02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

لمینت دندان های نامرتب چه مزایایی دارد؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/03/22

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

یکی از مزیت های لمینت دندان های نامرتب (unstraight teeth) افزایش اعتماد بنفس فرد و جلوگیری از بسیاری مشکلات دیگر فرد در روابط اجتماعی یا محل کار است. نامرتبی دندان عبارت است از هر نوع به هم ریختگی و ناهماهنگی دندان که سبب عدم تقارن میان دندان ها می شود. مشکلات متعدد بسیاری می توانند در اثر نامرتبی دندان ها به وجود آیند مانند مشکلات گوارشی، کاهش اعتماد به نفس، پوسیدگی زود هنگام دندان ها و فشار روی فک.
اصلاح نامرتبی دندان ها کار دشواری نبوده و در صورتی که به دندانپزشکی زیبایی مراجعه شود می توان دندانهای نامرتب را با لمینت یا کامپوزیت متقارن نمود. اما اگر این کار در سن پایین انجام شود؛ نتایج بهتری حاصل خواهد آمد.  

لمینت دندان های نامرتب

ممکن است دندان های شما آن طور که می خواهید زیبا و متقارن نباشند و در نتیجه نتوانید راحت در جمع دوستان خود لبخند بزنید. نامرتبی ممکن است به علت فاصله داشتن دندان های شما باشد. برای رفع این مشکلات حتما لازم نیست که از براکت یا ارتودنسی استفاده نمایید. برخی از مسائل مربوط به دندان که حاد نباشند مثل وجود فاصله را می توان با لمینت ونیر اصلاح نمود.
لمینت دندان های نامرتب روشی است که در آن با قرار دادن لمینت ونیر روی سطح دندان ها، طرح لبخند بیمار اصلاح می شود. در واقع بسیاری از افراد برای بهبود رنگ، اندازه یا شکل دندان های خود از لمینت ونیر استفاده می نمایند همانطور که برای اصلاح دندان های کج از لمینت بهره می گیرند. اما در برخی شرایط برای بستن شکاف بین دندان ها و اصلاح نامرتبی می توان از لمینت ونیر بهره برد. 

آیا لمینت دندان های نامرتب همیشه امکان پذیر است؟

لمینت دندانهای نامرتب به این بستگی دارد که ناهماهنگی و نامرتبی دندان های شما تا چه حد است و اینکه آیا این عدم تقارن و ناهماهنگی روی دندان نیش شما تأثیر گذار است یا خیر. اگر دندان ها و نیش شما سالم باشند و عدم هماهنگی و نامرتبی دندان ها زیاد نباشد لازم نیست که برای داشتن لبخندی زیبا حتما از ارتودنسی استفاده نمایید و اینکه دندان های شما با براکت ها حرکت داده شوند. 
در این وضعیت لمینت دندان های نامرتب با مزایایی همراه خواهد بود؛ دیگر به زمان طولانی و مراجعه زیاد برای کنترل ارتودنسی نیازی نخواهید داشت همچنین با این روش بسیار سریع تر می توان به طور همزمان رنگ، شکل و نامرتبی دندان های خود را بهبود بخشید. 
اما در مواردی که نامرتبی دندانها زیاد است و یا دندان ها زیاد از یکدیگر فاصله دارند در ابتدا باید از ارتودنسی استفاده شود تا دندان ها در جای مناسب قرار گیرند. گاهی اوقات هم فرد دچار ناهنجاری فک است و لمینت دندان های نامتقارن و نامرتب در اینجا نمی تواند به کار آید. زمانی که دندان ها و فک با ارتودنسی اصلاح شدند آنگاه می توان برای مرتب نمودن و لبخندی زیبا از لمینت ونیر استفاده نمود. 
پس اگرنامرتبی و عدم تقارن دندان ها بیش از حد انتظار باشد لمینت دندان های نامرتب گزینه مناسبی نبوده و دندانپزشک قبل از لمینت درمان را با ارتودنسی آغاز می نماید. 
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

فرایند لمینت دندان های نامرتب

لمینت دندان های نامرتب طی چند جلسه انجام خواهد شد. اولین مرحله معاینه دقیقی است که دندانپزشک از دندان های شما به عمل می آورد. اینکه دندان ها تا چه حد نامرتب و نامتقارن هستند و اینکه آیا سلامت سایر دندان های شما در چه وضعیتی قرار دارد. سالم بودن دندانهای زیر لمینت، روی دوام و طول عمر ونیر دندانی موثر است. بنابراین، در صورتی که دندان های دیگر دچار پوسیدگی باشند؛ دندانپزشک ابتدا اقدام به ترمیم آنها می نماید سپس ونیر پرسلین را برای پوشاندن عیوب ظاهری دندان ها نصب خواهد کرد.
در جلسه مشاوره دندانپزشک برنامه ریزی می کند که لبخند جدید شما چگونه خواهد بود. از آنجایی که زیبایی مسئله مهمی است پس این تصمیم گیری دندانپزشک ارتباط مستقیمی با نظر شما دارد. آنها با به کارگیری روش های مختلفی به شما کمک می کنند تا نتایج نهایی را قبل از اقدام به لمینت دندان های نامرتب تجسم کنید. روش هایی نظیر شبیه سازی کامپیوتری (Computer Simulations)، مدل های وکس (Wax Models) و یا حتی "لبخند آزمایشی (Trial Smile)" یا مشاهده نمونه کار های لمینت دندان به شما کمک می کند که تصمیم بهتری در رابطه با نحوه اصلاج طرح لبخند خودبگیرید. باندینگ های دندانی موقت نیز وجود دارد که با روی دندان شما نصب می شوند تا بتوانید تغییرات دهان و دندان خود را مشاهده نمایید. 
پس از این مراحل، دندانپزشک برای آماده سازی لمینت دندان های نامرتب شروع به کار می کند. گاهی اوقات لازم است که مقداری از مینای دندان های شما در قسمت جلویی یا لبه های دندان تراشیده شوند. این اقدام برای این صورت می گیرد تا زمانی که لمینت ونیر قرار داده شد خیلی حجیم و بزرگ در دهان شما جلوه نکند. 
پس از آماده سازی، دندانپزشک مدلی از دندان های شما را از طریق سیستم تصویربرداری دیجیتال و یا با پوتی (Putty) که وسیله ای برای قالب گیری است به لابراتور دندانپزشکی ارسال کرده تا لمینت ونیر برای دندان های نامرتب به صورت سفارشی ساخته شود. این فرآیند معمولا دو هفته ای طول می کشد. در این مدت، لمنیت های موقتی که ساخته شده از آکریلیک هستند برای شما نصب می شود تا بتوانید غذا بخورید.
زمانی که لمنیت ونیر نهایی از لابراتور رسید، دندانپزشک ونیرهای موقت را برداشته و لمینتی را که برای دندان های نامرتب ساخته شده است روی دندان های شما نصب می کند. همانند لمینت ونیر این اتصال یا پیوند نیز بسیار قوی است اما بدین معنا نیست که آنها اصلا خراب نمی شوند. لمینت ونیر می تواند در صورت فشار بیش از حد ترک بردارد و یا دچار شکستگی شود. مثل جویدن یخ  یا خوردن آجیل با دندان. مراقبت از لمینت ونیر آسان است فقط کافی است که همان مراقبتی را که برای دندان های طبیعی خود انجام می دهید برای لمینت ونیر نیز همان مراقبت را انجام دهید؛ روزانه دو بار مسواک بزنید، نخ دندان به کار برید و برنامه ای منظم جهت مراجعه به دندانپزشک داشته باشید. 
 
لمینت دندان های نامرتب چه مزایایی دارد؟
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

لمینت دندان های نامرتب چه مزایای دارد؟

- لمینت دندان های نامرتب در کوتاه ترین زمان ممکن و تنها طی چند جلسه صورت می گیرد و همانند ارتودنسی دیگر نیازی نیست که وقت زیادی را صرف مراجعه به مطب دندانپزشکی جهت کنترل بریس ها بنمایید. 
- با لمینت دندان های نامتقارن هماهنگی و تقارن بهتری در دندان های جلویی صورت می گیرد. به عبارتی به لبخندی زیبا و بی نقض دست خواهید یافت.
- لمینت دندان های نامرتب در برابر مواد غذایی رنگی مثل قهوه، چای یا نوشابه و یا سیگار دچار تغییر رنگ نمی شود. 
- در صورتی که مراقبت صحیح و منظمی از لمینت ونیر داشته باشید شاهد ماندگاری و مقاومت آن خواهید بود.
- لمینت دندان های نامرتب این امکان را به فرد می دهد تا بتواند بین دندان ها را به خوبی با نخ دندان نسبت به گذشته تمیز نماید و در نتیجه دندان ها سالم تر بمانند.
- گاهی اوقات به دلیل وجود دندان های نامرتب موقعیت زبان در دهان صحیح نبوده و دهان فرد بوی بدی می دهد. با لمینت دندان های نامرتب این بوی بد به دلیل اصلاح وضعیت قرارگیری زبان از بین می رود. 
- در لمینت دندان های نامرتب نیازی به مواد بی حسی نیست و در صورت نیاز از مقدار بسیار کمی از این مواد استفاده می شود اما در ارتودنسی به دلیل فشار ایجاد شده توسط براکت ها و جابجایی دندان ها فرد درد زیادی را ممکن است متحمل شود.
- اعتماد به نفس فرد به طور چشمگیری افزایش می یابد.
- با لمینت دندان های نامرتب زبان به درستی پشت دندان ها قرار گرفته و فرد می تواند کلمات و اصوات را به درستی تلفظ نماید.
سعی کنید که برای لمینت دندان های نامتقارن و نامرتب نزد یک دندانپزشک متخصص و مجرب بروید زیرا هر چه تخصص دندانپزشک کامل تر باشد بیشتر می توانید از مزایای لمینت دندان های نامرتب بهره مند شوید. 

چه زمانی استفاده از ارتودنسی نسبت به لمینت دندان های نامرتب ارجحیت دارد؟

وضعیت قرارگیری دندان ها:
اگر مسئله ای که در مورد یک لبخند زیبا وجود دارد به نحوه قرارگیری دندان ها مربوط می شود و بقیه موارد مثل شکل یا رنگ آن را به سادگی می توان حل و فصل نمود پس باید از ارتودنسی استفاده کنید. هر نوع بریس ثابت برای دندان هایی که در وضعیت بدی قرار گرفته اند بسیار سالم تر و کارآمدتر از لمینت ونیر برای دندان های نامرتب است. از نظر یک دندانپزشک مجرب بهتر است که وضعیت قرار گرفتن دندان ها را با ارتودنسی حل کرد. تا مادامی که دندان های طبیعی فرد با ارتودنسی در وضعیتی متقارن و مرتب قرار می گیرند نیازی به استفاده از لمینت ونیر و تراشی که روی دندان ها می خورد نمی باشد. 
 
شکل دندان ها: اگر شکل دندان ها بسیار خراب است در ابتدا باید بدانیم که مسئله چیست. اگر دندان ها خرد یا ساییده شده اند بهتر است که در ابتدا با استفاده از بریس ها شکل درستی به آنها بدهیم سپس با روش بلیچینگ آنها را سفید کرده و در نهایت برای شکلی ایده آل از باندینگ استفاده نماییم. 
اما اگر دندانها آسیب بسیار جدی دیده اند و دارای پرشدگی های زیادی هستند کامپوزیت بهترین روش برای آنهاست. زیرا با این روش می توانیم بدون اینکه آسیب بدتری به دندان ها وارد کنیم شکل آنها را اصلاح نماییم. 
 
رنگ دندان ها: اگر دندان های فرد مثل سابق سفید نیستند گزینه سفید کردن دندان ها روشی عالی برای بهبود رنگ آنها است بدون اینکه نیازی به استفاده از روش های غیر تهاجمی باشد. اگر یکی از دندان ها به دلیل درمان کانال بسیار تیره شده باشد آنگاه سفید کردن داخلی راه حلی عالی برای سفید کردن دندان از داخل است.

جمع بندی

لمینت دندان های نامرتب در صورتی که دندان های فرد دچار مشکلات جدی بهم ریختگی دندانی و ناهنجاری های فک نباشد مزایای متعددی به همراه دارد. نامرتبی دندان ها سبب بروز مشکلات عدیده ای از جمله پوسیدگی دندان ها، وجود مشکلاتی در تمیز نمودن آنها، کاهش اعتماد به نفس، مشکلات گوارشی و .. می شود. در صورتی که دندان های فرد نا هماهنگی کمی داشته باشند و نیازی به استفاده از براکت و ارتودنسی نباشد دندانپزشک متخصص می تواند لمینت برای دندان های نامرتب را به فرد مراجعه کننده پیشنهاد دهد.
امروزه انجام درمان های زیبایی دندان بخصوص مرتب نمودن آنها بیش از پیش مورد توجه عموم قرار گرفته است. افراد تمایل زیادی دارند که دندان های صاف تر و لبخندی زیباتر داشته باشند و از همه مهتر اینکه دوست دارند بدون اینکه وقت زیادی را برای ارتودنسی دندان های نامرتب صرف کنند تنها طی چند جلسه به این هدف دست یابند. یکی از بهترین روش ها برای مرتب نمودن دندان هایی که ناهنجاری زیادی ندارند لمینت ونیر می باشد.
مراجعه به دندانپزشکی که دارای مهارت و تخصص کاملی است می تواند درمان مناسبی را برای فردی که دارای دندان های نامرتب است ارائه دهد. اگر تشخیص دندانپزشک استفاده از لمینت برای دندان های نامرتب باشد فرد می تواند با این روش درمانی که دندان هایی صاف و لبخندی بی نقص و عیب دست یابد البته به شرطی که همانند دندان های طبیعی از آن ها مراقبت نماید. لمینت دندان های نامرتب دارای مزایای متعددی است مانند درمان در کوتاهترین زمان ممکن، درد بسیار کم، ماندگاری و مقاومت بالا، افزایش اعتماد به نفس و ... .
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست
 
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!