02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ابزار مورد استفاده برای درمان ریشه دندان

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/09/12

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

ابزار مورد استفاده برای درمان ریشه دندان، مجموعه ای از وسایل تخصصی هستند که با موفقیت عفونت داخل دندان بیمار را کاهش می دهند. کانال های ریشه بسیار پیچیده بوده و این ابزارها می توانند کار دندانپزشک را بسیار راحت تر کنند. در ادامه با ابزار به کار رفته در درمان ریشه دندان بیشتر آشنا خواهیم شد. در این مطلب با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی همراه باشید.

ابزار مورد استفاده برای درمان ریشه دندان

متداول ترین ابزاری که دندانپزشکان برای درمان ریشه دندان استفاده می کنند عبارتند از:

- آینه دندانپزشکی

یکی از مشکلاتی که در مورد آینه های عادی وجود دارد این است که تصاویر در حین بررسی سوراخ تکرار شده و مانع از بازرسی دقیق دندانپزشک می شوند. اما آینه مخصوص مورد استفاده برای درمان ریشه مانع از این مشکل می شود.

- اکسکویتور

کاربرد اکسکویتور در دندانپزشکی بسیار مهم است. حفارگر یا اکسکویتور یک میله بلند با تیغه نوک تیز است که دندانپزشک در درمان ریشه دندان از آن برای برداشتم پوسیدگی یا پانسمان دندان استفاده می کند.

ابزار مورد استفاده برای درمان ریشه دندان

مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

- پنس قفل شونده

پنس قفل شونده یکی دیگر از ابزارهای مورد استفاده برای عصب کشی است که با آن می توان چیزهای کوچک را گرفت و در حین کار استفاده نمود.

- پروب اندازه گیری پاکت پریودنتال

این ابزار همانطور که از نامش بر می آید برای بررسی و اندازه گیری پاکت های پریودنتال مورد استفاده قرار می گیرد.

- پروب اندودانتیک

تشخیص مدخل کانال ریشه امری ضروری بوده و توسط پروب اندودانتیک انجام می شود.

- پروب فورکیشن

یکی دیگر از ابزارهای مهم مورد استفاده برای درمان ریشه دندان پروب فورکیشن است که جهت جداسازی محل ریشه دندان به کار می رود. در این ست دندانپزشکی، سایر وسایل دیگری نظیر گاز استریل، فورسپس، پنبه استریل، خط کش فلزی و ... وجود دارند.

- ابزارهای رادیوگرافی

یکی دیگر از ابزارهای عصب کشی برای متخصصین اندودنتیست، رادیوگرافی موازی است که می تواند تصویر مشخصی را از دندان و ساختار آن در اختیار دندانپزشک قرار دهد.

- باربروچ

این ابزار کانال ریشه نقش حیاتی در برداشتن بافت های مرده از دندان دارد. همچنین مشخص شده است که باربروچ تنها ابزاری است که می تواند مقدار قابل توجهی از بافت های آلوده را از بین ببرد.

ابزار مورد استفاده برای درمان ریشه دندان

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

- رابردم

رابردم نیز برای درمان ریشه دندان ضروری است زیرا می تواند ناحیه تحت درمان را از هرگونه آلودگی مصون دارد. آن همچنین اجازه نمی دهد که ابزار مورد استفاده برای درمان ریشه دندان یا داروها به درون حلق بیمار فرو روند. رابردم همچنین با کنار نگه داشتن لب ها و زبان، دید لازم را برای جراح فراهم می آورد.

جمع بندی

در ادامه با لیستی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده برای درمان ریشه دندان آشنا شدید. ممکن است که شما پس از آگاهی یافتن در مورد آنها در حین درمان ریشه دیگر احساس ترس نکنید. توجه داشته باشید که هدف این ابزارها ایجاد احساس ناراحتی در شما نیست، زیرا در واقع برای کاهش درد شما استفاده می شوند.

 

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!