02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

تفاوت استفاده از ریتینر ثابت یا متحرک پس از ارتودنسی چیست؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/07/13

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

ریتینر متحرک بهتر است یا ثابت؟ یکی از سوالات رایجی است که افراد پس از ارتودنسی از دندانپزشک معالج خود می پرسند. اغلب بیمارانی که روش ارتودنسی را برای اصلاح طرح لبخند و به هم ریختگی دندان های خود استفاده می کنند، تصور می کنند که پس از اتمام مراحل طولانی مدت ارتودنسی، درمان آن ها پایان یافته و دندان هایشان به طور دائم ردیف شده است.
اما در این مرحله است که دندانپزشک به آنها توصیه می کند برای مرتب نگه داشتن دندان ها بهتر است از ریتینر متحرک یا ثابت استفاده کنند. هر چند متخصص ارتودنسی به شما در انتخاب یکی از این دو نگهدارنده کمک خواهد کرد و به شما توضیح می دهد که کدام روش برای مراقبت پس از ارتودنسی بهتر است اما به هر حال این شما هستید که باید این ریتینر را در دهان خود تحمل کنید، پس بهتر است پیش از انتخاب نوع ریتینر یا نگهدارنده  با آن آشنا شوید.

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

ریتینر ارتودنسی چیست؟

ریتینر همانطور که از نام آن پیداست، نوعی نگهدارنده است که پشت دندان های شما قرار می گیرد تا موقعیت آنها را حفظ کرده و از جابجایی آنها جلوگیری کند.
صرف نظر از اینکه چه نوع درمان ارتودنسی دریافت کرده اید، برای حفظ لبخند جدید خود لازم است که از ریتینر استفاده نمایید. زیرا دندان هایی که تازه مرتب شده اند تمایل دارند به موقعیت قبلی خود بازگردند. آنها به زمان نیاز دارند تا با موقعیت جدید خود و در بافت نرم و استخوان فک سازگار شوند. 
تازمانیکه موقعیت دندان ها در استخوان فک تثبیت نشده شما باید از نگهدارنده ها استفاده کنید تا با وارد آوردن فشار به دندان ها، آنها را در موقعیت کنونی خود حفظ کنند. 
به طور کلی انواع ریتینر پس از ارتودنسی به سه دسته تقسیم می شوند:
ریتینر ثابت 
ریتینر متحرک 
ترکیبی از ریتینر ثابت و متحرک
در طول ماه اول پس از اینکه براکت ها در ارتودنسی برداشته شدند، خطر حرکت دندان ها زیاد است و تثبیت دندان ها ممکن است یک سال یا حتی بیشتر به طول انجامد. از این رو باید یکی از انواع ریتینر را که با آن راحت تر هستید، انتخاب کنید.

ریتینر ثابت ارتودنسی چیست؟

ریتینرهای ثابت از یک سیم فلزی ساخته شده اند که پشت دندان های شما می چسبند. این سیم معمولا صاف و محکم بوده و دارای یک بافت بهم تابیده می باشد. این نوع ریتینر به دندان های شما متصل شده و با دندان نیش تنظیم می شود تا دندان ها را از تغییر شکل دادن یا کج شدن حفظ نماید. 
ریتینر ثابت یا متحرک معمولا پس از برداشتن براکت ها توسط متخصصین ارتودنسی و برای جلوگیری از حرکت مجدد دندان ها به جای اصلی خود توصیه می شوند. اگر شما در رعایت دستورالعمل های مربوط به ریتینرهای متحرک مشکل داشته باشید متخصص ارتودنسی ریتینر ثابت را به شما پیشنهاد می کند. اما برای این کار باید مقدار مشخصی از سطح دندان برای ماده اتصال وجود داشته باشد تا ریتینر در محل خود محکم شود.
ریتینر ثابت همچنین تحت عناوین سیم زبانی، نگهدارنده های ثابت یا ریتینرهای پیوندی نیز شناخته می شوند که از پرکاربردترین انواع ریتینر پس از ارتودنسی هستند. از این نوع ریتینرها معمولا برای دندان های فک پایین استفاده می شود. 
این ریتینرها را سیم زبانی یا سیم لینگوال نیز از این جهت می نامند چون به سطح پشتی دندان های شما می چسبد. در واقع اتصال مواد به دندان های پایینی جهت استفاده طولانی مدت و موثر، آسان تر است.

مطالب مرتبط: لمینت سرامیکی

مزایای ریتینر ثابت ارتودنسی چیست؟

لازم نیست که این نوع ریتینر را برای غذا خوردن یا مسواک زدن بردارید و دوباره استفاده نمایید. همین امر سبب می شود که پس از براکت ها، دندان ها به صورتی بهتر در جای خود ثابت بمانند.
کسی جز شما نمی داند که ریتینر ثابت در دهان شما قرار دارد زیرا پشت دندان های شما بسته شده است.
این نگهدارنده تأثیر قابل توجهی روی صحبت کردن شما ندارد و لازم نیست در مورد این مسئله نگران باشید.

معایب ریتینر ثابت ارتودنسی چیست؟

روش اتصال ریتینر ثابت ممکن است طولانی و ناراحت کننده باشد. گاهی اوقات ممکن است نصب آن تا یک ساعت زمان ببرد.
مسواک زدن و کشیدن نخ دندان در اطراف یک ریتینر ثابت مستلزم دقت بیشتری است و اگر وقت کافی برای تمیز کردن اطراف این نگهدارنده اختصاص ندهید ممکن است خطر ایجاد پوسیدگی و بیماری های لثه افزایش یابند.
وجود یک شیء فلزی در دهان ممکن است برای شما ناخوشایند باشد. البته شما پس از مدتی به وجود ریتینر ثابت عادت می کنید و نیازی نیست نگران این مسئله باشید.
خوردن برخی غذاها خصوصا غذاهای سفت ممکن است سیم را از شکل طبیعی خود خارج کند. یا غذاهای سرشار از قندهای مصنوعی مثل نوشابه می توانند اتصال را از بین ببرند و سبب شل شدن ریتینر ثابت شوند. 
معمولا باید هرچند ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا سیم ریتینر ثابت را محکم کند.

ریتینر متحرک ارتودنسی چیست؟

متخصص ارتودنسی ممکن است از بین اینکه ریتینر ثابت یا متحرک پس از ارتودنسی برای شما مناسب تر است، با ریتینر متحرک موافقت نماید. به عنوان مثال، در صورتی که لثه یا دندان های شما تحریک شوند و یا پلاک زیادی در اطراف آنها تجمع یابند، متخصص ارتودنسی ممکن است ریتینر ثابت را بردارد و ریتینر متحرک را به شما توصیه نماید. 
 این نوع نگهدارنده ها را همانطور که از نامشان بر می آید می توانید برای غذا خوردن، مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان از دهان خود دربیاورید. اما برخلاف تصور عموم، ریتینر متحرک را باید شب ها هنگام خواب در دهان خود بگذارید تا از جابجایی دندان ها در طول شب و در حین خواب جلوگیری کند.
 نگهدارنده های Hawley یک از انواع ریتینرهای متحرک است که دارای یک پایه پلاستیکی متناسب با سقف دهان و همچنین یک سیم محکم است که دور دندان های شما می پیچد تا آنها را در جای خود نگه دارد. ریتینرهای متحرک پلاستیکی از ارتودنسی نامرئی شفاف تر هستند. 
 
 
تفاوت استفاده از ریتینر ثابت یا متحرک پس از ارتودنسی چیست؟

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

ریتینر متحرک چگونه ساخته می شود؟

پس از انتخاب این نوع نگهدارنده از بین ریتینر ثابت یا متحرک، متخصص ارتودنسی نوع سفارشی آن را متناسب با لبخند شما طراحی می کند. برای ساخت این نوع ریتینر از دندان های شما با استفاده از دو روش قالب گیری سنتی یا روش نوین اسکن سه بعدی قالب گرفته می شود و سپس به آزمایشگاه ارسال شده تا تکنسین ریتینر مختص شما را بسازد. 
البته اسکن سه بعدی نمایش دقیق تری از نیش شما نسبت به قالب گیری سنتی ارائه می دهد اما تمامی متخصصین ارتودنسی از این فناوری برخوردار نیستند. 
پس از اینکه ریتینر متحرک شما آماده شد، به شما توصیه خواهد شد که این نگهدارنده را در طول شبانه روز و یا در حدود دو ماه اول پس از برداشتن براکت های ارتودنسی استفاده نمایید. پس از این دوره شما باید تا آخر عمر و هر شب از این ریتینر متحرک استفاده کنید. 

مزایای ریتینر متحرک ارتودنسی چیست؟

متخصص ارتودنسی بنا به دلایل زیر از بین اینکه ریتینر ثابت یا متحرک را برگزینید، نوع متحرک را به شما توصیه می نماید:
هر زمان که خواستید می توانید آنها را از دهان خارج کنید، مثلا هنگام غذا خوردن یا تمیز کردن دندان ها.
نصب ریتینر متحرک بسیار راحت تر از ریتینرهای ثابت است.
با قرار دادن ریتینر متحرک در یکی از انواع محلول های تمیز کننده به راحتی می توانید باکتری های موجود روی آن را به سرعت از بین ببرید.
نگهدارنده های متحرک برای دندان های بالایی بهتر هستند زیرا دندان های پایینی ممکن است آن را گاز بگیرند. 

معایب ریتینر متحرک ارتودنسی چیست؟

یکی از مهمترین نقاط ضعف نگهدارنده متحرک این است که ممکن است به راحتی گم شود یا آن را بشکند.
به دلیل جنس ریتینر متحرک، بیشتر در معرض ترک خوردگی و شکستگی قرار دارد و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.
در صورتی که استفاده از این نوع نگهدارنده را فراموش کنید ممکن است دندان های شما به حالت اولیه بازگردند.

ترکیبی از ریتینر ثابت و متحرک چگونه پس از ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرد؟

برخی از بیماران ترکیبی از ریتینر ثابت و متحرک را برای حفظ موقعیت دندان های خود پس از ارتودنسی بر می گزینند یعنی یک نگهدارنده ثابت در پشت دندان های فک پایین و یک ریتینر متحرک هنگام خواب برای دندان های فک بالا. در هر صورت مشاوره با متخصص ارتودنسی و انتخاب یکی از این دو نگهدارنده یا ترکیبی از آن دو بهترین راه حل برای شما خواهد بود. 

تا چه مدت به استفاده از ریتینر ثابت یا متحرک پس از ارتودنسی نیاز است؟

یکی از سوالات متداولی که بیماران پس از درمان ارتودنسی می پرسند این است که تا چه مدت پس از اتمام ارتودنسی باید از ریتینر ثابت یا متحرک استفاده کنند. پاسخ معمول متخصصین ارتودنسی این است که تا زمانی که موقعیت دندان ها در جای جدید خود ثابت شود باید از ریتینر استفاده شود. 
عوامل زیادی هستند که مدت زمانی که فرد باید از ریتینر ثابت یا متحرک پس از ارتودنسی استفاده نماید را تحت تأثیر قرار می دهند.رانش طبیعی فیزیولوژیکی با بالا رفتن سن برای همه اتفاق می افتد که این تأثیر زیادی بر حرکت دندان ها دارد. این حرکت مربوط به تغییرات در عرض لبخند ماست که با افزایش سن کم شده و سبب شلوغی دندان های ما می شود. 
البته واقعیت این است که چون دندان های ما همواره در معرض حرکت و جابجایی قرار دارند، باید تا آخر عمر پس از ارتودنسی از یکی از انواع ریتینر استفاده کنید.
مواردی که باید در مورد ریتینر ثابت یا متحرک پس از ارتودنسی در نظر بگیرید
همانطور که در بالا گفتیم هر دو نوع ریتینر ثابت یا متحرک دارای مزایا و معایبی هستند. ریتینرهای ثابت می توانند به دلیل استفاده از نخ دندان و انسداد با سیم چالش برانگیز باشند. مواد غذایی نیز می توانند به راحتی پشت یک ریتینر گیر کنند. از این رو برای تمیز کردن آن باید فرصت کافی اختصاص دهید تا پلاک مجالی برای پوسیدگی پیدا نکند. 
در مقابل رعایت بهداشت دهان و دندان با نگهدارنده های متحرک بسیار راحت تر است اما نکته اینجاست که معمولا استفاده از ریتینر متحرک را فراموش می کنید. در واقع ممکن است شما ریتینر متحرک را قبل از غذا خوردن، ورزش کردن و یا سایر فعالیت ها بردارید و سپس فراموش کنید که مجددا آن را در دهان خود بگذارید و یا اگر مراقب نباشید ممکن است حتی آن را گم کنید. 
در مجموع شما باید برای انتخاب ریتینر ثابت یا متحرک پس از ارتودنسی تمامی جوانب و شرایط خود را در نظر بگیرید.

جمع بندی

به کار بردن یکی از انواع ریتینر برای حفظ زیبایی دندان ها پس از ارتودنسی ضروری است. در بسیاری از موارد پس از ارتودنسی، متخصصین از ریتینر ثابت، ریتینر متحرک یا ترکیبی از ریتینر ثابت و متحرک برای دستیابی به بهترین نتیجه در طولانی مدت استفاده می نمایند. 
اما بررسی های اخیر نشان داده اند که ریتینرهای ثابت به طور فزاینده ای مورد استقبال قرار گرفته اند. شاید علت انتخاب ریتینر ثابت نسبت به متحرک، کاربرد راحت تر آن است. 
با نصب ریتینر ثابت، دیگر نگران گم شدن یا فراموش کردن آن نیستید. هرچند ممکن است حفظ بهداشت دهان و دندان با این نوع ریتینر کمی مشکل باشد اما حداقل مطمئن خواهید بود که نظم دندان هایتان تا زمانیکه ریتینر آسیبی نبینید، حفظ خواهد شد و ممکن نیست مثل ریتینر متحرک در اثر سهل انگاری نتیجه تمام زحماتی که کشیدید و هزینه هایی که متحمل شدید، به هدر رود.
در مجموع، این متخصص ارتودنسی است که به شما توصیه می کند که با توجه به شرایط درمان خود از ریتینر ثابت یا متحرک پس از ارتودنسی استفاده کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!