علت درد دندان بعد از عصب کشی و درمان آن چیست؟

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1402/12/03

درد دندان بعد از عصب کشی حداقل به مدت چندین ساعت طبیعی است اما بیماران اغلب انتظار دارند که بلافاصله پس از درمان ریشه، هیچگونه دردی را تجربه نکنند. این درد بسته به اندازه ضایعه پری آپیکال، وضعیت نکروز پالپ و سابقه پزشکی بیمار، می تواند متفاوت باشد.

طبق آمار به دست آمده در حدود 3 تا 6 درصد بیماران ممکن است درد شدیدی را پس از عصب کشی تجربه کنند، اما این درد معمولا در عرض یک هفته پس از درمان کاهش می‌یابد.

با این حال، زمانی که درد ادامه یابد، یا بیش از یک هفته طول بکشد، یک سوال رایج بین بیماران مطرح می شود که من کانال ریشه انجام دادم اما چرا هنوز درد دندان بعد از عصب کشی ادامه دارد؟

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از تجربه درد طولانی مدت، شناخت و تشخیص علل بالقوه درد پس از درمان ریشه مهم است. در واقع شناسایی و درمان زودهنگام درد بعد از عصب کشی می‌تواند به نتایج درمانی موثرتری منجر شود.

درد دندان بعد از عصب کشی و درمان

علت ورم و درد دندان پس از عصب کشی یا درد دندان عصب کشی شده هنگام غذا خوردن می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

- عفونت در استخوان

شاید شما عصب کشی دندان انجام داده و دندان آلوده شما نیز تمیز شده باشد اما با این حال اگر هنوز باکتری ها در استخوان اطراف ریشه وجود داشته باشند، ممکن است شما ورم و درد دندان عصب کشی شده را تجربه نمایید.

خوشبختانه با حذف منبع عفونت که همان عصب مرده دندان می باشد، باکتری ها جایی برای پنهان شدن ندارند. سیستم ایمنی بدن شما می تواند این عفونت را از بین ببرد. برای تسریع روند، دندانپزشک می تواند برای شما آنتی بیوتیک تجویز نماید. بهترین کلینیک دندانپزشکی را در این مواقع انتخاب کنید.

- کانال ریشه آلوده

یکی از دلایل درد دندان بعد از عصب کشی، آلودگی کانال ریشه است. در واقع، حتی ممکن است یک دندان پس از درمان ریشه عفونی شود. این وضعیت نا امید کننده زمانی رخ می دهد، که پر شدن یا ترمیم دندان به خوبی انجام نشده باشد و باکتری های بزاق شما به اطراف دندان مذکور راه پیدا کنند.

به همین دلیل است که بسیاری از دندانپزشکان پس از عصب کشی، دندان را با تاج می بندند. هر چند همیشه این نمی تواند راه حل خوبی باشد اما می تواند گزینه مناسبی برای برخی دیگر باشد. در هر صورت، یک دندانپزشک حرفه ای می تواند با بهره گیری از تجربیات خود بهترین تصمیم را برای سلامت دهان و دندان شما بگیرد.

مطالب مرتبط: قیمت لمینت دندان

- پر کردگی یا تاج بزرگ

اگر پرکردگی یا تاج بسیار بزرگ باشد، با نیروی زیادی می تواند به دندان مقابل برخورد کند و در نتیجه باعث درد دندان بعد از عصب کشی شود. خوشبختانه مدیریت این درد بسیار آسان است. دندانپزشک به سادگی می تواند با پر کردن یا تنظیم تاج، این درد را برطرف نماید.

- نشت سدیم هیپوکلریت

طی درمان عصب کشی، دندانپزشک ریشه های دندان را با سدیم هیپوکلریت شستشو می دهد. این محلول باکتری ها را از بین می برد و هرگونه بافت عصب باقیمانده را در خود حل می کند. در موارد نادر، مقداری از این محلول می تواند از نوک ریشه خارج شده و در نتیجه درد دندان بعد از عصب کشی را سبب شود. برای کاهش این درد ممکن است لازم باشد شما تا چند هفته آنتی بیوتیک و مسکن مصرف نمایید.

- کانال از دست رفته

دندان ها، بخصوص دندان های مولر دارای مجاری متعددی هستند و تشخیص برخی از آنها بسیار دشوار می باشد. از این رو، این احتمال وجود دارد که یک دندانپزشک با نادیده گرفتن یک کانال آلوده باعث شود تا عفونت در داخل دندانی رخ دهد.

در این صورت، دندان شما به دمای سرد و گرم حساس می شود. یا اگر باکتری عامل ایجاد عفونت باشد، ممکن است که درد دندان بعد از عصب کشی هنگام غذا خوردن را تجربه کنید.

علت درد دندان بعد از عصب کشی

برای عصب کشی دندان، دندانپزشک با دقت پالپ مرده، عفونی و آسیب دیده را از داخل دندان آسیب دیده خارج می کند تا منبع درد را از بین ببرد.

اگرچه این روش بسیار موثر است، اما گاهی اوقات بیماران هنوز هم درد دندان بعد از عصب کشی را تجربه می کنند. در ادامه پنج مورد از رایج‌ترین علل درد دندان عصب کشی شده را توضیح خواهیم داد:

- التهاب پس از عمل

یکی از شایع‌ترین علل درد بعد از عصب کشی، التهاب است که می‌تواند ناشی از خود این عمل یا عفونت و ورم رباط دندان باشد. در این موارد، تورم و التهاب در روزها و هفته های بعد کانال ریشه فروکش نموده و درد خود به خود برطرف می شود.

عفونت یکی از مهمترین علل درد دندان بعد از عصب کشی

کانال ریشه اغلب برای برداشتن پالپ عفونی از داخل دندان انجام می‌شود، بنابراین ممکن است پس از عمل هنوز مقداری باکتری وجود داشته باشد و این می‌تواند منجر به بافت عفونی و درد بیشتر خواهد شد. پس از حمله سیستم ایمنی بدن و نابودی باکتری‌ ها، مشکل باید خود به خود برطرف شود، اما اگر مشکل ادامه داشت، پزشک یا دندانپزشک شما ممکن است آنتی‌بیوتیک را توصیه کند.

- پرکردگی های خیلی بزرگ

پس از اینکه دندانپزشک پالپ را از داخل دندان خارج کرد، فضای خالی با مواد لاستیکی مانند پر می شود. با این حال، اگر از مواد پرکننده بیش از حد استفاده شود، دندان بالاتر نشسته و همین ممکن است باعث درد دندان بعد از عصب کشی شود.

اگرچه این مشکل به خودی خود برطرف نمی شود، اما دندانپزشک شما می تواند با تنظیم پرکردگی این مشکل را به راحتی برطرف کند.

- یک کانال ریشه ناقص

برخی از دندان‌ ها، به‌ ویژه دندان‌ های آسیاب، می ‌توانند چندین کانال داشته باشند و ممکن است دندانپزشک یک یا چند مورد از این کانال ‌ها را در طول عمل از دست بدهد. در این موارد، حتی پس از کانال ریشه همچنان درد بعد از عصب کشی را تجربه خواهید کرد.

پس اگر دندانپزشک هر یک از اعصاب آسیب دیده داخل دندان را که باید برداشته شود، از دست داد، ممکن است در تماس آن دندان با گرما، سرما یا چیزی اسیدی همچنان درد را تجربه نمایید.

آسیب به بافت اطراف

یکی از دیگر علت های درد دندان عصب کشی شده می تواند آسیب به بافت اطراف باشد. در طول کانال ریشه، اگر باکتری به طور تصادفی به بافت اطراف تزریق شود، اگر مواد پرکننده بیش از حد استفاده شود و از نوک ریشه عبور کند، یا اگر سوهانی که برای تمیز کردن داخل دندان استفاده می‌شود از نوک ریشه خارج شود، آسیب بافتی رخ می ‌دهد. در این موارد، با بهبود بافت آسیب دیده، درد از بین خواهد رفت.

نتیجه گیری

عصب کشی دندان یا کانال ریشه روشی موثر برای رفع مشکلات ناشی از پالپ آسیب دیده یا عفونی بوده و این روش معمولا در از بین بردن درد دندان موثر است. با این حال، اگر شما همچنان پس از درمان، با درد بعد از عصب کشی دندان مواجه شدید باید به دنبال علت آن برآیید.

در بیشتر موارد، درد دندان خود به خود برطرف می شود، اما اگر درد بیش از حد بود یا بیش از پنج روز ادامه داشت، در اسرع وقت با یک متخصص دندانپزشک مشورت کنید.

حساسیت اطراف دندان درمان شده و درد بعد از عصب کشی طبیعی است، اما باید حداکثر سه تا پنج روز طول بکشد. اما با ادامه شدن درد به مدت طولانی تر، مراجعه به یک متخصص با تجربه می تواند التهاب و درد شما را تا حد زیادی کاهش دهد.