02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

فاصله دندان جلو و بستن آن بدون ارتودنسی

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/09/13

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

فاصله دندان جلو، از آن دسته مشکلات بسیار رایج است که می تواند گاهی آزاردهنده باشد. در واقع، شاید ظاهر آن را دوست نداشته باشید یا متوجه شوید که غذا به دام می افتد و باعث ایجاد مشکلاتی در لثه های شما می شود. خوشبختانه، این شکاف دائمی نبوده و شما می توانید بدون بهره گیری از درمان ارتودنسی، با روش های دیگر این مشکل را حل کنید. درمان‌های متعددی برای فاصله دندان جلو وجود دارد و رفع آن می تواند لبخندی بی نظیر را برای شما به ارمغان بیاورد. در این مطلب از کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی با ما همراه باشید.

فاصله دندان جلو و علل ایجاد آن

فاصله بین دو دندان به عنوان "دیاستما" شناخته می شود. این شکاف ها معمولاً بین دو دندان جلویی بالایی ظاهر می شوند، اما شکاف می تواند بین هر دو دندان ایجاد شود و دلایل متعددی برای این شکاف وجود دارند:

- اگر بین اندازه استخوان های فک و اندازه دندان ها ناهماهنگی وجود داشته باشد، بنابراین اگر استخوان فک شما خیلی بزرگ و دندان های شما خیلی کوچک است، ممکن است فضای اضافی بین دندان ها را تجربه کنید.

- دندان های از دست رفته یا کوچک می توانند باعث حرکت دندان های مجاور و تلاش برای کمک به بستن یک شکاف شوند، اما این حرکت باعث ایجاد شکاف های جدید می شود.

-  فرنوم لبی بزرگ (قطعه ای از بافت که از داخل لب بالایی تا لثه امتداد دارد) می تواند شکاف ایجاد کند. گاهی اوقات، ممکن است بیش از حد بزرگ شود و از بین دو دندان جلویی عبور کند و مانع از بسته شدن طبیعی فضای بین این دندان ها شود.

- عادات بدی مانند مکیدن شست می تواند سبب فاصله دندان جلو شود.

- یکی دیگر از علل ایجاد فاصله بین دندان ها، فضاهایی است که می توانند به دلیل رفلکس بلع نادرست ایجاد شوند. هنگامی که شما غذا را قورت می دهید، زبان شما باید به سقف دهان فشار بیاورد، اما برخی از افراد زبان خود را به دندان های جلویی خود فشار می دهند. این فشار باعث حرکت دندان های جلویی و ایجاد شکاف خواهد شد.

- بیماری لثه باعث ضعیف شدن و عقب نشینی استخوان فک شما می شود. از آنجایی که استخوان فک از دندان های شما حمایت می کند، از دست دادن استخوان می تواند باعث شل شدن و حرکت آنها شود.

فاصله دندان جلو و بستن آن بدون ارتودنسی

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

از بین بردن فاصله دندان بدون ارتودنسی

گزینه های مختلفی برای بستن فاصله دندان جلو وجود دارد که بسته به شدت مورد متفاوت می باشد:

- باندینگ دندان

باندینگ دندان، یکی از ساده ترین و مقرون به صرفه ترین روش های بستن فاصله دندان جلو بدون ارتودنسی است. در این روش، یک رزین رنگی دندان بر روی دندان های شما اعمال می شود و به شکل طبیعی آن ها مطابقت دارد. سپس با نور ماوراء بنفش سفت می‌شود، که آن را باند کرده و شکاف را می‌بندد. با این حال، باندینگ یک راه حل دائمی نیست و نیاز به نگهداری دارد، زیرا به مرور زمان به دلیل تأثیرات غذا خوردن و مسواک زدن از بین می رود.

- ونیرهای دندانی

کامپوزیت فاصله دندان جلو یا روکش های پرسلن از دیگر روش های زیبایی برای رفع شکاف بین دندان های جلویی است. ونیرها به درمان و برنامه ریزی بیشتری نسبت به باندینگ دندان نیاز دارند، اما این روش هنوز نسبتاً ساده است و نتایج آن برای سالهای طولانی باقی می ماند.

پر کردن فاصله دندان جلو با ونیرها اگر به درستی انجام شود عالی به نظر می رسند و ماندگاری بالایی دارند. ونیرها می توانند بسیاری از مشکلات زیبایی را اصلاح کنند، اما بسته به علت ایجاد شکاف در دندان های شما، ممکن است نیاز به ارتودنسی باشد.

فاصله دندان جلو و بستن آن بدون ارتودنسی

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

- تاج های دندان

استفاده از تاج های دندانی برای بستن شکاف در دندان‌ها تنها در صورتی توصیه می‌شود که دندان‌ها بسیار آسیب دیده باشند یا در اثر پرکردگی‌های بزرگ یا پوسیدگی شکستگی، یا در موارد ساییدگی و فرسایش شدید، دندان‌ها آسیب دیده باشند. در هر صورت آنها می توانند شکل، استحکام و زیبایی ظاهری را بازیابی کنند.

جمع بندی

فاصله دندان جلو یکی از مهم ترین مسائلی است که می تواند لبخند و ظاهر نامناسبی به فرد ببخشد. اما با مراجعه به یک دندانپزشک مجرب و بهره گیری از برخی از درمان ها و بستن این فاصله بدون ارتودنسی، نظیر باندینگ دندان، ونیرها می توان این مشکل را به راحتی حل نمود. شما می توانید با مشاوره دندانپزشک و نیز بسته به برخی شرایط فردی یک گزینه درمانی مناسب را انتخاب کنید. امیدوارم از این مطلب سایت دکتر محمدی نهایت لذت را برده باشید.

 

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!