02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

شکستگی دندان های شیری و اثرات آن روی دندان های دائمی

زمان مطالعه : 6 دقیقه | منتشر شده در: 1400/03/22

بروزرسانی شده در: 1401/12/16

شکستگی دندان های شیری و اثرات آن روی دندان های دائمی یک موضوع قابل تأمل و مهم می باشد. ضربه به دندان های شیری معمولا در سنین 2 تا 4 سالگی رخ می دهد. یعنی در شرایطی که کودکان شروع به راه رفتن می کنند و نمی توانند روی پاهای خود خیلی ثابت بایستند. دندان های درگیر نیز معمولا دندان های قدامی فوقانی هستند. از طرفی بسیاری از والدین گمان می کنند که دندان های شیری فرزند آنها اهمیت چندانی ندارد زیرا به هر حال آنها جای خود را به دندان های دائمی می دهند. اما این تفکر درست نبوده و دندان های شیری باید تا زمان مناسب در دهان حفظ شوند. برای اطلاعات بیشتر با سایت دکتر محمدی همراه باشید.

چرا مبحث شکستگی دندان های شیری مهم است؟

صدمات و شکستگی های وارده به دندان های شیری باعث می شوند که رشد و سلامت دندان های دائمی مختل شود. از این رو، به منظور دستیابی به نتیجه درمانی مطلوب، ارزیابی سریع توسط دندانپزشک ضروری است. این ارزیابی به طور معمول شامل یک شرح حال کامل و بررسی های دقیق بالینی و رادیوگرافی است.

دندان های شیری دارای سه وظیفه مهم هستند:

  • کمک به گفتار صحیح و تلفظ کلمات
  • جویدن غذا
  • حفظ زیبایی چهره

به جز سه مورد بالا، دندان های شیری فضای لازم را برای رویش دندان های دائمی به وجود می آورند. در واقع دندان شیری باید تا زمانی که دندان دائمی از لثه بیرون نیامده در جای خود با سلامت کامل باقی بماند. با ضربه یا شکستگی دندان های شیری و در نتیجه افتادن آنها مشکلات مختلفی برای دندان های دائمی رخ می دهد که مهمترین آنها مشکلات مال اکلوژن است.

شکستگی دندان های شیری و اثرات آن روی دندان های دائمی

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

انواع شکستگی های دندان شیری

شکستگی های دندان شیری سطحی بوده و دندانپزشک می تواند با مهارت و تخصصی که دارد آن را حفظ نماید. سه نوع از مهمترین این شکستگی ها عبارتند از:

- شکستگی جزئی

شکستگی جزئی یا ترک سطح به دلیل جویدن خوراکی های سفت، ضربه اجسام و یا ضربات دیگر به وجود می آید. این شکستگی تنها روی مینای دندان بوده و معمولا درد چندانی ندارد. در صورتی که کودک شما از درد شکایت می کند باید او را نزد دندانپزشک اطفال ببرید تا تحت بررسی قرار گیرد.

- شکستگی تاج دندان

شکستگی تاج دندان شیری در صورتی رخ می دهد که کودک یک خوراکی بسیار سخت را جویده و گوشه ای از دندان او می شکند. در این نوع ضربه، مینا و تاج دندان آسیب دیده و پالپ سالم می ماند. شما می توانید با بردن سریع کودک به دندانپزشکی و ترمیم دندان، جلوی پیشرفت شکستگی را بگیرید.

­ - شکستگی عمودی

در شکستگی عمودی، یک ترک از تاج دندان تا ریشه ایجاد می شود. برخورد با یک جسم سخت، زمین خوردن و یا شکستن پوسته سفت آجیل می تواند باعث شکستگی عمودی شود. ممکن است که این ترک در روزهای اولیه قابل مشاهده نباشد و کودک نیز از دردی شکایت نکند. اما با نوشیدن مایعات سرد و گرم قطعا او درد شدیدی را حس خواهد نمود. متأسفانه شکستگی عمودی غیر قابل ترمیم بوده و دندانپزشک باید آن را بکشد.

شکستگی دندان های شیری و اثرات آن روی دندان های دائمی

مطالب مرتبط: لمینت سرامیکی

اثرات شکستگی های دندان های شیری روی دندان های دائمی

شکستگی دندان های شیری ممکن است عواقب زیر را به دنبال داشته باشند:

- مهمترین رویدادی که می تواند در پی شکستگی دندان شیری رخ دهد، از ریشه درآمدن دندان و در نتیجه افتادن آن است. اگر این اتفاق بیفتد و کودک دندان خود را از دست بدهد، یک فضای خالی ایجاد شده و دندان دائمی نمی تواند به خوبی رشد کند. پس از آن نیز، فرد دچار مشکلات مال اکلوژن خواهد شده یا دندان به صورت کج از لثه بیرون می آید و یا تبدیل به یک دندان نهفته خواهد شد.

- یکی دیگر از اثرات نامطلوب شکستن دندان های شیری روی دندان های دائمی، تحمیل صدمه به ریشه است. این رویداد که عمدتا برای دندان های جلویی رخ می دهد می تواند با زمین خوردن شدید کودک به وجود آید. با آسیب دیدگی شدید ریشه، دندان دائمی کج رشد کرده و یا از همان ابتدا با پوسیدگی از لثه بیرون می آید.

سخن پایانی

از مطالب بالا می توان به این نتیجه رسید که همیشه پیشگیری بهترین راه حل است. در واقع با حفظ دندان های شیری تا زمان مناسب می توان جلوی مشکلاتی که برای دندان های دائمی رخ خواهند داد را گرفت. والدین می توانند با آموزش بهداشت دهان و دندان به کودکان و نیز نظارت بر رژیم غذایی او، مانع از افتادن اتفاقات ناگوار شوند. آنها همچنین باید کودک را به طور منظم نزد دندانپزشک اطفال برده و مراقب سلامتی دندان های شیری او باشند. فراموش نکنید که حفظ سلامت دندان های شیری کودکان بر عهده والدین است  و به همین دلیل نباید چکاپ های منظم دندانپزشکی را نادیده بگیرند. توصیه می کنیم یک کلینیک دندانپزشکی معتبر را برای این کار انتخاب کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!