02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

با روش‌های طراحی لبخند فانتزی در کلینیک های دندانپزشکی زیبایی آشنا شوید - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/04/28

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

روش‌های طراحی لبخند فانتزی تکنیکهای پیشرفته و متنوعی هستند که به ترمیم دندان های بیمار و کامل شدن لبخند او کمک می‌کنند. امروزه با ایجاد خدمات دندانپزشکی زیبایی، روشهای متفاوت و زیادی در جهت اصلاح لبخند فانتزی و افزایش اعتماد به نفس به وجود آمده است و شما می‌توانید با مراجعه به بهترین دندانپزشک زیبایی در تهران مناسب‌ترین روش را برای اصلاح طرح لبخند فانتزی خود انتخاب کنید.

چرا طراحی لبخند فانتزی محبوبیت زیادی پیداکرده است؟

لبخند و ظاهر دندان‌ها در ایجاد اعتماد به نفس در افراد بسیار مؤثر بوده و عدم زیبایی لبخند باعث عدم موفقیت می شود. لبخند زیبا یک دارایی بسیار با ارزش اجتماعی است که در برقراری روابط ما با دیگران و پیشرفت ما در روابط اجتماعی و کاری تاثیر بسزایی دارد. اصلاح و ترمیم دندان‌هایی با رنگ نامناسب، ترک خورده، پوسیده و غیره که برای طراحی لبخند فانتزی به کار می رود نه تنها ظاهر دندان ها را زیباتر می کند بلکه در تقویت روحیه و انگیزه ما برای فعالیت های اجتماعی نیز تاثیر دارد.

روش‌های اصلاح طرح لبخند فانتزی

اصلاح طرح لبخند فانتزی با بلیچینگ: 

یکی از روش‌های سفید کردن دندان‌هایی که به دلایل مختلف مثل استعمال دخانیات رنگشان تغییر یافته و تیره می‌شوند؛ بلیچینگ است. در این روش تمامی تیرگی‌هایی که در طول گذشت زمان بر روی دندان‌ها اتفاق می افتد حتی بدرنگی ژنتیکی از بین می‌رود و دندان‌های سفید و زیبا و بدون هیچ تیرگی به بیمار تحویل داده می‌شود.

روش بلیچینگ چگونه انجام می‌شود؟

روش بلیچینگ را می توان با استفاده از لیزر یا بدون استفاده از لیزر انجام داد. در بلیچینگ بدون لیزر، مواد سفید کننده روی دندان ها قرار گرفته و پس از چند دقیقه از دستگاههای فعال کننده برای سفید کردن دندان ها استفاده می شود. 

دوام روش بلیچینگ

روش های بلیچینگ معمولا دوام زیادی ندارند و پس از 9 ماه تا 1 سال دندان های بیمار تا حدودی دوباره زرد می شود.

طراحی لبخند فانتزی با باندینگ دندان:

باندینگ دندان اصطلاحی است که برای کاشت کامپوزیت ونیر ها روی دندان به کار می‌رود. این روش باعث بهبودی و زیباسازی دندان‌هایی که دچار پوسیدگی، شکستگی، لب پریدگی یا ساییدگی هستند؛ می‌شود. باندینگ دندان به وسیله فرمدهی مواد همرنگ دندان (کامپوزیت‌های دندان) که با استفاده از چسب ویژه این کار بر روی دندان قرار می‌گیرد و به وسیله یک نور مخصوص مستحکم می شود به زیباتر شدن ظاهر دندان‌ها کمک می‌کند.

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

کامپوزیت دندان چگونه انجام می‌گیرد؟

برای کاشت کامپوزیت ونیرها، باید رزین کامپوزیت روی دندان ها شکل دهی شده و سپس با لیزر سفت شود. دندانپزشک با پولیش کردن نهایی، شکل ظاهری کامپوزیت ونیر را به دندان های طبیعی بیمار نزدیک می کند. روش کامپوزیت دندان طی یک جلسه و در کمتر از 1 ساعت انجام می گیرد.

دوام و طول عمر کامپوزیت ونیر

دوام و طول عمر کامپوزیت ونیرها به نحوه مراقبت بیمار از آنها بستگی دارد اما معمولا بین 3 تا 5 سال است.

اصلاح طرح لبخند فانتزی با لمینت دندان:

لمینت دندان لایه‌های بسیار ظریف از جنس سرامیک یا پرسلن با استحکام بالا بوده که جهت پوشاندن و زیبایی سطح دندان روی دندان های جلویی قرار گرفته و با مینای دندان پیوند می خورند. در این روش فواصل بین دندانها، شکستگی دندان‌ها، رنگ تیره و لکه‌های روی دندان‌ها، کج بودن و نامرتبی و به هم ریختگی دندان‌ها برطرف می‌گردد. البته لمینت دندان در یک جلسه قابل انجام نیست و چند جلسه لازم است تا مشکلات دندان‌ها برطرف شود.

لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟

دندانپزشک برای طراحی لبخند با لمینت ونیر، ابتدا عیوب ظاهری دندان های بیمار را به طور کامل بررسی کرده و پس از تراش دندان از دندان ها قالبی تهیه می کند تا بتوان از روی آن ونیرهای لمینت را طراحی کرد. این قالب به لابراتوار فرستاده می شود و ونیر سرامیکی با توجه به رنگ انتخاب شده طراحی و ساخته می شود. پوسته های نازک که به طور سفارشی ساخته شده اند در نهایت روی دندان های بیمار چسبانده می شوند تا ظاهر دندان ها اصلاح شود.

دوام لمینت ونیر

با توجه به اینکه لمینت ها از جنس سرامیک ساخته می شوند؛ دوام و طول عمر بسیار بالایی دارند و درصورتیکه بیمار به خوبی از آنها نگهداری کند بیش از 10 سال روی دندان های باقی می مانند.

طراحی لبخند فانتزی با ایمپلنت دندان:

کاشت دندان برای کسانی که دندانهای خود را از دست داده‌اند؛ مناسب است. این روش هیچ محدودیت سنی نداشته و حتی کودکانی که دندان‌های خود را در یک حادثه از دست داده‌اند می‌توانند از سن ۱۶ سالگی از ایمپلنت استفاده کنند. اما افرادی که دندان یا فک آن‌ها دچار عفونت است ابتدا باید نسبت به درمان و رفع عفونت دندان خود اقدام و سپس از ایمپلنت استفاده کنند.

ایمپلنت دندان چگونه انجام می‌شود؟

 در این روش به وسیله عمل جراحی، پایه‌های فلزی در استخوان فک و در زیر لثه گذاشته می‌شود. سپس دندانها روی این پایه‌ها قرار می‌گیرد. در این روش افراد می‌توانند تا آخر عمر خود از این دندانها بدون هیچ مشکلی استفاده کنند و هیچ وقت به سراغ استفاده از دندان‌های مصنوعی که مشکلات زیادی را در پی دارد؛ نمی‌روند.

دوام ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان جزو با دوام ترین روش های اصلاح طرح لبخند است. مطالعاتی که تاکنون انجام گرفته نشان می دهد ایمپلنت ها بیش از 20 سال و حتی تا پایان عمر بیمار نیز بدون هیچ مشکلی در فک او باقی می مانند.

• اصلاح طرح لبخند لثه ای:

طراحی لبخند رابطه مستقیم با نسبت طول و عرض دندان دارد و حتماً باید این نسبت و محدودیت‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرد. هماهنگی خطوط لثه‌ای (باید قرینه و هم راستا باشد) باعث لبخندی زیبا و فریبنده می‌شود. اگر خطوط لثه‌ای قرینه نباشند و تناسب نیز نداشته باشند لبخند دچار خدشه می‌شود (لثه هرچه قرمزتر باشد بیشتر به چشم می‌آید). اصلاح طرح لبخند لثه ای به ایجاد تقارن در ارتفاع و اندازه دندان ها کمک می کند.

طراحی لبخند لثه ای چگونه انجام می‌شود؟

طراحی لبخند لثه ای معمولا با استفاده از لیزر دایود انجام می گیرد. دندانپزشک ابتدا لثه های شما را بی حس کرده و بخشی از لثه که روی دندان ها را پوشانده با لیزر بر می دارد. پیش از اینکه کاربرد لیزر در دندانپزشکی زیبایی متداول شود از روش لیفت لثه برای طراحی لبخند لثه ای استفاده می شد اما کاربرد لیزر بسیار راحت تر است و نتایج زیباتر و دقیقتری دارد.

البته اصلاح لبخند لثه ای با بوتاکس هم امکان پذیر است. در این روش فقط لب بالایی بیمار بوتاکس می شود تا روی لثه را بپوشاند. این روش در زیبایی دندان ها تاثیری ندارد و فقط ارتفاع لثه هایی که هنگام لبخند زدن دیده می شوند را کاهش می دهد.

دوام اصلاح لبخند لثه ای

دوام و طول عمر اصلاح لبخند لثه ای به روش انجام آن بستگی دارد. اگر لثه ها جراحی شوند معمولا تا پایان عمر نتیجه آنها باقی میماند. اما دوام تزریق بوتاکس کمتر از 1 سال است.

 

با روش‌های طراحی لبخند فانتزی در کلینیک های دندانپزشکی زیبایی آشنا شوید

مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

طراحی لبخند فانتزی با کاشت نگین

طراحی لبخند فانتزی با کاشت نگین دندانی هم از روش‌های محبوب به شمار می‌رود. قرار گرفتن مهره‌های کوچک نقره‌ای رنگ روی دندان و انعکاس نور روی آنها سبب درخشندگی و زیبایی خاصی در دندان‌هامی‌شود.

طراحی لبخند فانتزی با کاشت نگین چگونه انجام می‌شود؟

برای کاشت نگین، بخش جزئی از مینای دندان تراشیده می شود و نگین با چسب مخصوصی روی دندان کاشته می شود.

دوام کاشت نگین

دوام کاشت نگین به مراقبت بیمار بستگی دارد. تا زمانیکه چسب نگین از بین نرود همچنان روی دندان بیمار باقی می ماند.

طراحی لبخند فانتزی دیجیتالی DSD:

در این روش با استفاده از نرم افزار مخصوص طرح گرافیکی و سه بعدی شبیه سازی شده از لبخند بیمار نمایش داده می‌شود و بیمار می‌تواند از این طریق نرم‌افزار تقریباً درمان نهایی خود را ببیند. در این نرم‌افزار تناسب دندان‌ها و مطابقت آن با آناتومی دهان و حتی فاصله دو مردمک چشم و فاصله گوشه لب و ارتفاع صورت هم بررسی می‌گردد پس از تأیید بیمار اصلاح طرح لبخند فانتزی فرد به صورت عملی انجام می‌شود.

طراحی لبخند فانتزی دیجیتالی چگونه انجام می‌شود؟

در طراحی لبخند دیجیتالی، دندانپزشک از نرم افزارهای مخصوص که با نام CAD/CAM شناخته می شوند؛ استفاده می شود. طراحی لبخند پس از عکس گرفتن از دندان های بیمار و انتقال آن به نرم افزار، به طور کامل و سه بعدی نمایش داده می شود. سپس دندانپزشک یا توجه به نظر بیمار اصلاحاتی را روی آن انجام داده و لمینت ها توسط پرینتر سه بعدی ساخته می شوند. طراحی لبخند دیجیتال بسیار سریعتر از طراحی لبخند با لیمنت استاندارد است و نتایج بسیار زیباتر و جذابتری ایجاد می  کند.

دوام و طول عمر لبخند دیجیتالی

دوام و طول عمر لبخند دیجیتالی با توجه به اینکه از پوسته های پرسلین برای ساخت آن استفاده می شود بسیار طولانی و بیش از 10 سال است.

اصلاح طرح لبخند فانتزی با ارتودنسی:

اگر مشکل دندان‌های فرد فقط نامرتب بودن دندان ها باشد؛ بهترین و متداول‌ترین روشی که پیشنهاد می‌شود؛ ارتودنسی است. چون مدت زمان این دوره درمان طولانی است برخی از افراد این روش را نمی‌پسندند که برای این افراد ارتودنسی نامرئی (Invisalign) پیشنهاد میگردد.

طراحی لبخند فانتزی با ارتودنسی چگونه انجام می‌شود؟

در روش ارتودنسی قدیمی از براکت های فلزی استفاده می شود ک ظاهر چندان جالبی ندارند و مشکلات متعددی را هنگام خوردن غذا یا صحبت کردن برای بیمار بوجود می آورند. فرایند درمان و اصلاح طرح لبخند با ارتودنسی بسیار طولانی و بیشتر از 1 سال است. در روش های جدید اینویزالاین از قطعات نامرئی و انعطاف پذیر برای ارتودنسی استفاده می شود که نسبت به روش قدیمی بسیار راحت تر است و ظاهر آن نیز مثل براکت های فلزی جلب توجه نمی کند.

دوام اصلاح لبخند با ارتودنسی

روش های ارتودنسی از جمله روش های با دوام هستند و تا زمانیکه بیمار از محافظ های شبانه برای حفظ جایگاه دندان ها استفاده کند؛ نتیجه آنها باقی می ماند.

طراحی لبخند فانتزی با جراحی فک و صورت:

مراجعات زیادی بابت اصلاح طرح لبخند از سوی بیمارانی صورت می‌گیرد که در واقع فک بیمار مشکلاتی از قبیل بزرگ یا کوچک بودن، جلو یا عقب بودن و…. را دارد. در این موارد با نظر متخصص، استخوان فک به وسیله جراحی اصلاح می‌شود. بررسی و ارزیابی برخی از ویژگی‌های زیباشناسی طراحی لبخند فانتزی ایجاد دندان‌هایی با طول بیشتر، ظاهر زیباتری را برای بیمار خلق می‌کنند و باعث جوانتر نشان دادن فرد می‌شود. برای درمان دندان‌هایی که کوچکتر هستند و لبخند را با کیفیت کمتری نشان می‌دهند باید از روش‌های کامپوزیت گذاری و روکش‌های سرامیکی استفاده شو.د همچنین با افزایش طول دندانها فرم صورت نیز تأثیر می‌پذیرد و چهره فرد لاغر تر دیده می شود.

طراحی لبخند فانتزی باجراحی فک و صورت چگونه انجام می‌شود؟

جراحی فک و صورت تحت بیهوشی انجام می گیرد. جراح موقعیت فک بیمار را تغییر می دهد و با استفاده از ابزاری مانند سیم یا پیچ برای محل قرارگیری هر دو فک را حفظ می کند. در برخی موارد جراحی فک با استفاده از ایجاد برش هایی خارج از دهان انجام می گیرد که در این روش نحوه ایجاد برش ها و محل آنها به طوریکه در دید قرار نگیرند؛ اهمیت بسیار زیادی دارد.

دوام نتیجه جراحی فک و صورت

دوام نتیجه جراحی فک و صورت تا آخر عمر بیمار باقی می ماند و زمانیکه موقعیت فک اصلاح شد دیگر به حالت قبل باز نمی گردد. مگر اینکه بیمار دچار حادثه ای شود.

جمع بندی

طراحی طرح لبخند فانتزی با روش های مختلفی مانند کامپوزیت، لمینت، ایمپلنت، بلیچینگ و غیره انجام می گیرد. رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از اصلاح طرح لبخند فانتزی کاملاً ضروری است. حفظ سفید ماندن دندان با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، عدم استفاده از نوشیدنی‌های رنگی یا عدم استفاده از انواع آجیل و چیزهای بسیار سفت حاصل می‌شود.

دوام و طول عمر روش های مختلف طراحی لبخند فانتزی با هم متفاوت است. به عنوان مثال، کامپوزیت ها بعد از 3 تا 5 سال و لمینت ونیرها بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال باید تعویض گردد. انجام دادن اصلاح طرح لبخند فانتزی و ماندگاری آن به انتخاب دکتر متخصص بستگی کامل دارد پس دکتر متخصص خود را با دقت و وسواس بیشتری انتخاب کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!