02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

مزایا و کاربرد لمینت ای پی اس و مراقبت های بعد از آن - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/04/07

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

لمینت ای پی اس (IPS Impress) یکی از انواع لمینت دندان است که به صورت فشاری روی قالب در لابراتور مطابق با شرایط دندان های فرد فرم داده می شود. در واقع لمینت ای پی اس برای اصلاح طرح لبخند و مطابق با دندان های بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد لمینت ای پی اس همچنین برای جایگزین کردن لمینت های قدیمی نیز به کار می رود و یک گزینه ایده آل برای سایر ترمیم ها به شمار می رود.  
احساس رضایت پس از کاربرد لمینت ای پی اس در واقع به دلیل روش ترمیم طبیعی دندان های فرد در پی استفاده از مواد سرامیکی با کیفیت و سخت است. بازگرداندن عملکرد و شکل. هماهنگی. رنگ، سفیدی و استحکام دندان ها طبیعی یکی از اهداف مهم لمینت ای پی اس می باشد.

عملکرد لمینت ای پی اس 

لمینت ای پی اس ایمپرس تولید شده توسط شرکتvivodent Ivoclar، یکی از قویترین و مستحکم ترین ونیرهای تمام سرامیکی است که امروزه بیماران مطابق با نیازهای خویش می توانند از آن بهره برند. 
دندانپزشکان در ابتدا از یک قالب مومی برای ساخت لمینت ای پی اس استفاده می کنند و سپس این قالب را برای فشرده سازی در کوره به لابراتور ارسال می نمایند. درنهایت برای یک لمینت ای پی اس  ایده آل و مطابق با نیازهای آناتومیکی و زیبایی شناختی، از پروسه های رنگ آمیزی و لایه گذاری استفاده می شود.
در لمینت ای پی اس  از هیچ پست (Post) یا میله و هسته فلزی استفاده نمی شود و بجای آن پست ها و هسته هایی به کار می روند که از جنس فلز و سرامیک بوده و مات هستند. زیرا در هسته ها یا پست های تمام فلز سبب می شوند که سایه یا خطی خاکستری رنگ روی دندان پدیدار شود.

کاربرد لمینت ای پی اس 

لمینت ای پی اس دارای عملکردهای فراوانی در رابطه با درمان زیبایی دندانپزشکی می باشد:
درمان دندان های ترک خورده
درمان ساییدگی دندان
حذف فواصل بین دندان ها
از بین بردن لکه های دندان
تغییر رنگ دندان ها
اصلاح دندان های نا هماهنگ
اصلاح دندان های کج
درمان مشکلات موجود با سایز دندان
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

مزایای لمینت ای پی اس 

بهبود ظاهر لبخند یکی از مهمترین مزایای لمینت ای پی اس  است که در زمان استفاده از آنها و مقایسه با دندان های قبلی خود این تفاوت فاحش را متوجه خواهید شد و اینکه این ونیر در حالی که به طور کاملا یکدست با دندان های طبیعی شما ادغام شده است؛ توانسته لبخندی بی نقص نیز برای شما به ارمغان بیاورد. به جز اصلاح طرح لبخند مزایای دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد: 
طول عمر و ماندگاری بالا:
مقاومت و ماندگاری لمینت ای پی اس به دلیل اینکه از یک ماده قوی و با کیفیت درست شده است؛ در برابر ساییدگی دندان ها بسیار بالا می باشد. با رعایت بهداشت دهان و دندان می توانید این ماندگاری را برای سال ها تضمین نمایید.
برقراری ارتباطات بهتر:
همانطور که می دانید امروزه لبخند زدن در مشاغلی که تعامل زیادی با افراد دارند؛ بسیار تأفیرگذار و با اهمیت است. با لبخندی زیبا قطعا برقراری ارتباط با دیگران بهتر بوده و تأثیری که در مخاطبین می گذارید دوچندان خواهد بود.
افزایش اعتماد به نفس:
با بهبود ظاهر و لبخندی زیبا قطعا اعتماد بنفس درونی شما افزایش خواهد یافت و دیگر از اینکه با دندان هایی بدشکل یا بدرنگ در جمع دوستان حاضر شوید؛ احساس شرمندگی و خجالت نخواهید داشت. 

تفاوت لمینت IPS  و لیمنت استاندارد

تفاوت لمینت IPS و لمینیت استاندارد در طراحی و ساخت آن است. لمینت آی پی اس از پیش ساخته شده است و دندانپزشک می تواند بلافاصله پس از آماده سازی دندان و کوتاه کردن طول لمینت ها که با سایر دندان های طبیعی همخوانی داشته باشد؛ آنها را روی دندان های بیمار نصب کند. 
نوع سرامیک به کار رفته در لمینت IPS سازگاری بسیار خوبی با لثه دارد و مقاومت آن در برابر رنگ پذیری نیز بسیار بالا است. 
افزودن سرامیک در لمینت آی پی اس موجب می شود براقتر از لمینیت ونیر استاندارد به نظر برسد و به دندانهای طبیعی بیمار شباهت بیشتری دارد.
لمینت آی پی اس از نوع ونیرهای دندانی فوق نازک است که برای نصب آن نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست و طی یک جلسه طرح لبخند بیمار را اصلاح میکند. 
قیمت لمینت IPS از لمینت لومینیرز ارزانتر است.
 
مزایا
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

مراحل نصب لمینت ای پی اس 

- برای نصب لمینت آی پی اس ابتدا تغییر سایز و کوتاه کردن اندکی از دندان های شما که نیاز به درمان دارند؛ توسط دندانپزشک صورت می گیرد. 
- مقدار کمی از سطوح دندان های شما ساییده می شوند البته این مقدار بسیار کم است چون لمینت ای پی اس بسیار نازک تر از ونیر پرسلین می باشدو نیازی به تراش مینای دندان برای نصب آن نیست. 
- در این مرحله قالب گیری از دندان های شما توسط دندانپزشک انجام شده و قالب مورد نظر به لابراتور ارسال می گردد.
- دندانپزشک می تواند از لمینت IPS از پیش ساخته شده برای اصلاح طرح لبخند استفاده کند یا پس از ساخت لمینت ای پی اس سفارشی، دندانپزشک لمینت را روی دندان های بیمار قرار می دهد. 

مراقبت های بعد از لمینت ای پی اس 

مراقبت صحیح و منظم در ماندگاری لمینت ونیر ای پی اس نقش بسزایی را ایفا می نماید:
دقت در انتخاب مواد غذایی:
قطعا غذاهایی که می خورید و مایعاتی که می نوشید در ماندگاری و سلامت لمینت ای پی اس  نقش بسیار مهمی را ایفا می نمایند. سعی کنید از غذاهایی که میزان اسیدیته آنها زیاد است پرهیز نمایید زیرا هنگامی که دندان در معرض اسیدیته قرار می گیرد مینای دندان از بین خواهد رفت. سعی کنید که این نوع غذاها را در حد اعتدال مصرف نموده و پس از مصرف برای از بین رفتن اسیدیته حتما مسواک بزنید. برای مفال مصرف نوشابه. نوشابه ها به دلیل اسیدیه زیاد و قند بالایی که دارند و سبب ایجاد سطح ناپایدار گلوکز در جریان خون شده و بدن شما را تحت فشار روانی قرار می دهند برای سلامتی دندان های شما نیز بسیار مضر هستند. 
خودداری از خوردن غذاهای سفت:
سعی کنید از خوردن یخ یا شکستن آجیل ها از دندان های خود استفاده ننمایید. بخصوص اینکه در مورد لمینت ای پی اس  اصلا توصیه نمی شوند. این امر سبب می شود که به لمینت ای پی اس  آسیب زیادی رسیده و از طول عمر و ماندگاری آنان کاسته شود. همچنین نباید از دندان های خود به عنوان ابزار برای باز کردن درب بطری و امفال این ها استفاده نمایید.  
زدن مسواک حداقل دو مرتبه در روز:
مسواک زدن آن هم حداقل روزی دو برای ماندگاری و طول عمر لمینت ای پی اس  به شدت توصیه می شود. اگر شما مسواک نزنید پلاک روی دندان ها به وجود می آید. پلاک هم از آن جایی که یک ماده چسبنده بوده و از ذرات مواد غذایی و باکتری ها به وجود می آیند سبب می شود که مینای دندان آسیب ببیند و درنتیجه حفره هایی روی سطح دندان تشکیل شود. البته درست است که لمینت ای پی اس خود در برابر پوسیدگی ماندگاری است اما مینای دندان زیر لمینت ای پی اس  می تواند پوسیده شود و تغییر رنگ دهد و ظاهر لمینت ونیر ای پی اس را تحت تأفیر قرار دهد. پس برای جلوگیری از بروز مشکلات سعی نمایید که حداقل روزانه دو بار از مسواک استفاده نمایید. 
انتخاب مسواک مناسب:
انتخاب نوع مسواک و سفتی و نرم بودن آن در ماندگاری لمینت ای پی اس  نقش بسزایی دارد. در صورت کاربرد مسواک های سخت یا سفت این امکان وجود دارد که لایه نازک اطراف لمینت وینر ای پی اس در معرض آسیب قرار گیرد. این امر خود سبب عقب رفتن لثه شده و روکش ها را در معرض مواد مضر دیگر قرار می دهد. پس سعی نمایید در انتخاب نوع مسواک دقت فراوانی داشته باشید طوری که هم لمینت ای پی اس  و دندان های شما را به خوبی تمیز کند و هم سبب فشار زیادی به لثه نشود. همچنین باید مدت زمان مسواک زدن را مد نظر بگیرید. سعی کنید نه خیلی زیاد وقت صرف کنید نه خیلی کم. همچنین در هنگام مسواک زدن تمامی دندان های خود را در نظر بگیرید. باید بهداشت تمامی دندان ها را در نظر بگیرید تا همه آنها سالم بمانند. 
استفاده از نخ دندان:
به جز مسواک زدن، نخ دندان نیز برای بهداشت و طول عمر لمینت ای پی اس  بسیار مهم است. برای اینکه لبه های بین دندان ها به خوبی تمیز شوند باید از نخ دندان بهره گیرید. البته باید به نوع نخ دندان مورد استفاده نیز توجه داشته باشید. ممکن است استفاده از نخ دندان معمولی برای دندانهایی که هیچ فاصله ای بین آنها نیست سخت باشد. بهترین نخ دندان برای لمینت ای پی اس نخ پلی تترا فلورو اتیلن یا PTFE است. با این نخ به راحتی می توانید بین دندان های خود را تمیز نمایید. یکی از موارد مهم دیگر استفاده صحیح از نخ دندان است. نخ را دور یک دندان یه شکل C پیچیده و درجهت بالا و پایین ببرید تا تمام زوایای دندان با دقت تمیز شوند. این کار را تا زیر لثه ها می توانید انجام دهید. اگر تنها نخ را به بالا و پایین ببرید و به طور صحیحی استفاده ننمایید قسمتهایی از دندان که نزدیک هم هستند به خوبی تمیز نخواهند شد.
استفاده از دهانشویه های مناسب:
از استفاده بی مورد دهانشویه ها خودداری نمایید زیرا دهانشویه ها بزاق موجود در دهان را خشک می کنند. آنزیم موجود در بزاق دهان دارای عملکردهای مفیدی در دهان است که به کاهش اسیدیته دهان شما کمک شایانی می نماید. پس استفاده از دهانشویه می تواند دهان شما را خشک کرده و در نتیجه لمینت ای پی اس  را در معرض آسیب قرار دهد. 
انتخاب خمیر دندان مناسب:
لمینت ای پی اس درافر استفاده از خمیر دندان هایی که حاوی مواد ساینده هستند دچار آسیب خواهند شد. علاوه بر این این خمیر دندان ها سبب می شوند که شفافیت لمینت از بین رفته و تغییر رنگ بدهند. پس از خمیردندان هایی که حاوی یکی از اجزای تشکیل دهنده خمیر دندان های ساینده هستند مانند جوش شیرین یا بی کربنات سدیم پرهیز نمایید.

جمع بندی

لمینت ای پی اس یکی از زیر مجموعه های تمام سرامیکی در دندانپزشکی است. این نوع لمینت ونیر سازگاری بسیار خوبی با لثه دارد. دوام و ماندگاری بالایی داشته و می توانند لبخندی زیبا، بدون نقص و طبیعی برای شما به ارمغان بیاورند. تغییر رنگ یا سایه های تیره در لبه های لمینت ونیر ای پی اس مشاهده نمی شود. 
لمینت ونیر ای پی اس سازگاری زیادی با درمان های زیبایی شناختی دارد مانند درمان دندان های ساییده شده و ترک خورده، بستن شکاف میان دندان ها، تغییر رنگ آنها، اصلاح دندان های کج و ناهماهنگ و مشکلاتی که در اندازه دندان ها وجود دارد. لمینت ای پی اس به جز ماندگاری و دوام خوبی که دارد؛ سبب افزایش اعتماد به نفس شما و در نتیجه موفقیت شغلی شما خواهند شد.
مراقبت صحیح و اصولی از جمله رعایت نکاتی نظیر مسواک زدن، استفاده از نخ دندان، خمیر دندان و دهانشویه مناسب، پرهیز از خوردن غذاهای سخت و به طور کلی انتخاب نوع مواد غذایی و نوشیدنی ها می تواند ماندگاری طولانی مدت لمینت ونیر ای پی اس را تضمین نماید.  
 
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!