02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

لمینت زیباتر است یا کامپوزیت؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/03/12

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

امروزه احتمالا با افراد زیادی مواجه می شوید که برای زیبایی دندانهایشان یا از لمینت استفاده کرده اند یا از کامپوزیت و شبیه بودن طرح لبخند افراد به هم و به خصوص به سلبریتی ها، تشخیص اینکه لمینت زیباتر است یا کامپوزیت را واقعا مشکل کرده است. 
به طور کلی ونیر  دندان برای ترمیم عیوب ظاهری دندان ها به کار می رود که به دو دسته لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر تقسیم می شوند و از این دو روش برای برطرف کردن ظاهر نامناسب دندان ها و طراحی لبخند استفاده می شود. برای استفاده از یکی از این دو روش، نحوه قرارگیری دندان های فک بالا و پایین نسبت به یکدیگر، نوع عیوب ظاهری، بودجه بیمار و انتظاری که از اصلاح طرح لبخند خود دارد؛ بررسی می شود و دندانپزشک تصمیم می گیرد که نتجه لمینت زیباتر است یا کامپوزیت. البته در مواردی نیز هیچ یک از این دو روش قابل انجام نبوده و فرد نیاز به ارتودنسی (Orthodontic) دارد.
برای اینکه تشخیص دهید لمینت زیباتره یا کامپوزیت؟ باید شباهت ها و تفاوت های آنها را بشناسید: 

تفاوت های لمینت ونیر و کامپوزیت دندان

لمینت یک لایه نازک همرنگ دندان و از جنس سرامیک است که به منظور زیباتر کردن دندانها روی سطح جلویی آنها چسبانده می شود. فرم و رنگ دندان ها با نصب لمینت سرامیکی اصلاح می شود. همچنین با استفاده از لمینت ونیر فاصله بین دندان ها و شکستگی های موجود نیز پوشش داده می شوند. لمینت ونیرها می توانند تا حد زیادی تغییر رنگ ایجاد شده روی سطح دندانها را نیز بپوشانند.
کامپوزیت نیز یکی از روش های نوین و پرطرفدار برای ترمیم دندان و اصلاح زیبایی لبخند است. در اصل کامپوزیت ونیر ترکیبی از ماده رزین (Resin) است که به شکل خمیر بوده و با تابش نور روی دندان سفت می شود. از کاربردهای مهم کامپوزیت می تواند به ترمیم دندان های شکسته، پر کردن آنها با این مواد و برطرف نمودن لکه های روی دندان اشاره نمود. 
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

شباهت های کامپوزیت ونیر و لمینت پرسلین

در کل هر دو روش لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر با پوشاندن عیوب ظاهری دندان با مواد خاصی برای اصلاح ظاهر دندان ها از جمله رنگ و شکل به کار می رود. قبل از انجام هر کدام از این دو روش دندانپزشک باید از سلامت دهان و دندان مطمئن شود و درصورتیکه هر کدام از دندانها نیاز به ترمیم از جمله پر کردن، عصب کشی و جرمگیری داشته باشد؛ آنها را اصلاح کند.

مقایسه کامپوزیت و لمینت

مقاومت کامپوزیت نسبت به لمینت بهتر بوده و لمینت شکننده تر است.
در کامپوزیت احتمال برگشت زردی دندان ها بیشتر از لمینت است.
هزینه کامپوزیت نسبت به لمینت کمتر است.
کامپوزیت را خیلی راحت تر و سریع تر از لمینت می توان نصب کرد.
برای انجام لمینت، جلسات درمانی لازم است مانند قالب گیری، ارسال قالب به لابراتور و ...
در کامپوزیت پولیش و اصلاح دوره ای نیاز است.
رضایت ظاهری در لمینت بیشتر از کامپوزیت است چون لمینت طبیعی تر جلوه می نماید.

کدام روش برای اصلاح طرح لبخند زیباتر است: لمینیت یا کامپوزیت؟

باید در نظر داشته باشید هر نوع کامپوزیت قابلیت استفاده در کارهای زیبایی دندان را ندارد. در کل لمینت نسبت به کامپوزیت دارای رنگی طبیعی تر و جلوه ای بهتر و زیباتر است. در عین حال که مقاوم و ماندگار و تقریبا بدون ضرر می باشد، هرچند برای به کار بردن آن روی سطح دندان باید تراش دندان انجام شود اما نتیجه نهایی لمینت زیباتر از کامپوزیت است. 

چرا اصلاح طرح لبخند با لمینت زیباتر از کامپوزیت است؟

1. فرایند نصب لمینت و کامپوزیت روی زیبایی طرح لبخند موثر است:

دندانپزشک پس از بررسی دقیق عیوب ظاهری دندان ها، ماده خمیری کامپوزیت را بدون اینکه برای تهیه آن نیازی به لابراتور باشد با توجه به رنگ دندان روی آن قرار می دهد، سپس با طول موجی مخصوص و با تاباندن نور، خمیر مذکور را سفت نموده تا شبیه بافت و شکل دندان شود. 

مراحل انجام کامپوزیت ونیر

در ابتدا باید سطح دندان ها برای به کار بردن کامپوزیت کاملا تمیز شوند.
برای اینکه رطوبت و خونی وجود نداشته باشد باید دندان ها کاملا خشک شوند.
برای اینکه سطوح دندان ها برای بکارگیری کامپوزیت مناسب شوند مواد اسیدی را روی سطح جلویی دندان ها استفاده می کنند تا کامپوزیت به خوبی روی دندان ها بچسبد.
سپس دندانپزشک نوری را با طول موجی خاص به کامپوزیت می تاباند تا مواد سخت تر شوند.

موارد کاربرد کامپوزیت:

پر کردن فضای بین دندان
ترک خوردگی
بد فرمی، بهم ریختگی و بی نظمی دندان
ترمیم دندان های شکسته
پر کردن دندان های جلویی
لمینت و کامپوزیت هر دو معایب و مزایای خاص خود را دارا هستند اما در لمینت زیبایی چشمگیرتر و طبیعی بوده و مقاومت کار بسیار بالا است. از لمینت برای اصلاح طرح لبخند دیجیتالی نیز استفاده می شود که نتیجه آن فوق العاده دقیق و زیباست. از طرفی، برخی از دندان ها را نمی توان کامپوزیت کرد و باید برای آنان از لمینت استفاده نمود.

فرایند کاشت لمینیت سرامیکی:

تراشیدن نیم میلیمتر از دندان توسط دندانپزشک
میزان نمودن لبه های دندان
قالب گیری و فرستادن آن به لابراتور
چسباندن لمینت با چسب مخصوص
برای نصب لمینت سرامیکی، پس از مشاوره با دندانپزشک و انتخاب طرح لبخند، دندانپزشک یک لایه نازک از دندان ها را تراش داده و سپس قالبگیری می نماید. قالب به لابراتور فرستاده می شود تا دستگاه های تخصصی لمینت را بسازند. سپس در جلسه بعدی لمینت های ساخته شده روی دندان ها چسبانده می شود. 
 
="لمینت
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

2. تنوع رنگ کامپوزیت کمتر از لمینت سرامیکی است:

انتخاب صحیح رنگ کامپوزیت در زیبایی نهایی کار بسیار موثر است از این رو به دندانپزشکی مراجعه نمایید که در این زمینه تبحر و تجربه کافی داشته باشد. به طور کلی، در کامپوزیت ونیر علم، تجربه و هنر دندانپزشک از عوامل تأثیرگذار در زیبایی دندان ها محسوب می شود.  
همانطور که قبلا هم ذکر شد لمینت دارای رنگی طبیعی تر و جلوه ای زیباتر است. اما کامپوزیت هم معمولا به رنگ دندان انتخاب می شود تا طبیعی تر به نظر برسد. به طور کلی باید گفت انتخاب رنگ در کامپوزیت کمی دشوار است زیرا دندانپزشک به دلیل تداخل نور و رنگ شاید دچار اشتباه شود. یکی دیگر از عواملی که بر این انتخاب رنگ حین انجام کار تأثیر می گذارد فرآیندهای شیمیایی و فیزیکی است که روی دندان صورت می گیرد. اما به طور کلی لمینت زیباتر از کامپوزیت است. 

3. نوع عیوب ظاهری دندان روی زیبایی اصلاح طرح لبخند موثر است:

از لمینت سرامیکی می توان برای پوشاندن عیوب ظاهری بسیار جدی و شدید ازجمله موارد زیر استفاده کرد:
- دندان هایی که به علت ساییدگی، شکستگی و پوسیدگی بخش زیادی از آنها از بین رفته است. 
- دندان هایی که مینای کمی دارند. 
- افرادی که دندان های خود را روی هم فشار می دهند مانند دندان قروچه. زیرا این فشار زیاد می تواند باعث شکستگی یا جداشدگی کامپوزیت شود.

4. نازک بودن لایه پرسلین روی زیبایی لمینت دندان نسبت به کامپوزیت تاثیر می گذارد: 

یکی از مواردی که سبب می شود لمینت زیباتر از کامپوزیت باشد؛ ضخامت بسیار نازک آن است. به عبارتی با نصب لمینت سرامیکی، دیگر احساس نمی کنید حجم زیادی در دهان و روی دندان هایتان وجود دارد. لمینت ها، در عین ظرافت، از مینای دندان محافظت کرده و عملکرد مناسبی دارند.

5. جنس و مواد سازنده موجب زیباتر شدن لمینیت نسبت به کامپوزیت می شود:

کامپوزیت که توسط دندانپزشک در مطب ساخته می شود؛ ترکیبی از یک ماده ماتریکسی رزینی و به شکل خمیر بوده و با تاباندن نور روی دندان ها شکل می گیرد. نکته بسیار مهمی که در اینجا باید در نظر گرفت این است که دندان ها تک تک کامپوزیت شده و تا یک دندان تمام نشده نمی توان به دندان بعدی رجوع کرد. تراش و قالبگیری نیز در کامپوزیت نیاز نیست. به همین دلیل است که درمان های کامپوزیت قابل برگشت تر هستند و اگر به صورت صحیح و با مواد با کیفیت کار شوند التهاب لثه یا بدبویی دهان رخ نمی دهد. 
جنس لمینت از سرامیک و شیشه است و با دندان ها سازگاری کامل دارد. برعکس کامپوزیت که توسط دندانپزشک ساخته می شود؛ لمینت در لابراتوار طراحی و توسط دستگاه ساخته می شود. 

6. مقاومت و طول عمر بیشتر لمینت، زیبایی ظاهری آن را برای مدت طولانی حفظ می کند:

طول عمر کامپوزیت ونیر ارتباطی تنگاتنگ با رعایت بهداشت دهان و دندان دارد. همچنین برخی از عادات غذایی مثل گاز زدن غذاهای سفت یا جویدن یخ می توان از طول عمر این روش درمانی بکاهد. خوردن و نوشیدن مواد رنگی نیز روی زیبایی کامپوزیت ونیز تاثیر گذاشته و آنها را زرد می کند. لمینت ونیر مقاومت بیشتری نسبت به سایش و زرد شدن دارد. بنابراین می تواند زیبایی ظاهری دندان ها را مدت بیشتری حفظ کند.
از دیگر مزایای لمینت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
در برابر تغییر رنگ و لکه مقاومت بالایی دارد.
احتمال لب پر شدن یا ترک خوردن آن کمتر از کامپوزیت است ه عبارتی در مقابل فشارهای شدید مقاومت بالایی دارد.
لمینت از طول عمر بالایی برخوردار بوده و اگر به صورت صحیح و با دقت کار شود تا 15 سال دوام خواهد داشت.
یکی از مزایای قابل توجه آن این است که ظاهری کاملا شبیه دندان های طبیعی دارد.
با وجود اینکه لمینت دندان از لحاظ ظاهری بسیار زیباتر و طبیعی تر به نظر می رسد اما مزایای کامپوزیت دندان از جمله موارد زیر در مقایسه با کامپوزیت همچنان این روش اصلاح طرح لبخند را به یک روش پرطرفدار تبدیل کرده است:
هزینه این روش درمانی نسبت به لمینت کمتر است.
برای ترمیم دندان ها و پر کردن آنها می توان از کامپوزیت استفاده کرد.
پروسه کامپوزیت کردن بسیار آسان تر است. 
در این روش نیازی به تراشیدن دندان نیست.
کامپوزیت طی یک جلسه انجام شده و طول درمان کمتری دارد.
برخی از معایب لمینیت سرامیکی نیز موجب شده بیماران اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت را ترجیح دهند:
- حساسیت گرما و سرما پس از ترمیم با لمینت که البته بعد از مدت زمانی این حساسیت از بین می رود.
- به علت تراش دندان کاشت لمینت یک روش برگشت ناپذیر است و بیمار دیگر نمی تواند از دندان های طبیعی خود بدون ونیر استفاده کند.

جمع بندی

در مجموع می توان گفت اینکه کدام نوع روش درمانی بهتر است بستگی به شکل دندان های اولیه دارد. اما لمینت طبیعی تر، زیباتر و مقاوم تر است و البته تخصص، تجربه و ظرافت دندانپزشک هم در مورد زیبایی و اصلاح طرح لبخند بسیار حائز اهمیت است. از یک سو زمانی که دندانپزشک مواد کامپوزیت را روی دندان ها قرار می دهد دندان ها کمی برجسته به نظر می رسد و این امر سبب می شود که کامپوزیت از حالت طبیعی تا حدی خارج شود. در مقابل آن لمینت بسیار نازک است و به دلیل اینکه مینای دندان هم تراشیده می شود پس هیچ برجستگی روی دندان ها به وجود نمی آید و ظاهری طبیعی تر به ارمغان می آورد. به طور کلی تفاوت های کامپوزیت و لمینت را می توان به صورت زیر خلاصه نمود
در کامپوزیت نیازی به تراش و قالب گیری نیست.
لمینت نسبت به کامپوزیت مقاوم تر و زیباتر است.
در کامپوزیت امکان ترمیم در صورت لب پریدگی دندان وجود دارد.
در لمینت نیازی به پولیش (Polish) نیست.
برای طول عمر یک سال به بالا در کامپوزیت باید از پولیش استفاده نمود.
جنس دو ماده متفاوت است.
ساخت لمینت حدود سه هفته طول می کشد.
ساخت کامپوزیت ونیر یک جلسه است که در مطب دندانپزشکی صورت می گیرد.
 
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!