02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا ارتودنسی یک فک امکان پذیر است؟

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1400/05/24

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

اینکه آیا ارتودنسی یک فک امکان پذیر است یا خیر، شاید به دلیل ملاحظات مالی و یا زیبایی و شاید هم عدم وجود مشکل در یک فک سوال شود. در پاسخ به این سوال می توان گفت که در برخی از موارد که ارتباط دندانی میان دو فک مشکلی نداشته باشد و در یکی از فک ها نامرتبی دندان ها به چشم نیاید می تواند یکی از آنها را ارتودنسی نمود. به عبارتی، برخی از بیماران به این علت این سوال را می پرسند چون احساس می کنند که دندان های بالا یا پایین آنها به اندازه کافی صاف هستند. از این رو، یکی از فک های آنها در اولویت قرار دارد. اما آیا واقعا این کار به دلیل ارتباط میان دو فک صحیح است؟ یا اینکه ارتودنسی یک فک عوارض ندارد؟ در ادامه این موارد را توضیح خواهیم داد. با سایت دکتر محمدی در ادامه مطلب همراه باشید.

ارتودنسی بر روی یک فک

متخصص ارتودنسی برای ارتودنسی یکی از فک ها، چه بالا و چه پایین، براکت ها یا اینویزیلاین (ارتودنسی نامرئی) را به بیمار توصیه می نماید. برخی از متخصصین هم ابتدا دندان های بالا در فک بالا را ارتودنسی می کنند و سپس درمان فک پایین را آغاز می نمایند.

نکته مهم در اینجا این است که وضعیت هر دو ردیف دندان ها در دو فک باید به خوبی بررسی شود. چرا که تغییر در یکی از فک ها می تواند به اوربایت یا آندربایت منجر شده و شرایط را بدتر کند. در واقع، در بیشتر موارد به دلیل اهمیت برقراری ارتباط صحیح میان دندان های فک بالا و پایین، لازم است که هر دو فک تحت درمان ارتودنسی قرار گیرند.

آیا ارتودنسی یک فک امکان پذیر است؟

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

در چه صورت ارتودنسی یک فک موثر خواهد بود؟

ارتودنسی بر روی یک فک در شرایط خاص زیر موثر خواهد بود:

- اوربایت

در طی درمان ارتودنسی، معمولا دندان های کج و نامرتب پس از اصلاح، جلوتر می آیند. در صورتی که دندان های پایین به هم فشرده باشند، همچنین دندان های بالا نسبت به دندان های پایینی جلوتر باشند، می توان برای نتیجه بهتر، تنها فک پایین را ارتودنسی نمود.

اما در مقابل، اگر دندان های بالا از یکدیگر فاصله داشته و دندان های پایین مرتب باشند، متخصص می تواند ارتودنسی روی یک فک را صرفا برای دندان های بالایی انجام شود. در نتیجه، پس از اتمام کار یعنی بستن فاصله میان دندان ها، آنها عقب تر رفته و اوربایت نیز بهتر خواهد شد.

- آندربایت

در این مورد هم باید اذعان داشت که اگر دندان های پایین جلوتر از دندان های بالا باشند و اصطلاحا آندربایت وجود داشته باشد، ارتودنسی یک فک امکان پذیر خواهد بود. در نهایت اینکه ارتودنسی فک بالا چقدر طول می کشد یا بالعکس، عمدتا به شرایط و وضعیت دندان های فرد بستگی دارد.

آیا ارتودنسی یک فک امکان پذیر است؟

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

عوارض ارتودنسی یک فک

بزرگ ترین مشکل ارتودنسی یک فک، مشکلات بایت است. بایت یک رابطه پیچیده بین دو قوس و فک می باشد. در واقع می توان گفت بایت نامرتب دلیل اصلی ارتودنسی هر دو فک می باشد. اگر از براکت ها برای رفع مشکل ازدحام و شلوغی دندان ها استفاده شود، ممکن است دندان های مرتب به جلو حرکت کنند.

اما اگر مسئله فاصله بین دندان ها باشد، بیمار خواهان بسته شدن دیاستما بوده و در نتیجه دندان ها به عقب حرکت می کنند. پس هر دوی اینها می توانند مشکلات بایت را بدتر کنند.

با شلوغی دندان های بالا، اوربایت پس از درمان بیشتر مشخص می شود. اوربایت شدید می تواند جویدن را دشوارتر ساخته و دندان های بالایی را مستعد آسیب دیدگی نماید. پس اگرچه ارتودنسی یک فک ممکن است در حل یک مشکل موثر باشد اما می تواند مشکل بایت را نیز تشدید نماید.

در برخی از بیماران نیز، درمان ارتودنسی یک فک قابل اجرا نیست. در واقع به دلیل عدم فضای کافی میان دندان های پایینی و دندان های جلویی، براکت ها نمی توانند در موقعیت صحیحی قرار بگیرند و برای غلبه به این مشکل ارتودنسی هر دو فک نیاز است.

جمع بندی

شما نیز باید قبل از تصمیم گیری در مورد درمان یک فک یا دندان های یک ردیف، با متخصص ارتودنسی مشورت نمایید. در واقع مهم است در مورد اینکه آیا این درمان گزینه مناسبی است یا خیر، همه عوامل را در نظر بگیرید. پس از بررسی همه جوانب، ممکن است کاندیدای خوبی برای این کار باشید و یا ارتودنتیست برای حل مشکلات متعدد، ارتودنسی دو فک پیشنهاد کند. لازم به ذکر است که برای بهترین نتیجه، نزد یک متخصص با تجربه مراجعه کنید تا او یک برنامه درمانی موثر را متناسب با نیازهای شما طراحی نماید. در انتخاب کلینیک دندانپزشکی بسیار دقت کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!