه دچار هستند؛ حداقل باید سالی یک بار برای ترمیم کامپوزیت ونیر‌های خود به دندانپزشک مراجعه کنند. در صورتی که کامپوزیت ونیر نیاز به ترمیم داشته باشد و به عنوان مثال ترک برداشته باشد و گوشه‌ای از آن پریده باشد؛ باید به سرعت آن را ترمیم کنید. در غیر اینصورت باکتری‌ها، لا به لای کامپوزیت هایی که تا حدودی متخلخل هستند؛ تجمع یافته و موجب پوسیدگی دندان های زیرین می شوند.

واکنش آلرژیک به کامپوزیت یا چسب کامپوزیت

دو نوع آلرژی پس از نصب ونیرهای دندانی در بیماران مشاهده شده است. واکنش آلرژیک لثه به کامپوزیت دندان به عنوان یک جسم خارجی یا واکنش آلرژیک به چسب کامپوزیت. آلرژی‌های نوع 1، آلرژی های فوری هستند که بلافاصله بعد از کاشت کامپوزیت دندان التهاب لثه، قرمز شدن یا خونریزی در محل نصب ونیرهای دندانی مشاهده می‌شود. آلرژی‌های نوع ۲ که با تأخیر مشاهده می‌شوند ممکن است چند ماه بعد از نصب کامپوزیت دندان در لثه ایجاد التهاب کنند. مواد شیمیایی و افزودنی هایی که حین ساخت کامپوزیت رزین یا چسب کامپوزیت مورد استفاده قرار می‌گیرند تا دوام و مقاومت آن را افزایش دهند و از لحاظ ظاهری دندان ها را شبیه دندان طبیعی نشان دهند؛ ممکن است در بدن اشخاص مختلف ایجاد آلرژی کنند. در صورتی که این آلرژی به موقع درمان نشود؛ التهاب لثه ممکن است به پوسیدگی دندان‌ها یا گسترش عفونت منجر شود.
بیشترین ترکیباتی که در کامپوزیت دندان واکنش آلرژیک ایجاد می کند؛ عوامل پیوند دهنده مثل متاکریلات (Methacrylates) و مواد چسبنده گروه آلدهید (aldehyde) است. علائم آلرژی به این مواد شیمیایی ایجاد اگزما، خارش، قرمزی، تورم و خشک شدن پوست صورت و احساس سوزش در لثه است. هر زمان که این علائم مشاهده شد و طی چند ساعت شدیدتر شد؛ حتماً باید با دندان پزشک مشورت شود. برخی از این علائم ممکن است برای هفته ها یا ماهها بیمار را اذیت کند. هر چه سریعتر ماده ای که بیمار به آن آلرژی پیدا کرده از روی دندان ها برداشته شود؛ این علائم زودتر از بین خواهند رفت.

چه مراقبت هایی را انجام دهیم تا کامپوزیت ونیر باعث پوسیدگی دندان نشود؟

بطور ایده آل دندان هایی که زیر کامپوزیت قرار گرفته‌اند؛ استحکام خود را حفظ کرده سالم باقی می مانند و زرد نمی شوند. اگر مراقبت های بعد از کامپوزیت ونیر را به طور کامل رعایت کنید؛ هرگز تجربه پوسیدگی دندان های زیر کامپوزیت را نخواهید داشت. حفظ بهداشت دهان و دندان مناسب و رعایت دستورالعمل‌های دندانپزشک از جمله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن استفاده از دهانشویه مناسب و مراجعه به دندانپزشک برای چکاب های منظم نه تنها طول عمر کامپوزیت ونیر های شما را افزایش می دهد بلکه به حفظ سلامت دندان های زیر کامپوزیت و عدم پوسیدگی آنها کمک می‌کند.
احساس درد و ناراحتی و حساس شدن به گرمی و سردی غذاها بعد از کاشت ونیر کامپوزیت طبیعی است. حتی اگر احساس کردید دندانهای شما در دهانتان طبیعی احساس نمی شوند مثلاً زیاد بلند هستند یا تماس زبانتان با دندان حالت طبیعی ندارد؛ نگران نباشید. پس از چند روز به آن عادت می کنید و ونیرهای دندانی مثل دندانهای طبیعی خودتان حس عادی بودن پیدا خواهند کرد و دیگر شما را آزار نخواهد داد.
همانطور که پیش از این اشاره کردیم کامپوزیت دندان به اندازه ونیر لمینت سرامیکی دوام و طول عمر زیادی ندارد اما باید حداقل به مدت ۵ تا ۶ سال به خوبی از کامپوزیت ونیر های خود مراقبت کنید تا لبخندی زیبا و جذاب داشته باشید. به خاطر داشته باشید ونیرهای کامپوزیت به اندازه تاج دندان یا لمینت پرسلین نسبت به زرد شدن مقاوم نیستند و از روش های سفید کردن نیز نمی توان برای روشن تر کردن رنگ آنها استفاده کرد. پس بهترین روشی که می‌توانید از کامپوزیت های دندانی مراقبت کرده و به حفظ سلامت دهان و دندان خود نیز کمک کنید تا بعد از نصب کامپوزیت ونیر باعث پوسیدگی دندان نشود؛ رعایت بهداشت دهان و دندان طبق دستورالعملهای دندانپزشک است. استفاده از خمیر دندانهای مناسب، دهانشویه های بدون الکل، مسواک‌های با پرز نرم، نحوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن درست از جمله مواردی است که بعد از کاشت کامپوزیت به طور کامل توسط دندانپزشک به شما توضیح داده خواهد شد و با رعایت آنها کامپوزیت دندان باعث پوسیدگی دندان نمی شود.

جمع بندی

کامپوزیت دندان برای اصلاح عیوب ظاهری جزئی روی دندان‌های شما نصب شده اند. همانطور که نصب آنها بسیار سریع و راحت است؛ احتمال افتادن؛ شکستن و ترک خوردگی آنها نیز به راحتی وجود دارد. پس باید در استفاده از آنها احتیاط کنید. اگر به تازگی کامپوزیت دندان نصب کرده‌اید باید به خوبی از آنها مراقبت کنید و سعی کنید مثل دندانهای طبیعی خود با آنها رفتار کنید. هرگز از آنها برای گاز زدن و شکستن چیزهای سفت استفاده نکنید. در صورتی که ونیرهای کامپوزیت شما آسیب ببینند به راحتی می‌توانند موجب پوسیدگی دندان های زیرین خود شوند. از طرفی چون ونیر ها روی دندانهای شما را پوشش داده‌اند؛ مشاهده پوسیدگی دندان چندان راحت نیست و شما زمانی به پوسیدگی دندان تان پی می‌برید که خیلی دیر شده و احتمالا دندان خود را از دست خواهید داد. پس بهتر است مراقب باشید تا پشیمانی بعد از کامپوزیت ونیر را همانطور که در مقاله "پشیمانی از کامپوزیت یا واقعیت دارد" خوانده اید؛ تجربه نکنید.
خودداری از مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های رنگی و حاوی الکل نه تنها به جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت ونیر شما کمک می کند بلکه از خورده شدن چسب و مواد پیوند دهنده آن نیز جلوگیری کرده و دوام و طول عمر کامپوزیت ونیر را روی دندان های شما افزایش می دهد. احتمالا پس از کاشت کامپوزیت ونیر برای تان توضیح داده شده که مواد پیوند دهنده کامپوزیت رزین به مینای دندان به راحتی زرد میشوند و از بین می روند؛ پس بهتر است از خوردن و نوشیدن غذاهایی مثل چای، قهوه، شراب قرمز، انواع سس، شکلات و غیره به میزان زیاد خودداری کنید. سیگار کشیدن و استفاده از محصولات حاوی تنباکو نیز همین اثر را روی دندان ها و کامپوزیت ونیر خواهد داشت که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها باید مصرف آنها را محدود کنید.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

غزل

سلام خسته نباشید ببخشید کامپوزیت و در هر سنی میشه انجام داد؟

س

سلام من دندونام ونیر کامپوزیت زدم ودندونام تراش جی خوردن به نظرتون بردارم مشکلی پیش نمیاد

عزیزی

سلام وقت بخیر من دندان های بسیار صاف و زیبا دارم بدون هیچ نقصی و رنگ دندانم a3 هست چندین بار سفید کردم ولی موقت بوده پزشکم پیشنهاد کامپوزیت رو داده ولی نگران تراش دندانم هستم اما ایشون گفتن یک تراش مدیوم نیاز داره ولی باز نگرانم منظور از تراش مدیوم چیست ؟واقعا آسیب نمیزنه به دندان زیری؟ ممنونم میشم راهنمایی کنید

مریم

سلام میخواستم بدونم اگه از کامپوزیت پشیمون شیم میشه برش داشت

مینا عسگری

سلام ببخشید من یه دندون نیشم تیزه و وقتی میخندم میزنه بیرون ولی بقیه دندونام مرتبه چیکار میتونم بکنم اون یه دونه رو ۳۷ سالمه نمیتونم ارتودنسی کنم

آناهیتا

سلام بین دودندان جلوم یک میل فاصله هست چ روشی برای اصلاح ان بهتراست؟

دکتر شهاب محمدی

سلام باید‌ معاینه بشین شاید کامپوزیت شاید ارتودنسی

پروانه

بهترین مواده اسمش چیه واسه کامپوزیت

دکتر شهاب محمدی

سلام آی پی اس

مریم

من دندونام نیاز به ارتودنسی داره میشه بدون ارتودنسی با کامپوزیت مرتب کرد

دکتر شهاب محمدی

سلام باید تشریف بیارید معاینه

بهار

عالی بود . اما این طور ک خوندم میترسم کامپوزیت کنم دندونای خودم داغون شه

دکتر شهاب محمدی

سلام تو کامپوزیت (اگه توسط دندانپزشک باتجربه انجام شه) به دلیل تراش کمی که به دندون میدن، مشکلی واسه دندون پیش نمیاد و قابل برگشته.