02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ارتودنسی با لیزر چه تفاوتی با لمینت دندان دارد؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/04/11

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

تفاوت ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان در ردیف کردن دندان ها موضوعی است که امروزه ذهن بسیاری از افرادی را که می خواهند ترمیم زیبایی دندان انجام داده و لبخندی زیبا داشته باشند؛ مشغول نموده است. دندانپزشکان امروزه از ارتودنسی دندان ها با لیزر (Lasers in orthodontics) برای کاهش درد، خونریزی و التهاب لثه بهره می گیرند. البته با وجود اینکه ارتودنسی با لیزر کارایی و سرعت درمان را بالا می برد اما لمینت ونیر فرایندی کم تهاجمی تر و ارزانتر از ارتودنسی با لیزر است که هیچ آسیب و صدمه ای به بافت های مجاور و لثه ها نمی رساند.
برای اینکه متخصص ارتودنسی به بهترین نتیجه در این روش درمانی دست یابد باید از ویژگی های ارتودنسی با لیزر مانند طول موج، قدرت و زمان بندی و نحوه کار دستگاه لیزر اطلاعات کافی داشته باشد. متخصص ارتودنسی می تواند بنا به شرایط مراجعین، اصلاح طرح لبخند با لمینت سرامیکی یا درمان ارتودنسی با لیزر را پیشنهاد کند. استفاده از لیزر در ارتودنسی به مقدار قابل توجهی می تواند زمان مورد نیاز برای ارتودنسی و ردیف کردن دندان ها را کاهش دهد اما مزایای لمینت سرامیکی بسیار بیشتر از ارتودنسی با لیزر است. 

تفاوت کاربردهای لیمینت دندان و لیزر در ارتودنسی

متخصصین دندانپزشکی بر این باورند که ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان هر یک برای مشکلات خاصی استفاده می شوند. در ارتودنسی با لیزر دندان ها با حداقل درد، خونریزی و التهاب لثه به جای مناسب خود هدایت می شوند و دندان هایی ردیف و منظم را نتیجه می دهند. 
اگر دندان ها بهم ریختگی شدیدی داشته باشند؛ ارتودنسی پیشنهاد اول است زیرا طبق نظر متخصصین، لمینت کردن برای بیمارانی که دندان های بهم ریخته ای دارند فقط مشکل آنها را پنهان کرده و این مسئله را از ریشه حل نمی نماید. 
لمینت دندان برای بیمارانی که دارای دندان های کوچکی بوده و این دندان ها با سایر دندان های دیگر متفاوت است؛ استفاده می شود. همچنین برای افرادی که دارای نیش نامتعارفی می باشند؛ کاربرد دارد. برای تغییر رنگ و اصلاح شکل دندان ها هم لمینت توصیه می شود.
کاربردهای ارتودنسی با لیزر در شرایط زیر است:
از بین بردن اتصالات بافت یا عضله:
عضلات یا بافت هایی به نام لگام (frenulum) می توانند سبب ایجاد فاصله میان دندان ها یا نواحی از دندان ها شده و باعث به عقب رفتن دندان دیگر شوند. در این مورد متخصص دندانپزشکی با استفاده از لیزر این بافت را با حداقل درد و ناراحتی کوتاه کرده و یا از بین می برد. با وجود لیزر در این مورد دیگر نیازی به عمل جراحی نبوده و در نتیجه بخیه یا جای زخم به وجود نخواهد آمد. از بین بردن بافت مذکور با لیزر امکان بسته شده فاصله میان دندان ها را فراهم آورده و مانع نامرتبی آنها خواهد شد. 
درمان زخم دهان (Canker Sores):
آفات دهان بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود و گاهی اوقات علت آن ساییدگی براکت ها روی لثه های شماست. آیا می دانستید که این زخم ها تا دو هفته می توانند ادامه داشته باشند؟ به جای اینکه منتظر خوب شدن این زخم بمانید و درد آن را تحمل کنید، با کمک لیزر می توانی فورا درد آن را ساکت کرده و از عود مجدد بیماری خودداری کرد.
کاهش تورم لثه:
یادگیری مسواک زدن و کشیدن نخ دندان صحیح با وجود براکت ها مهارتی بسیار مهم است. گاهی اوقات وقتی که برای یادگیری مراقبت های صحیح دندان ها با وجود براکت ها زمان می گذارید لثه هایتان متورم می شوند زیرا نمی توانید پشت براکت ها را به خوبی تمیز کرده و در نتیجه باکتری در آن ناحیه جمع می شود. این تورم با لیزر برطرف شده و به بیماران این امکان را می دهد تا به درستی مسواک زده و نخ دندان بکشند و مجددا این مشکل در آینده رخ ندهد. 
هماهنگ نمودن خط لثه:
زمانی که متخصص ارتودنسی براکت ها را برمی دارد و دندان هایتان زیبا می شوند باز مشاهده می نمایید که برخی دندان ها از سایر دندان های دیگر بلندتر هستند اما چرا؟ این به احتمال زیاد به دلیل ناهمواری خط لثه می باشد. با کمک لیزر می تواند بافت لثه را طوری تغییر شکل داد که تمامی دندان ها یک اندازه به نظر برسند. 
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

تفاوت ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان

در ادامه به تفاوت های ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان خواهیم پرداخت؛
- سرعت بخشیدن به زمان کار:
در ارتودنسی با لیزر برخلاف ارتودنسی معمولی روند کار سریع تر انجام می شود اما لمینت دندان با وجودیکه نیازمند چندین جلسه از جمله قالبگیری، ساخت قالب و غیره می باشد؛ در کمتر از دو هفته روی دندان های بیمار قرار گرفته و عیوب ظاهری آن را می پوشاند.
- اصلاح طرح لبخند لثه ای:
آیا تا به حال به لبخند فردی که لثه او بیش از حد روی دندان هایش را پوشانده است؛ توجه نموده اید؟ در چنین حالتی که به آن لبخند لثه ای می گویند؛ متخصص ارتودنسی نمی تواند به راحتی براکت را روی دندان ها قرار دهد. اما ارتودنسی با لیزر می تواند دندان ها را از بافت لثه جدا نموده و پس از آن براکت را روی دندان ها قرار دهد. بدین ترتیب روند درمان سرعت پیدا می کند. در واقع این روش به زمان کمتری برای جایگذاری براکت ها نیاز دارد و حتی کاشت لمینت سرامیکی را نیز آسان تر خواهد کرد. بیمارانی که به لبخند لثه ای دچار هستند ابتدا با لیزر مشکل لثه ها را برطرف کرده و سپس با لمینیت ونیر عیوب ظاهری دندان ها را می پوشانند.
- حفظ سلامت دندان ها:
یکی از تفاوت های مهم بین ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان حفظ سلامت دندان ها می باشد. در روش لمینت، دندان ها تراش خورده و در نتیجه بافت مینای دندان از بین می رود. اما در ارتودنسی با لیزر اینگونه نخواهد بود و با براکت ها دندان ها ردیف خواهند شد.
- از ریشه حل شدن مسئله: در ارتودنسی با لیزر بی نظمی دندان ها از ریشه حل خواهد شد چرا که با کمک براکت ها دندان ها جابجا شده و به جای اصلی خود برمی گردند و این هماهنگی کاملا طبیعی و ریشه ای خواهد بود اما در روش لمینت دندان شما تنها به زیبایی ظاهری دست خواهید یافت و مشکل از اساس حل نخواهد شد. 
- پولیشینگ:
در لمینت دندان هر چقدر هم پولیشینگ با مهارت انجام شود باز شبیه به دندان طبیعی نخواهد بود. در واقع در ارتودنسی با لیزر دندان های طبیعی خود فرد ردیف می شوند و ماده خارجی روی آن قرار نمی گیرد. البته برای افرادی که دوست دارند لبخند هالیوودی داشته باشند و دندان هایشان سفید و درخشان به نظر برسد مطمئنا لمینت دندان روش مناسبتری برای اصلاح طرح لبخند است. 
 
ارتودنسی با لیزر چه تفاوتی با لمینت دندان دارد؟
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

انواع لیزرهای مورد استفاده در ارتودنسی

به طور کلی قدرت لیزر در ارتودنسی به کنترل، انعطاف پذیری، ظرافت و دقت متخصص ارتودنسی بستگی دارد. قدرت لیزر باید طوری باشد که برای فرآیندهای مربوط به بافت های نرم شبیه لثه یا بافت سخت مثل مینای دندان سازگار باشد. فرآیندهایی که به کمک لیزر درمان می شوند عبارتند از نصب براکت ها روی دندان، جینجیوکتومی یا لثه برداری (Gingivectomy)، جلوگیری از خونریزی لثه، کانتورینگ لثه، برداشتن پیوند بافت ها، باز کردن بافه لثه و بیرون کشیدن دندان نهفته و پیشگیری از تشکیل باکتری، درمان آفات دهان. انواع لیزرهای مورد استفاده برای این درمان ها عبارتند از: 
لیزر CO2:
لیزر دی اکسید کربن با CO2 یکی از اولین لیزرهای گازی است که امروز کاربرد فراوانی دارد. این لیزرها دارای موجی مداوم و با بالاترین قدرت می باشند. 
لیزر اربیوم (Er- YAG):
لیزرهای اریبوم یا لیزرهای سخت می توانند تراش دندان و جراحی های دهان را بدون نیاز به بی حسی موضعی انجام دهند. به دلیل جذب انرژی این لیزر در آب و هیدروکسی آپاتیت، این لیزرها می توانند بافت بخت دندان را بردارند. آنها همچنین قادر به برداشت پوسیدگی دندان نیز هستند. با کمک این لیزر می تواند کامپوزیت های قدیمی و براکت های بیماران ارتودنسی را با حداقل آسیب به دندان ها برداشت.
لیزر دیود (Diode):
یکی از کارآمدترین منابع نوری که تاکنون ساخته شده اند لیزرهای دیود هستند. با کمک این لیزر می توان پوسیدگی و جرم را تشخیص داد، حساسیت دندانی را درمان نمود، دندان ها را سفید نمود و ... .

مزایای استفاده از ارتودنسی با لیزر

در ارتودنسی با لیزر به دلیل وجود حداقل درد، استرس بیماران به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
به کاربردن لیزر در ارتودنسی می تواند باکتری هایی را که زیر لثه پنهان شده اند و یا داخل ریشه دندان هستند را تا حد زیادی از بین ببرد.
تشخیص پوسیدگی هایی که طی مراحل اولیه برای دندان ها پیش می آید به خوبی با لیزر انجام می شود. 
طبیعتا متخصصی که برای برش از لیزر استفاده می نماید از دقت و کنترل بیشتری برخوردار است.
بافتی که در ارتودنسی با لیزر جراحی می شود سریع تر ترمیم و بهبود می یابد.
درمان ارتودنسی با لیزر از کارایی بالاتری برخوردار است. 
ارتودنسی با لیزر یک روش کاملا ایمن است. 
در این روش درد و خونریزی وجود نخواهد داشت.
مدت زمان درمان در ارتودنسی با لیزر بسیار کاهش می یابد.
در این روش درمانی نیازی به مراجعات مداوم به متخصصی ارتودنسی نمی باشد.
امکان جراحی اصلاح طرح لبخند و لبخند لثه ای در ارتودنسی با لیزر وجود دارد.
تیرگی های لثه در این روش درمانی روشن می شوند.
با کمک این روش می توان حجم لثه ها را افزایش داد و شکلی مناسب به آن بخشید.
عروق لنفاوی در طی این روش بسته شده و در نتیجه التهاب ناشی از جراحی به حداقل می رسد.

مراحل کار ردیف کردن دندان ها در ارتودنسی با لیزر 

- درابتدا برای نصب ارتودنسی با استفاده از لیزر لثه را بر می دارند.
- در مرحله بعد شکل ظاهری لثه را برای پیشرفت کار درمانی و روند ارتودنسی با لیزر اصلاح می کنند.
- براکت ها را در این مرحله روی دندان ها می چسبانند.
- در پایان روند درمانی و پس از اینکه دندان ها مرتب شدند؛ براکت ها را جدا می کنند.

جمع بندی

ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان هر یک برای برطرف کردن عیوب خاصی از دندان های بیماران به کار برده می شوند. در ارتودنسی با لیزر دندان ها با حداقل درد، خونریزی و التهاب لثه به جای مناسب خود هدایت می شوند و برای افرادی که قصد دارند دندان های طبیعی خود را فقط مرتب کنند یا لبخند لثه ای خود را درمان کنند مناسب است. 
اگر دندان ها بهم ریختگی شدیدی داشته باشند یا لثه روی دندان را پوشانده باشد؛ معمولا اولین پیشنهاد دندانپزشک ارتودنسی با لیزر است زیرا طبق نظر متخصصین لمینت کردن برای بیمارانی که دندان های بهم ریخته ای دارند فقط مشکل آنها را پنهان کرده و این مسئله را از ریشه حل نمی نماید.
لمینت دندان متناسب با شکل و ویژگی های دندان هر شخص به صورت منحصربفرد ساخته می شود. در ساخت آن از موادی با رنگ های طبیعی و نزدیک به رنگ دندان بهره گرفته می شود. لمینت دندان برای افرادی که دارای مشکل بهم ریختگی شدید دندان ها نبوده و به دنبال روشی مناسب برای تغییر رنگ و اصلاح شکل دندان ها و طرح لبخند هستند؛ توصیه می شود. 
استفاده از لیزر در ارتودنسی می تواند مدت زمان مورد نیاز برای درمان را تا حد قابل توجهی کاهش دهند. به طور کلی یک متخصص ارتودنسی برای رهایی از بافت های متورم و نیز از بین بردن ساختارهای نامناسبی که روی دندان ها و لثه ها تأثیر می گذارند چنین درمانی را برای مراجعین توصیه می نمایند. این روش درمانی به دلیل اینکه درمانی بدون درد بوده و خطر عفونت و خونریزی را به حداقل می رساند؛ بسیار مطلوب است. 
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!