02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

سندرم سوزش دهان چه علائمی دارد؟ و چگونه درمان می شود؟

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در:

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

سندرم سوزش دهان یا BMS (Burning mouth syndrome) نوعی بیماری است که می تواند باعث سوزش دهان شما شود. این احساس می تواند ناگهانی ایجاد شده و هر نقطه از دهان را تحت تأثیر قرار دهد. سندرم سوزش دهان عمدتا در سقف دهان، زبان و لب ها احساس می شود. این بیماری می تواند به یک مشکل مزمن و روزمره تبدیل شود و یا به صورت دوره ای رخ دهد. درک علل و گزینه های درمانی این سندرم می تواند به کاهش و تسکین این احساس ناخوشایند کمک کند. در ادامه با علل، علائم و گزینه های درمانی سندرم سوزش دهان بیشتر آشنا خواهیم شد. با سایت دکتر محمدی در این مطلب همراه باشید.

علائم سندرم سوزش دهان

BMS یا سندرم سوزش دهان می تواند خفیف یا شدید باشد. آن همچنین از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی افراد احساس سوزش را با سوختن در اثر غذای داغ مقایسه می کنند. در موارد خفیف تر، BMS می تواند سبب سوزن سوزن شدن یا بی حسی شود.

علائم سندرم سوزش دهان می تواند برای مدت زمان طولانی ادامه یابد. مواجهه با این احساس برای روزها، هفته ها، ماه ها یا سال ها می تواند خوردن و آشامیدن را با مشکل مواجه کند. گرچه برخی افراد اذعان می دارند پس از خوردن و آشامیدن، درد آنها تسکین می یابد.

مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

علل سندرم سوزش دهان چیست؟ 

علل خاصی برای سندرم سوزش دهان وجود ندارد. بسته به علت، دو نوع بیماری وجود دارد:

سندرم سوزش دهان اولیه

BMS اولیه به این معنا است که هیچ علت قابل تشخیصی وجود ندارد. سوزش دهان می تواند نشانه بسیاری از بیماری ها باشد. برای تشخیص دقیق، پزشک می تواند آزمایشات زیر را برای بررسی این اختلالات انجام دهد:

  • آزمایش خون
  • تست آلرژی
  • آزمایش بزاق

سندرم سوزش دهان ثانویه

برخلاف سندرم سوزش دهان اولیه، BMS یک علت قابل تشخیص دارد. البته این می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. علل احتمالی آن عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی
  • خشکی دهان
  • برخی داروها
  • کمبود مواد مغذی مانند کمبود آهن، روی یا ویتامین B
  • عفونت دهان
  • رفلاکس معده و بازگشت اسید

درمان سندرم سوزش دهان

درمان این بیماری عمدتا به نوع سندرم اولیه یا ثانویه بستگی دارد:

درمان سندرم سوزش دهان ثانویه

درمان سندرم ثانویه به هرگونه بیماری زمینه ای که ممکن است باعث ناراحتی دهان شما شود بستگی دارد.

به عنوان مثال، درمان عفونت دهان یا مصرف مکمل ها برای کمبود ویتامین می تواند ناراحتی شما را برطرف کند. به همین دلیل مهم است که علت دقیق را مشخص نمایید. در واقع، هنگامی که علل زمینه ای درمان شوند، علائم سندرم سوزش دهان باید بهتر شود.

سندرم سوزش دهان

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

درمان سندرم سوزش دهان اولیه

هیچ درمان شناخته شده ای برای سندرم سوزش اولیه دهان وجود ندارد. تحقیقات جامعی در مورد موثرترین روشها وجود ندارند. درمان بستگی به علائم خاص شما دارد و با هدف کنترل آنها انجام می شود. ممکن است قبل از یافتن یکی یا ترکیبی از گزین های درمانی که به کاهش ناراحتی دهان شما کمک می کند، چندین روش را امتحان کنید. و ممکن است زمان لازم باشد تا درمان ها به مدیریت علائم کمک کنند.

گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دهانشویه های مخصوص
  • کپسایسین، مسکنی است که از فلفل قرمز تهیه می شود
  • داروی ضد تشنج
  • داروهای ضد افسردگی خاص
  • داروهایی که درد عصب را کاهش می دهند
  • درمان رفتاری شناختی برای ایجاد استراتژی هایی برای مقابله با اضطراب و افسردگی و کنار آمدن با درد مزمن

کلام آخر

سندرم سوزش دهان نوعی بیماری است که می تواند بدون هیچ علل مشخصی، به شکل مزمن یا پیشرونده ای زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. اگر شما نیز احساس سوزش و ناراحتی در زبان، لثه ها یا لب ها دارید، بهتر است که برای تشخیص علت و یک برنامه درمانی مناسب، به پزشک یا دندانپزشک مراجعه نمایید. کلینیک دندانپزشکی محمدی در این مواقع می تواند بهترین گزینه باشد.

از آنجایی که سندرم سوزش دهان می تواند به طیف گسترده ای از سایر بیماری ها مرتبط باشد، پزشک ممکن است شما را به یک متخصص دیگر برای درمان موثر ارجاع دهد. فراموش نکنید که اقدام و مراجعه به موقع می تواند مانع از بسیاری از مشکلات جانبی شود.

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!