02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

چگونه دندان های کج را صاف کنیم؟ مقایسه لمینت، لیزر و ارتودنسی - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1402/01/15

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

ممکن است این سوال که چگونه دندان های کج را صاف کنیم؟ به ذهن شما نیز تاکنون خطور کرده باشد. دندان های نامرتب، دندان های کج یا شلوغ دندان ها معمولا در تمام گروه های سنی دیده می شود.

گاهی اوقات دندان ها به گونه ای رشد می کنند که روی هم قرار می گیرند، زاویه دار شده یا می چرخند، همچنین ممکن است در وضعیت شلوغ، کج و یا نامرتبی قرار گیرند.

در دندان های بالایی معمولا دندان‌های جلویی بالا و به سمت بیرون قرار گرفته اند. در فک پایین نیز، همپوشانی بسیار شایع است. این شلوغی دندان ها در صورت بی توجهی با افزایش سن، بسیار بدتر می شود. چنین مسائلی در تراز دندان ها نه تنها به لبخند شما جلوه بدی می بخشند، بلکه می توانند در دراز مدت منجر به چندین مشکل سلامت دهان و دندان و سلامت کلی شما شوند.

در گذشته فقط یک راه برای اصلاح دندان های کج وجود داشت، آن هم ارتودنسی بود. اما امروزه روش های دیگری به جز براکت ها وجود دارند، نظیر لیزر، لمینت و ... . با این حال، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه دندان کج را در خانه صاف کنیم و آیا این درمان خیلی طول می کشد؟

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

دندان های کج با چه مشکلاتی همراه هستند؟

قبل از اینکه به این مبحث بپردازیم که چگونه دندان کج را در خانه صاف کنیم باید اشاره کنیم افرادی که دندان های کج یا بایت های نامرتب دارند اغلب با مشکلات زیر مواجه می شوند:

- بهداشت دهان و دندان

تمیز کردن کامل دندان ها در این وضعیت سخت شده و به همین دلیل ذرات غذا ممکن است در بین شکاف ها گیر کنند. همین مسئله ممکن است منجر به پوسیدگی و بیماری های لثه گردد. در نهایت اگر برای مدت طولانی نادیده گرفته شود، بیماری ‌های لثه ممکن است به پریودنتیت تبدیل شوند، شکل شدیدتری از عفونت که می‌تواند به بافت لثه، دندان‌ها و استخوان‌ها آسیب برساند.

- اعتماد به نفس

کیفیت زندگی با دندان های کج می تواند تحت تاثیر قرار گیرد زیرا لبخند کج ممکن است اعتماد به نفس را کاهش داده و بر عزت نفس شما تاثیر بگذارد.

- مسائل مربوط به سلامتی

در این وضعیت اقدامات ساده مانند جویدن ممکن است دشوار شود و همین به نوبه خود ممکن است منجر به مشکلات گوارشی شود.

- توانایی گفتار

در برخی موارد، دندان های نامرتب یا کج ممکن است بر توانایی گفتاری شما نیز تاثیر بگذارد و در نتیجه باعث مشکلات گفتاری شود.

- ساییدگی بیش از حد

تراز نادرست دندان ها می تواند فشار بیشتری بر دندان ها، لثه ها و ماهیچه های فک وارد کرده و در نتیجه منجر به ساییدگی گردد. همین مسئله منجر به کشیدگی فک، سردرد مزمن، ترک خوردن دندان یا حتی اختلال مفصل گیجگاهی فکی خواهد شد.

از شایع ترین دلایل ایجاد دندان‌های کج می‌توان به این دلایل اشاره کرد:
1. مکیدن شست در سنین پایین پس از شروع دندان‌درآوردن کودک
2. ریفلاکس بلع نامناسب که باعث می‌شود زبان به دندان‌های جلو فشار بیاورد
3. از دست دادن زودرس دندان‌های شیری
4. داشتن دندان‌های بیش‌ازحد بزرگ
بااین‌حال، اگر شما از ناصافی و کجی دندان خود راضی نیستید، یا اگر باعث مشکلاتی در سلامتی و گفتار شما شده است، می‌توانید با مراجعه به یک مرکز تخصصی و فوق تخصصی دندانپزشکی با روش های مختلفی آن‌ها را دوباره اصلاح کنید.
در ادامه این مقاله با معرفی روش‌های رایج در دندانپزشکی به‌منظور صاف کردن دندان های کج و نافرم، بهترین روش ممکن را به شما معرفی خواهیم کرد.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

صاف کردن دندان های کج با لمینت

آیا تابه‌حال آرزو کرده‌اید که بدون دردسر دندان‌هایی با ظاهری بهتر داشته باشید؟ 
لمینت یکی از راه‌های ترمیم سریع دندان ها و داشتن لبخندی زیبا است. ونیرهای لمینت، پوسته نازکی از پرسلین یا سرامیک هستند که به سطح دندان‌ها متصل می‌شوند. این مواد می‌تواند باعث تغییر شکل، تغییر رنگ و اصلاح موقعیت دندان ها برای زیباتر شدن و جذابیت لبخند شود. لمینت دندان یکی از رایج‌ترین تکنیک های "دندانپزشکی زیبایی" است. 
برخی از کاربردهای لمینیت دندان عبارت‌اند از:
1. صاف کردن هر دندان کوتاه و بلند.
2. پوشاندن لکه های روی دندان
3. پوشاندن شکستگی دندان ها
4. صاف کردن دندان های کج 
5. پر کردن شکاف بین دندان‌ها
امروزه از لمینت پرسلین که یک روش درمانی محبوب برای زیبایی و رفع مشکلات دندان محسوب می‌شود، با تکنولوژی جدید CAD/CAM استفاده می‌کنند که اصطلاحا طرح لبخند دیجیتال نام دارد.
اگر به دنبال روشی سریع و ماندگار برای صاف کردن دندان های کج با لمینت ونیر هستید، اصلاح طرح لبخند دیجیتالی می تواند بهترین انتخاب شما باشد.

انواع ونیر دندان برای صاف کردن دندان های کج

داشتن دندان‌های ناصاف و کج که شمارا از داشتن لبخندی زیبا محروم می‌کند می‌تواند آسیب جدی به اعتماد به نفس شما وارد کند. اما دیگر نگران نباشید، دندانپزشکی زیبایی آن‌قدر پیشرفت کرده است که می‌تواند لبخند زیبا را دوباره به شما هدیه دهد. تنها کافی است تا به یک کلینیک دندانپزشکی حرفه‌ای مراجعه کنید.
به طور کلی، صاف کردن دندان های کج با استفاده از دو نوع ونیر انجام می گیرد:
1.   رزین های کامپوزیت که مستقیماً در مطب ساخته می‌شود و به آن ونیر کامپوزیت یا لمینت کامپوزیتی می‌گویند.
2.   ونیرهای سرامیکی که روند ساخت و تولید آن‌ها در آزمایشگاه طی می‌شود و به آن ونیر لمینت یا لمینیت پرسلین می‌گویند.

لمینیت سرامیکی برای صاف کردن دندان های کج

درواقع لمینت سرامیکی در مقایسه با ورقهای کامپوزیت مقاومت بسیار بالاتری دارند و همچنین رنگ پایدارتری را نسبت به کامپوزیت‌ها برای دندان شما ایجاد می‌کنند، همچنین از ظرافت ظاهری بیشتری نیز برخوردند.

لمینت کامپوزیتی برای صاف کردن دندان های کج

پایداری رنگ این نوع لمینت کمتر است اما نکته مثبتی که در مورد این نوع ونیر وجود دارد، قیمت ارزان‌تر آن‌ها است و اینکه در مدت زمان بسیار کوتاهتری روی دندان ها نصب می شوند.

مزایای استفاده از لمینت دندان

ازآنجاکه ساخت لمینت برای هر شخص به‌صورت جداگانه انجام می شود بنابراین تشخیص تفاوت لمینت دندان و دندان طبیعی عمل غیرممکن می‌باشد. لمینت ها برخلاف دندان‌های طبیعی  در برابر لکه‌های چای و قهوه مقاوم هستند، زیرا از مواد پیشرفته‌ای برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود.
همچنین سایر مزایای صاف کردن دندان های کج با لمینت دندان عبارت‌اند از:
1. ظاهر طبیعی
2. بافت لثه می‌تواند لمینت پرسلین را به‌خوبی تحمل کند
3. لمینت پرسلین در برابر لکه‌ها مقاوم است و می‌تواند سفیدتر از رنگ دندان‌های طبیعی شما باشند.
4. ونیرها به‌اندازه‌ی دندان‌های طبیعی شما نیاز به اصلاح تاج دندان ندارند.

معایب استفاده از لمینت دندان

ساخت لمینت پرسلین امری زمان بر است و نصب لمینت را حداقل برای یک هفته به تأخیر می‌اندازد. استفاده از لمینت باوجود ثبات بالایی که دارد، ممکن است نیاز به ترمیم داشته باشد.
از طرف دیگر چون نصب لمینیت ونیر نیازمند تراشیدن مینای دندان است، از این روش ترمیمی باید تا اخر عمر استفاده کنید و نمی توانید آنها را از روی دندان ها بردارید. پس هر بار که آسیبی به آنها وارد شود باید به کلینیک مراجعه کرده و لمینیت ونیر ها را ترمیم یا تعویض کنید.
لمینت همانند دندان‌های طبیعی نباید تحت‌فشار قرار گیرند. به‌ عنوان مثال شما باید از عادات زیر دست بردارید:
جویدن ناخن
خوردن یخ 
باز کردن قوطی‌های آشامیدنی 
دندان قروچه کردن

صاف کردن دندان های کج با لیزر

لیزرها کاربردهای بالقوه متعددی در دندانپزشکی دارند و می‌توانند زمان لازم برای درمان ارتودنسی را بسیار کاهش دهند. بسته به شرایط خاصی که شما برای درمان نیاز دارید، ممکن است متخصص ارتودنسی تصمیم به استفاده از لیزر در روند ارتودنسی شما بگیرد. 
دلایل زیادی وجود دارد که یک متخصص ارتودنسی می‌تواند برای صاف کردن دندان های کج از لیزر درمانی استفاده کند. صحبت کردن و مشاوره گرفتن با متخصصین یک کلینیک دندانپزشکی در مورد گزینه‌های درمانی موجود و مناسب با شرایط شما می‌تواند به شما در رفع هرگونه نگرانی کمک کند.
 به‌طورکلی، یک متخصص ارتودنسی ممکن است استفاده لیزر را برای شما انتخاب کند تا به‌واسطه‌ی آن به هنگام انجام کار و برداشتن ساختارهای دندان‌ها، لثه‌ها و همچنین از بین بردن بافت‌های متورم، احساس راحتی بیشتری داشته باشید. 
یکی از مواردی که در آن استفاده از لیزر به‌طور چشمگیری باعث کاهش زمان درمان می‌گردد، برداشتن بافت لثه هنگام اتصال بریس ها پیش از صاف کردن دندان های کج می‌باشد.
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

انواع لیزر ها برای صاف کردن دندان های کج پیش از ارتودنسی

ارتودنتیست‌ها از انواع مختلف روش‌های موجود لیزر برای درمان شما استفاده می‌کنند که هرکدام مزیت‌هایی دارد و مناسب با شرایط شما انتخاب می شود.
دندانپزشکان برای انواع مختلف بافت دهان و دندان از لیزرهای پرقدرت، متوسط یا کم‌مصرف استفاده می‌کنند. در درمان با لیزرها ممکن است از موادی باحالت گاز یا حالت‌جامد استفاده شود.  
انواع لیزر مورد استفاده در ارتودنسی
آرگون، 
دی‌اکسید کربن 
سایر واسطه‌های گازی 

مزایای استفاده از لیزر 

1. در برخی موارد ممکن است درد کمتری ایجاد کند، پس‌نیاز به بیهوشی را کاهش می‌دهد
2. اضطراب را در بیماران کاهش می‌دهد
3. در طول درمان‌های بافت نرم ، خونریزی و تورم را به حداقل می‌رساند

معایب استفاده از لیزر 

1. از تکنیک لیزر نمی‌توان روی دندان‌هایی که از قبل پرشده‌، استفاده کرد.
2. لیزر را نمی‌توان در بسیاری از اقدامات دندانپزشکی که معمولاً انجام می‌شود، استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال، نمی‌توان از لیزر برای پر کردن حفره‌های موجود بین دندان‌ها، دندان‌های از قبل پرشده و حفره‌های بزرگ موجود در آن ها استفاده کرد. علاوه بر این، نمی‌توان از لیزر برای از بین بردن تاج معیوب و یا آماده‌سازی دندان برای بریج استفاده کرد.
3. لیزر نیاز به بیهوشی را از بین نمی‌برد.
4. لیزر درمانی بسیار گران است و هزینه لیزر بسیار بالاتر از سایر روش‌های  دندانپزشکی می‌باشد.
 
 
چگونه دندان های کج را صاف کنیم؟ مقایسه لمینت، لیزر و ارتودنسی
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

صاف کردن دندان های کج با ارتودنسی

ارتودنسی به یکی از رشته‌های تخصصی موجود در دندانپزشکی گفته می‌شود و در حقیقت استفاده از ارتودنسی یکی از قدیمی‌ترین زیرشاخه‌های دندانپزشکی می‌باشد که محبوبیت زیادی میان مردم دارد. 
از ارتودنسی به‌منظور اصلاح ناهماهنگی دندان‌ها هنگام بسته شدن فک استفاده می‌کنند، که هدف از ارتودنسی بهبود عملکرد دندان دردهان یا حفظ سلامت لثه‌ها و دندان‌ها از آسیب و پوسیدگی می‌باشد.
شما با استفاده از این روش می‌توانید دندان‌های نامرتب و ناهماهنگتان را ردیف‌کنید و به اصلاح و صاف کردن دندان های کج بپردازید. درواقع اگر دندان‌های شما به علت کوچک بودن فک و یا حتی کج بودن دندان‌هایتان نتوانند به‌درستی روی یکدیگر تراز گردند و عمل جویدن و حتی گاز گرفتن شما را با مشکل روبرو کنند، استفاده از ارتودنسی می‌تواند در سلامت و حل این مشکل مفید باشد.
البته خوب است این نکته را بدانید که استفاده از ارتودنسی در سنین پایین نتایج سریع‌تری را به همراه دارد. به این علت که بدن در آن سن هنوز در مرحله رشد قرار دارد و صاف کردن دندان های کج با ارتودنسی به راحتی امکان پذیر است.

انواع ارتودنسی برای صاف کردن دندان های کج

ارتودنسی انواع مختلفی دارد که متناسب با سن و شرایط بیمار از هرکدام از آن‌ها استفاده‌ام گردد و انواع ارتودنسی به شرح زیر است:

ارتودنسی متحرک 

از ارتودنسی متحرک به هنگام بروز مشکلات جزئی در دهان یا حتی به‌عنوان بخشی از دوره درمان ارتودنسی ثابت، و برای جلوگیری از قرار دادن انگشت شست در دهان توسط کودکان استفاده می‌شود. ارتودنسی متحرک فقط در زمان تمیز کردن دندان‌ها یا به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه هنگام انجام برخی فعالیت‌ها از دهان خارج می شود.

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت محبوب‌ترین نوع ارتودنسی هست، زیرا در این روش از قطعات فلزی کوچکی که با استفاده از چسب به دندان متصل می شود. استفاده می‌گردد که به این قطعات فلزی بریس می‌گویند.
در این روش برخلاف ارتودنسی متحرک نمی‌توان آن را از دهان خارج کرد. ممکن است طول درمان با ارتودنسی ثابت حتی به دو سال نیز بکشند و این زمان بستگی به میزان ناهنجاری دندان بیمار دارد. اگر می‌خواهید از ارتودنسی ثابت استفاده کنید باید بدانید که اجازه مصرف غذاهای سفت مانند ته‌دیگ میوه‌های سفت و غیره را ندارید، زیرا ممکن است باعث جدا شدن بریس از دندان‌هایتان شود.
 درواقع هدف از استفاده از ارتودنسی ثابت حرکت دادن دندان‌ها در فضای دهان می‌باشد که درنتیجه باعث صاف شدن دندان های کج می‌گردد.

مزایا و معایب ارتودنسی

پیشرفت در دندان‌پزشکی منجر به ظهور انواع مختلفی از ارتودنسی شده است که هرکدام از این روش‌ها، مزایا و معایب خاص خود رادارند.
ارتودنسی قدیمی یا استفاده از بریس های فلزی متداول‌ترین نوع ارتودنسی است که به ذهن هر کسی خطور می‌کند. ارتودنسی فلزی سنتی یا همان ارتودنسی ثابت، علاوه بر استفاده از نوارهای لاستیکی که اتصال سیم را انجام می‌دهند، از فولاد ضدزنگ باکیفیت بالا نیز ساخته‌شده‌اند.
خوشبختانه این روزها بریس های فلزی کوچک‌تر، راحت‌تر و زیباتر هستند و حاوی سیم‌های قوسی حرارتی هستند که از حرارت بدن شما برای حرکت سریع دندان و کاهش درد ناشی از آن استفاده می کنند.

مزایای صاف کردن دندان های کج با ارتودنسی

1. روش مناسب برای ترمیم دندان های کودکان و نوجوانان نسبت به لمینت
2. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های لثه 

معایب ارتودنسی

1. تقریباً دوره‌ای طولانی دارند
2. در طول دوره‌ی خود باعث دشواری در غذا خوردن می‌گردند.
3. ممکن است گاهی اثر بریس ها بر روی دندانتان باقی بماند.

چگونه دندان کج را در خانه صاف کنیم

تا زمانی که شما می توانید با مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی معتبر و یک متخصص با تجربه بهترین درمان ها را برای صاف کردن دندان های کج دریافت کنید، پس دیگر این سوال که چگونه دندان کج را در خانه صاف کنیم، قابل توجه نخواهد بود.

به عبارتی هیچ راه توصیه شده ای برای صاف کردن طبیعی دندان‌ ها در منزل از سوی متخصصین وجود ندارد. با این حال، برخی از روش ها معمولا استفاده می شود. این موارد شامل موارد زیر است:

- فشار دادن دندان ها با زبان

در این روش، افراد در تلاش برای جابجایی دندان ها به جلو، زبان خود را به دندان های خود فشار می دهند. البته ناگفته نماند که فشار دادن زبان نه تنها موثر نیست، بلکه می تواند باعث درد، جابجایی دندان ها و تحریک زبان و لثه شود.

- باندهای لاستیکی

با این روش یک بند لاستیکی در اطراف دو دندان قرار می گیرد که بین آنها فاصله یا فاصله اضافی وجود دارد. باندی که گاهی اوقات باند شکاف نامیده می‌شود، قرار است برای نزدیک‌تر کردن دندان‌ها و بستن شکاف، فشار وارد کند. در این روش فرد باید بسیار مراقبت باشد زیرا فشار اعمال شده توسط باندها می تواند باعث درد و آسیب لثه شود، حتی ریشه دندان را تحت تاثیر قرار دهد.

- فشار دادن با انگشت

برخی افراد نیز دندان کج خود را به سادگی با انگشت خود در جای ایده آل فشار می دهند. این نوع فشار دادن نیز می تواند می تواند باعث درد، تحریک لثه و درد شود. حتی می تواند به دلیل قرار دادن مکرر انگشت در دهان، قرار گرفتن در معرض میکروب ها و باکتری ها را افزایش دهد.

مقایسه لمینت، ارتودنسی و لیزر برای صاف کردن دندان های کج

دانستن اینکه هر درمانی برای چه‌کاری مناسب است می‌تواند به شما در انتخاب روش درمانی مناسب کمک کند. به دلیل کمبود اطلاعات کافی ممکن است لمینت با درمان ارتودنسی اشتباه گرفته شود. این دو روش در دندانپزشکی برای مشکلات مختلف توصیه می‌شود.
ارتودنسی فقط به‌منظور درمان ناهنجاری‌ها و بی‌نظمی‌های دندان به کار می رود و در سفید کردن دندان ها تاثیری ندارد. بنابراین برای تغییر رنگ دندان ها همزمان با صاف کردن دندان های کج، ارتودنسی نمی تواند جایگزین لمینت ونیر شود.
طول دوره درمان ارتودنسی بسته به برنامه درمانی بیمار از شش ماه تا یک و نیم سال متفاوت است. درصورتیکه لمینت ونیر فقط طی دو جلسه و در کمتر از سه هفته انجام می گیرد.
لمینت یکی از درمان‌های زیبایی دندان است که برای مشکلات مختلف توصیه می‌شود. اصل درمان لمینیت برای بیمارانی است که دندان‌های کوچکی دارند. لمینت علاوه بر تأثیر بسزایی که در زیبایی دندان دارد برای ترمیم دندان نیز استفاده می‌شود. 
لومینیرز یکی دیگر از انواع لمینت می‌باشد، که باعث درخشش دندان و داشتن لبخند سفید همیشگی می‌شود و بدون نیاز به تراش دندان روی دندان ها نصب می شود. همچنین زمان نصب لمینت بر روی دندان بسیار سریع می باشد و برخلاف ارتودنسی اصلاً وقت‌گیر نیست. 
استفاده از لیزر روشی دیگر برای ردیف کردن دندان‌ها می‌باشد که باعث کاهش درد و خونریزی و همچنین ایجاد التهاب در لثه و دندان می‌شود. 
مزیت دیگری که لمینت بر ارتودنسی و لیزر دارد این است که قیمتی بسیار مقرون‌به‌صرفه تر از آن‌ها دارد. لیزر علاوه بر مزایای خوبی که دارد قیمت بسیار گرانی دارد و نمی‌توان از لیزر بر روی دندان‌هایی که از قبل پر شده، استفاده کرد. 

سخن پایانی

اگر می خواهید دندان های کج یا نامرتب خود را اصلاح کنید، بهترین کار این است که به یک مرکز تخصصی دندانپزشکی مراجعه نمایید تا با ارائه بهترین خدمات و تجهیزات بتوانید از لبخندی سالم و بی نقص لذت ببرید.

توجه داشته باشید که اگر مشکلات شدیدی در مورد دندان های شما وجود داشته باشد، دیگر این سوال که چگونه دندان کج را در خانه صاف کنیم، قابل توجه نخواهد بود. زیرا این کار نیازمند درمان یا درمان های تخصصی می باشد.

با این حال، اگر یک ناهماهنگی جزئی در دندان های جلویی خود داشته باشید، بدون نیاز به بریس های سنتی و انتظار طولانی می توانید دندان های خود را صاف نمایید.

 مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال
 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

Zara

سلام وقت بخیر من ۱۸ سالمه و چهارتا دندان جلوی فک بالام ک مربوط میشه به دندانهای شیری وقتی افتادن ، دندان های جدید به جاش رشد کردن و به مرور کمی حالت ناهنجار و کج پیدا کردن ولی بقیه دندان های فک بالا و پایین صاف هستند، شما برای درمان چی پیشنهاد میکنید؟ و اینکه میخوام کار زیبایی هم انجام بدم