02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

کی لمینت کرده؟ نظرتون در مورد لمینت کردن چیه؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/03/08

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

زیبایی دندون ها در افزایش اعتماد بنفس خیلی تأثیرگذاره. لمینت دندون یکی از راه هایی که می تونه شما رو به این هدف برسونه. لمینت ونیر (Veneer Laminate) لایه ای نازکه که سطح دندون را می پوشونه و کلا برای اهداف زیبایی به کار میره. مقاومت لمینت در برابر ضربه و زرد شدن از کامپوزیت بهتره و کمتر مستعد ساییده شدنه. لامنیت درحقیقت لایه ای از مواد همرنگ دندون و از جنس سرامیکه که برای اصلاح شکل، رنگ، یا بستن فاصله بین دندونا و درمان دندونای شکسته استفاده میشه. 
اگر می خواین لمینت کنین اما از نتیجه اون مطمئن نیستین یا فکر می کنین به دندوناتون آسیب میزنه؛ بهتره نظر بعضی از بیمارانی که با لیمنت کردن مشکلشون حل شده رو بخونید تا توی تصمیم گیری کمکتون کنه. 
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست
 
1."من از لمینت ونیرهام راضیم. مخصوصا وقتی عکس میندازم؛ خیلی جذابه و من از دیدین اونا توی عکس خیلی لذت میبرم. ظاهرم نسبت به قبل خیلی تغییر کرده. چون دوتا از دندونای جلوی من کاملا کج بودن و وقتی لبخند میزدم اصلا ازشون خوشم نمیومد. با اینکه لمینت ها ظاهر خیلی قشنگی دارند اما مراقبت می خوان. مثلا موقع خوردن غذاهای سفت مثل ته دیگ یا شکستن آجیل باید خیلی مراقب باشین. مخصوصا لمینت دندونای جلو، چون احتمال شکستنش زیاده. البته، هزینشم بالاست البته به نظرم ارزشش رو داره".

2."وقتی داشتم تمرینات جستجو و نجات را انجام میدادم دندونای جلوییم شکست. برای مدتی از کامپوزیت ونیر دندون استفاده کردم. اما اعتیادی که به نوشیدن قهوه داشتم باعث شد که این پیوند دچار لکه بشه و با دندونای اصلی خودم رنگش مطابقت نداشته باشه برای همین ظاهر خیلی بدی پیدا کردم. دوندونایی که کامپوزیت شده بودن کوتاه تر از دندونای جلویی اصلیم بودن خلاصه اینکه نمیتونستم با این ظاهر جدیدم کنار بیام. برای همین تصمیم گرفتم که از لمینت استفاده کنم. می تونم بگم که ونیر سرامیکی یا لامنیت برای من خیلی بهتر از کامپوزیت دندون بود اما هنوزم مثل دندونای اصلی خودم نبودن. همونطوری که کامپوزیت دندون کوتاه تر از دندونای اصلیه، لمینت برعکسه یعنی ارتفاعشون بیشتره و هنوز نتونستم بهش عادت کنم".
 
3."من دو سال پیش دندونام رو لامینت کردم. البته وضعیت دندونام خیلی خوب بودن اما دو تاشون با هم فاصله داشتن و بخاطر اینکه یکدست بشن چهار تا از دندونام رو لمینت کردم. برای من ارتودنسی هم خوب جواب می داد اما بخاطر اینکه مراقبت از ارتودنسی و غذا خوردن و حرف زدن باهاش خیلی سخت میشه انجام ندادم. الان از وضعیت دندونام راضی ام اما وقتی مراجعه کردم به دکترم گفت بهتره دیگه سیگار نکشی تا لمینت هات سالم بمونن. هرچند اوایلش خیلی سخت بود. اما لمینت کردن باعث شد من سیگار کشیدنو ترک کنم. نمیدونم کی لمینت کرده و راضی نبوده اما من احساس خیلی بهتری نسبت به قبل دارم."
 
4."من دندونام رو لمینت کردم، چیزی که اذیتم می کنه اینه که حجم دندونام بیشتر شده چون یه لایه به دندونا اضافه شده البته این کار به تخصص و تجربه دندونپزشک هم بستگی داره، توصیه می کنم که به یک دندونپزشک با تجربه رجوع کنید تا از ظاهر نهایی که بعدا پیدا می کنین واقعا رضایت کافی رو داشته باشین."
 
5."من دندونای جلوییم رو لامینت کردم برای این کار دندونا یکم تراش می خورن که این خودش بالاخره تا حدی می تونه آسیب برسونه. به نظر من اگه سنتون طوریه که دندونای جلوییتون به ارتودنسی جواب میدن ارتودنسی رو انتخاب کنین که دندوناتون تراش. نخورن البته بازم در مورد اینکه کی لمینت کرده و نظرش چیه بیشتر تحقیق کنین و از یک دندونپزشک با تجربه مشاوره بگیرین".
 
6." به نظر من لمینت دندون به دندونپزشکی که این کارو میکنه بستگی داره، اینکه کارشو خوب بلده انجام بده یا نه. پسر خاله من دندوناش رو لمینت کرده بود و من واقعا تعجب کردم. کار دندونپزشک اونقدر خوب بود که هیچ فرقی با دندونای طبیعی نداشت مخصوصا رنگش که عالی بود.
 
7."به نظر من اگه رفتین یه کلینیک و خواستین لمینت دندون انجام بدین، به دکتر بگین که عکس های قبل و بعد لمینت دندون نشونتون بده و کارشو ارزیابی کنین. من خودم با همین ارزیابی دندونام رو لمینت کردم و خیلی هم راضی بودم"
 
8."وقتی تصمیم گرفتم لامینت دندون انجام بدم؛ درمورد این روش و مرقبتای بعدش تحقیق کردم که نتیجه اش رو در اختیارتون میذارم؛ شاید به دردتون بخوره. به نظر من هرچیزی که در دهان شما قرار داره باید کاملا ازش مراقبت بشه کنه منظورم اینه که واقعا مسواک زدن و نخ دندون کشیدن هم برای دندون طبیعی هم لمینیت دندون ضروریه، چون که باکتری و اسیدی که در اثر جرم به وجود میان؛ باعث میشن دندونا یا پیوند لمینیت از بین برن. بخاطر همینه که باید از لمینت ها هم به اندازه دوندوناتون مراقبت کنین بخصوص اگه دندوناتون رو پر کرده باشید یا قبلا پوسیدگی داشته باشن. با مراقبت میتونین عمر لمینت دندوناتون رو بیشتر کنید. یکی از دلائلی که لمینت وینر از بین میره، دندون قروچه کرده که باید با محافظ های مخصوص جلوش رو بگیرین. یکی دیگه از موارد اینه که وقتی بیمار طرح لبخندش اصلاح شد؛ دیگه به دندونپزشک برای چک کردن وضعیت لمینت مراجعه نمی کنه. اما باید در نظر داشته باشین که این چکاپ خیلی مهمه و باید انجام بشه. مهمترین چیزی که من بعد از لمینت کردن فهمیدم اینه که میتونین خیلی از عادات غذایی خودتون رو مثل قبل داشته باشید اما در عوض مرتبا باید نخ دندون استفاده کنید، مسواک بزنین و با دهانشویه و آب نمک دهنتون رو بشورین تا لمینیت ها سالم بمونن".
 
9."من معتقدم که مثل سایر گزینه های درمانی، شما در مورد لامینت دندونم باید نقاط قوت و ضعفش رو بشناسین و بدونین کی لمینت کرده و نظرش چیه؛ بعد اقدام به این درمان کنین. چون که وضعیت هر کسی از نظر پزشکی، مالی، فاصله زمانی و یا حتی احساسات در مورد دندونپزشکی متفاوته و همه این موارد میتونه روی فرآیند لامینت تأثیرگذار باشه. خود من هفت سال پیش 4 تا دندون جلوییم رو لمینت کردم. به نظرم که خیلی عالیه من بینهایت راضیم. اما می خوام یکی دو سال دیگه برم پیش دندونپزشکم و اگه لازم باشه لمینت رو عوض کنم و برای دندونای بیشتری لمینت بذارم. یکی از دوستام هفته پیش دندونشاو تراش داد و لمینیتش رو روی 6 تا از دندوناش گذاشت؛ بنظرم خیلی ظاهرش بهتر شده"
 
کی لمینت کرده؟ نظرتون در مورد لمینت کردن چیه؟
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان
 
10."من میخوام دندونام رو لمینت کنم برای همین از یک متخصص باتجربه مشاوره گرفتم. نظراتش رو اینجا مینویسم شاید براتون مفید باشه؛ دندونپزشک من معتقده که اگه کسی که این کارو انجام میده از تجربه کافی برخوردار باشه دندونای طبیعی شما آسیب نمیبینه. در ابتدا هم یک معاینه دقیق از فضای دهان و دندون شما صورت می گیره تا دندونپزشک مطمئن بشه که لمینت برای مراجعه کننده مناسبه یا نه. اگه او تشخیص بده که لمینت گزینه مناسبی نیست سایر گزینه ها مثل کامپوزیت ونیر  (Composite)، بارتودنسی (Orthodontic) یا سفید کردن دندون (Bleaching) را بهتون پیشنهاد میده. در کل تا زمانی که بهترین راه رو بتونین انتخاب کنین باید اطلاعات کافی در مورد همه گزینه ها کسب کنین. دندونپزشک من از معایب لمینت هم برام صحبت کرد. برای مثال لمینت سرامیکی که وقت گیر هست و حداقل یک تا دو هفته طول میکشه تا ونیرها اماده بشن. همچنین، با وجود مقاومت بالای لمینت؛ امکان داره شکننده هم باشه. لمنیت ها نباید مثل دندونای طبیعی تحت فشار قرار بگیرن. مثلا نباید یخ رو باهاش بشکنین یا غذاهای سفتی بخورین چون که به لمینت آسیب میرسونن. با این حال دندونپزشکم گفت که نگهداری لمینت ونیر خیلی سادس و باید مثل دندونای طبیعی باهاش رفتار کنیم. از خمیر دندونی که فلوراید ساینده نداره استفاده کنین. درست بعد از یک هفته از لمینت باید به دندونپزشک مراجعه کنید تا عملکردش را کنترل کنه. حتی اگه شما مشکلی هم با لمینت نداشته باشید باید برای چک کردن سلامتی دندونا پیش دندونپزشک برین. اگه عادت دارین که در شب دندوناتون رو به هم بزنید یا دندون قروچه دارید باید از یک محافظ دندون برای محافظت در طول خواب استفاده کنین".
 
11."دندونای من به خاطر عادت بد ناخن جویدن لب پریده شده بودند علاوه بر اون بخاطر نوشیدن زیاد چای دچار لکه شده بودن و ظاهر نامناسبی داشتند. من هم تصمیم گرفتم لامینت انجام بدم. چرا که این عیوب دندون ها می تونن به شدت روی ظاهر و اعتماد بنفس فرد تأثیر بذارن. به همین خاطر پیش یه دندونپزشک با تجربه که دوستم قبلا پیشش لامینت کرده و خیلی هم راضی بود؛ رفتم. لامینت ونیر لایه نازکی از سرامیکه که به قسمت جلویی دندونای متصل می شه و عیبای اونا رو می پوشونه. دندونپزشک من روش درمانی خاصی را در این مورد ارائه می ده و قبل از اون معاینه دقیقی انجام میده تا اینکه بتونه بعدا رضایت کامل شما را حاصل کنه. وقتی کار درمانیم تموم شد و خودم رو تو آینه دیدم خیلی خیلی راضی بودم، لمینت ونیر واقعا ظاهری طبیعی و زیبا بهم بخشیده بود و من سر از پا نمیشناختم".
 
12."دندونای من مشکلی نداشتن اما دوست داشتم طرح لبخندم را اصلاح کنم در واقع دوست داشتم یه لبخند زیبا و خاص داشته باشم. البته نه اینکه دندونام خوب نباشن اما دوست داشتم به همون لبخند رویایی با دندونای سفید و بدون هیچ فاصله ای میون اونا دست پیدا کنم. از این رو به دندونپزشک مراجعه کردم و مشاوره گرفتم. دندونپزشک برای اصلاح طرح لبخند، "ارتودنسی فوری (instant orthodontia)" یا همون لمینیت سرامیکی رو بهم پیشنهاد کرد تا به کمک لمینت ونیر بتونیم دندونایی که لک شدن و با روش های سفید کردن دیگه سفید نمیشن رو اصلاح کنم. خیلی خوشحال بودم که با انجام لمینت و بدون نیاز به ارتودنسی می تونم شکاف بین دندونا رو از بین ببرم و لبخند متقارنی داشته باشم."
 
13."چهار سال پیش متاسفانه تصادف کردم و بخاطر ضربه ای که به صورتم وارد شد؛ دندونای جلوییم دچار شکستگی شدند. خیلی ناراحت بودم و از اونجایی که همیشه ظاهر و مخصوصا دندونام خیلی برام مهم بودن دنبال راهی بودم که بتونم این ظاهر نامناسب رو تغییر بدم و اعتماد بنفس گذشتم رو بازگردونم. تا اینکه خواهرزادم که قبلا برای زیبایی دندونای جلوییش از لامینت استفاده کرده بود؛ کلینیک تخصصی دکتر شهاب محمدی رو بهم معرفی کرد و گفت که از کارش خیلی راضیه و قبل از اینکه برای درمان به اونجا بره در موردش خیلی تحقیق کرده. بخاطر همین من هم تصمیم گرفتم که به همین کلینیک مراجعه کنم و کار زیبایی دندونای جلوییم رو انجام بدن. الان که من دارم این مطالب رو براتون میذارم صاحب دندونای خیلی زیبایی هستم به همراه یک اعتماد بنفس بالا. درسته که باید الان از لامنیت بیشتر مراقبت کنم اما به نظر من ارزشش رو داره. برخلاف اینکه فکر می کردم با لامینت حجم دندونام زیاد میشه و حس سنگینی دارم واقعا الان اینطور نیست. به نظر من این کار به تبحر دندونپزشکی که مراجعه میکنین بستگی داره چون دندونپزشک من یه لایه فوق العاده نازک رو روی دندونام کار کرد. طوری که اصلا الان غیرطبیعی به نظر نمیرسه و من هم اون حس سنگینی را در دهنم احساس نمی کنم. توصیه من به شماها اینه که برای لامینت پیش کسی برید که با تجربه باشه چون که بعد از این روش درمانی اگه رضایت نداشته باشین؛ فرصت جبران براتون نمیمونه و این به دلیل تراشیه که روی سطح دندون می دن و بازگردوندن این امر واقعا غیر ممکنه".

جمع بندی

اگر بخاید تصمیم درستی برای اصلاح طرح لبخندتون بگیرین که بعدا پشیمون نشین باید بدونین کی لمینت کرده و نظرش چیه. البته بعد از خوندن نظر کسایی که تجربه لمینت دندون رو داشتن، حتما با دندونپزشک مشورت کنین و عکس های قبل و بعد ونیر لمینیت رو ببینید تا از تصمیمتون مطمئن باشید. 
تقریبا تمام کسایی که لمینت کردن، معتقدن مراقبت از ونیرهای مثل دندونهای طبیعی به سالم تر و زیباتر موندن اونها کمک می کنه. پس اگر بهداشت دهان و دندونتون رو رعایت می کنین؛ نگران لمینت کردن نباشین چون می تونین برای مدت طولانی از لبخند زیبا و جذابتون لذت ببرین. 
 
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!