02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

کامپوزیت دندان ارزان چه معایبی دارد؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/03/22

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

کامپوزیت دندان ارزان برای روش اصلاح لبخند به دلیل معایبی که دارد و همچنین دوام و طول عمر کمتر و آسیب رساندن به دندان ها به هیچ وجه توصیه نمی شود. یکی از مهمترین جنبه های زیبایی چهره، زیبایی دندان است با نخستین برخورد با افراد نمایش داده می شود. از این رو افرادی که از این لبخند زیبا محروم هستند سعی می کنند به هر قیمتی به آن دست یابند.
اما باید توجه داشته باشید که به جز زیبایی دندان ها، حفظ سلامت آنها نیز بسیار حائز اهمیت است. یکی از این درمان های زیبایی کامپوزیت است. اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید با کامپوزیت تغییری در دندان های خود ایجاد نمایید باید آگاهی کامل در مورد معایب کامپوزیت دندان ارزان و کیفیت موادی که برای ساخت آن استفاده می شود داشته و آگاهانه در این راستا گام بردارید. در ادامه اول در مورد کامپوزیت توضیح مختصری خواهیم داد و سپس در مورد معایب کامپوزیت دندان ارزان صحبت می کنیم.

کامپوزیت دندان ارزان چه تفاوتی با کامپوزیت دندان با کیفیت دارد؟

کامپوزیت ونیر ترکیبی از ماده خمیری شکل است که به منظور ترمیم و زیبایی دندان ها استفاده می شود. عیوب دندان ها با این روش اصلاح شده و لبخندی زیبا برای شما به ارمغان خواهد آمد. دندانپزشک این مواد خمیری شکل را روی پوسیدگی ها، ترک خوردگی ها، دندان های لب پریده، شکستگی ها قرار می دهد و آن را ترمیم می نماید. 

مراحل انجام کامپوزیت: 

در ابتدا باید دندان ها به خوبی تمیز شده و هرگونه جرم از روی آن ها خارج شود.
سپس باید دندان ها را کاملا خشک نمود تا اثری از رطوبت یا خون روی آنها باقی نماند.
در مرحله سوم مواد اسیدی مخصوصی روی سطح جلویی دندان استفاده می شود تا شرایط برای جایگذاری کامپوزیت روی دندان ها به خوبی فراهم شود.
حال در این مرحله چسب مخصوص کامپوزیت دندان را روی سطح دندان ها مالیده و خمیر را با دقت روی چسب می گذارند. 
دندانپزشک باید در این مرحله میزان خمیر کامپوزیت را طوری تنظیم نماید که به خوبی روی دندان ها پوشش داده شود و ضخامت آن خیلی زیاد نباشد تا ظاهری غیر طبیعی به دندان ها ببخشد.
در این مرحله دندانپزشک نوری با طول موج مخصوص را روی کامپوزیت می تاباند.
در مرحله نهایی شکل دلخواه و مطلوب دندان ها با پولیشینگ حاصل می آید. 
اگر کامپوزیت ونیر دارای کیفیت خوبی نباشد دندان های فرد خیلی زود نیاز به ترمیم و یا حتی تعویض پیدا می کنند. به عبارتی کامپوزیت دندان ارزان یا بی کیفیت از دوام و طول عمر کمتری نسبت به کامپوزیت دندان با مواد با کیفیت برخوردار است.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

ارتباط کیفیت مواد مورد استفاده در کامپوزیت دندان ارزان با طول عمر و ماندگاری آن

به طور کلی می توان اذعان داشت کامپوزیت هایی که امروزه توسط دندانپزشکان مورد استفاده قرار می گیرند با کمک تکنولوژی های مربوط به فناوری نانو و بدون هیچگونه تخلخلی مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. اما طول عمر کامپوزیت دندان ارزان با مواد بی کیفیت پایین می باشد.

کامپوزیت دندان ارزان طول عمر کمتری دارد

اگر پای کامپوزیت دندان ارزان با مواد بی کیفیت در میان باشد با مسأله ای کاملا متفاوت مواجه هستیم. طول عمر و دوام کامپوزیت ونیر همواره یکی از مسائلی است که ذهن افرادی را که قصد انجام این کار را دارند درگیر می سازد. کیفت موادی که در ساخت کامپوزیت ونیر به کار می روند بسیار با اهمیت است. کامپوزیت ونیر با مواد بی کیفیت و ارزان قیمت نمی تواند طول عمر بالایی داشته باشد و با کوچکترین مسأله ای ماندگاری آن به خطر می افتد مانند جویدن غذاهای سخت. 

کامپوزیت دندان ارزان، سریعتر زرد می شود

یکی دیگر از معایب کامپوزیت دندان ارزان و استفاده از مواد بی کیفیت تغییر رنگ سریع کامپوزیت ها است. ماتریس رزین کامپوزیت ارزان نسبت به کامپوزیت مرغوب، تخلخل بیشتری دارد درنتیجه رنگدانه ها و ذرات غذا بیشتر در آن نفوذ می کنند. البته رعایت نکات مربوط به سلامت دهان و دندان و نیز عدم مصرف زیاد نوشیدنی های حاوی رنگدانه یا سیگار برای کامپوزیت بسیار حائز اهمیت است اما اگر پای مواد ارزان و کامپوزیت دندان بی کیفیت در میان باشد؛ کامپوزیت خیلی زودتر از آنچه انتظار داریم دچار تغییر رنگ خواهد شد. 
متاسفانه چون امکان  سفید کردن کامپوزیت دندان با روشهایی مانند بلیچینگ (Bleaching) وجود ندارد؛ درصورتیکه کامپوریت تغییر رنگ بدهد باید آنها را از روی دندان برداشته و مجددا کامپوزیت ونیر یا لمینت دندان نصب کنید.

مهارت دندانپزشک و کامپوزیت دندان ارزان

به جز کیفیت مواد کامپوزیت ارزان دندان که نقش مهمی در طول عمر آن دارد؛ مهارت های درمانی و ترمیمی نیز تأثیر بسیار زیادی در ماندگار آن ایفا می نمایند. ممکن است دندانپزشکی که این درمان زیبایی را انجام می دهد از مهارت و تخصص کافی برخوردار نباشد و نتواند کامپوزیت ونیر را مطابق با فرم دندان های فرد، رنگ، شکل، اندازه و بافت دندان انجام دهد.
دندانپزشک باید دارای دانش و آگاهی زیادی در مورد بافت مواد و نحوه قرار دادن کامپوزیت روی دندان ها باشد در غیر اینصورت کامپوزیت خیلی سریع خراب خواهد شد و در برخی موارد حتی آسیب جدی به مینای دندان وارد خواهد شد.
همچنین دندانپزشک باید قبل از انجام کامپوزیت دندان معاینه کاملی از دندان ها به عمل آورد. این نیز یکی از موارد مربوط به کامپوزیت دندان ارزان و صرف هزینه کمتر برای این روش درمانی است. اگر قصد کامپوزیت دندان را دارید باید حتی در صورت پرداخت هزینه بیشتر، دندانپزشک معاینه کامل دندان ها را انجام دهد و سپس اقدام به جایگذاری کامپوزیت ونیر نماید زیرا در غیر اینصورت اگر دندان خرابی وجود داشته باشد از ماندگاری کامپوزیت ونیر کاسته شده و سایر دندان ها نیز در معرض آسیب و پوسیدگی قرار می گیرند. 
 
کامپوزیت دندان ارزان چه معایبی دارد؟
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

ویژگی هایی که در برند کامپوزیت دندان ارزان به چشم نمی خورد

امروزه انواع مختلفی از برندهای کامپوزیت دندان در دسترس دندانپزشکان قرار گرفته است. قطعا دندانپزشکانی که کامپوزیت دندان ارزان را ارائه می دهند از مواد مرغوب و با کیفیت بهره نمی گیرند. یک برند مرغوب از کامپوزیت دندان باید دارای ویژگی های منحصربفردی باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت:
 
انعطاف پذیری: انعطاف پذیری کامپوزیت ونیرها مهمترین ویژگی است که دندانپزشکان در انتخاب انواع برند کامپوزیت دندان آن را در نظر می گیرند. کامپوزیت دندان ارزان فاقد این ویژگی بوده و دندانپزشکان نمی توانند به راحتی و مطابق با شکل دندان های بیمار آن را شکل دهند. 
 
مقاومت در برابر ساییدگی: کامپوزیت دندان ارزان و بی کیفیت در برخورد با سایر دندان ها به راحتی دچار شکستگی می شوند و مقاومت و ماندگاری بالایی در برابر سایش ندارد. در صورت استفاده ار کامپوزیت دندان بی کیفیت بیمار متحمل هزینه های گزافی خواهد شد.
 
قابلیت ترمیم: یکی دیگر از ویژگی های منحصربفرد برندهای مرغوب کامپوزیت ونیرها این است که می توان آنها را ترمیم نمود. در صورتی که یکی از دندان ها ترک بردارد یا دچار شکستگی شود دیگر نیازی به تعویض نبوده و دندانپزشک می تواند آن را ترمیم نماید. اما مسئله در مورد کامپوزیت دندان ارزان فرق می کند و در صورت بروز شکستگی یا ترک خوردگی، دندانپزشک نمی تواند آن را ترمیم نماید و باید اقدام به تعویض کامپوزیت نماید. 
 
سازگاری با دهان و دندان: کامپوزیت دندان بی کیفیت سازگاری خوبی با دندان های طبیعی یا بافت لثه ندارد و بیمار پس از کامپوزیت ونیر حس می کند که یک جسم اضافی در دهان او وجود دارد. برعکس برندهای مرغوب و با کیفیت کامپوزیت ها اینگونه نبوده و سازگاری بسیار خوبی با دهان و دندان فرد برقرار می کنند.
 
بوی بد محیط دهان و دندان: استفاده از مواد بی کیفیت درکامپوزیت دندان ارزان باعث ایجاد بوی بدی در محیط دهان و دندان خواهد شد. اما اگر دندانپزشک از برند مرغوب کامپوزیت ونیر بهره گیرد بیمار دیگر شاهد این بوی بد در محیط دهان و دندان خود نخواهد بود. 
 
زیبایی ظاهری: کامپوزیت ونیرها با برند مرغوب خیلی خوب روی دندان ها فرم داده شده و سفت می شوند و این یکی از ویژگی های بسیار مهمی است که باید در نظر داشته باشید. در صورت استفاده از کامپوزیت دندان ارزان و بی کیفیت نمی توان زیبایی طبیعی و ظاهری را انتظار داشت و برعکس ظاهری غیرطبیعی برای شخص ایجاد خواهد شد.
 
استحکام بالا: از آنجایی که تکنولوژی های مختلفی برای انواع برندهای کامپوزیت ونیرها استفاده می شود پس آنها دارای مقاومت متفاوتی هستند. کامپوزیت دندان ارزان به دلیل کاربرد مواد بی کیفیت فاقد این ویژگی بوده و نمی تواند طول عمر بالایی داشته باشد. از این رو فرد پس از مدتی باید برای ترمیم یا تعویض کامپوزیت ونیر به دندانپزشک مراجعه نموده و مجددا متحمل هزینه شود. 

کلینیک کامپوزیت دندان ارزان و ارائه خدمات آن

یکی از موارد مهم برای انجام کامپوزیت ونیر انتخاب کلینیکی است که به آن مراجعه می نمایید. پس بهتر اسن قبل از مراجعه از چگونگی ارائه خدمات آن آگاه شوید. بسیاری از کلینیک های کامپوزیت دندان ارزان، از روش های نوین بهره نگرفته و از تکنولوژی های جدیدی استفاده نمی کنند. در نتیجه مراجعه به کلینیک کامپوزیت دندان ارزان کار صحیحی نمی باشد زیرا از آنجایی که خدمات آنها فاقد کیفیت مناسب و مطلوب است پس پس از انجام کار رضایت کافی را به دست نخواهید آورد.

مواردی که ممکن است در کامپوزیت دندان ارزان در نظر گرفته نشوند

عواملی وجود دارند که ممکن است برای کمتر هزینه نمودن کامپوزیت ونیر در نظر گرفته نشوند و به دنبال آن شاهد عدم موفقیت کامپوزیت ونیر شویم:
 
در نظر گرفتن عادات فردی بیمار:
یک دندانپزشک متخصص باید عادات فردی بیمار را با دقت در نظر بگیرد. زیرا این عادات قطعا استحکام کامپوزیت را تحت تأثیر قرار داده و از طول عمر کامپوزیت می کاهند. 
 
تعداد دندان هایی که باید کامپوزیت شوند:
این مورد نیز به مهارت و تخصص دندانپزشک بستگی دارد. در کامپوزیت دندان ارزان ممکن است دندانپزشک به خوبی این مسأله را در نظر نگیرد و با ناهماهنگی دندان ها و شکل آنها مواجه شویم و نه تنها طرح لبخند اصلاح نخواهد شد بلکه ظاهری نامطلوب در چهره پدید خواهد آمد.

تجربه دندانپزشک:
در صورتی که دندانپزشک فاقد تجربه کافی باشد آسیب های جبران ناپذیری از نظر سلامتی و زیبایی به فرد بیمار وارد خواهد آمد. به دنبال عدم تجربه کافی دندانپزشک و استفاده از کامپوزیت دندان ارزان، مقاومت و ماندگاری کامپوزیت ونیر نیز کم خواهد شد. 

جمع بندی

کامپوزیت دندان ارزان برای روش اصلاح لبخند به دلیل ماندگاری و طول عمر کمتر و آسیب رساندن به دندان ها به هیچ وجه توصیه نمی شود. باید در نظر داشته باشید که به جز زیبایی، سلامت دهان و دندان نیز بسیار حائز اهمیت بوده و در صورت استفاده از کامپوزیت دندان ارزان به جز اینکه متحمل هزینه های گزافی در آینده خواهید شد، سلامتی و زیبایی شما نیز به خطر می افتد. 
عوامل متعددی با کامپوزیت دندان ارزان در ارتباط هستند که باید به تمامی آنها توجه داشته باشید. مواردی نظیر کیفیت مواد مورد استفاده، مهارت، تخصص و تجربه دندانپزشک، نوع برندی که در کامپوزیت دندان ارزان استفاده می شود، نوع معاینه ای که دندانپزشک قبل از قرار دادن کامپوزیت ونیر انجام می دهد، نوع کلینیکی که برای کامپوزیت دندان به آن جا مراجعه می کنید و ... . 
پس اگر تصمیم به انجام کامپوزیت ونیر دارید تمامی جوانب بالا را با دقت در نظر بگیرید تا بتوانید به لبخند زیبایی که همیشه در آرزوی آن بوده اید توأم با حفظ سلامتی دهان و دندان خود برسید.  
 
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

نازنین نادی

قیمت کامپوزیت ۱۶ واحد با زیبایی

دکتر شهاب محمدی

سلام لطفا با مطب تماس بگیرید