02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

در جلسه اول ارتودنسی چه کارهایی انجام می شود؟- کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1402/12/02

بروزرسانی شده در: 1402/12/03

جلسه اول ارتودنسی چقدر طول میکشد؟ لبخند ناصاف یا نامرتب می تواند اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قرار دهد. خبر خوب این است که امروزه با کمک ارتودنسی می توان به راحتی دندان ها را مرتب کرد و لبخندی زیبا و درخشان داشت. اما قبل از شروع درمان، جلسه اول ارتودنسی اهمیت زیادی دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا ببینیم در اولین ملاقات با متخصص ارتودنسی چه اتفاقاتی می افتد و جلسه اول ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

چرا به ارتودنسی نیاز داریم؟

دلایل مختلفی می تواند ما را به فکر ارتودنسی دندان بیاندازد. شاید دندان هایمان فاصله داشته باشند، روی هم قرار گرفته باشند، کج باشند یا بیرون زده باشند. این مشکلات علاوه بر اینکه روی زیبایی لبخند تاثیر می گذارند، در برخی موارد می توانند بر جویدن، صحبت کردن و حتی سلامت دهان و دندان هم اثر بگذارند.

جلسه اول ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

طول جلسه اول ارتودنسی معمولا بین یک تا یک ساعت و نیم است. البته این زمان با توجه به شرایط هر فرد و بررسی هایی که نیاز است، ممکن است کمی کم یا زیاد شود.

قدم بعدی پس از مشاوره و جلسه اول ارتودنسی چیست؟

اگر شما با ادامه روش های درمانی موافقت نمایید قدم بعدی تعیین وقت برای قالب گیری و سپس قرار دادن براکت ها روی دندان شما است. متخصص ارتودنسی همچنین در مورد اهمیت بهداشت دهان و دندان به شما دستورالعمل هایی را خواهد داد و اینکه چگونه از براکت های خود به طور صحیح مراقبت کنید.
برای بررسی وضعیت پیشرفت دندان ها و انجام تنظیمات معمولا قرار ملاقات ها هر شش تا ده هفته انجام می شود. در این مدت، متخصص همچنین اقدامات بهداشتی شما را ارزیابی و بررسی می کند. 
لازم به ذکر است که متخصص ارتودنسی و سایر کارکنان بخشی از یک تیم هستند اما نقش اصلی را شما به عنوان یک بیمار دارید. در حقیقت عمدتا پیشرفت کار، به همکاری شما در این نوع درمان بستگی دارد. متخصص ارتودنسی از شما می خواهد که در مورد هر مرحله از کار احساس راحتی و آگاهی داشته باشید و هر زمان که سوالی داشتید از پرسیدن دریغ نکنید.

قالب گیری ارتودنسی پس از جلسه اول 

پس از جلسه اول ارتودنسی، قالب گیری به منظور ثبت دقیق فرم دندان ها و ساختار فک بالا و پایین انجام می شود. این مرحله از کار بسیار مهم بوده و حتما باید توسط متخصص ارتودنسی انجام گیرد. پس از اینکه او دهان و دندان بیمار را معاینه نمود و مشاوره های لازم را ارائه داد، از دندان های بیمار رادیوگرافی به عمل آمده و کار قالب گیری آغاز می شود. 

نحوه قالب گیری ارتودنسی

در آغاز کار متخصص ارتودنسی یک تری متناسب با اندازه دهان بیمار انتخاب کرده و آن را با ماده آلژینات پر می کند. سپس تری را داخل دهان بیمار قرار می دهد. در ارتودنسی دندان ها ابتدا فک پایین و سپس فک بالا قالب گیری می شود. اگر متخصص ارتودنسی در جلسه اول در مورد این مرحله برای شما توضیح داده باشد قطعا نگرانی شما کمتر خواهد بود. زیرا در این مرحله ممکن است حس کنید که ماده آلژینات وارد گلوی شما شده و احساس خفگی می کنید. اما در واقع این گونه نیست.
پزشک باید تا زمان مشخصی تری را داخل دهان شما نگه دارد تا ماده موجود در تری شکل دندان های شما را به خود گیرد. توجه داشته باشید اگر با متخصص همکاری نکنید و سعی کنید که تری هر چه زودتر از دهان شما خارج شود قالب گیری ارتودنسی باید مجددا انجام شود. با کمی صبر و حوصله می توانید این مرحله را به خوبی را پشت سر بگذارید.
جلسه اول ارتودنسی چقدر طول میکشد

نکات مهم در قالب گیری ارتودنسی

- در صورت رفلاکس شدید، حتما موضوع را به متخصص ارتودنسی بگویید.
- سعی کنید آب دهان خود را مرتبا قورت ندهید زیرا در این صورت حالت تهوع شما بدتر خواهد شد.
- سعی کنید تا زمانی که تری داخل دهان شما است آن را تحمل کنید زیرا اگر زود از دهان شما خارج شود قالب خراب شده و باید این مرحله را از اول انجام دهید.
- برای اینکه عصبی نشوید می توانید تا زمانی که تری در دهان شما قرار دارد فکر خود را در جای دیگری مشغول سازید.
- در زمان قالب گیری ارتودنسی سعی کنید به جای نفس کشیدن از راه دهان، از راه بینی نفس بکشید.
- به خاطر داشته باشید که قالب گیری برای ارتودنسی بسیار ضروری است و باید آرامش خود را حفظ کنید. به این فکر کنید که پس از اتمام ارتودنسی به لبخند ایده آل خود دست خواهید یافت. 

نصب ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

برخی از متخصصین در جلسه اول ارتودنسی در مورد نصب آن و مدت زمانی که طول می کشد نیز صحبت می کنند. در واقع آنها با این کار می خواهند که ذهن بیمار خود را برای نحوه کار و نصب بهتر براکت ها آماده سازند. نصب ارتودنسی به طور معمول یک تا دو ساعت طول می کشد واین زمان بیشتر به دندان ها و نوع براکت هایی که قرار است نصب شوند بستگی دارد.
نصب ارتودنسی برای اولین بار ممکن است تا حدی دلهره آور باشد. با این حال همانطور که متخصص در جلسه اول ارتودنسی برای شما توضیح داده است، براکت ها آنقدرها بد و ناراحت کننده نیستند. در واقع آنها اهداف مختلف مرتبط با سلامتی را برآورده می سازند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از صاف کردن دندان ها و تزار نمودن فک. 
همچنین با نصب براکت ها، سایر مشکلات مربوط به دندان ها از جمله اوربایت، آندربایت، شلوغی بیش از حد دندان ها نیز برطرف می شوند.

مدت زمان و نحوه نصب براکت ها

همانطور که متخصص در جلسه اول ارتودنسی توضیح داده است معمولا فرآیند دریافت براکت ها بیش از یک یا دو ساعت طول نمی کشد. با این حال باز این مسئله به تشخیص روز هنگام مشکلات دندان های شما بستگی دارد. در ابتدا متخصص کار نصب را با تمیز کردن و خشک کردن دندان های شما آغاز می کند. سپس براکت ها را روی دندان های شما قرار داده و محکم شدن آنها از یک چسب مخصوص استفاده می نماید.
پس از اینکه چسب مخصوص سفت شد، نوبت به قرار دادن سیم ها می رسد. این سیم ها معمولا از داخل براکت ها عبور کرده و آنها را نگه می دارد. به خاطر داشته باشید که می تواند همزمان از براکت ها در فک پایین از فک بالا نیز استفاده کرد.
در نهایت ممکن است متخصص ارتودنسی استفاده از بندهای الاستیک را نیز توصیه کند. تمامی اینها به منظور انبساط فک و ایجاد فضا برای حرکت دندان ها انجام می شوند.
با این حال، براکت ها برای سلامتی دهان و دندان شما و آنچه که شما خواهان آن هستید یعنی زیبایی دندان ها ضروری بوده و موفقیت درمان را تضمین می کنند. متخصص ارتودنسی در نهایت ممکن است نوارهای لاستیکی را به براکت های شما اضافه کند تا از محکم بودن آنها اطمینان حاصل نماید.

آیا نصب ارتودنسی و براکت ها درد دارند؟

به عقیده اکثر متخصصین که در جلسه اول ارتودنسی در مورد درد براکت ها توضیح می دهند، این درمان دردناک نیست. اما با این وجود برخی افراد ممکن است ناراحتی و درد را تجربه کنند و یا حتی زخم هایی در دهان آنها ایجاد شود. اما هنوز هم تمامی این موارد قابل درمان بوده و به دلیل حرکت دندان های شما در فک رخ می دهند. 
زمانی که فرد برای اولین بار وجود براکت ها را در دهان خود تجربه می نماید ممکن است احساس عجیب و غریبی داشته باشد اما بدانید که این احساس هیچ ربطی با درد نصب ارتودنسی ندارد. تمامی این علائم اولیه ناراحتی در دهان و دندان ها در طی یک هفته از بین می روند. 
در موارد نادر، برخی ممکن است مشکلات پیچیده تری داشته باشند و تا چند مدت ناراحتی را تجربه نمایند. در هر صورت اگر شما نیز احساس کردید که درد پس از نصب ارتودنسی بعد از مدت کوتاهی رفع نشد می توانید با متخصص ارتودنسی خود مشورت کرده تا او راه حل هایی را برای رفع این مشکل به شما ارائه دهد.

مدت زمان صاف شدن دندان ها در ارتودنسی چقدر است؟

یکی از سوالات رایجی که افراد در جلسه اول ارتودنسی از متخصص می پرسند مدت زمان صاف شدن دندان ها است. درمان ارتودنسی به طور متوسط بین 16 تا 18 ماه طول می کشد. البته گاهی ممکن است بسته به وضعیت دندان ها و فک تا 24 ماه هم به طول انجامد. مراقبت قول افرادی باشید که به شما وعده صاف شدن دندان ها در مدت زمان شش ماه را می دهند. 
در واقع این تقریبا غیر ممکن است زیرا حرکت دندان ها به آهستگی رخ داده و آنها برای جابجایی به سمت موقعیت جدید خود به زمان بیشتری نیاز دارند. در ارتودنسی بزرگسالان طول درمان می توان از کودکان بیشتر باشد. زیرا دندان های بزرگسالان برای حرکت به فشار بیشتری نیاز دارند. این بدان معنا است که مدت زمان صاف شدن دندان ها برای بزرگسالان می تواند از 18 ماه تا 36 ماه طول بکشد.

آیا میتوان مدت زمان درمان با ارتودنسی را کوتاه کرد؟

زمانی که متخصص در جلسه اول ارتودنسی از مدت زمان درمان صحبت می کند ممکن است برخی بیماران کنجکاو باشند که آیا می توان این مدت زمان را کوتاه تر کرد یا خیر. جواب متخصص ارتودنسی این است: "شاید". اما چگونه چنین چیزی امکان پذیر است؟ افرادی که با دقت دستورالعمل های درمانی را دنبال می کنند، احتمال اینکه مدت زمان درمان کوتاه تری داشته باشند بیشتر است. 
در حقیقت، به راحتی و با رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان می توان مدت زمان ارتودنسی را کاهش داد. افرادی نیز که از ارتودنسی متحرک استفاده می کنند می توانند با استفاده حداکثر از آن یعنی 22 ساعت در طول شبانه روز، شاهد صاف شدن دندان های خود را مدت زمان کوتاه تری باشند. 
آنها همچنین باید هنگام استفاده از ارتودنسی ثابت، عادات غذایی را به گونه ای مناسب رعایت نمایند. این موارد شامل اجتناب از غذاهای چسبناک و سفت مثل آدامس، ذرت، چوب شور یا اکثر آب نبات ها است. زیرا این رعایت این موارد می تواند زمان درمان را کم کند اما در صورت عدم رعایت و شکستن براکت ها، قطعا زمان لازم برای درمان افزایش می یابد.

جمع بندی

جلسه اول ارتودنسی به دلیل مشاوره و بررسی دندان ها، تعیین ابزار مورد نیاز، گرفتن عکس دندان و ... اهمیت زیادی دارد. در واقع یک متخصص با تجربه در این جلسه است که شما را از نظر ذهنی برای این فرآیند درمانی که از نظر بعضی می تواند پیچیده باشد آماده می کند. پس از جلسه اول، متخصص زمان های بعدی برای قالب گیری و دریافت براکت ها و نیز برنامه مراجعات منظم شما را تنظیم کرده و پس از نصب نهایی، دستورالعمل های بهداشتی لازم را برای کارایی بیشتر دستگاه ارتودنسی و حفظ سلامت دندان های شما ارائه می دهد.
در نهیات یقین داشته باشید که شما نیز با کمی صبر و حوصله مانند سایر افرادی که این درمان را دریافت کرده اند به زندگی عادی برمی گردید و در آخر این فرآیند، به لبخندی جذاب و زیبا دست پیدا می کنید.
 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!