02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

مزایای واترپیک چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/04/18

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

واترپیک (Waterpik) یک دستگاه برای بهداشت دهان و دندان است که پلاک، رسوبات غذایی و میکروب ها را از میان دندان ها و زیر خطوط لثه از بین می برد. در واقع جریان آب با فشار ذرات غذایی را به راحتی از بین برده و لثه ها را به سمت سلامتی سوق می دهد. در ادامه با مزایای واترپیک و چگونگی عملکرد آن آشنا خواهیم شد.

واترپیک چیست و چگونه کار می کند؟

دندانپزشکان همگی معتقدند که کشیدن نخ دندان روزانه برای حفظ سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. واقعیت این است که مسواک زدن به تنهایی تنها 60 درصد از سطح دندان را تمیز می کند و از این رو تمیز کردن 40 درصد آن که دیگر مسواک به سطوح دسترسی ندارد بسیار مهم است. نخ دندان منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شود و تحقیقات اخیر اکنون بیماری لثه را با بیماری های جدی مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت، بیماری های تنفسی و سرطان ارتباط می دهند.

روش استفاده از این نخ دندان های معمولی بدین صورت است که آن را باید به صورت رشته ای بین هر دندان کشیده تا بقایای مواد غذایی و پلاک از بین برود. اما واترپیک می تواند جریان آب را به ناحیه میان دندان ها هدایت کرده و آنها را تمیز کند. این دستگاه با فشاری که دارد، به جز تمیز کردن دندان ها، لثه ها را نیز ماساژ داده و به بهبود سلامتی آنها کمک قابل توجهی می کند.

استفاده از واترپیک به خصوص برای مناطقی از دهان که دسترسی به آنها سخت است، دندان هایی که فاصله زیادی دارند و پاکت های پریودنتال که ممکن است ناشی از بیماری های زودهنگام لثه باشند می تواند مفید باشد. این دستگاه همچنین به حفظ نفس تازه و طولانی تر کمک می کنند که خود امتیازی ویژه محسوب می شود. در ادامه این مقاله از کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی با مزایای واترپیک بیشتر آشنا خواهیم شد.

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

مزایای واترپیک

- استفاده آسان

استفاده از واترپیک آسان بوده و افراد می توانند به راحتی درجه حرارت آب و قدرت آن را تنظیم کنند. نکته مهم این است که باید قبل از روشن کردن دستگاه، نوک آن را در دهان گذاشته و به آرامی حرکت دهید و همچنین آن را زیر خط لثه هدایت کنید. برای بهترین نتیجه توصیه می شود که کار را از دندان های پشتی شروع کنید و به سمت دندان های جو بروید. این کار را تا زمانی که دندان های داخلی و خارجی دندان های بالا و پایین را تمیز نکرده اید ادامه دهید.

- واترپیک در از بین بردن پلاک موثر است

پلاک به طور مداوم روی دندان های شما تشکیل می شود و شما باید برای جلوگیری از مشکلات جدی تر آن را رفع کنید. گرچه این کار با مسواک نیز انجام می شود اما به طور موثر خیر. آزمایشات بالینی نشان داده اند که واترپیک  در حذف پلاک بهتر از نخ دندان و مسواک عمل می کند. این دستگاه فشار آب را با ضربات قدرتی ترکیب کرده و باکتری های مضر را از بین می برد.

- واترپیک ورم و التهاب لثه را بهبود می بخشد

بهترین راه برای مقابله با التهاب لثه از بین بردن پلاک و جرم دندان است.  با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان روزانه می توانید التهاب و ورم لثه را بهبود بخشید و از بیماری پریودنتال جلوگیری کنید. تحقیقات نشان داده اند که استفاده منظم از واترپیک می تواند به گونه ای موثر التهاب لثه را از بین ببرد.

مزایای واترپیک

مطالب مرتبط: لمینت سرامیکی

- اطراف براکت ها با واترپیک راحت تر تمیز می شود

تمیز کردن دندان هایی که دارای بریس هستند می تواند چالش برانگیز باشد. عدم رفع پلاک در اطراف براکت ها می تواند خطر پوسیدگی را افزایش داده و منجر به بیماری لثه شود. استفاده از واترپیک می تواند به راحتی پلاک اطراف براکت ها را از بین ببرد و در واقع نشان داده شده است که این دستگاه سه برابر موثرتر از نخ دندان های معمولی برای کسانی که ارتودنسی دارند می باشد.

- بهداشت بیشتر

هنگام استفاده از نخ دندان های معمولی باید اطمینان حاصل کنید که قسمت های تمیز نخ را در دهان وارد کنید. در واقع این امر برای جلوگیری از آلوده شدن بالقوه تمامی نواحی دهان بسیار مهم است. با واترپیک دیگر لازم نیست که نگران باکتری های آلوده باشید چرا که جریان آب شیرین به طور مداوم باعث دفع باکتری ها می شود.

- ایده آل برای تمیز کردن ایمپلنت ها، بریج و تاج

نواحی زیر و اطراف ایمپلنت، بریج و تاج ها محل مناسبی برای تولید باکتری ها هستند. از طرفی بهداشت دندان نیز برای این بیمارانی که به این سه گزینه درمانی نیاز دارند بسیار ضروری است زیرا برای مثال هر نوع بیماری فعال لثه می تواند منجر به از بین رفتن ایمپلنت شود. تأثیرترکیبی فشار و تکانش آب در واترپیک می تواند اطراف براکت ها یا ایمپلنت دندان را به خوبی تمیز کند.

 واترپیک

جمع بندی

بهترین روش بهداشت دندان معمولا روشی است که به آن پایبند باشید و بتوانید بهترین نتایج را از آن دریافت کنید. واترپیک نیز در کنار مسواک زدن و کشیدن نخ دندان معمولی می تواند روش خوبی برای مراقبت از دندان ها و لثه ها باشد. در کنار این موارد می توانید در مورد هرگونه نگرانی با یک دندانپزشک با تجربه صحبت کنید تا او نیز شما را برای رسیدن به بهترین نتیجه راهنمایی نماید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!