02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

منشاء ترس کودکان از دندانپزشکی

زمان مطالعه : 6 دقیقه | منتشر شده در: 1400/03/28

بروزرسانی شده در: 1402/09/14

ترس کودکان از دندانپزشکی یکی از مسائل شایعی است که اکثر والدین با آن روبرو می شوند. برای بیشتر کودکان، کلینیک یا مطب دندانپزشکی همیشه یادآور یک محیط وحشتناک است. در واقع ترس کودکان از یک موضوع خاص می تواند ریشه در موقعیت، مکان یا شخص خاصی داشته باشد. برای غلبه برای آن هم باید منشاء این ترس شناسایی شده و سپس راهکارهای مناسبی را ارائه داد. زیرا در غیر این صورت، ممکن است فوبیاهای بزرگ تری برای کودکان در آینده شکل بگیرد. برای اطلاعات بیشتر در این باره با سایت دکتر محمدی همراه باشید.

آیا دلیلی برای ترس کودکان از دندانپزشکی وجود دارد؟

بچه ها از خیلی چیزها ترس غیر منطقی دارند. از هیولاهایی که در گنجه پنهان می شوند تا مجبور به حمام کردن آنها. می توان با توضیح دادن به کودک به او کمک کرد و او را قانع نمود چیزی که باعث ترس او شده تا چه حد خنده دار است. یکی از ترس های کودکان که به نظر می رسد در اکثر کودکان وجود دارد، ترس از دندانپزشکی است.

به نظر می رسد که کار دندانپزشکان با کودکان نسبت به پزشکان دشوارتر است و آنها وضعیت بدتری دارند. پس باید برخی مسائل را چرا چنین اتفاقی رخ می دهد. بررسی نمود.

منشاء ترس کودکان از دندانپزشکی

مطالب مرتبط: قیمت لمینت دندان 

منشاء ترس کودکان از دندانپزشکی

- فرهنگ پاپ (Pop Culture)

یکی از ریشه های ترس کودکان از دندانپزشکی که شاید در سایر نقاط جهان مشهودتر باشد، فرهنگ پاپ می باشد. متأسفانه فرهنگ پاپ ارتباط زیادی با دندانپزشکان دارد که به عنوان تجار درد شناخته می شوند. کاریکاتورها، کتاب های طنز و سایر رسانه های کودک محور، غالبا دندانپزشکی را به عنوان یک موضوع رعب آور نشان می دهند؛ دندانپزشکانی که با سرنگ های بزرگ و دریل های صنعتی روی دندان یک کودک درمانده بر صندلی دندانپزشک کار می کنند.

حتی فیلم ها و نمایش های تلویزیونی نیز اغلب دارای اپیزودها و صحنه هایی هستند که مراجعه به دندانپزشک را دردناک می دانند و این خود یکی از ریشه های ترس کودکان از دندانپزشکی را شامل می شود.

- والدین

کودکان بیشتر سرنخ ها و نشانه ها را از والدین گرفته و می توانند به راحتی عصبی بودن پدر یا مادر خود را تشخیص دهند. خیلی از والدین هنگام مراجعه به دندانپزشکی ترس خود را نشان می دهند و این می تواند دلیل خوبی برای ترس کودکان از دندانپزشکی باشد. بسیار مهم است زمانی که والدین مجبور می شوند به دندانپزشکی مراجعه کنند، چهره ای شجاعانه به خود بگیرند تا فرزندان آنها بعدا دچار نگرانی و ترس نشوند. البته اگرچه در برخی موارد والدین نمی توانند از جلوی بی قراری در مقابل درد دندان را بگیرند اما باید تمامی سعی خود را به کار گیرند تا کودک شاهد درد و رنج کشیدن آنها نباشد.

- اولین تجربه بد

در برخی از موارد، ترس موجه است. اما اگر کودکان را به مدت چند سال به دندانپزشکی نبرید و در طی این زمان، نظارتی بر بهداشت دهان و دندان و مواد غذایی که کودک مصرف می کند نداشته باشید، قطعا اولین مراجعه او به دندانپزشکی می تواند دردناک باشد. حفره ها مطمئنا زمانی ایجاد می شوند که کودکان اجازه استفاده زیاد از غذاهای شیرین را داشته باشند و جای تعجب نیست که کودک پس از اولین تمیز کردن و درمان حفره بخواهد از دندانپزشک اجتناب نماید. البته می توان در این خصوص جلوی ترس کودکان از دندانپزشکی را گرفت. به این صورت که والدین کودک خود را در همان سال های ابتدایی زندگی به دندانپزشکی برده و همچنین روش های صحیح مراقبت از دندان ها را به او آموزش دهند. به این ترتیب می توان از این تجربه ناراحت کننده جلوگیری نمود.

برخی از دلایل دیگر اضطراب و ترس کودکان از دندانپزشکی عبارتند از:

  • ترس از درد یا پیش بینی درد
  • عدم اعتماد
  • ترس از دست دادن کنترل
  • ترس های ناشناخته
  • ترس از نفوذ (از افراد ناشناس و یا حتی ابزارهای ناشناخته)

منشاء ترس کودکان از دندانپزشکی

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

راهکارهای موثر برای از بین بردن ترس کودکان از دندانپزشکی

  • حضور والدین در کنار کودک در کلینیک دندانپزشکی و در نتیجه افزایش اطمینان خاطر او
  • مراجعات منظم کودک به دندانپزشکی و در نتیجه رویارویی بیشتر با دندانپزشک
  • مداوای کودک در سنین پایین در آغوش مادر
  • تشویق و پاداش دادن به کودکان در صورت همکاری با دندانپزشک
  • داشتن صداقت و افزایش اعتماد (مثلا اگر دندانپزشکی به کودک به گوید که کار او تنها پنج ثانیه طول می کشد اما ده دقیقه به طول بینجامد، کودک گفته های دندانپزشک را به خاطر سپرده و دیگر اعتمادی به او ندارد.)

سخن آخر

برای مقابله با ترس کودکان از دندانپزشکی، مجموعه ای از استراتژی ها، روش ها و راه حل ها توصیه می شود. والدین باید به خوبی با این روش ها آشنا شوند تا منشاء این ترس و اضطراب را از بین ببرند. برخی از کلینیک ها نیز از راه حل های ابتکاری استفاده می کنند که می توانند در کاهش اضطراب و ترس کودکان از دندانپزشکی بسیار موثر باشند.

مواردی همچون آمادگی کودک، ترس خود والدین، تماس گرفتن با دندانپزشک به عنوان یک دوست مهربان، ایجاد یک محیط بدون استرس، معاینه دندان های کودک در سنین پایین، ارائه توضیحات خوب در مورد کنجکاوی کودک، کاهش استرس در هنگام تزریق، پرهیز از به کار بردن برخی کلمات و ... می توانند ترس کودکان را به میزان زیادی کاهش دهند. انتخاب یک کلینیک دندانپزشکی مجهز نیز می تواند به شما برای مقابله با ترس کودکان از دندانپزشکی کمک کند.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!