02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

از بین بردن پلاک دندان با ۱۱ روش خانگی

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1400/02/30

بروزرسانی شده در: 1401/12/16

از بین بردن پلاک دندان با 11 روش خانگی زیر می تواند نقش مهمی را در سلامت دهان و دندان شما ایفا نماید. مردم اغلب اصطلاحات پلاک و تارتار را به جای یکدیگر به کار می برند. البته این دو شباهت زیادی با هم دارند ولی یکسان نیستند. پلاک مجموعه ای از باکتری ها است که باعث پوسیدگی و ایجاد حفره می شوند. اما تارتار عبارت است از تجمع لکه ها، بزاق، غذا و ... .

خوشبختانه شما می توانید با از بین بردن پلاک به طور منظم، از تجمع تارتار جلوگیری نمایید. حتی برای این کار و البته زمانی که دیر دست به کار نشوید، نیازی به دندانپزشک نداشته و می توانید روش های خانگی عالی زیر را مد نظر داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر با سایت دکتر محمدی همراه باشید.

با 11 روش خانگی زیر از شر پلاک دندان خلاص شوید

علیرغم توضیحات ما در مورد این 11 روش، شما نباید هرگز درمان های خانگی را جایگزین گزینه های درمانی مناسب کنید:

  1. با دقت و منظم مسواک بزنید 

به منظور از بین بردن پلاک، شما باید دندان های خود را به طور صحیح و منظم مسواک بزنید. این یک روش عالی بوده و از تجمع پلاک جلوگیری می نماید. پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید و بهتر است که نیم ساعت بعد این کار انجام شود. همچنین در حین مسواک زدن، حتما از فشار مساوی بر مسواک استفاده نمایید.

از بین بردن پلاک دندان با ۱۱ روش خانگی

مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

  1. از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید 

فلوراید موجود در خمیر دندان می تواند مینای دندان را تقویت کرده و خطر پوسیدگی غذاها و نوشیدنی ها را کاهش دهد. در واقع این ماده به بهبود ترمیم دندان های پوسیده کمک می کند. البته شما باید یک رژیم غذایی سالم نیز داشته باشید و مصرف میان وعده های شیرین را به حداقل برسانید.

  1. خمیر دندان های کنترل کننده تارتار را تهیه کنید 

اگر مستعد ابتلا به تارتار هستید می توانید از خمیردندان های مخصوص بهره گیرید. این نوع خمیردندانها همچنین می توانند پلاک روی دندان را به راحتی از بین ببرند. این محصولات حاوی موادی هستند که از جمع شدن مواد مضر در دهان جلوگیری کرده و در واقع یک ماده آنتی بیوتیکی هستند که می توانند تعدادی از باکتری های مضر را نابود سازند.

  1. پلاک دندان را با جوش شیرین از بین ببرید 

یکی از روش های خانگی موثر در از بین بردن پلاک دندان، جوش شیرین است. این ماده به دلیل سایندگی که دارد می تواند پلاک را از سطح مینای دندان زدوده و مانع از تخریب آن شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با کمی نمک مخلوط کرده و پس از آن مسواک مرطوبی را به آن آغشته نمایید. بدین ترتیب شما می توانید دندان های خود را با این ترکیب تمیز کرده و سپس به خوبی بشویید.

  1. از ترکیب آلوئه ورا و گلیسیرین استفاده نمایید 

همانطور که می دانید آلوئه ورا از خواص زیادی بهره مند است. اما آیا می دانید که این گیاه خارق العاده می تواند دندان های شما را نیز از شر پلاک رها کند؟

برای این کار، یک فنجان آب برداشته و آن را با نصف قاشق جوش شیرین و یک قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا ترکیب کنید. سپس یک دوز مناسب از روغن لیمو و چهار قاشق چایخوری گلیسیرین گیاهی به این ترکیب اضافه نمایید. اکنون می توانید دندان های خود را با این ترکیب بینظیر مسواک زده و صبح با دندان هایی براق از خواب بیدار شوید.

از بین بردن پلاک دندان با ۱۱ روش خانگی

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

  1. پوست پرتقال را به دندان های خود بمالید

اگر نمی خواهید گلیسیرین گیاهی روی دندان های خود بمالید، می توانید از پوست پرتقال که یک روش خانگی راحت تر در از بین بردن پلاک دندان است بهره گیرید. این عمل با میکروارگانیسم های سازنده تارتار روی مینای دندان کمک زیادی می کند. شما همچنین می توانید پوست پرتقال را له کرده و آن را روی مناطق لکه دار بمالید. پس از چند دقیقه آن را شسته و بعد ببینید که چطور دندان های شما تمیز و سفید شده اند.

  1. خوردن میوه و سبزیجات تازه را فراموش نکنید 

خوردن میوه و سبزیجات تنها بدن و دندان ها مناسب نبوده و می تواند پلاک ها را نیز به طور طبیعی از بین ببرد. شما می توانید با جویدن سیب، ساقه کرفس، هویج و فلفل پلاک روی دندان ها را از بین ببرید.

  1. دانه کنجد بجوید 

دانه های کنجد می توانند به عنوان یک اسکراب فعال عمل کنند. این دانه ها می توانند بدون آسیب رساندن به دندان ها، به آرامی پلاک و تارتار را از بین ببرند. شما می توانید کمی از دانه های کنجد را در دهان خود ریخته و آنها را بجوید اما آنها را قورت ندهید. اکنون در حالی که دانه ها هنوز در دهان شما هستند، یک مسواک خشک برداشته و دندان های خود را مسواک بزنید. آنها به عنوان یک اسکراب عمل کرده و می توانند سطح دندان ها را از پلاک پاک کنند.

  1. یک خمیر دندان مملو از ویتامین درست کنید 

میوه های حاوی ویتامین C یک روش عالی خانگی برای از بین بردن پلاک دندان می باشند. شما می توانید پرتقال، گوجه فرنگی و توت فرنگی را با یکدیگر له کرده و به صورت یک خمیر غلیظ درآورید. سپس آن را روی سطح دندان ها قرار دهید تا پنج دقیقه بمانند. پس از آن این ترکیب را کاملا بشویید. ویتامین C می تواند نقش مهمی را در از بین بردن باکتری ها ایفا کند.

از بین بردن پلاک دندان با ۱۱ روش خانگی

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

  1. همیشه نخ دندان بکشید 

هر اندازه هم خوب مسواک بزنید، باز هم باید از نخ دندان بکشید. در حالی که مسواک زدن می تواند سطح مینای دندان را به خوبی تمیز کند، اما هنوز هم مقدار زیادی از بقایا و باکتری ها در گوشه های دندان جمع می شوند. با کشیدن نخ دندان می توانید به راحتی این مناطق را تمیز کنید.

  1. دندان های خود را با یک دهانشویه ضد عفونی کننده بشویید 

یکی دیگر از روش های موثر خانگی برای از بین بردن پلاک دندان، بهره گیری از دهانشویه مبتنی بر پایه پراکسید هیدروژن است. اگر شما نمی توانید این محصول را در داروخانه نزدیک منزل خود بیابید می توانید به راحتی این ترکیب را در منزل تهیه کنید.

برای این کار کافی است که یک قاشق غذاخوری دهانشویه آنتی سپتیک را با سه قاشق غذاخوری محلول پراکسید هیدروژن و البته با غلظت 3 درصد ترکیب نمایید. شما باید اطمینان حاصل کنید که این ماده غلظت مناسبی دارد زیرا در غیر این صورت می تواند به دندان های شما آسیب بزند.

در مجموع به یاد داشته باشید که در صورت تجمع پلاک، موثرترین راه برای از بین بردن آن، تمیز کردن دندان ها می باشد. درست است که 11 روش خانگی فوق می توانند به گونه ای موثر به سلامت دهان و دندان شما کمک کنند، اما فراموش نکنید که مطمئن ترین روش همچنان مراجعه به یک کلینیک دندانپزشک معتبر است.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!